Obni\u017cenie cen chip\u00f3w korzystnie wp\u0142ywa na budow\u0119 korpusu oraz sterowanie pojazdami<\/em><\/strong><\/p>\n \nP\u00f3\u0142przewodniki w dalszym ci\u0105gu przyczyniaj\u0105 si\u0119 do r\u00f3\u017cnic pomi\u0119dzy produktami; w przypadku samochod\u00f3w i ci\u0119\u017car\u00f3wek stanowi\u0105 czynnik, kt\u00f3ry zwi\u0119kszy\u0142 zainteresowanie opracowywaniem uk\u0142ad\u00f3w scalonych. W tym roku p\u00f3\u0142przewodniki znalaz\u0142y zastosowanie g\u0142\u00f3wnie w korpusach i systemach sterowania pojazdami.<\/strong><\/p>\n \nStabilno\u015b\u0107 jazdy to jeden z rozwijaj\u0105cych si\u0119 obszar\u00f3w zastosowa\u0144 p\u00f3\u0142przewodnik\u00f3w. Obni\u017cenie cen chip\u00f3w pomaga projektantom przemys\u0142u motoryzacyjnego uzasadnia\u0107 wykorzystanie wi\u0119kszej liczby technologii elektronicznych. Ta redukcja cen obj\u0119\u0142a r\u00f3wnie\u017c czujniki p\u00f3\u0142przewodnikowe. ? Czujniki by\u0142y bardzo drogie, ale ich ceny spad\u0142y. Zobaczymy znacznie wi\u0119cej elektronicznych system\u00f3w zapewniaj\u0105cych stabilno\u015b\u0107 ? m\u00f3wi Bill Mattingly, wiceprezes w grupie Chryslera zajmuj\u0105cej si\u0119 In\u017cynieri\u0105 Elektryczn\u0105 i Elektroniczn\u0105.<\/p>\n \n<\/p>\n \nEASY RIDER: Chrysler 300C oferuje elektroniczn\u0105 stabilno\u015b\u0107 uzyskan\u0105 dzi\u0119ki zastosowaniu czujnik\u00f3w i mikrokomputer\u00f3w do zapewniania p\u0142ynnej jazdy, co sta\u0142o si\u0119 mo\u017cliwe dzi\u0119ki redukcji cen czujnik\u00f3w<\/sup><\/p>\n \nWyszukane filtrowanie<\/strong><\/p>\n \nKontynuacja redukcji cen umo\u017cliwi r\u00f3wnie\u017c in\u017cynierom zajmuj\u0105cym si\u0119 motoryzacj\u0105 przej\u015bcie od filtrowania analogowego do przetwarzania, co mo\u017ce poprawi\u0107 wydajno\u015b\u0107 poprzez lepsze zarz\u0105dzanie uk\u0142adem przekazania mocy. ? W uk\u0142adzie przekazania mocy jest kilka funkcji filtracji, kt\u00f3re powinny by\u0107 wykonywywane przez DSP. Kiedy znajd\u0105 si\u0119 one w obszarze DSP, mo\u017cna ju\u017c wykonywa\u0107 wyszukane filtrowanie ? m\u00f3wi Jack Morgan,dyrektor do spraw marketingu motoryzacji w Philips North America. ? Kiedy spadaj\u0105 ceny DSP oraz hybrydowych mikrokomputer\u00f3w, kt\u00f3rych rdzeniem jest DSP, mo\u017cna si\u0119 spodziewa\u0107 zmian w nowych projektach.<\/p>\n \nPhilips wprowadza nowe chipy z systemem podstawowym (system basis chips ? SBC), kt\u00f3re \u0142\u0105cz\u0105 zar\u00f3wno interfejsy CAN, jak i LIN (lokaln\u0105 sie\u0107 mi\u0119dzypo\u0142\u0105czeniow\u0105). Chipy zawieraj\u0105 sterownik wyposa\u017cony w system diagnostyczny ograniczaj\u0105cy i koryguj\u0105cy b\u0142\u0119dy. Jednym z obszar\u00f3w wzmo\u017conego zainteresowania jest wy\u0142\u0105czenie sieci, kt\u00f3re pobieraj\u0105 moc, kiedy pojazd jest wy\u0142\u0105czony, co prowadzi do roz\u0142adowywania akumulator\u00f3w. Dzi\u0119ki zastosowaniu zar\u00f3wno CAN, jak i LIN, chipy nadaj\u0105 si\u0119 do prostych w\u0119z\u0142\u00f3w w drzwiach i oknach oraz do skomplikowanych modu\u0142\u00f3w zarz\u0105dzania silnikiem i tablic\u0105 rozdzielcz\u0105.<\/p>\n \nNa regulacji mocy skupi\u0142a si\u0119 r\u00f3wnie\u017c firma Microchip Technology Inc. z Tempe, AZ, producent nowej linii 8-bitowych mikrokontroler\u00f3w. Linia PIC18F zawiera to, co jest nazywane technologi\u0105 nanowatow\u0105, generuj\u0105c\u0105 wiele tryb\u00f3w zarz\u0105dzania moc\u0105. Linia wyposa\u017cona zosta\u0142a w pami\u0119\u0107 typu Flash, o d\u0142ugim okresie trwa\u0142o\u015bci.<\/p>\n \nInnym obszarem, w kt\u00f3rym zachodz\u0105 zmiany jest technika o\u015bwietlenia zewn\u0119trznego. Wzoruj\u0105c si\u0119 na samochodzie Tucker z lat 40.*, projektanci zaczynaj\u0105 oferowa\u0107 reflektory, kt\u00f3re obracaj\u0105 si\u0119 wraz z wykonuj\u0105cym skr\u0119ty pojazdem. Dane pochodz\u0105ce z reflektor\u00f3w przednich i kierowania s\u0105 udost\u0119pniane w sieci LIN. Producenci chip\u00f3w \u0142\u0105cz\u0105 najwa\u017cniejsze elementy w jeden chip. ? Oferujemy sterowniki silnik\u00f3w LIN dla reflektor\u00f3w przednich oraz do sterowania drzwiami i oknami ? m\u00f3wi Klosterboer, starszy wiceprezes w firmie AMI Semiconductor z Pocatello, ID.<\/p>\n \nJe\u015bli chodzi o \u015bwiat\u0142a tylne, atrakcyjnym rozwi\u0105zaniem s\u0105 diody LED ze wzgl\u0119du na zmniejszone zu\u017cycie mocy. Zapewniaj\u0105 r\u00f3wnie\u017c d\u0142u\u017csze u\u017cytkowanie i maj\u0105 mniejsze rozmiary.<\/p>\n \n? Pomiary wysoko pr\u0105dowe pozwalaj\u0105 stwierdzi\u0107, czy diody LED s\u0105 wy\u0142\u0105czone. PWM steruje jasno\u015bci\u0105 \u015bwiate\u0142 tylnych ? m\u00f3wi Charles Whiting, starszy in\u017cynier do spraw stosowania w systemach motoryzacyjnych urz\u0105dze\u0144 analogowych.<\/p>\n \nTerry Costlow<\/em><\/p>\n \n* Samoch\u00f3d Prestona Tuckera by\u0142 rewolucyjny pod wzgl\u0119dem zastosowanych w nim rozwi\u0105za\u0144, tak\u017ce z dziedziny bezpiecze\u0144stwa biernego, co m.in. przes\u0105dzi\u0142o o jego niepowodzeniu na rynku.<\/p>\n \nReflektory o przesuwaj\u0105cym si\u0119 w stron\u0119 zakr\u0119tu snopie \u015bwiat\u0142a w latach 50. z powodzeniem stosowali in\u017cynierowie Citroena, w luksusowej odmianie modelu DS<\/p>\n \nW SIECI<\/strong><\/p>\n \nWi\u0119cej informacji:<\/strong><\/p>\n \nAMI Semiconductor:<\/em><\/p>\n \nhttp:\/\/rbi.ims.ca\/3858-511<\/a>\u00a0<\/p>\n \nChrysler:<\/em><\/p>\n \nhttp:\/\/rbi.ims.ca\/3858-512<\/a><\/p>\n \nPhillips:<\/em><\/p>\n \nhttp:\/\/rbi.ims.ca\/3858-513<\/a><\/p>\n \nMicrochip:<\/em><\/p>\n \nhttp:\/\/rbi.ims.ca\/3858-514<\/a><\/p>\n \nAnalog Devices:<\/em><\/p>\n