Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":891,"date":"2005-04-01T14:56:33","date_gmt":"2005-04-01T14:56:33","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=891"},"modified":"2008-10-06T17:10:23","modified_gmt":"2008-10-06T17:10:23","slug":"zemsta-mumii","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/zemsta-mumii\/","title":{"rendered":"ZEMSTA MUMII"},"content":{"rendered":"Ods\u0142aniamy tajemnic\u0119 technologii produkcji nowej, niesamowite kolejki Universal Studio<\/strong><\/p>\n\n
Najnowsza atrakcja Universal Studio ? kolejka ?Zemsta Mumii? ? to pierwsza kolejka w ciemno\u015bci, kt\u00f3ra zabiera uczestnik\u00f3w na przejmuj\u0105c\u0105 dreszczem wycieczk\u0119 do Egiptu. Po\u0142\u0105czono w niej zaawansowan\u0105 technologi\u0119 kolejek weso\u0142ych miasteczek (roller coaster) oraz animacj\u0119 elektroniczn\u0105 i technologi\u0119 efekt\u00f3w specjalnych. Je\u015bli masz odwag\u0119, do\u0142\u0105cz do nas, zagl\u0105daj\u0105c za kulisy, aby sprawdzi\u0107, w jaki spos\u00f3b in\u017cynierowie stworzyli jedn\u0105 z najbardziej przera\u017caj\u0105cych kolejek wszech czas\u00f3w<\/em><\/p>\n\nPrzemys\u0142 weso\u0142ych miasteczek to dziedzina wyj\u0105tkowo konkurencyjna. Wielu ludzi po\u015bwi\u0119ca naprawd\u0119 mn\u00f3stwo czasu, pr\u00f3buj\u0105c wymy\u015bli\u0107 nowe atrakcje dla kolejek, kt\u00f3re wymiot\u0105 konkurencj\u0119.<\/p>\n
\nWyzwanie polega oczywi\u015bcie na tym, \u017ce nie ma a\u017c tak wielu sposob\u00f3w, kt\u00f3re mo\u017cna by zastosowa\u0107, \u017ceby \u015bmiertelnie przerazi\u0107 ludzi. Wie\u017ca Strachu, dzi\u0119ki kt\u00f3rej odnosi si\u0119 wra\u017cenie (pozornie) niekontrolowanego upadku w d\u00f3\u0142 bardzo d\u0142ugiego szybu windy, jest w dalszym ci\u0105gu uwa\u017cana za jedn\u0105 z najbardziej nowatorskich atrakcji wszech czas\u00f3w. I z pewno\u015bci\u0105 nale\u017cy do najbardziej popularnych, cho\u0107 ma ju\u017c 10 lat.<\/p>\n
\n
<\/p>\n
<\/table>\n<\/p>\n\nKolejka Universal Studio ? ?Zemsta Mumii? ? \u0142\u0105czy specjalne efekty Hollywood, animacj\u0119 elektroniczn\u0105 z zaawansowan\u0105 technologi\u0105 kolejek z weso\u0142ych miasteczek<\/em><\/p>\n\n<\/em>Od najwcze\u015bniejszych spotka\u0144 po\u015bwi\u0119conych planowaniu projektanci kolejki ? ?Zemsta Mumii? w Universal Studio starali si\u0119, aby ich dzie\u0142o pretendowa\u0142o do tytu\u0142u ?najlepszego w swojej kategorii?. Jednak\u017ce istniej\u0105 pewne ograniczenia: absolutna pr\u0119dko\u015b\u0107, warto\u015bci przyspieszenia i si\u0142y, jak r\u00f3wnie\u017c liczba osi ruchu ? kt\u00f3rych dzia\u0142aniu mo\u017cna bezpiecznie\u00a0 podda\u0107 ludzkie cia\u0142o. Projektanci zacz\u0119li wi\u0119c my\u015ble\u0107 o zastosowaniu zupe\u0142nie odmiennego podej\u015bcia w celu uzyskania bezprecedensowych wra\u017ce\u0144. Zacz\u0119li my\u015ble\u0107 o zbudowaniu kolejki w ciemno\u015bci, kt\u00f3ra \u0142\u0105czy\u0142aby efekty specjalne Hollywood, animacje elektroniczne oraz zaawansowane technologie stosowane w tego typu kolejkach.<\/p>\n\nW rezultacie powsta\u0142a pierwsza na \u015bwiecie ?kolejka psychologicznego przera\u017cenia?, zainspirowana filmami Universal Studio o mumiach, kt\u00f3re odnios\u0142y niebywa\u0142y sukces. Cofaj\u0105c si\u0119 w czasie o 4000 lat, kolejka zabiera nie\u015bwiadomych pasa\u017cer\u00f3w w podr\u00f3\u017c po staro\u017cytnym Egipcie, podczas kt\u00f3rej spotkaj\u0105 elektroniczn\u0105 animacj\u0119 mumii ? Imhotepa, os\u0142awionego Stra\u017cnika Umar\u0142ych. Podczas podr\u00f3\u017cy go\u015bcie l\u0105duj\u0105 w ciemno\u015bci ? najpierw s\u0105 wystrzeliwani 14 metr\u00f3w do g\u00f3ry w ci\u0105gu 1,5 sekundy, a nast\u0119pnie spadaj\u0105 pod ziemi\u0119. W sumie do\u015bwiadcz\u0105 siedmiu moment\u00f3w bliskich zerowej grawitacji (0g) i pokonaj\u0105 z du\u017c\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105 80-stopniowe zakr\u0119ty. ? Celem przeja\u017cd\u017cki jest zaoferowanie maksymalnej zabawy i maksymalnej dawki strachu, przy r\u00f3wnoczesnym zagwarantowaniu, \u017ce rozrywka b\u0119dzie si\u0119 nadawa\u0107 dla docelowej publiczno\u015bci, czyli dla rodzin ? m\u00f3wi Mike Hightower, starszy wiceprezes i g\u0142\u00f3wny in\u017cynier projektu.<\/p>\n
\n\u00a0Kolejka, kt\u00f3ra zosta\u0142a otwarta w 2004 r. w Kalifornii i na Florydzie, oferuje w obu miejscach mniej wi\u0119cej taki sam scenariusz, atrakcje i takie same wagoniki kolejki. Jednak ka\u017cda kolejka porusz\u0105 si\u0119 inn\u0105 tras\u0105, odpowiadaj\u0105c\u0105 konfiguracji budynku, w kt\u00f3rym si\u0119 znajduje. W Kalifornii budynek ma mniejsz\u0105 wysoko\u015b\u0107 i kolejka rusza w p\u0142aszczy\u017anie poziomej. W Orlando (Floryda) zesp\u00f3\u0142 projektowy wybra\u0142 budynek, w kt\u00f3rym kiedy\u015b by\u0142a kolejka King Konga. Tutaj uzyskano wysoko\u015b\u0107 niezb\u0119dn\u0105 do pionowego startu kolejki, poprzez wykopanie dw\u00f3ch szyb\u00f3w pod ziemi\u0105.<\/p>\n
\nZaawansowana technologia kolejki<\/strong><\/p>\n\nAby rozp\u0119dzi\u0107 kilkutonowe wagony kolejki poprzez tor o skomplikowanej konfiguracji, in\u017cynierowie zastosowali w nap\u0119dzie technologie r\u00f3\u017cnych liniowych silnik\u00f3w synchronicznych (linear synchronous motor ? LIM) oraz nowych jednostronnych liniowych silnik\u00f3w indukcyjnych (single-sided linear induction motor ? SSLIM). W tej konfiguracji nap\u0119du stojan silnika nie jest zwini\u0119ty, staje si\u0119 stojanem liniowym. SSLIM montowany jest na torze pomi\u0119dzy szynami. Si\u0142a nap\u0119du generowana przez pole magnetyczne silnik\u00f3w liniowych (SSLIM) oddzia\u0142uje na p\u0142yt\u0119 aluminiow\u0105, kt\u00f3ra jest cz\u0119\u015bci\u0105 centralnej belki wagonu kolejki.<\/p>\n
\nAby uzyska\u0107 nap\u0119d w prz\u00f3d i w ty\u0142, in\u017cynierowie zastosowali kombinacje odpowiednio rozmieszczonych silnik\u00f3w LIM, SSLIM oraz silnik\u00f3w krokowych (pacer motors). Silniki liniowe LIM zasilane s\u0105 przez niezale\u017cny transformator o mocy biernej 5000 kW i adaptacyjny kompensator mocy biernej 2500 kW (adaptive var compensator ? AVC).<\/p>\n
\nNap\u0119dy o zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci (variablefrequency driver ? VFD) steruj\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105 i si\u0142\u0105 ci\u0105gu (w przeciwie\u0144stwie do pracy przy standardowej cz\u0119stotliwo\u015bci 60 Hz). Zalet\u0105 bezkontaktowej technologii SSLIM jest to, \u017ce umo\u017cliwia ona nap\u0119dzanie pojazdu na zakrzywionym, poziomym torze i oferuje szeroki zakres opcji sterowania pr\u0119dko\u015bci\u0105. Silniki SSLIM mog\u0105 obs\u0142ugiwa\u0107 ci\u0105g w dowolnym kierunku, chocia\u017c ci\u0105g wsteczny stosowany jest tylko przy zwalnianiu. Dla uzyskania precyzyjnego pozycjonowania utworzono serwop\u0119tl\u0119 sprz\u0119\u017cenia zwrotnego, poprzez wykorzystanie czujnik\u00f3w zbli\u017ceniowych do obserwowania pozycji i pr\u0119dko\u015bci pojazdu. Zmierzone dane s\u0105 nast\u0119pnie por\u00f3wnywane z zaleconymi pr\u0119dko\u015bciami, a w przypadku stwierdzenia niezgodno\u015bci nast\u0119puje korekta.<\/p>\n
\n
<\/p>\n
<\/table>\n<\/p>\n\nSI\u0141OWE SPRZ\u0118\u017bENIE ZWROTNE kompensuje niezaplanowane wstrz\u0105sy elektronicznej animacji. Znane r\u00f3wnie\u017c pod nazw\u0105 zgodno\u015bci, kt\u00f3ra obejmuje \u0142\u0105czniki przenoszenia obci\u0105\u017cenia, usytuowane pomi\u0119dzy korpusem cylindra a ko\u0144cem dr\u0105\u017cka, i wygenerowanie sygna\u0142u wyj\u015bcia analogowego, kt\u00f3ry jest proporcjonalny do obci\u0105\u017cenia. Sygna\u0142 jest analizowany, a wszystkie niepo\u017c\u0105dane wibracje ? t\u0142umione. Niekt\u00f3rym in\u017cynierom uda\u0142o si\u0119 osi\u0105gn\u0105\u0107 zgodno\u015b\u0107 bez przenoszenia obci\u0105\u017cenia, ale musieli rozwi\u0105za\u0107 problem poruszaj\u0105cej si\u0119 figury o stale zmieniaj\u0105cym si\u0119 obci\u0105\u017ceniu<\/p>\n
\n<\/em>? W\u0142a\u015bciwo\u015bci zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci w silnikach SSLIM umo\u017cliwi\u0142y r\u00f3wnie\u017c sterowanie pojazdem zar\u00f3wno na odcinkach powolnego ruchu, jak i w sektorze wysokiej energii kolejki ? m\u00f3wi Hightower. ? Jednym z najwi\u0119kszych wyzwa\u0144 technicznych by\u0142o sterowanie pojazdami przez bardziej relaksow\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 podr\u00f3\u017cy. Tutaj po\u0142o\u017cenie pojazdu musi by\u0107 \u015bci\u015ble zgrane z efektami specjalnymi, takimi jak p\u0142on\u0105cy sufit, roje skarabeuszy i holograficzne duchy wygenerowane poprzez zastosowanie czarnych \u015bwiate\u0142. Oczywi\u015bcie, jak w przypadku nawet najbardziej rozbudowanych produkcji (wed\u0142ug New York Times koszt dw\u00f3ch kolejek wyni\u00f3s\u0142 80 mln USD), in\u017cynierowie musieli godzi\u0107 si\u0119 na kompromisy. Na przyk\u0142ad im mniej miejsca w komorach nap\u0119du, tym \u015bmielsze rozwi\u0105zanie, ale r\u00f3wnie\u017c tym wi\u0119kszy koszt.<\/p>\n\nPoniewa\u017c in\u017cynierowie nie mogli rozmieszcza\u0107 silnik\u00f3w dowolnie (w sumie zastosowano ich 46), dostrajanie okaza\u0142o si\u0119 nie lada wyzwaniem. ? Musieli\u015bmy tak dostroi\u0107 system, aby uwzgl\u0119dni\u0107 w nim szeroki zakres zmiany ci\u0119\u017caru wagonik\u00f3w wynikaj\u0105cy z liczby pasa\u017cer\u00f3w, zmienny op\u00f3r pojazd\u00f3w zale\u017cny od: nacisku bocznych k\u00f3\u0142 prowadz\u0105cych oraz zu\u017cycia, a tak\u017ce ograniczonej mo\u017cliwo\u015bci generowania ci\u0105gu\/cofania pojazdu podczas przej\u015bcia na ka\u017cdy SSLIM. To by\u0142o prawdziwe wyzwanie ? wyja\u015bnia Hightower. W rzeczywisto\u015bci, dostrajanie okaza\u0142o si\u0119 tak trudne, \u017ce trwa\u0142o jeszcze po otwarciu kolejki.<\/p>\n
\n
<\/p>\n
\nDWIE PRZERA\u017bAJ\u0104CE HISTORIE<\/strong><\/p>\n\n\n\n\n<\/td>\n | \n Revenge of the Mummy ? The Ride<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n\n Rock ?n? Roller Coaster<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Lokalizacja<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Universal Studio<\/sup><\/p>\n? Orlando i Kalifornia<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n MGM Studio ? Orlando<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Nap\u0119d<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Liniowe silniki synchroniczne<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Liniowe silniki indukcyjne, boczne<\/sup><\/p>\nliniowe silniki indukcyjne, silniki<\/sup><\/p>\nkrokowe<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Maksymalna\u00a0grawitacja<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 1,3 g<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n > 1 g<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Warte podkre\u015blenia w\u0142a\u015bciwo\u015bci kolejki<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Start z pozycji pionowej (nachylenie<\/sup><\/p>\n25\u00b0), przesuw w ty\u0142 i w prz\u00f3d na trasie,<\/sup><\/p>\nsiedem odcink\u00f3w jazdy przy prawie 0g<\/sup><\/p>\n(zerowej grawitacji)<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Rozpocz\u0119cie jazdy w stylu katapulty<\/sup><\/p>\ni trzy inwersje<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Osobowo\u015b\u0107 \u015bwiata popkultury<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Brendan Fraser z film\u00f3w o Mumii<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Steve Tyler z Aerosmith<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\nWielotonowe pojazdy poruszaj\u0105ce si\u0119 po jednym torze z du\u017c\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105 musz\u0105 r\u00f3wnie\u017c by\u0107 zdolne do niezawodnego zatrzymania si\u0119 ? w przypadku kolejki wyposa\u017conej w cztery rodzaje hamulc\u00f3w nie mog\u0142o by\u0107 wyj\u0105tk\u00f3w. W przypadku starter\u00f3w in\u017cynierowie zastosowali typowe hamulce typu zaciskowego, kt\u00f3re skutecznie przymocowywa\u0142y wagon w jednej pozycji, na przyk\u0142ad na obrotnicy. Hamulce te dzia\u0142a\u0142y r\u00f3wnie\u017c jako urz\u0105dzenia zapobiegaj\u0105ce cofaniu si\u0119 podczas ruszania oraz do rozdzielania stref blokowania.<\/p>\n \nTypow\u0105 cech\u0105 kolejek, w kt\u00f3rych na jednym torze porusza si\u0119 wiele pojazd\u00f3w jest system bezpiecze\u0144stwa blokuj\u0105cy strefy, kt\u00f3ry nie pozwala, aby jeden pojazd wjecha\u0142 na drugi, dzi\u0119ki wykorzystaniu czujnik\u00f3w po\u0142o\u017cenia pojazd\u00f3w i zabezpieczaniu przed wjazdem kolejnego wagonu do strefy. Hamulce p\u0142ytowe by\u0142y r\u00f3wnie\u017c stosowane do rozdzielania stref w obszarach powolnego ruchu i zakrzywienia toru. Hamulce naciskaj\u0105 od do\u0142u na doln\u0105 p\u0142yt\u0119 wagonu i powoduj\u0105 zatrzymanie. <\/em><\/p>\n\n<\/em><\/p>\n\nIMHOTEP wykonuje 34 ruchy, nap\u0119dzane przez uk\u0142ad hydrauliczny pod ci\u015bnieniem 276 bar\u00f3w<\/em><\/p>\n<\/table>\n<\/p>\n\nIn\u017cynierowie zastosowali r\u00f3wnie\u017c pasywne hamulce magnetyczne do zmniejszenia pr\u0119dko\u015bci pojazdu bez zatrzymywania go. Te bezkontaktowe hamulce generuj\u0105 energi\u0119 proporcjonaln\u0105 do pr\u0119dko\u015bci pojazdu, bez zu\u017cywania jakiejkolwiek powierzchni. Aktywne hamulce magnetyczne w po\u0142\u0105czeniu z hamulcami pasywnymi stosowane s\u0105 do dalszego zmniejszania pr\u0119dko\u015bci pojazdu, ale bez ca\u0142kowitego zatrzymania. Ten rodzaj hamulc\u00f3w jest popularny w przypadku ci\u0119\u017ckich pojazd\u00f3w, kt\u00f3re wymagaj\u0105 dodatkowego hamowania przed zadzia\u0142aniem hamulc\u00f3w zaciskowych.<\/p>\n \n<\/strong><\/p>\n\n<\/strong><\/p>\nFenomen elektronicznej animacji<\/strong><\/p>\n<\/p>\n\nWyr\u00f3\u017cnikiem kolejki ?Zemsta Mumii? jest bliskie spotkanie z Imhotepem, rozpadaj\u0105c\u0105 sie mumi\u0105, kt\u00f3ra ma wzbudza\u0107 przera\u017cenie. Projektanci chcieli, aby ta cz\u0119\u015b\u0107 podr\u00f3\u017cy by\u0142a najbardziej wstrz\u0105saj\u0105ca dla uczestnik\u00f3w, rozwa\u017cali nawet zawieszenie mumii na ramieniu robota w taki spos\u00f3b, \u017ceby ponaddwumetrowa rozk\u0142adaj\u0105ca si\u0119 posta\u0107 w szmatach wyskakiwa\u0142a i l\u0105dowa\u0142a bezpo\u015brednio na trasie przejazdu kolejki.<\/p>\n \nW ko\u0144cu zrezygnowali z tego pomys\u0142u, ale elektroniczna animacja mumii ? przymocowanej torsem do belki pod\u0142\u0105czonej do mechanizmu przesuwnego ? rzeczywi\u015bcie wyskakuje w bardzo przekonuj\u0105cy, realistyczny spos\u00f3b z przykucni\u0119tej pozycji. Posta\u0107 Imhotepa na Florydzie wykonuje 34 niezale\u017cne ruchy, zasilane uk\u0142adem hydraulicznym o ci\u015bnieniu 276 bar\u00f3w, i jest sterowana zar\u00f3wno analogowo, jak i poprzez si\u0142owe sprz\u0119\u017cenie zwrotne. In\u017cynierowie uznali, \u017ce przecieki w tak wysoko ci\u015bnieniowej aplikacji mo\u017cna kontrolowa\u0107 poprzez zastosowanie specjalnie zaprojektowanych uszczelnie\u0144.<\/p>\n <\/table>\n<\/p>\n\n <\/p>\n \nNIE, TO NIE JEST TERMINATOR. Zasilana hydraulicznie elektroniczna animacja imhotepa przed zainstalowaniem pokazana jest bez sk\u00f3ry. Dzi\u0119ki niezliczonej ilo\u015bci urz\u0105dze\u0144 uruchamiaj\u0105cych i cylindr\u00f3w Imhotep wykonuje 34 niezale\u017cne ruchy. Ca\u0142a elektronika zostanie sprytnie schowana pod wypatroszonym korpusem mumii i okryta niewielk\u0105 ilo\u015bci\u0105 rozk\u0142adaj\u0105cych si\u0119 szmat. Na g\u00f3rze po lewej stronie: starszy wiceprezes Mike Hightower sprawdza r\u0119k\u0119 mumii ? jest kompletna, z ruchomymi palcami<\/em><\/p>\n\n<\/em>Z kolei posta\u0107 w Kalifornii jest sterowana zar\u00f3wno analogowo, jak i cyfrowo, i zasilana instalacj\u0105 powietrzn\u0105 o ci\u015bnieniu ok. 6 bar\u00f3w, co stanowi mniej wi\u0119cej jedn\u0105 trzeci\u0105 kosztu rozwi\u0105zania hydraulicznego. Opr\u00f3cz wykonywania klasycznych ruch\u00f3w, takich jak skr\u0119ty tu\u0142owia, ruchy g\u0142owy w pi\u0119ciu kierunkach oraz ruchy posuwiste, Imhotep doskonale rusza szcz\u0119k\u0105, co zosta\u0142o osi\u0105gni\u0119te poprzez asymetryczny ruch g\u00f3rnej i dolnej cz\u0119\u015bci szcz\u0119ki. Typowe dla samolot\u00f3w systemy sterowania hydraulicznego oraz si\u0142owego sprz\u0119\u017cenia zwrotnego zastosowane w aplikacjach elektronicznych animacji wykorzystuj\u0105 serwosprz\u0119\u017cenie zwrotne do zbierania sygna\u0142\u00f3w o sile i pozycji, u\u017cywaj\u0105c \u0142\u0105cznik\u00f3w przenoszenia obci\u0105\u017cenia pomi\u0119dzy korpusem cylindra a ko\u0144cem dr\u0105\u017cka do regulowania niezamierzonych wibracji czy wstrz\u0105s\u00f3w (in\u017cynierowie nazywaj\u0105 to efektem ?boing-boing?). Szczeg\u00f3lnym wyzwaniem w przypadku zastosowania sterowania ze sprz\u0119\u017ceniem zwrotnym do ruchomej postaci jest fakt, \u017ce zaczep, do kt\u00f3rego przy\u0142o\u017cone s\u0105 obci\u0105\u017cenia ulega ci\u0105g\u0142ej zmianie, co powoduje konieczno\u015b\u0107 przenoszenia r\u00f3\u017cnych sk\u0142adnik\u00f3w obci\u0105\u017cenia. In\u017cynierowie nie wyjawiaj\u0105 sposobu, w jaki rozwi\u0105zali ten problem, ale ruchy postaci wydaj\u0105 si\u0119 p\u0142ynne.<\/p>\n\nWytrzyma\u0142o\u015b\u0107 i ci\u0105g\u0142o\u015b\u0107 ruchu ? te elementy by\u0142y bardzo wa\u017cne podczas projektowania postaci, kt\u00f3re ?pracuj\u0105? od 12 do 16 godzin dziennie. In\u017cynierowie m\u00f3wi\u0105, \u017ce w wymaganiach projektowych uwzgl\u0119dnili zm\u0119czenie materia\u0142owe zwi\u0105zane z niewiarygodnie du\u017c\u0105 liczb\u0105 cykli obci\u0105\u017ceniowych, jakie wykonuje tego typu sprz\u0119t podczas okresu u\u017cytkowania (czasami 20 do 30 lat!). Podj\u0119li r\u00f3wnie\u017c dzia\u0142ania takie jak wykonanie wi\u0119kszo\u015bci \u015bci\u0119gien ze stali o wysokiej wytrzyma\u0142o\u015bci, ze stali nierdzewnej, z litych blok\u00f3w z niewielk\u0105 ilo\u015bci\u0105 spaw\u00f3w, aby zminimalizowa\u0107 powstawanie napr\u0119\u017ce\u0144.<\/p>\n \n <\/p>\n \nZaawansowany system sterowania<\/strong><\/p>\n\n <\/p>\n \nKONCEPCJA SYSTEMU STEROWANIA ruchem wagon\u00f3w mo\u017ce wydawa\u0107 si\u0119 prosta, ale w rzeczywisto\u015bci system sk\u0142ada si\u0119 z kompleksu sieci komputer\u00f3w, komunikacyjnych linii energetycznych (power line communication ? PLC), liniowych urz\u0105dze\u0144 logicznych oraz czujnik\u00f3w, kt\u00f3re zapewniaj\u0105 synchronizacj\u0119 element\u00f3w choreograficznych, efekt\u00f3w specjalnych oraz elektronicznej animacji<\/em><\/p>\n<\/table>\n<\/p>\n\nSystem nadzorowania kolejki z pokazem (ride-show supervisor ? RSS) funkcjonuje jako og\u00f3lny system nadzorczy (kontroli i sterowania), kt\u00f3ry steruje choreografi\u0105 element\u00f3w pokazu, generuje w czasie rzeczywistym dane pochodz\u0105ce z system\u00f3w komunikacji za pomoc\u0105 linii energetycznych (power line communication ? PLC), logicznych urz\u0105dze\u0144 liniowych oraz czujnik\u00f3w. Ka\u017cdy element pokazu jest sterowany poprzez sterownik podsystemu (subsystem controller ? SSC), do kt\u00f3rego poprzez RSS wysy\u0142any jest sygna\u0142 wyzwalaj\u0105cy, a kt\u00f3ry steruje synchronizacj\u0105 czasu pokazu i jazdy.<\/p>\n \n <\/p>\n \nELEKTRONICZNA ANIMACJA: g\u0142\u00f3wn\u0105 atrakcj\u0105 przeja\u017cd\u017cki jest bliskie spotkanie z ponaddwumetrow\u0105 mumi\u0105 Imhotepa<\/em><\/p>\n<\/table>\n<\/p>\n\nSam interfejs u\u017cytkownika sk\u0142ada si\u0119 z kilku poziom\u00f3w, poczynaj\u0105c od g\u0142\u00f3wnego interfejsu operatora, kt\u00f3ry zawiera zestaw ekran\u00f3w dotykowych oraz tradycyjnych prze\u0142\u0105cznik\u00f3w i przycisk\u00f3w. Ulokowana w pomieszczeniu dyrektora technicznego stacja sprawuje funkcje sterowania nadrz\u0119dnego dla ca\u0142ej kolejki i dostarcza informacje o statusie atrakcji oraz warunkach alarmowych. Kilka paneli steruj\u0105cych znajduje si\u0119 przy trasie kolejki, u\u017cywane s\u0105 przez obs\u0142ug\u0119 techniczn\u0105 do monitorowania i sterowania r\u00f3\u017cnymi elementami pokazu i kolejki, jak prze\u0142\u0105czanie tor\u00f3w.<\/p>\n \nAby zapewni\u0107 synchronizacj\u0119 ca\u0142ego widowiska, profile ruchu s\u0105 nieustannie aktualizowane, co pozwala na zgranie animacji z innymi elementami pokazu. W ten spos\u00f3b kiedy Imhotep wyskakuje i krzyczy: ?Twoja dusza nale\u017cy do mnie!? jego rozpadaj\u0105ca si\u0119 szcz\u0119ka porusza si\u0119 w doskona\u0142ej synchronizacji. A to jest do\u015b\u0107 przera\u017caj\u0105ce.<\/p>\n \n\n\n\n ZATRZYMYWANIE I URUCHAMIANIE<\/strong><\/p>\nKolejka ?Zemsta Mumii? zawiera zar\u00f3wno nowe, jak i tradycyjne technologie nap\u0119du i hamowania. Oto kilka komponent\u00f3w kolejki:<\/em><\/p>\n<\/em>\u00a0<\/p>\n JEDNOSTRONNE SILNIKI LINIOWE<\/strong><\/p>\nPojazdy s\u0105 nap\u0119dzane 46 jednostronnymi silnikami liniowymi, sterowanymi nap\u0119dem o zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci (VFD), dostarczaj\u0105cym 20 Hz, 320 do 480 V przy 14 do 25 A. Zapewnia to zmienny ci\u0105g wynosz\u0105cy od 600 do 1800 N. W ka\u017cdej strefie zastosowano wiele stycznik\u00f3w, kt\u00f3re z dwoma nap\u0119dami steruj\u0105 kilkoma silnikami.<\/p>\n \u00a0<\/p>\n HAMULCE MAGNETYCZNE ? STA\u0141E <\/strong><\/p>\nSta\u0142e hamulce magnetyczne znajduj\u0105ce si\u0119 w cz\u0119\u015bci kolejki s\u0105 u\u017cywane do zwalniania ruchu pojazd\u00f3w. Zastosowano silne magnesy z lantanowc\u00f3w, kt\u00f3re zamontowano na wsporniku w kszta\u0142cie litery U. Kiedy przew\u00f3d przechodzi przez pole magnetyczne, generowany jest w nim pr\u0105d. Ten pr\u0105d oraz zwi\u0105zane z nim przeciwnie skierowane pole magnetyczne hamuj\u0105 dalszy przesuw. Zesp\u00f3\u0142 jest wyposa\u017cony w osiem par sta\u0142ych hamulc\u00f3w magnetycznych.<\/p>\n \u00a0<\/p>\n HAMULCE MAGNETYCZNE ? URUCHAMIAJ\u0104CE <\/strong><\/p>\nHamulce tego rodzaju dzia\u0142aj\u0105 podobnie jak sta\u0142e hamulce magnetyczne, ale zawieraj\u0105 cylinder pneumatyczny, kt\u00f3ry cofa spr\u0119\u017cyn\u0119, aby zmieni\u0107 ustawienie magnes\u00f3w i wyeliminowa\u0107 si\u0142\u0119 hamowania. Hamulce u\u017cywane do zwalniania pojazdu s\u0105 stosowane w po\u0142\u0105czeniu z hamulcami mechanicznymi, kt\u00f3re zatrzymuj\u0105 pojazd. Zesp\u00f3\u0142 jest wyposa\u017cony w 18 hamulc\u00f3w magnetycznych.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Najnowsza atrakcja Universal Studio ? kolejka ?Zemsta Mumii? ? to pierwsza kolejka w ciemno\u015bci, kt\u00f3ra zabiera uczestnik\u00f3w na przejmuj\u0105c\u0105 dreszczem wycieczk\u0119 do Egiptu. Po\u0142\u0105czono w niej zaawansowan\u0105 technologi\u0119 kolejek weso\u0142ych miasteczek (roller coaster) oraz animacj\u0119 elektroniczn\u0105 i technologi\u0119 efekt\u00f3w specjalnych. Je\u015bli masz odwag\u0119, do\u0142\u0105cz do nas, zagl\u0105daj\u0105c za kulisy, aby sprawdzi\u0107, w jaki spos\u00f3b in\u017cynierowie stworzyli jedn\u0105 z najbardziej przera\u017caj\u0105cych kolejek wszech czas\u00f3w<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-891","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/891","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=891"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/891\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=891"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=891"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=891"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
| | | | | | | | | | | | | | | | | |