Tradycyjne szkolenie si\u0142y roboczej w przemy\u015ble obejmowa\u0142o bardzo ma\u0142o techniki: osobiste sesje szkoleniowe, praktyki zawodowe w postaci nadzorowania pracy nowego pracownika przez do\u015bwiadczonego, instrukcje pisemne i czasami filmy wideo. Aby jednak rozwi\u0105za\u0107 problem coraz wi\u0119kszego braku do\u015bwiadczonych fachowc\u00f3w, niekt\u00f3re firmy produkcyjne zwracaj\u0105 si\u0119 ku technologii rozszerzonej i wirtualnej rzeczywisto\u015bci, kt\u00f3re pomagaj\u0105 w zdobywaniu przez swoich pracownik\u00f3w nowych umiej\u0119tno\u015bci. Zesp\u00f3\u0142 z Uniwersytetu Purdue (z siedzib\u0105 w West Lafayette w stanie Indiana, USA) podpisa\u0142 warty 5 mln USD kontrakt z agencj\u0105 NSF (National Science Foundation, ameryka\u0144ska agencja rz\u0105dowa finansuj\u0105ca badania podstawowe z zakresu nauk o \u017cyciu) w celu stworzenia prototypu technologii o nazwie Skill-XR, wykorzystuj\u0105cej doznania rzeczywisto\u015bci rozszerzonej i wirtualnej, maj\u0105cego na celu wype\u0142nienie w przemy\u015ble luki po odchodz\u0105cych na emerytur\u0119 fachowcach ze starszego pokolenia.<\/p>\n
? Luka w umiej\u0119tno\u015bciach praktycznych oraz wykorzystaniu pojawiaj\u0105cych si\u0119 nowych technologii jest rzeczywisto\u015bci\u0105 ? m\u00f3wi Karthik Ramani, profesor mechaniki oraz g\u0142\u00f3wny badacz tego projektu. ? Dzisiaj jednym z najlepszych sposob\u00f3w przekazywania umiej\u0119tno\u015bci praktycznych jest praktyka zawodowa w postaci nadzorowania pracy nowego pracownika przez do\u015bwiadczonego koleg\u0119. Jednak jest ona kosztowna i nie jest skalowalna. Tracimy i pracownika szkol\u0105cego i pracownika szkolonego. Ponadto starsi pracownicy odchodz\u0105 na emerytur\u0119 i trudno jest dokona\u0107 rekrutacji m\u0142odszych na ich miejsce. A gdy ju\u017c tacy zostan\u0105 zatrudnieni, to wyzwaniem jest przekazanie pracownikom nowej generacji umiej\u0119tno\u015bci i wiedzy starszych fachowc\u00f3w. Wymagania dotycz\u0105ce tych umiej\u0119tno\u015bci tak\u017ce si\u0119 zmieniaj\u0105, co komplikuje spraw\u0119. Projekt Skill-XR polega tylko na ulepszeniu tego transferu umiej\u0119tno\u015bci we w\u0142a\u015bciwym czasie i umo\u017cliwieniu dokonania go w dowolnym miejscu i w dowolnej skali.<\/p>\n
Litera X w nazwie Skill-XR oznacza pewien zakres technologii, kt\u00f3ry obejmuje rozszerzon\u0105 rzeczywisto\u015b\u0107 (augmented reality ? AR), rzeczywisto\u015b\u0107 wirtualn\u0105 (virtual reality ? VR) oraz rzeczywisto\u015b\u0107 powi\u0119kszon\u0105 (extended reality ? XR). Na przyk\u0142ad nowo zatrudniony w fabryce pracownik mo\u017ce podczas szkolenia z obs\u0142ugi jakiej\u015b maszyny nosi\u0107 okulary VR, widz\u0105c elementy graficzne na\u0142o\u017cone na obraz tej maszyny oraz instrukcje obs\u0142ugi element\u00f3w steruj\u0105cych. B\u0142yskawiczne informacje zwrotne uzyskiwane podczas wykonywania zada\u0144 zapewniaj\u0105, \u017ce pracownicy s\u0105 szkoleni szybko, efektywnie i bezpiecznie.<\/p>\n
? Dla tego pokolenia filmiki na YouTube sta\u0142y si\u0119 nauczycielami zast\u0119pczymi ? m\u00f3wi prof. Ramani. ? Ludzie wchodz\u0105 na YouTube, aby zobaczy\u0107, jak zawi\u0105za\u0107 krawat, zmieni\u0107 opon\u0119 czy ugotowa\u0107 posi\u0142ek. Chcemy przepchn\u0105\u0107 t\u0119 koncepcj\u0119 do nast\u0119pnego wymiaru, tak aby nie by\u0142 to ju\u017c zwyk\u0142y film 2D na ekranie, ale do\u015bwiadczenie z rozszerzon\u0105 rzeczywisto\u015bci\u0105, kt\u00f3re rzeczywi\u015bcie reaguje na sygna\u0142y u\u017cytkownika i przekazuje mu informacje zwrotne.<\/p>\n
Dzi\u0119ki dzisiejszej technologii ka\u017cdy jest w stanie wyprodukowa\u0107 film na YouTube, jednak w przypadku rozszerzonej rzeczywisto\u015bci nie jest to prawd\u0105. Uzyskanie wielu dozna\u0144 za pomoc\u0105 AR wymaga z\u0142o\u017conego programowania oraz innych wyspecjalizowanych umiej\u0119tno\u015bci, kt\u00f3rych nie posiadaj\u0105 ludzie zatrudnieni w firmach przemys\u0142owych, za\u015b na zatrudnienie ekspert\u00f3w je posiadaj\u0105cych firmy te nie mog\u0105 sobie pozwoli\u0107. Prototyp Skill-XR przygotuje grunt pod wykorzystywanie technologii AR, pozwalaj\u0105c ka\u017cdemu na generowanie w\u0142asnego do\u015bwiadczenia rozszerzonej rzeczywisto\u015bci, zar\u00f3wno w fabryce, klasie szkolnej, jak i w domu. Ponadto jest on zaprojektowany jako niezale\u017cny od platformy, mog\u0105cy by\u0107 wdra\u017canym w dowolnych nowych urz\u0105dzeniach czy technologiach mieszanej rzeczywisto\u015bci (mixed reality), opracowywanych dla potrzeb rynku.<\/p>\n
? Posiadanie osoby z umiej\u0119tno\u015bciami, kt\u00f3ra dzieli si\u0119 swoj\u0105 wiedz\u0105 z garstk\u0105 innych w pomieszczeniu, to jedno ? m\u00f3wi prof. Ramani. ? Technologia umo\u017cliwi tej samej osobie w tym samym pomieszczeniu przekazanie tych samych umiej\u0119tno\u015bci tysi\u0105com lub nawet milionom ludzi. Jak zobaczyli\u015bmy w czasach pandemii COVID-19, nauczanie zdalne jest obecnie nieod\u0142\u0105czn\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 naszego \u017cycia, za\u015b Skill-XR umo\u017cliwi zdalne przekazywanie umiej\u0119tno\u015bci wsz\u0119dzie.<\/p>\n
Co prawda wykorzystano technologi\u0119 na wysokim poziomie, jednak prof. Ramani stworzy\u0142 Skill-XR na bazie najbardziej podstawowego z pragnie\u0144 cz\u0142owieka: ch\u0119ci do uczenia si\u0119.<\/p>\n
? W wieku dzieci\u0119cym uczymy si\u0119, wykonuj\u0105c czynno\u015bci ? m\u00f3wi Ramani. ? Wszyscy mamy oczy, uszy i r\u0119ce. Podnosimy obiekty i przesuwamy rzeczy dooko\u0142a. Kopiujemy czynno\u015bci zaobserwowane u innych. W tych procesach nie jest zaanga\u017cowana \u017cadna technologia, robimy to po prostu naturalnie. Za pomoc\u0105 Skill-XR ulepszamy ten proces, tak wi\u0119c ludzie mog\u0105 uczy\u0107 si\u0119 przez wykonywanie czynno\u015bci praktycznie, a nie tylko przez obserwowanie. To dlatego specjali\u015bci od LS (learning science, interdyscyplinarna nauka \u0142\u0105cz\u0105ca badania, dane i praktyk\u0119 w celu ulepszania procesu nauczania) stanowi\u0105 taki du\u017cy procent naszego zespo\u0142u.<\/p>\n
? Poniewa\u017c wykwalifikowani starsi pracownicy odchodz\u0105 z zak\u0142ad\u00f3w produkcyjnych na emerytur\u0119, ich umiej\u0119tno\u015bci praktyczne musz\u0105 by\u0107 przekazane nowej generacji ? m\u00f3wi Mark Lundstrom, pe\u0142nomocnik dziekana ds. administracyjnych na Uniwersytecie Purdue. ? Zesp\u00f3\u0142 profesora Ramaniego pr\u00f3buje rozwi\u0105za\u0107 ten bardzo powa\u017cny problem poprzez umo\u017cliwienie po raz pierwszy wykwalifikowanym pracownikom \u0142atwego stworzenia dozna\u0144 rozszerzonej rzeczywisto\u015bci, kt\u00f3re pozwol\u0105 m\u0142odszym pracownikom uczy\u0107 si\u0119 przez robienie czego\u015b w praktyce, a nie tylko przez obserwowanie. Wp\u0142yw tej metody na pracownik\u00f3w przemys\u0142u produkcyjnego w naszym kraju powinien by\u0107 znacz\u0105cy.<\/p>\n
Brian Edelman, prezes Fundacji Bada\u0144 Naukowych na Uniwersytecie Purdue (Purdue Research Foundation), m\u00f3wi: ? Wszystkie firmy, z kt\u00f3rymi pracujemy w instytutach badawczych Uniwersytetu Purdue: Discovery Park District oraz Aerospace District, s\u0105 bardzo skoncentrowane na swojej sile roboczej oraz mo\u017cliwo\u015bci uczynienia pracownik\u00f3w jak najszybciej i jak najta\u0144szym kosztem. Uwa\u017cam, \u017ce technologia Skill-XR jest prze\u0142omowa, zar\u00f3wno w czasach obecnej pandemii, jak i w okresie po jej zako\u0144czeniu, poniewa\u017c wszyscy przekonujemy si\u0119, w jakim stopniu jeste\u015bmy w stanie wykonywa\u0107 swoj\u0105 prac\u0119 zdalnie.<\/p>\n
Tworzenie Skill-XR rozpocz\u0119\u0142o si\u0119 w 2018 roku, gdy zesp\u00f3\u0142 prof. Ramaniego otrzyma\u0142 od NSF grant w wysoko\u015bci 2,5 mln USD na badania nad tematem ?Przysz\u0142o\u015b\u0107 pracy na granicy pomi\u0119dzy cz\u0142owiekiem a technologi\u0105?. Jednym z pomys\u0142\u00f3w, kt\u00f3re w\u00f3wczas powsta\u0142y, by\u0142 Skill-LeARn, koncepcja wykorzystania technologii rozszerzonej rzeczywisto\u015bci (AR) do szkolenia pracownik\u00f3w. To uzyska\u0142o fundusz Fazy I z Akceleratora Konwergencji NSF, nowego programu agencji NSF, przeznaczonego do rozwi\u0105zywania problem\u00f3w spo\u0142ecznych w skali ca\u0142ego kraju poprzez wykorzystanie inspirowanych bada\u0144 nad konwergencj\u0105.<\/p>\n
Dla cel\u00f3w prawdziwie konwergencyjnego podej\u015bcia prof. Ramani nawi\u0105za\u0142 wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z kilkoma firmami produkcyjnymi ze stanu Indiana, takimi jak Wabash National,\u00a0Kirby Risk i\u00a0Gaylor Electric oraz innymi du\u017cymi i ma\u0142ymi z ca\u0142ego kraju. Partnerzy ci testowali prototypy i okre\u015blali, w jaki spos\u00f3b mog\u0105 one by\u0107 najlepiej wykorzystane na hali fabrycznej w \u015bwiecie rzeczywistym. Profesor nawi\u0105za\u0142 tak\u017ce wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z agencj\u0105 rozwoju ekonomicznego stanu Indiana ? Economic Development Corporation\u00a0oraz szko\u0142\u0105 wy\u017csz\u0105\u00a0Ivy Tech r\u00f3wnie\u017c z tego stanu, kt\u00f3rej programy edukacyjne s\u0105 cz\u0119sto skoncentrowane na specyficznych dziedzinach zawodowych.<\/p>\n
Jak m\u00f3wi David Roberts, g\u0142\u00f3wny specjalista od wdra\u017cania innowacji (Chief Innovation Officer) w agencji Economic Development Corporation: ? Codziennie producenci z ca\u0142ego stanu Indiana dostarczaj\u0105 kluczowe rozwi\u0105zania i wprowadzaj\u0105 innowacyjne produkty, kt\u00f3re pomagaj\u0105 w funkcjonowaniu naszego \u015bwiata. Poniewa\u017c tendencje do zaburzania istniej\u0105cego porz\u0105dku rzeczy zmieniaj\u0105 oblicze dzisiejszego przemys\u0142u produkcyjnego, jeste\u015bmy skoncentrowani na wspieraniu inicjatyw strategicznych, takich jak technologia Skill-XR, w celu przygotowania wykwalifikowanej si\u0142y roboczej z r\u00f3\u017cnych bran\u017c w stanie Indiana, wyposa\u017caj\u0105c m\u0142odych w umiej\u0119tno\u015bci skoncentrowane na przemy\u015ble i szkol\u0105c ich dla potrzeb przysz\u0142o\u015bci.<\/p>\n
Profesor Ramani dostrzega potencja\u0142 dla wykorzystania Skill-XR poza hal\u0105 fabryczn\u0105.<\/p>\n
? Ten projekt obejmuje tak\u017ce pewn\u0105 liczb\u0119 r\u00f3\u017cnych \u015brodowisk edukacyjnych. Ma\u0142e dzieci mog\u0105 si\u0119 uczy\u0107 praktycznie, nawet gdy graj\u0105 w r\u00f3\u017cne gry. Natomiast studenci mog\u0105 si\u0119 uczy\u0107 koncepcji in\u017cynierskich. Nawet lekarze i piel\u0119gniarki mog\u0105 \u0107wiczy\u0107 w praktyce techniki chirurgiczne. Naszym nadrz\u0119dnym celem jest rozszerzanie mo\u017cliwo\u015bci wszystkich ludzi wykorzystuj\u0105cych technologi\u0119.<\/p>\n
Jared Pike<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Zesp\u00f3\u0142 naukowc\u00f3w z Uniwersytetu Purdue rozpocz\u0105\u0142 wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z agencj\u0105 NSF w celu stworzenia prototypowej technologii o nazwie Skill-XR, wykorzystuj\u0105cej do szkole\u0144 pracownik\u00f3w doznania rzeczywisto\u015bci rozszerzonej i maj\u0105cej na celu wype\u0142nienie […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":627,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[47,48,49],"tags":[116,118,113],"class_list":["post-626","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","category-rzeczywistosc-rozszerzona","category-rzeczywistosc-wirtualna","category-sztuczna-inteligencja","tag-rozszerzona-rzeczywistosc-ar","tag-sztuczna-inteligencja-ai","tag-wirtualna-rzeczywistosc-vr"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/626","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=626"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/626\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":628,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/626\/revisions\/628"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/627"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=626"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=626"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=626"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}