Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":5686,"date":"2023-11-28T15:06:59","date_gmt":"2023-11-28T14:06:59","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=5686"},"modified":"2023-11-28T15:06:59","modified_gmt":"2023-11-28T14:06:59","slug":"droga-na-skroty-do-rozwoju-falownika-trakcyjnego-do-pojazdow-elektrycznych","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/droga-na-skroty-do-rozwoju-falownika-trakcyjnego-do-pojazdow-elektrycznych\/","title":{"rendered":"Droga na skr\u00f3ty do rozwoju falownika trakcyjnego do pojazd\u00f3w elektrycznych"},"content":{"rendered":"

Rz\u0105dy na ca\u0142ym \u015bwiecie chc\u0105 zako\u0144czy\u0107 sprzeda\u017c samochod\u00f3w z silnikiem benzynowym i silnikiem Diesla w najbli\u017cszych latach, niekt\u00f3re ju\u017c w 2030 r. W zwi\u0105zku z tym g\u0142\u00f3wny specjalista<\/span> ds.<\/span> <\/span>bada\u0144 rynkowych oczekuje,<\/span> \u017ce przychody na rynku pojazd\u00f3w elektrycznych wyka\u017c\u0105 imponuj\u0105c\u0105 \u015bredni\u0105 roczn\u0105 stop\u0119 wzrostu (CAGR) na poziomie 17,02% w ci\u0105gu najbli\u017cszych czterech lat, co zaowocuje przewidywan\u0105 wielko\u015bci\u0105 rynku w wysoko\u015bci 858 mld USD do 2027 r.<\/h3>\n

W obliczu tych prognoz, nie tylko przedsi\u0119biorstwa motoryzacyjne, ale tak\u017ce r\u00f3\u017cne bran\u017ce transportowe, s\u0105, co zrozumia\u0142e, zaj\u0119te wdra\u017caniem najwi\u0119kszych zmian operacyjnych od dziesi\u0119cioleci, co wi\u0105\u017ce si\u0119 z szeregiem wyzwa\u0144 zwi\u0105zanych z projektowaniem elektrycznych mechanizm\u00f3w nap\u0119dowych. Dla wi\u0119kszo\u015bci in\u017cynier\u00f3w motoryzacyjnych technologie elektronicznego mechanizmu nap\u0119dowego stanowi\u0105 nowe terytorium, kt\u00f3re wymaga znacznych zasob\u00f3w i czasu na stworzenie bezpiecznych i wydajnych rozwi\u0105za\u0144. To w\u0142a\u015bnie tu w\u0119glik krzemu (SiC) mo\u017ce przynie\u015b\u0107 znaczne korzy\u015bci.<\/p>\n

Ten oczywisty problem dla technologii pojazd\u00f3w elektrycznych, o kt\u00f3rym si\u0119 nie m\u00f3wi, budzi niepok\u00f3j. Podczas gdy du\u017cy nacisk k\u0142adzie si\u0119 tutaj na pojemno\u015b\u0107 akumulator\u00f3w, uk\u0142ady elektroniczne mechanizmu nap\u0119dowego i uk\u0142adu motoryzacyjnego musz\u0105 r\u00f3wnie\u017c okaza\u0107 si\u0119 wysoce wydajne i zdolne do uzyskania wysokiej optymalnej mocy w wymagaj\u0105cych warunkach. Dlatego te\u017c SiC przyci\u0105ga uwag\u0119, co potwierdzi\u0142o kilka wiod\u0105cych organizacji. Przyk\u0142adowo, brytyjska organizacja Advanced Propulsion Centre<\/span><\/a>, (Centrum Zaawansowanych Nap\u0119d\u00f3w) twierdzi, \u017ce przej\u015bcie z elektroniki energetycznej opartej na silikonie na elektronik\u0119 elektroenergetyczn\u0105 opart\u0105 na w\u0119gliku krzemu mo\u017ce przynie\u015b\u0107 wzrost wydajno\u015bci o oko\u0142o 10%. <\/span><\/p>\n

Atrybuty SiC umo\u017cliwiaj\u0105 r\u00f3wnie\u017c projektantom tworzenie system\u00f3w elektroenergetycznych przy znacznym zmniejszeniu rozmiaru, masy i wsp\u00f3\u0142czynnika kszta\u0142tu. Pomimo wszystkich korzy\u015bci, in\u017cynierowie powinni zauwa\u017cy\u0107, \u017ce projektowanie z u\u017cyciem SiC r\u00f3\u017cni si\u0119 od konwencjonalnych silikonowych tranzystor\u00f3w MOSFET lub IGBT. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 niuans\u00f3w wi\u0105\u017ce si\u0119 z zastosowaniem specjalnych technologii, kt\u00f3re u\u0142atwiaj\u0105 bezpieczn\u0105 prac\u0119 przy szybkim prze\u0142\u0105czaniu.<\/p>\n

Aby obni\u017cy\u0107 koszty zasob\u00f3w in\u017cynieryjnych i skr\u00f3ci\u0107 czas wprowadzania na rynek, potrzebne s\u0105 w pe\u0142ni zintegrowane rozwi\u0105zania. Platforma rozwoju falownik\u00f3w trakcyjnych SiC firmy CISSOID spe\u0142nia to zapotrzebowanie, wspieraj\u0105c projektowanie uk\u0142ad\u00f3w nap\u0119dowych o mocy do 850 V\/350 kW. G\u0142\u00f3wnymi elementami tego projektu referencyjnego s\u0105: 3-fazowy inteligentny modu\u0142 zasilania 1200 V (IPM) z silnym i odpornym na temperatur\u0119 sterownikiem bramki w pe\u0142ni zoptymalizowanym pod k\u0105tem zastosowania SiC; p\u0142yta steruj\u0105ca silnika elektrycznego i konfigurowalne oprogramowanie; czujniki pr\u0105du sta\u0142ego i fazowego, kompaktowa ch\u0142odnica cieczy; specjalnie zaprojektowany kondensator \u0142\u0105cza pr\u0105du sta\u0142ego o wysokiej g\u0119sto\u015bci energii i filtrowanie EMI.<\/p>\n

Ka\u017cdy z tych wbudowanych element\u00f3w ma <\/span>do odegrania kluczow\u0105 rol\u0119 w zapewnieniu wszechstronnych mo\u017cliwo\u015bci i modu\u0142owo\u015bci platformy.<\/p>\n

3-fazowy, ch\u0142odzony ciecz\u0105 Inteligentny modu\u0142 zasilania (IPM) MOFSET 1200 V z w\u0119glika krzemu (SiC) firmy CISSOID (Rysunek 2) zapewnia dost\u0119p do pe\u0142nych zalet technologii SiC, pomagaj\u0105c programistom osi\u0105gn\u0105\u0107 wysok\u0105 g\u0119sto\u015b\u0107 energii dzi\u0119ki niskim stratom prze\u0142\u0105czania i pracy w wysokiej temperaturze. Dostosowuj\u0105c modu\u0142owo\u015b\u0107 do zmieniaj\u0105cych si\u0119 wymaga\u0144 dotycz\u0105cych napi\u0119cia\/pr\u0105du, oferta Inteligentnego modu\u0142u zasilania (IPM) z w\u0119glika krzemu (SiC)<\/span> firmy CISSOID sk\u0142ada si\u0119 z modu\u0142\u00f3w o maksymalnej obci\u0105\u017calno\u015bci pr\u0105dem ci\u0105g\u0142ym od 340 A do 550 A. Sk\u0142adaj\u0105cy si\u0119 z trzech p\u00f3\u0142mostk\u00f3w MOSFET z w\u0119glika krzemu, IPM zmniejsza straty prze\u0142\u0105czania o co najmniej trzy wsp\u00f3\u0142czynniki w por\u00f3wnaniu z najnowocze\u015bniejszymi modu\u0142ami zasilaj\u0105cymi IGBT.<\/p>\n

\"\"
Rysunek 2. 3-fazowy Inteligenty modu\u0142 zasilania (IPM) 1200 V 340 A?550 A firmy CISSOID<\/figcaption><\/figure>\n

Aby w pe\u0142ni wykorzysta\u0107 tranzystory MOSFET z w\u0119glika krzemu charakteryzuj\u0105ce si\u0119 szybkim prze\u0142\u0105czaniem i niewielkimi stratami, in\u017cynierowie potrzebuj\u0105 szybkiego, wydajnego i niezawodnego sterownika bramki. Integracja sterownika bramki z modu\u0142em zasilania zapewnia bezpo\u015bredni dost\u0119p do w pe\u0142ni zatwierdzonego i zoptymalizowanego rozwi\u0105zania w zakresie pr\u0119dko\u015bci prze\u0142\u0105czania i strat, odporno\u015bci na zmian\u0119 pr\u0105du w czasie (di\/dt) oraz zmian\u0119 napi\u0119cia w czasie (dV\/dt) oraz ochrony stopni zasilania.<\/p>\n

Zoptymalizowany sterownik bramki CISSOID zapewnia wysoki pr\u0105d szczytowy, ponad 10 A, zapewniaj\u0105c jednocze\u015bnie zdolno\u015b\u0107 operacyjn\u0105 do temperatury otoczenia na poziomnie 125\u00b0C. Podsumowuj\u0105c, zoptymalizowany sterownik bramki pomaga zminimalizowa\u0107 liczb\u0119 iteracji wymaganych do zapewnienia doskona\u0142ej wydajno\u015bci modu\u0142u i zarz\u0105dzania temperatur\u0105.<\/p>\n

Zdolno\u015b\u0107 modu\u0142\u00f3w zasilania z w\u0119glika krzemu do szybszego prze\u0142\u0105czania i pracy na wy\u017cszych cz\u0119stotliwo\u015bciach sprawia, \u017ce niezb\u0119dny jest dost\u0119p do technologii sterownika, kt\u00f3ra umo\u017cliwia szybsze uruchamianie algorytm\u00f3w w czasie rzeczywistym.<\/p>\n

B<\/span>azuj\u0105c na jednostce steruj\u0105cej OLEA?<\/sup><\/span> T222 FPCU firmy Silicon Mobility, firma CISSOID opracowa\u0142a p\u0142yt\u0119, kt\u00f3ra zapewnia przetwarzanie, sterowanie i bezpiecze\u0144stwo funkcjonalne w czasie rzeczywistym (spe\u0142niaj\u0105c\u0105 wymagania najwy\u017cszej klasyfikacji poziomu bezpiecze\u0144stwa ? ASIL-D, zgodnie z norm\u0105 ISO 26262) do zastosowa\u0144 zwi\u0105zanych z motoryzacj\u0105. Sprz\u0119t steruj\u0105cy i oprogramowanie steruj\u0105ce skutecznie przetwarzaj\u0105 sygna\u0142y z czujnik\u00f3w po\u0142o\u017cenia silnika, pr\u0105du i temperatury. W szczeg\u00f3lno\u015bci integracja mechaniczna i elektryczna pomi\u0119dzy p\u0142yt\u0105 steruj\u0105c\u0105 a inteligentnymi modu\u0142ami zasilania usuwa kolejn\u0105 przeszkod\u0119 ze \u015bcie\u017cki dewelopera.<\/p>\n

Platforma integruje si\u0119 z oprogramowaniem steruj\u0105cym FALOWNIKA OLEA APP firmy Silicon Mobility (Rysunek 3), natomiast in\u017cynierowie mog\u0105 korzysta\u0107 z narz\u0119dzi projektowych OLEA COMPOSER w celu skr\u00f3cenia czasu potrzebnego na opracowanie i zoptymalizowanie oprogramowania steruj\u0105cego silnikami.<\/p>\n

\"\"
Rysunek 3. Oprogramowanie steruj\u0105ce FALOWNIKIEM OLEA APP firmy Silicon Mobility<\/figcaption><\/figure>\n

Istniej\u0105 jeszcze dwa punkty obliczeniowe, na kt\u00f3re nale\u017cy zwr\u00f3ci\u0107 uwag\u0119. Po pierwsze, CISSOID oferuje wydrukowany w formacie 3D projekt referencyjny ch\u0142odnicy do ch\u0142odzenia i szybkiej oceny modu\u0142u zasilania (Rysunek 4). Po drugie, firma wsp\u00f3\u0142pracowa\u0142a z NAC Semi and Advanced Conversion nad stworzeniem kondensatora \u0142\u0105cza pr\u0105du sta\u0142ego o wysokiej g\u0119sto\u015bci energii i bardzo niskiej indukcyjno\u015bci oraz zast\u0119pczej rezystancji szeregowej (ESR), kt\u00f3ry zapewnia programistom pe\u0142n\u0105 swobod\u0119 korzystania z mo\u017cliwo\u015bci szybkiego prze\u0142\u0105czania tranzystor\u00f3w MOSFET z w\u0119glika krzemu.<\/p>\n

\"\"
Rysunek 4. Platforma falownika SiC firmy CISSOID, w tym inteligenty modu\u0142 zasilania z w\u0119glika krzemu, p\u0142yta steruj\u0105ca, kompaktowa ch\u0142odnica cieczy i kondensator \u0142\u0105cza DC o niskim poziomie ESL<\/figcaption><\/figure>\n

Ostatecznie unikalna platforma modu\u0142owa sprz\u0119tu i oprogramowania CISSOID umo\u017cliwia opracowanie bardzo kompaktowych, wydajnych i bezpiecznych z punktu widzenia krytyczno\u015bci falownik\u00f3w trakcyjnych opartych na w\u0119gliku krzemu (SiC) lub aktywnych prostownik\u00f3w w ci\u0105gu zaledwie kilku miesi\u0119cy. <\/span>W por\u00f3wnaniu z tradycyjnymi ramami czasowymi producenta OEM mo\u017ce to skr\u00f3ci\u0107 okres potrzebny na rozw\u00f3j falownik\u00f3w SiC o rok lub dwa.<\/p>\n


\n

Pierre Delatte, CTO, Cissoid<\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Rz\u0105dy na ca\u0142ym \u015bwiecie chc\u0105 zako\u0144czy\u0107 sprzeda\u017c samochod\u00f3w z silnikiem benzynowym i silnikiem Diesla w najbli\u017cszych latach, niekt\u00f3re ju\u017c w 2030 r. W zwi\u0105zku z tym g\u0142\u00f3wny specjalista ds. bada\u0144 […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":5690,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[32],"tags":[213,214],"class_list":["post-5686","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","category-biznes-i-gospodarka","tag-cissoid","tag-falownik"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5686","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5686"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5686\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5691,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5686\/revisions\/5691"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5690"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5686"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5686"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5686"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}