Czy cz\u0119\u015bci z formowanego na gor\u0105co, utwardzanego (HFQ?), wysoko wytrzyma\u0142o\u015bciowego aluminium mog\u0105 by\u0107 konkurencyjne przy obni\u017caniu masy przysz\u0142ych samochod\u00f3w, autobus\u00f3w i samolot\u00f3w? Na tym zagadnieniu koncentruje si\u0119 finansowany przez Uni\u0119 Europejsk\u0105 projekt, w kt\u00f3rym AP&T uczestniczy jako jedyny producent maszyn wraz z pi\u0119tnastoma innymi podmiotami z europejskich kr\u0119g\u00f3w przemys\u0142owych i akademickich. <\/b><\/p>\n
\nKomponenty z l\u017cejszych materia\u0142\u00f3w otwieraj\u0105 przed producentami \u015brodk\u00f3w transportu nowe mo\u017cliwo\u015bci w kwestii obni\u017cenia zu\u017cycia paliwa i emisji w pojazdach jutra. Jednak by nowe mo\u017cliwo\u015bci sta\u0142y si\u0119 interesuj\u0105ce, trzeba czego\u015b wi\u0119cej, ni\u017c ich wk\u0142ad w mniejsze oddzia\u0142ywanie na \u015brodowisko naturalne. Komponenty takie musz\u0105 by\u0107 r\u00f3wnie dobre, a nawet lepsze od dzisiejszych pod wzgl\u0119dem bezpiecze\u0144stwa, jako\u015bci oraz koszt\u00f3w produkcji. Celem projektu LoCoLite, realizowanego w ramach si\u00f3dmego programu ramowego UE w obszarze badan i rozwoju, jest opracowanie nowej metody ? Hot Form Quench (HFQ?) ? pozwalaj\u0105cej na konkurencyjna produkcje skomplikowanych detali z wysoko wytrzyma\u0142o\u015bciowego aluminium. Metoda zapewnia doskona\u0142\u0105 podatno\u015b\u0107 na formowanie i stabilno\u015b\u0107 materia\u0142u i mo\u017ce zast\u0105pi\u0107 inne wolniejsze lub bardziej wymagaj\u0105ce pod wzgl\u0119dem materia\u0142owym metody produkcji. <\/p>\n
\n? Jest to bardzo ciekawy projekt, przy realizacji kt\u00f3rego mo\u017cemy wykorzysta\u0107 nasza wiedze w dziedzinie hartowania w procesie t\u0142oczenia element\u00f3w ze stali, by stworzy\u0107 efektywne rozwi\u0105zanie przy produkcji tak\u017ce cz\u0119\u015bci z aluminium. Jednak aluminium stawia nieco inne wymogi, je\u015bli chodzi o formowanie i sterowanie procesem ? t\u0142umaczy dr Christian Koroschetz, szef projektu realizowanego w nale\u017c\u0105cym do AP&T centrum badawczo-rozwojowym w Ulricehamn. <\/p>\n
\nNa przyklad: aluminium podgrzewa sie do temperatury oko\u0142o 500 stopni, podczas gdy stal wymaga temperatury ponad 900 stopni. Formowanie gor\u0105cego aluminium odbywa si\u0119 tak\u017ce z wy\u017csz\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105, co umo\u017cliwia produkcje element\u00f3w o skomplikowanym kszta\u0142cie.<\/p>\n
\n? W trakcie ponad 18-miesiecznego trwania projektu przeprowadzili\u015bmy szereg test\u00f3w produkcyjnych ? z my\u015bl\u0105 o zdobyciu do\u015bwiadczenia pozwalaj\u0105cego opracowa\u0107 op\u0142acaln\u0105 metod\u0119 produkcji z wysoko wytrzyma\u0142o\u015bciowego aluminium. Niedawno w naszym centrum badawczo-rozwojowym w Ulricehamn uformowali\u015bmy na przyk\u0142ad wewn\u0119trzn\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 drzwi do Lotusa. S\u0105 to pierwsze na \u015bwiecie drzwi samochodowe, w kt\u00f3rych element wewn\u0119trzny wykonany z wysoko wytrzyma\u0142o\u015bciowego aluminium powsta\u0142 w jednej operacji formowania. Rezultaty s\u0105 bardzo pomy\u015blne. Uda\u0142o nam si\u0119 spe\u0142ni\u0107 wymogi w zakresie wytrzyma\u0142o\u015bci, zw\u0142aszcza \u017ce materia\u0142 zosta\u0142 pocieniony podczas formowania nawet o 50% przy grubo\u015bci pocz\u0105tkowej zaledwie 2 mm. Nie by\u0142oby to mo\u017cliwe przy zastosowaniu tradycyjnego formowania na zimno ? m\u00f3wi Christian Koroschetz.<\/p>\n
\nW po\u0142owie projektu AP&T ju\u017c dostrzega przysz\u0142e mo\u017cliwo\u015bci nowej metody.<\/p>\n
\n? Obserwujemy du\u017ce zainteresowanie klient\u00f3w przej\u015bciem na lekkie materia\u0142y, zatem koncentrujemy si\u0119 na opracowaniu konkurencyjnego rozwi\u0105zania produkcyjnego jeszcze przed zako\u0144czeniem projektu ? m\u00f3wi dr Martin Skrikerud, Chief Technical Officer w AP&T.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Czy cz\u0119\u015bci z formowanego na gor\u0105co, utwardzanego (HFQ?), wysoko wytrzyma\u0142o\u015bciowego aluminium mog\u0105 by\u0107 konkurencyjne przy obni\u017caniu masy przysz\u0142ych samochod\u00f3w, autobus\u00f3w i samolot\u00f3w? Na tym zagadnieniu koncentruje si\u0119 finansowany przez Uni\u0119 […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":4936,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[53],"tags":[157],"class_list":["post-4935","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","category-materialy","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4935","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4935"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4935\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4936"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4935"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4935"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4935"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}