Wed\u0142ug najnowszych raport\u00f3w Instytutu Wzornictwa Przemys\u0142owego w\u0142a\u015bciciele polskich firm rozumiej\u0105, \u017ce stosowanie wzornictwa wp\u0142ywa na zwi\u0119kszenie sprzeda\u017cy i zysk\u00f3w. Jednocze\u015bnie wida\u0107, \u017ce nadal brakuje im usystematyzowanej wiedzy na temat aktualnych trend\u00f3w wzorniczych i potrzeb konsumenckich.<\/p>\n
Wed\u0142ug raportu ?Stan wdro\u017cenia wzornictwa przemys\u0142owego w polskich bran\u017cach produkcyjnych? a\u017c 70% polskich przedsi\u0119biorc\u00f3w rozumie, \u017ce korzystanie z us\u0142ug designer\u00f3w w procesie tworzenia nowego produktu jest op\u0142acalne. Wida\u0107 rosn\u0105c\u0105 \u015bwiadomo\u015b\u0107 roli wzornictwa w osi\u0105ganiu przewagi konkurencyjnej (szczeg\u00f3lnie w\u015br\u00f3d firm, kt\u00f3re maj\u0105 ju\u017c pozytywne do\u015bwiadczenia we wsp\u00f3\u0142pracy z projektantami). Przeprowadzone badania pokaza\u0142y te\u017c punkt widzenia konsument\u00f3w – co drugi klient by\u0142by w stanie zap\u0142aci\u0107 o 5?15% wi\u0119cej za dobrze zaprojektowany produkt, a prawie co pi\u0105ty nawet o 16?40% wi\u0119cej.<\/p>\n
Nale\u017cy jednak zauwa\u017cy\u0107, \u017ce w\u015br\u00f3d przedsi\u0119biorc\u00f3w wiedza dotycz\u0105ca projektowania i wdra\u017cania produkt\u00f3w na rynek jest cz\u0119sto do\u015b\u0107 powierzchowna, a ich dzia\u0142ania intuicyjne. Wiele firm wci\u0105\u017c ma problemy z opracowywaniem produkt\u00f3w i us\u0142ug, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 trafia\u0107 w aktualne potrzeby polskich konsument\u00f3w. Osobn\u0105 kwesti\u0119 stanowi temat rozpoznawania trend\u00f3w wzorniczych, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 wp\u0142ywa\u0142y na przysz\u0142e decyzje klient\u00f3w. Wyniki najnowszego badania IWP ?Rozw\u00f3j kompetencji w zakresie zarz\u0105dzania wzornictwem w polskich przedsi\u0119biorstwach? (raport w przygotowaniu) wskazuj\u0105, \u017ce:<\/p>\n<\/p>\n
\nSprawne funkcjonowanie na wsp\u00f3\u0142czesnym, szybko zmieniaj\u0105cym si\u0119 rynku wymaga ci\u0105g\u0142ego dost\u0119pu do najnowszych informacji dotycz\u0105cych aktualnych i przysz\u0142ych tendencji. Polscy przedsi\u0119biorcy staraj\u0105 si\u0119 (z r\u00f3\u017cnym skutkiem) zdobywa\u0107 tak\u0105 wiedz\u0119 na r\u00f3\u017cne sposoby ? wyjazdy na targi, przegl\u0105d zagranicznej prasy, uczestnictwo w seminariach czy zakup zagranicznych trendbook\u00f3w (cz\u0119sto niedostosowanych do specyfiki polskiego rynku), to tylko niekt\u00f3re z metod. W odpowiedzi na potrzeby os\u00f3b zaanga\u017cowanych w opracowywanie nowych produkt\u00f3w i us\u0142ug, eksperci z Instytutu Wzornictwa Przemys\u0142owego opracowali innowacyjne narz\u0119dzie ? Trendwizor.<\/p>\n
\nTrendwizor to portal udost\u0119pniaj\u0105cy wiedz\u0119 o trendach wzorniczych (w tym kolorystycznych) obecnych na polskim rynku. To regularnie aktualizowane narz\u0119dzie dla przedsi\u0119biorc\u00f3w, projektant\u00f3w oraz innych os\u00f3b pracuj\u0105cych z wzornictwem w firmie, kt\u00f3re pomo\u017ce m.in.:<\/p>\n
\nTendwizor przekazuje informacje w postaci bogato ilustrowanych raport\u00f3w tekstowych, opatrzonych przyk\u0142adami dobrych praktyk. Opracowanie oparto zar\u00f3wno na wieloletnim do\u015bwiadczeniu zespo\u0142u ekspert\u00f3w, jak i analizie twardych danych ekonomicznych, a prognozy uj\u0119to w postaci syntetycznych ilo\u015bciowych wska\u017anik\u00f3w. <\/p>\n