Nad w\u00f3zkiem inwalidzkim, kt\u00f3ry samodzielnie wje\u017cd\u017ca i zje\u017cd\u017ca po schodach, pracuj\u0105 naukowcy z Wydzia\u0142u Transportu Politechniki Warszawskiej. W\u00f3zek ma by\u0107 du\u017co l\u017cejszy i wielokrotnie ta\u0144szy ni\u017c podobne urz\u0105dzenia obecnie dost\u0119pne na rynku. Jest ju\u017c gotowa pierwsza, laboratoryjna wersja pojazdu. <\/p>\n
\nPo w\u0142\u0105czeniu specjalnego trybu jazdy w\u00f3zek – dzi\u0119ki czujnikom ultrad\u017awi\u0119kowym – sam rozpoznaje, gdzie zaczynaj\u0105 si\u0119 stopnie. Z ty\u0142u pojazdu rozpoczyna w\u00f3wczas prac\u0119 uk\u0142ad krocz\u0105cy, kt\u00f3ry we wsp\u00f3\u0142pracy z uk\u0142adem poziomuj\u0105cym z przodu wci\u0105ga pojazd po schodach. <\/p>\n
\nW\u00f3zek potrafi r\u00f3wnie\u017c sam zje\u017cd\u017ca\u0107 po schodach – umo\u017cliwia to specjalny czujnik ultrad\u017awi\u0119kowy ulokowany pod pojazdem, kt\u00f3ry wyczuwa odleg\u0142o\u015b\u0107 od pod\u0142o\u017ca. Po prze\u0142\u0105czeniu na funkcj\u0119 zwyk\u0142ej jazdy, uk\u0142ady s\u0142u\u017c\u0105ce do pokonywania schod\u00f3w zostaj\u0105 u\u015bpione i nie pobieraj\u0105 energii, a urz\u0105dzenie zachowuje si\u0119, jak zwyk\u0142y w\u00f3zek elektryczny.<\/p>\n
\nTen innowacyjny patent polskich in\u017cynier\u00f3w nie przekracza rozmiar\u00f3w innych w\u00f3zk\u00f3w inwalidzkich. Na razie model wa\u017cy oko\u0142o 60 kg, ale Grzegorz Dobrzy\u0144ski z Wydzia\u0142u Transportu – kt\u00f3ry koordynuje projekt i ko\u0144czy doktorat na temat wynalazku – t\u0142umaczy, \u017ce to dopiero wersja laboratoryjna i \u017ce wag\u0119 urz\u0105dzenia b\u0119dzie mo\u017cna jeszcze zredukowa\u0107.<\/p>\n
\nNa razie pojazd wygl\u0105da jak fotel biurowy, umieszczony na stalowych ramach z ko\u0142ami. Widoczne s\u0105 przewody i elementy mechaniczne. Jednak podstawowa funkcja urz\u0105dzenia – wchodzenie i schodzenie po schodach – ju\u017c dzia\u0142a. Prace nad udoskonaleniem wygl\u0105du b\u0119d\u0105 wykonywane p\u00f3\u017aniej.<\/p>\n
\nAutorzy wynalazku zak\u0142adaj\u0105, \u017ce ich urz\u0105dzenie b\u0119dzie mog\u0142o pokonywa\u0107 wi\u0119kszo\u015b\u0107 schod\u00f3w o zestandaryzowanych rozmiarach stopni. “Do tramwaju starego typu w\u00f3zek ju\u017c pewnie nie b\u0119dzie m\u00f3g\u0142 wjecha\u0107 samodzielnie, bo spadek schod\u00f3w jest za du\u017cy” – przyznaje Dobrzy\u0144ski.<\/p>\n
\nDodatkow\u0105 funkcj\u0105 b\u0119dzie mo\u017cliwo\u015b\u0107 zmiany wysoko\u015bci siedziska w\u00f3zka. Stoj\u0105cy w\u00f3zek mo\u017ce opu\u015bci\u0107 je o 10 cm. Je\u015bli siedz\u0105ca w nim osoba b\u0119dzie chcia\u0142a si\u0119gn\u0105\u0107 po co\u015b z wy\u017cszej p\u00f3\u0142ki, mo\u017ce uruchomi\u0107 tryb, kt\u00f3ry podniesie siedzisko o 40 cm w stosunku do pozycji jazdy.<\/p>\n
\nPrace nad projektem trwaj\u0105 ju\u017c cztery lata. Pocz\u0105tkowo dofinansowywa\u0142 je PFRON, teraz w\u00f3zek jest jednym z zada\u0144 w ramach projektu ECO-mobilno\u015b\u0107, kt\u00f3ry otrzyma\u0142 dofinansowanie z programu Innowacyjna Gospodarka. Komercjalizacj\u0105 wynalazku zainteresowana jest ju\u017c jedna firma. Grzegorz Dobrzy\u0144ski uwa\u017ca, \u017ce produkcja nowych w\u00f3zk\u00f3w ma szans\u0119 rozpocz\u0105\u0107 si\u0119 ju\u017c za trzy lata.<\/p>\n
\nDo test\u00f3w nad swoim patentem Politechnika Warszawska kupi\u0142a inny, dost\u0119pny na rynku, wje\u017cd\u017caj\u0105cy po schodach w\u00f3zek inwalidzki. W Polsce takich modeli nie ma jedank wielu. Wed\u0142ug Dobrzy\u0144skiego, opr\u00f3cz uz\u0105dzenia, kt\u00f3re kupiono do test\u00f3w, mo\u017cna u nas jeszcze tylko jeden w\u00f3zek tego typu. Najta\u0144sze urz\u0105dzenie kosztuje przy tym a\u017c 60 tys. z\u0142, a za modele bardziej ekskluzywne trzeba zap\u0142aci\u0107 nawet 200 tys. z\u0142.<\/p>\n
\nNaukowcy z Politechniki Warszawskiej chc\u0105, \u017ceby w\u00f3zek ich konstrukcji by\u0142 znacznie ta\u0144szy – jego koszt m\u00f3g\u0142by si\u0119 zmie\u015bci\u0107 w granicach 8 tys. z\u0142. Tak du\u017ca r\u00f3\u017cnica w cenie ma wynika\u0107 z maksymalnego uproszczenia budowy.<\/p>\n
\n“Wad\u0105 zagranicznego urz\u0105dzenia (kt\u00f3re kupiono do test\u00f3w – przyp. PAP) jest to, \u017ce jest ono zbyt skomplikowane: ma kilka silnik\u00f3w, komputer pok\u0142adowy, si\u0142owniki hydrauliczne – wymienia Dobrzy\u0144ski. – Dlatego tamten w\u00f3zek jest bardzo ci\u0119\u017cki (wa\u017cy 110 kg) i szybciej roz\u0142adowuje si\u0119 w nim akumulator. Nasz w\u00f3zek ma znacznie prostsz\u0105 budow\u0119 i jest prawie dwa razy l\u017cejszy, dzi\u0119ki czemu wolniej roz\u0142adowuj\u0105 si\u0119 w nim akumulatory i jest on \u0142atwiejszy w eksploatacji”.<\/p>\n
\nNaukowiec zaznacza tak\u017ce, \u017ce kupione przez PW urz\u0105dzenie, mimo swojej wysokiej ceny, nie jest doskona\u0142e: wjazd na trzecie pi\u0119tro Wydzia\u0142u Transportu zaj\u0105\u0142 mu a\u017c godzin\u0119, a po tym czasie akumulator ca\u0142kowicie si\u0119 roz\u0142adowa\u0142. Dodatkowo w\u00f3zek nie potrafi wje\u017cd\u017ca\u0107 na schody w kolorze czarnym, bo czujnik laserowy “nie widzi” ich stopni. Czujnik ultrad\u017awi\u0119kowy w polskim rozwi\u0105zaniu ma zapobiec temu problemowi.<\/p>\n
\nOpr\u00f3cz w\u00f3zka pokonuj\u0105cego schody, naukowcy zaanga\u017cowani w projekt ECO-mobilno\u015b\u0107 pracuj\u0105 te\u017c nad budow\u0105 innego pojazdu dla inwalid\u00f3w, kt\u00f3ry b\u0119dzie – w spos\u00f3b najbardziej ergonomiczny – nap\u0119dzany si\u0142\u0105 mi\u0119\u015bni r\u0105k.<\/p>\n
\nPrzy wsp\u00f3\u0142pracy z osobami niepe\u0142nosprawnymi ruchowo, badacze szukaj\u0105 ruch\u00f3w, kt\u00f3re by\u0142yby wygodniejsze ni\u017c owalne trajektorie ruchu r\u0105k przy nap\u0119dzaniu ci\u0105g\u00f3w k\u00f3\u0142. Ich pomys\u0142em jest w\u00f3zek poruszany za pomoc\u0105 d\u017awigni, umieszczonych na wysoko\u015bci klatki piersiowej, poruszanych poziomo, w prz\u00f3d i w ty\u0142. D\u017awigni tych nie trzeba by wypuszcza\u0107 z r\u0105k, tak jak obr\u0119czy ko\u0142a, a wi\u0119c r\u0119ce nie by\u0142yby tak nara\u017cone na kontuzje i zabrudzenie.<\/p>\n
\nKiedy jednak in\u017cynierowie z PW zacz\u0119li prace nad tym projektem, okaza\u0142o si\u0119, \u017ce w\u00f3zek poruszany za pomoc\u0105 d\u017awigni ju\u017c istnieje. Jednak o\u015b obrotu d\u017awigni umiejscowiona jest w nim w kole, co – zdaniem specjalist\u00f3w –\u00a0 nie jest najlepszym mo\u017cliwym rozwi\u0105zaniem. “Pracujemy teraz nad bardziej ergonomicznym po\u0142o\u017ceniem osi obrotu d\u017awigni i nad okre\u015bleniem najwygodniejszego do nap\u0119dzania w\u00f3zka ruchu r\u0105k” – t\u0142umaczy Grzegorz Dobrzy\u0144ski.<\/p>\n
\nTakie d\u017awignie umo\u017cliwi\u0142yby osobom z tetraplegi\u0105, a wi\u0119c niedow\u0142adem ko\u0144czyn dolnych i g\u00f3rnych, zwi\u0119kszenie aktywno\u015bci, mobilno\u015bci i bardziej efektywn\u0105 rekreacj\u0119.<\/p>\n
\n“W czasie konsultacji z osobami niepe\u0142nosprawnymi pojawi\u0142 si\u0119 problem, kt\u00f3ry b\u0119dziemy musieli rozwi\u0105za\u0107: aby omija\u0107 ma\u0142e przeszkody, osoby na w\u00f3zku musz\u0105 mie\u0107 mo\u017cliwo\u015b\u0107 z\u0142apania balansu, a wi\u0119c stani\u0119cia na dw\u00f3ch ko\u0142ach. Przy pomocy d\u017awigni na razie nie jest to \u0142atwe do osi\u0105gni\u0119cia” – przyznaje Dobrzy\u0144ski.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Nad w\u00f3zkiem inwalidzkim, kt\u00f3ry samodzielnie wje\u017cd\u017ca i zje\u017cd\u017ca po schodach, pracuj\u0105 naukowcy z Wydzia\u0142u Transportu Politechniki Warszawskiej. W\u00f3zek ma by\u0107 du\u017co l\u017cejszy i wielokrotnie ta\u0144szy ni\u017c podobne urz\u0105dzenia obecnie dost\u0119pne na rynku. Jest ju\u017c gotowa pierwsza, laboratoryjna wersja pojazdu. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[34],"tags":[],"class_list":["post-4682","post","type-post","status-publish","format-standard","category-wydarzenie"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4682","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4682"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4682\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4682"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4682"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4682"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}