Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":4548,"date":"2010-02-06T19:29:00","date_gmt":"2010-02-06T19:29:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=4548"},"modified":"2010-02-06T19:30:31","modified_gmt":"2010-02-06T19:30:31","slug":"vw-fit-koncept-samochodu-przyszlosci-opracowany-przez-polskiego-projektanta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/vw-fit-koncept-samochodu-przyszlosci-opracowany-przez-polskiego-projektanta\/","title":{"rendered":"VW Fit ? koncept samochodu przysz\u0142o\u015bci opracowany przez polskiego projektanta"},"content":{"rendered":"

Volkswagen Fit to pr\u00f3ba odpowiedzi na problemy komunikacyjne du\u017cych miast na pocz\u0105tku XXI wieku. Przedstawiona praca dyplomowa powsta\u0142a w Pracowni Projektowania \u015arodk\u00f3w Transportu na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pi\u0119knych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc\u0142awiu. Promotorem pracy by\u0142 prof. Wilhelm Semaniszyn, za\u0142o\u017cyciel pracowni. Obrona po\u0142\u0105czona z kilkudniow\u0105 wystaw\u0105 mia\u0142a miejsce we Wroc\u0142awskiej Galerii Sztuki Wsp\u00f3\u0142czesnej BWA Awangarda 1-go lipca 2009 r..<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/p>\n

Idea, aby zaj\u0105\u0107 si\u0119 problemem komunikacji miejskiej wynika\u0142a wprost z reali\u00f3w, z jakimi mamy do czynienia na co dzie\u0144. Zanim powsta\u0142 w\u0142a\u015bciwy projekt, postanowi\u0142em przeznaczy\u0107 czas na rozeznanie w temacie. Czyta\u0142em fachowe ksi\u0105\u017cki i czasopisma, konsultowa\u0142em problem z innymi, analizowa\u0142em konkretne rozwi\u0105zania b\u0119d\u0105ce w trakcie realizacji, jak np. ?ULTra? na londy\u0144skim lotnisku Heathrow. \u015aledzi\u0142em te\u017c uwa\u017cnie pojazdy ju\u017c wyprodukowane, b\u0119d\u0105c niejednokrotnie go\u015bciem targ\u00f3w motoryzacyjnych we Frankfurcie, Lipsku i Poznaniu. Na zrealizowanie projektu mia\u0142em jeden semestr. By\u0142o wi\u0119c sporo czasu, by si\u0119 odpowiednio merytorycznie przygotowa\u0107 na wcale nie\u0142atw\u0105 obron\u0119. Zdecydowa\u0142em si\u0119 ?przylepi\u0107? mojemu pojazdowi emblemat VW z kilku powod\u00f3w. G\u0142\u00f3wnie ze wzgl\u0119du na charakter marki. Jak sama nazwa wskazuje, ?auta dla ludu?, cho\u0107 dzi\u015b to okre\u015blenie mo\u017ce si\u0119 ju\u017c odrobin\u0119 zdezaktualizowa\u0142o ze wzgl\u0119du na luksusowe modele klasy wy\u017cszej oferowane przez firm\u0119 VW. Zafascynowa\u0142a mnie r\u00f3wnie\u017c historia ?Beetle?, kt\u00f3ry sta\u0142 si\u0119 symbolem i pocz\u0105tkiem nowej ery w motoryzacji po wojnie. To jednak, \u017ce zdecydowa\u0142em si\u0119 skorzysta\u0107 z jednego z najbardziej znanych na \u015bwiecie znak\u00f3w towarowych, nie oznacza, \u017ce koncern ten ma jaki\u015b zwi\u0105zek z tym projektem. To jedynie sugestia z mojej strony. Nazwa\u0142em m\u00f3j projekt ?Fit?- czyli ?pasowa\u0107?, ?mie\u015bci\u0107 si\u0119?, ?odpowiedni?. Uzna\u0142em, \u017ce w\u0142a\u015bnie ten kr\u00f3tki obcobrzmi\u0105cy wyraz odpowiada charakterystycznym cechom i za\u0142o\u017ceniom projektowym tego pojazdu. Jest on odpowiedni na problemy komunikacyjne miast, jest dopasowany do potrzeb u\u017cytkownik\u00f3w dr\u00f3g, potrafi zmie\u015bci\u0107 si\u0119 w niewielkiej przestrzeni. <\/p>\n

\nPrace nad kszta\u0142tem pojazdu zacz\u0105\u0142em jak zwykle od wykonania du\u017cej liczby szkic\u00f3w wst\u0119pnych. Wiedzia\u0142em ju\u017c wtedy, czego chc\u0119. Chodzi\u0142o o pojazd dwuko\u0142owy, lecz nie jedno\u015blad. Pojazd ten mia\u0142 by\u0107 przystosowany do przewozu dw\u00f3ch os\u00f3b wraz z niewielkim baga\u017cem. Inspiracj\u0105 i znacz\u0105cym zwrotem w wyobra\u017ceniu tego projektu by\u0142 dla mnie dwuko\u0142owy pojazd Segway. B\u0119d\u0105c na Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu mia\u0142em przyjemno\u015b\u0107 sprawdzi\u0107 jego mo\u017cliwo\u015bci na w\u0142asnej sk\u00f3rze. Wcze\u015bniej, nie mia\u0142em okazji, by to zrobi\u0107. Czas mija\u0142, a ja mia\u0142em w g\u0142owie coraz bardziej szczeg\u00f3\u0142owy projekt. Moje pomys\u0142y bezpo\u015brednio bez wzgl\u0119du na por\u0119 dnia i nocy zamienia\u0142em na szkice. Spo\u015br\u00f3d wielu wybra\u0142em jedn\u0105 seri\u0119, nad kt\u00f3r\u0105 prac\u0119 kontynuowa\u0142em. Zbudowa\u0142em model wirtualny, wykorzystuj\u0105c do tego oprogramowanie ICEM Surf. Seri\u0119 komputer\u00f3w wraz z licencj\u0105 Pracownia \u015arodk\u00f3w Transportu, w kt\u00f3rej mia\u0142em przyjemno\u015b\u0107 studiowa\u0107, otrzyma\u0142a od firmy R\u00fccker z Niemiec. Program opanowa\u0142em w stopniu zaawansowanym tak, i\u017c mog\u0142em zbudowa\u0107 wysokiej klasy wirtualn\u0105 karoseri\u0119. St\u0105d ju\u017c tylko krok do wykonania makiety w technologii Rapid Prototyping. Nie zdecydowa\u0142em si\u0119 jednak podejmowa\u0107 takich pr\u00f3b ze wzgl\u0119du na wysokie koszty. Umiej\u0119tno\u015b\u0107 obs\u0142ugi oprogramowania ICEM Surf naby\u0142em, b\u0119d\u0105c dwukrotnie na praktykach w firmie R\u00fccker. Jedne z praktyk odby\u0142em w okresie od czerwca do sierpnia 2008 roku w czasie poprzedzaj\u0105cym bezpo\u015brednio semestr dyplomowy. <\/p>\n

\nMy\u015bla\u0142em ju\u017c wtedy nad projektem dyplomowym. To by\u0142o dla mnie du\u017ce do\u015bwiadczenie m\u00f3c obserwowa\u0107, jak pracuje si\u0119 nad pojazdami, kt\u00f3re niebawem zostan\u0105 wyprodukowane, jak powstaj\u0105 podzespo\u0142y jeden po drugim, karoseria, wn\u0119trze. Tam, wszyscy bez wzgl\u0119du na narodowo\u015b\u0107, pracuj\u0105 nad projektem, tworz\u0105c jednolity zesp\u00f3\u0142. Z pracuj\u0105cymi w firmie R\u00fccker projektantami mia\u0142em mo\u017cliwo\u015b\u0107 przedyskutowania wielu interesuj\u0105cych mnie problem\u00f3w zwi\u0105zanych z motoryzacj\u0105. To niesamowite, jak r\u00f3\u017cne spojrzenia maj\u0105 na jedn\u0105 spraw\u0119 ludzie pracuj\u0105cy w bran\u017cach, kt\u00f3re si\u0119 wzajemnie uzupe\u0142niaj\u0105.\u00a0 Mam tu na my\u015bli mnie jako przysz\u0142ego projektanta oraz do\u015bwiadczonych in\u017cynier\u00f3w maj\u0105cych ju\u017c ugruntowane spojrzenie na \u015bwiat motoryzacji. Mia\u0142em mo\u017cliwo\u015b\u0107 sprawdzenia si\u0119 jako ?straker? (tak nazywaj\u0105 siebie tam fachowcy od ICEM Surf, budowniczy powierzchni ?A klass?). Musz\u0119 przyzna\u0107, i\u017c nie jest to praca \u0142atwa, bowiem wymaga poza znajomo\u015bci\u0105 oprogramowania, tak\u017ce wiedzy, jak dany problem rozwi\u0105za\u0107, kiedy jest na to wiele sposob\u00f3w. Oprogramowanie jest tylko narz\u0119dziem, umiej\u0119tno\u015b\u0107 jego obs\u0142ugi to nie wszystko. Temat przysz\u0142ej pracy dyplomowej konsultowa\u0142em na bie\u017c\u0105co z kolegami z firmy, zdaj\u0105c si\u0119 na ich opinie szczeg\u00f3lnie w kwestiach technicznych. Pobyt w Niemczech by\u0142 dla mnie sprawdzianem, a do\u015bwiadczenie zdobyte podczas praktyk mia\u0142o oczywisty wp\u0142yw na kszta\u0142t i jako\u015b\u0107 techniczn\u0105 projektu dyplomowego.\u00a0 <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/p>\n

Pojazd miejski przysz\u0142o\u015bci musi by\u0107 oszcz\u0119dny pod wzgl\u0119dem zajmowanego miejsca. \u015arednie wykorzystanie miejsca w pojazdach poruszaj\u0105cych si\u0119 po mie\u015bcie nie przekracza 50 procent. Ponad po\u0142owa miejsca pozostaje wolna. Rzadko zdarza si\u0119, by wszystkie cztery czy pi\u0119\u0107 miejsc by\u0142y zaj\u0119te. Wystarczy przyjrze\u0107 si\u0119, stoj\u0105c na chodniku. Uci\u0105\u017cliwe spaliny, nadmierny ha\u0142as i korki – wszystko to staje si\u0119 utrapieniem dla mieszka\u0144c\u00f3w miast. Samoch\u00f3d, jako rzecz maj\u0105ca uczyni\u0107 \u017cycie prostszym, sta\u0142 si\u0119 dla niego zagro\u017ceniem. W odpowiedzi na to zaproponowa\u0142em pojazd dla dw\u00f3ch os\u00f3b z fotelami umieszczonymi obok siebie (rys. 10, 7) Silnik spalinowy nie wchodzi\u0142 w gr\u0119 i wcale nie mia\u0142em na my\u015bli ko\u0144cz\u0105cych si\u0119 zasob\u00f3w paliw p\u0142ynnych i ich wysokich cen. Ze wzgl\u0119du na \u015brodowisko naturalne zastosowa\u0142em silniki elektryczne i wodorowe ogniwa paliwowe. Dlaczego dwa ko\u0142a, a nie cztery? Ot\u00f3\u017c przede wszystkim to rewolucjonizuje spos\u00f3b poruszania si\u0119. Nie potrzeba mechanizmu skr\u0119tu k\u00f3\u0142, mo\u017cna zawraca\u0107 w miejscu przez obr\u00f3t. Promie\u0144 skr\u0119tu wynosi zero.<\/p>\n

\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/p>\n

Aby Fit m\u00f3g\u0142 si\u0119 bezkolizyjnie przemieszcza\u0107, niezb\u0119dny jest stabilizator. Tak\u0105 rol\u0119 pe\u0142ni tutaj \u017cyroskop. Urz\u0105dzenie dzia\u0142a, wykorzystuj\u0105c zasad\u0119 zachowania p\u0119du. Wewn\u0105trz nieruchomej ramy umieszczony jest wiruj\u0105cy kr\u0105\u017cek. Ten dysk utrzymuje sta\u0142\u0105 pozycj\u0119 wzgl\u0119dem ziemi, pomimo ruchu zewn\u0119trznej ramy. Precyzyjny czujnik mierzy odchylenie obiektu wzgl\u0119dem pozycji pionowej. Zamiast tradycyjnego \u017cyroskopu mo\u017cna tak\u017ce zastosowa\u0107 urz\u0105dzenie cyfrowe wykorzystuj\u0105ce tzw. efekt Coriolisa. \u017byroskop zapobiegnie ko\u0142ysaniu pojazdu podczas przyspieszania i hamowania. Segway jest wprawiany w ruch poprzez balansowanie cia\u0142em osoby steruj\u0105cej. W moim poje\u017adzie takiej mo\u017cliwo\u015bci nie ma. Pasa\u017cer i kierowca siedz\u0105 nieruchomo. Ponadto masa i gabaryty pojazdu s\u0105 zbyt du\u017ce, by m\u00f3c nim w ten spos\u00f3b sterowa\u0107. Rozwa\u017ca\u0142em wprowadzenie zewn\u0119trznej mobilnej masy, lecz po konsultacjach z technologiem wsp\u00f3lnie uznali\u015bmy, \u017ce dodawanie dodatkowych kilogram\u00f3w spowoduje wzrost zu\u017cywanej energii. Pozostawa\u0142 jeszcze jeden problem do przemy\u015blenia, a mianowicie moment hamowania i przyspieszania. Odpowiednie wywa\u017cenie pojazdu oraz niewyg\u00f3rowana pr\u0119dko\u015b\u0107 i moc w po\u0142\u0105czeniu z komputerow\u0105 stabilizacj\u0105 z wykorzystaniem \u017cyroskopu wystarcz\u0105, by pojazd porusza\u0142 si\u0119 stabilnie, bez ko\u0142ysania.\u00a0\u00a0<\/p>\n

\n\"\"\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/p>\n

\nJednym ze \u017ar\u00f3de\u0142 energii w motoryzacji w przysz\u0142o\u015bci b\u0119d\u0105 ogniwa paliwowe. S\u0105 czyste, maja wy\u017csz\u0105 sprawno\u015b\u0107 i g\u0119sto\u015b\u0107 energetyczn\u0105. Technologia ta rozwija si\u0119 obecnie na ca\u0142ym \u015bwiecie. Powstaje infrastruktura potrzebna do upowszechnienia paliw p\u0142ynnych w \u017cyciu codziennym cz\u0142owieka. Ogniwa paliwowe s\u0105 wykorzystywane ju\u017c od dawna. W ci\u0105gu ostatnich lat obserwujemy szybki rozw\u00f3j tej technologii, co powoduje du\u017ce zapotrzebowanie na energi\u0119 ?czyst\u0105? w dobie wyczerpywania si\u0119 zasob\u00f3w paliw kopalnych. <\/p>\n

\nIstotn\u0105 kwesti\u0105 jest pozyskanie paliwa do zasilania ogniw. Aby pozyska\u0107 wod\u00f3r, mo\u017cna skorzysta\u0107 np. z energii s\u0142onecznej lub energii wiatrowej. Mo\u017cna te\u017c pozyska\u0107 wod\u00f3r z odpad\u00f3w biologicznych poprzez bakterie z rodzaju ?clostridium?. Ogniwa paliwowe zast\u0119puj\u0105 dotychczasowe \u017ar\u00f3d\u0142a energii w wielu dziedzinach \u017cycia. Badania i testy potwierdzi\u0142y ich wysok\u0105 wydajno\u015b\u0107 oraz jako\u015b\u0107. Ich zasad\u0119 dzia\u0142ania odkryto w XIX wieku, ale praktyczne zastosowanie mia\u0142o miejsce dopiero w latach sze\u015b\u0107dziesi\u0105tych XX wieku. Produkcja ogniw w tamtym okresie by\u0142a przedsi\u0119wzi\u0119ciem bardzo drogim, jednak w kolejnych dekadach stale obni\u017cano koszy ich wytworzenia. To wynik zastosowania polimerowej membrany oraz zmniejszenia ilo\u015bci koniecznej do ich produkcji platyny. Hydrogen Fuel Cells, czyli ogniwa paliwowe to urz\u0105dzenia elektrochemiczne, kt\u00f3re, wykorzystuj\u0105c wod\u00f3r i jego reakcj\u0119 z tlenem, wytwarzaj\u0105 energi\u0119 elektryczn\u0105. W efekcie powstaje r\u00f3wnie\u017c jako produkt uboczny woda i znaczne ilo\u015bci ciep\u0142a. Budowa ogniwa paliwowego to dwie elektrody, anoda i katoda. S\u0105 one odseparowane od siebie elektrolitem. Wod\u00f3r doprowadzany jest do anody, a tlen do katody. Jako \u017ar\u00f3d\u0142o energii elektrycznej dla pojazdu Fit zaproponowa\u0142em Ogniwa typu PEM (Proton Exchange Membrane lub Polimer Electrolyte Membrane). Paliwem jest dla nich czysty spr\u0119\u017cony wod\u00f3r. <\/p>\n

\nOgniwa te s\u0105 ju\u017c stosowane do nap\u0119dzania pojazd\u00f3w. Poza tym, wykorzystuje si\u0119 je do budowy stacjonarnych i przeno\u015bnych \u017ar\u00f3de\u0142 energii. Zalet\u0105 stosowania ogniw paliwowych jest wysoka jako\u015b\u0107 otrzymywanej energii. Maj\u0105 one wysok\u0105 sprawno\u015b\u0107 energetyczn\u0105. S\u0105 mniejsze i l\u017cejsze od innych \u017ar\u00f3de\u0142 energii, nie wyst\u0119puje w nich proces spalania paliwa. Istnieje mo\u017cliwo\u015b\u0107 stosowania r\u00f3\u017cnych rodzaj\u00f3w paliw bogatych w wod\u00f3r. Paliwo mo\u017cna dodatkowo pozyska\u0107 z wn\u0119trza ogniwa. Wiele dzia\u0142aj\u0105cych na rynku firm motoryzacyjnych testuje pojazdy nap\u0119dzane ogniwami paliwowymi. Op\u0142acalno\u015b\u0107 takich pojazd\u00f3w jest coraz wy\u017csza. Je\u015bli technologia ta b\u0119dzie si\u0119 upowszechnia\u0107, w przysz\u0142o\u015bci pojazdy FCV (Fuell Cell Vehicle) mog\u0105 by\u0107 tak popularne jak dzi\u015b pojazdy z silnikami benzynowymi. Sprawno\u015b\u0107 tego rodzaju nap\u0119du jest wy\u017csza od silnika spalinowego. Nie mamy tu do czynienia z zanieczyszczeniami, ha\u0142asem, wstrz\u0105sami. Energia elektryczna wyprodukowana przez Ogniwa jest magazynowana w akumulatorach typu Li-On b\u0105d\u017a podobnych. Te z kolei zasilaj\u0105 dwa silniki elektryczne wbudowane w obr\u0119cze k\u00f3\u0142.<\/p>\n

\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/p>\n

Pojazd, kt\u00f3ry prezentuj\u0119, mo\u017cna prowadzi\u0107 manualnie poprzez system drive-by-wire, b\u0105d\u017a zdalnie. Sterowanie manualne odbywa si\u0119 poprzez par\u0119 d\u017cojstik\u00f3w. Sterowanie zdalne sprowadza si\u0119 do wyboru celu podr\u00f3\u017cy oraz ewentualnie rodzaju trasy. Cz\u0142owiek pos\u0142uguje si\u0119 przy tym multifunkcjonalnym pokr\u0119t\u0142em, a tak\u017ce prost\u0105 klawiatur\u0105. Instrumenty te umieszczone s\u0105 na panelu pomi\u0119dzy fotelami. W trakcie jazdy nie trzeba wykonywa\u0107 \u017cadnych czynno\u015bci celem utrzymania pojazdu na jezdni. Fit robi to sam, wykorzystuje Global Positioning System, czyli system lokalizacji satelitarnej. Odbierane z satelity informacje dotycz\u0105ce pozycji geograficznej s\u0105 zamieniane w konkretne procesy celem automatycznego sterowania pojazdem. Z przodu, na szybie wy\u015bwietlane s\u0105 informacje o podr\u00f3\u017cy, a tak\u017ce stanie technicznym pojazdu (rys. 8). To jednak, jakie dane i wska\u017aniki (wy\u0142\u0105czaj\u0105c te najbardziej istotne) uka\u017c\u0105 si\u0119 oczom kierowcy, zale\u017cy od niego. Obs\u0142uga Fit powinna by\u0107 tak prosta jak obs\u0142uga telefonu kom\u00f3rkowego. <\/p>\n

\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/p>\n

Znaczne przeszklenie Fit pozwala cieszy\u0107 si\u0119 widokami na wi\u0119ksz\u0105 skal\u0119 ni\u017c dotychczas. Mo\u017cna bez problemu obserwowa\u0107 tak\u017ce to, co nad g\u0142ow\u0105. By z kolei chroni\u0107 pasa\u017cer\u00f3w przed nadmiernym promieniowaniem s\u0142onecznym, zaproponowa\u0142em specjalny rodzaj szk\u0142a, transparentnego w zale\u017cno\u015bci od przy\u0142o\u017conego impulsu elektrycznego. Wpuszcza ono do wn\u0119trza mniej b\u0105d\u017a wi\u0119cej \u015bwiat\u0142a w zale\u017cno\u015bci od potrzeb. Drzwi przednie uchylaj\u0105 si\u0119 do przodu i ku g\u00f3rze. W pozycji w pe\u0142ni otwartej spoczywaj\u0105 poziomo tu\u017c nad g\u00f3rn\u0105 kraw\u0119dzi\u0105 pojazdu. Podczas tego procesu nie zajmuj\u0105 wi\u0119cej miejsca ni\u017c to jest potrzebne. Mo\u017cna je otworzy\u0107 nawet na zat\u0142oczonym parkingu.<\/p>\n

\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 <\/p>\n

Projekt VW Fit to ultralekki mini pojazd miejski. Ze wzgl\u0119du na jego parametry techniczne i gabaryty, nie\u0142atwo zakwalifikowa\u0107 go do jakiej\u015b grupy pojazd\u00f3w dzi\u015b istniej\u0105cych. Jego zalety to niewielkie rozmiary d\u0142.\/szer.\/wys. ? 2100 x 1850 x 1700 mm, w pe\u0142ni zdalny proces sterowania, a tak\u017ce przyjazny dla \u015brodowiska naturalnego charakter (jedynym produktem ubocznym jest para wodna). Fit porusza si\u0119 na dw\u00f3ch poka\u017anych 64-calowych, zamontowanych w jednej osi ko\u0142ach i zabiera dwie doros\u0142e osoby wraz z baga\u017cem. Ze wzgl\u0119du na przeznaczenie, pr\u0119dko\u015b\u0107 maksymalna nie ma wi\u0119kszego znaczenia, jednak zak\u0142adam, i\u017c ze wzgl\u0119d\u00f3w bezpiecze\u0144stwa pojazd nie powinien porusza\u0107 si\u0119 z pr\u0119dko\u015bci\u0105 przekraczaj\u0105c\u0105 50 km\/h. Dwa silniki elektryczne o mocy 14,72 kW\/20 KM ka\u017cdy, znajduj\u0105 si\u0119 w obr\u0119czach k\u00f3\u0142. \u0179r\u00f3d\u0142em energii elektrycznej s\u0105 wodorowe ogniwa paliwowe typu PEM. Podlegaj\u0105cy reakcji wod\u00f3r przechowywany jest w dw\u00f3ch butlach pod ci\u015bnieniem 1000 bar\u00f3w. Karoseria powinna zosta\u0107 wykonana z materia\u0142\u00f3w lekkich, ale zarazem wytrzyma\u0142ych, np. w\u0142\u00f3kno w\u0119glowe.<\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Fit to pr\u00f3ba odpowiedzi na problemy komunikacyjne du\u017cych miast na pocz\u0105tku XXI wieku. Przedstawiona praca dyplomowa powsta\u0142a w Pracowni Projektowania \u015arodk\u00f3w Transportu na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pi\u0119knych im. Eugeniusza Gepperta we Wroc\u0142awiu. Promotorem pracy by\u0142 prof. Wilhelm Semaniszyn, za\u0142o\u017cyciel pracowni. Obrona po\u0142\u0105czona z kilkudniow\u0105 wystaw\u0105 mia\u0142a miejsce we Wroc\u0142awskiej Galerii Sztuki Wsp\u00f3\u0142czesnej BWA Awangarda 1-go lipca 2009 r..<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":4549,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-4548","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4548","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4548"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4548\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4549"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4548"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4548"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4548"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}