Badacze z uczelni MIT zaprojektowali rower z \u0142\u0105czno\u015bci\u0105 Bluetooth, kt\u00f3ry pozwoli jego u\u017cytkownikom na kontrolowanie swoich przyjaci\u00f3\u0142, kork\u00f3w, sprawno\u015bci fizycznej czy zanieczyszcze\u0144. <\/p>\n
\n<\/p>\n
\nCopenhagen Wheel – tak nazwali swoje najnowsze dzie\u0142o naukowcy z MIT. Zaprojektowali oni rower z \u0142\u0105czno\u015bci\u0105 Bluetooth, kt\u00f3ry dzi\u0119ki kilku zintegrowanym sensorom pomo\u017ce utrzyma\u0107 u\u017cytkownikowi kontrol\u0119 nad jego sprawno\u015bci\u0105 fizyczn\u0105, przyjaci\u00f3\u0142mi, korkami w mie\u015bcie oraz spalinami. Potrafi on r\u00f3wnie\u017c przechowa\u0107 i inteligentnie wykorzysta\u0107 nadmiar energii kinetycznej. <\/p>\n
\n– W ci\u0105gu ostatnich kilku lat widzieli\u015bmy pewien rodzaj odrodzenia rowerowego, kt\u00f3re rozpocz\u0119\u0142o si\u0119 w Kopenhadze, ale rozprzestrzeni\u0142o si\u0119 na inne obszary – od Pary\u017ca, przez Barcelon\u0119, po Montreal – t\u0142umaczy dyrektor projektu, Carlo Ratti. <\/p>\n
\n– To jest co\u015b w rodzaju “Rower 2.0”, gdzie tania elektronika pozwoli nam na zwi\u0119kszenie funkcjonalno\u015bci roweru i zmienienie go w bardziej elastyczny system na \u017c\u0105danie – kontynuuje. Rower wykorzystuje technologie podobne do systemu KERS (Kinetic Energy Recovery System), znanego zapewne wi\u0119kszo\u015bci Polak\u00f3w z wy\u015bcig\u00f3w Formu\u0142y 1. <\/p>\n
\nKiedy hamujesz, energia kinetyczna jest regenerowana przez silnik elektryczny, a nast\u0119pnie przechowywana przez bateri\u0119 zamieszczone w rowerze, przez co b\u0119dzie mo\u017cna j\u0105 wykorzysta\u0107, kiedy zajdzie taka potrzeba – wyja\u015bnia Ratti. <\/p>\n
\nPrzysz\u0142o\u015bciowy rower Copenhagen Wheel zosta\u0142 zaprojektowany we wsp\u00f3\u0142pracy z Ducati Energia oraz w\u0142oskim Ministerstwem \u015arodowiska. Do produkcji ma trafi\u0107 w 2010 roku.<\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Badacze z uczelni MIT zaprojektowali rower z \u0142\u0105czno\u015bci\u0105 Bluetooth, kt\u00f3ry pozwoli jego u\u017cytkownikom na kontrolowanie swoich przyjaci\u00f3\u0142, kork\u00f3w, sprawno\u015bci fizycznej czy zanieczyszcze\u0144. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-4445","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4445","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4445"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4445\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4445"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4445"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4445"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}