Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":4223,"date":"2009-07-07T22:25:00","date_gmt":"2009-07-07T22:25:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=4223"},"modified":"2009-07-07T22:36:40","modified_gmt":"2009-07-07T22:36:40","slug":"zagadka-niesamowitego-iskrzacego-samochodu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/zagadka-niesamowitego-iskrzacego-samochodu\/","title":{"rendered":"Zagadka niesamowitego iskrz\u0105cego samochodu"},"content":{"rendered":"

Interesuj\u0105ce przyk\u0142ady nieprawdopodobnych przypadk\u00f3w in\u017cynierskich<\/strong><\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nW latach osiemdziesi\u0105tych by\u0142em in\u017cynierem projekt\u00f3w elektrycznych dla producenta samochod\u00f3w. Pewnego dnia wydzia\u0142 in\u017cynierii eksperymentalnej poprosi\u0142 mnie o zdiagnozowanie i wyeliminowanie dziwnego okresowego trzaskaj\u0105cego d\u017awi\u0119ku, kt\u00f3ry pojawia\u0142 si\u0119 w trakcie opracowywania nowego pojazdu.<\/p>\n

\nPatrz\u0105c w ciemno\u015b\u0107, przekona\u0142em si\u0119, \u017ce ha\u0142as dobywa\u0142 si\u0119 z du\u017cej \u0142ukowej iskry gdzie\u015b w dolnej cz\u0119\u015bci komory silnika. Wy\u0142adowanie \u0142ukowe pojawia\u0142o si\u0119 pomi\u0119dzy ma\u0142\u0105, metalow\u0105, zainstalowan\u0105 szeregowo obudow\u0105 filtra, a uziemieniem ramy podwozia pojazdu znajduj\u0105cego si\u0119 w pewnej odleg\u0142o\u015bci. Iskra by\u0142a du\u017ca, gruba i g\u0142o\u015bna. Mia\u0142a przynajmniej pi\u0119\u0107 centymetr\u00f3w d\u0142ugo\u015bci i pojawia\u0142a si\u0119 mniej wi\u0119cej co sekund\u0119 przy pracuj\u0105cym silniku.<\/p>\n

\nZamiast tradycyjnego, wspomaganego pr\u00f3\u017cniowo systemu hamulcowego, ten konkretny pojazd mia\u0142 wbudowany eksperymentalny hydraulicznie wspomagany si\u0142owy system hamulcowy. Wymaga\u0142o to dodatkowego hydraulicznego systemu od nap\u0119dzanej przez silnik pompy sterowania si\u0142owego do systemu wspomagaj\u0105cego hamulce. System hydrauliczny obejmowa\u0142 filtr cieczy zamontowany szeregowo do gumowego, wysoko ci\u015bnieniowego przewodu doprowadzaj\u0105cego pompy . Metalowa obudowa filtra by\u0142a zawieszona przez izolowany przew\u00f3d w pewnej odleg\u0142o\u015bci od ramy podwozia.<\/p>\n

\nSzybko doszed\u0142em do wniosku, \u017ce iskra o d\u0142ugo\u015bci 5 centymetr\u00f3w r\u00f3wna\u0142a si\u0119 przynajmniej kilku setkom tysi\u0119cy wolt\u00f3w. Moja pierwsza my\u015bl by\u0142a nast\u0119puj\u0105ca: ?W jaki spos\u00f3b mo\u017cna uzyska\u0107 takie napi\u0119cie przy systemie napi\u0119cia pojazdu r\u00f3wnym 12V?? By\u0142o to, moim zdaniem, szczeg\u00f3lnie zadziwiaj\u0105ce, poniewa\u017c pojazd, kt\u00f3ry mia\u0142 silnik diesla, nie mia\u0142 nawet systemu zap\u0142onu o wysokim napi\u0119ciu!<\/p>\n

\nGenerowanie bardzo wysokich napi\u0119\u0107 oraz zasady ich dzia\u0142ania by\u0142o mi znane, poniewa\u017c zbudowa\u0142em ju\u017c sw\u00f3j w\u0142asny generator Van de Graaffa i cewk\u0119 Tesli jeszcze jako ch\u0142opak. Doszed\u0142em do wniosku, \u017ce w jaki\u015b dziwny spos\u00f3b, przypadkowo wytworzyli\u015bmy ?hydrauliczny? odpowiednik konwencjonalnego mechanicznego generatora Van de Graaffa , kt\u00f3ry sk\u0142ada si\u0119 z trzech g\u0142\u00f3wnych cz\u0119\u015bci: izolowanego nap\u0119dzanego silnikiem pasa przenoszenia elektron\u00f3w, metalowej szczotki zbieraj\u0105cej elektrony pod\u0142\u0105czonej do metalowej kopu\u0142y wysokiego napi\u0119cia po jednej stronie pasa oraz \u017ar\u00f3d\u0142a elektron\u00f3w zastosowanego na przeciwnym ko\u0144cu pasa nap\u0119dzaj\u0105cego.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nW moim koncepcyjnym odpowiedniku ?hydraulicznym?, poruszaj\u0105ca si\u0119, nieprzewodz\u0105ca ciecz hydrauliczna i izolowane przewody gumowe stanowi\u0142y mechanizm transportu elektron\u00f3w. Metalowa komora filtra oraz jej wewn\u0119trzny element metalowy filtra tworzy\u0142y kolektor elektronowy. Nap\u0119dzana silnikiem pompa hydrauliczna oraz pas nap\u0119dzaj\u0105cy by\u0142y \u017ar\u00f3d\u0142em elektron\u00f3w do cieczy.<\/p>\n

\nPoniewa\u017c pompa nap\u0119dzana silnikiem by\u0142a w ca\u0142o\u015bci zrobiona z metalu i by\u0142a uziemiona do silnika i do ramy podwozia, trudno by\u0142o na pocz\u0105tku wyobrazi\u0107 sobie, w jaki spos\u00f3b pompa mog\u0142a by\u0107 \u017ar\u00f3d\u0142em elektron\u00f3w. Jednak\u017ce uda\u0142o mi si\u0119 potwierdzi\u0107 swoje podejrzenie, \u017ce pompa by\u0142a \u017ar\u00f3d\u0142em elektron\u00f3w, gdy pod\u0142\u0105czy\u0142em uziemiony przew\u00f3d probierczy do pompy i pociera\u0142em o kr\u0105\u017cek pompy nap\u0119dzany pasem, co powodowa\u0142o powstrzymanie wy\u0142adowania \u0142ukowego. Gdy praca silnika zosta\u0142a wstrzymana, test konduktywno\u015bci potwierdzi\u0142, \u017ce ko\u0142o pasowe by\u0142o uziemione w tym nieoperacyjnym stanie.<\/p>\n

\nNast\u0119pnie doszed\u0142em do wniosku, \u017ce wiruj\u0105cy kr\u0105\u017cek pompy oraz wewn\u0119trzny zestaw wirnika by\u0142y elektrycznie ?unoszone? wewn\u0105trz uziemionej obudowy pompy, ze wzgl\u0119du na dzia\u0142anie hydrodynamiczne \u0142o\u017cysk i wirnika oraz izolowanych uszczelek w izolowanym p\u0142ynie hydraulicznym. Rzeczywiste \u017ar\u00f3d\u0142o elektron\u00f3w najprawdopodobniej wynika\u0142o z wytwarzania \u0142adunku elektryczno\u015bci statycznej na skutek tarcia gumowego pasa nap\u0119dzaj\u0105cego kr\u0105\u017cek.<\/p>\n

\nUziemienie obudowy filtra do ramy pojazdu wyeliminowa\u0142o objawy wy\u0142adowania \u0142ukowego. Dedukuj\u0105c dalej, mo\u017cna za\u0142o\u017cy\u0107 , \u017ce uziemienie komory filtra jedynie zapewni\u0142o dobry upust dla elektron\u00f3w i w cieczy hydraulicznej nadal pozostawa\u0142a du\u017ca cyrkulacja tych elektron\u00f3w. Zastanawiam si\u0119, jakie, je\u015bli w og\u00f3le, szkodliwe skutki taki obieg elektron\u00f3w m\u00f3g\u0142by mie\u0107 na p\u0142yn oraz na inne cz\u0119\u015bci systemu. O ile sobie przypominam, tego rodzaju konfiguracja uk\u0142adu si\u0142owego wspomagaj\u0105cego nigdy nie zosta\u0142a zastosowana.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Interesuj\u0105ce przyk\u0142ady nieprawdopodobnych przypadk\u00f3w in\u017cynierskich<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-4223","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4223","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4223"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4223\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4223"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4223"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4223"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}