W drugiej kolejno\u015bci pojawi si\u0119 infrastruktura uzupe\u0142niania paliwa<\/strong><\/p>\n \nW\u00f3zki wid\u0142owe, autobusy, ci\u0105gniki lotniskowe i automatyczne pojazdy magazynowe wykorzystuj\u0105 wod\u00f3r ju\u017c od lat. W rzeczywisto\u015bci gigant gazu przemys\u0142owego Air Products and Chemicals zacz\u0105\u0142 tankowa\u0107 wod\u00f3r do autobus\u00f3w w 1993 r. i od d\u0142ugiego czasu s\u0142u\u017cy on posiadaczom pojazd\u00f3w: od skuter\u00f3w po \u0142odzie podwodne.<\/p>\n \nObecnie ca\u0142a uwaga skupia si\u0119 na samochodach nap\u0119dzanych wodorem. Nieweso\u0142e perspektywy dotycz\u0105ce taniej energii sprawi\u0142y, \u017ce na producent\u00f3w samochod\u00f3w wywierany jest du\u017cy nacisk, by opracowali pojazdy nap\u0119dzane czystymi, wygodnymi w eksploatacji paliwami. Wod\u00f3r jest mocnym zawodnikiem w tym wy\u015bcigu. Podczas gdy przedsi\u0119biorstwa energetyczne nie przewiduj\u0105 powstania dla tych pojazd\u00f3w realnego rynku co najmniej do 2015 r., producenci pojazd\u00f3w nap\u0119dzanych wodorem chc\u0105 rozpocz\u0105\u0107 ich sprzeda\u017c, kiedy tylko usuni\u0119te zostan\u0105 mo\u017cliwe do pokonania przeszkody techniczne i ekonomiczne. W ko\u0144cu Henry Ford zacz\u0105\u0142 sprzedawa\u0107 automobile na kilka lat przed zbudowaniem pierwszej stacji paliw w St. Louis w roku 1905.<\/p>\n \nTaki samoch\u00f3d wzbudzi w ludziach zainteresowanie, a to z kolei przyspieszy budow\u0119 stacji tankowania wodoru. Trudno zrobi\u0107 interes na sprzeda\u017cy samochod\u00f3w nap\u0119dzanych wodorem, je\u015bli nie ma na nie popytu. Wszystko zale\u017cy od ilo\u015bci<\/em> ? twierdzi Catherine Dunwoody, dyrektor wykonawczy California Fuel Cell Partnership (CFCP), grupy wsparcia. Bardzo wa\u017cne jest, by klienci zdobyli pozytywne do\u015bwiadczenia i mogli wygodnie tankowa\u0107 pojazdy.<\/em> Jak na razie, producenci pojazd\u00f3w buduj\u0105 niewielkie parki aut przeznaczone do wypo\u017cyczania lub wynajmowania pionierskim klientom, osobowo\u015bciom medialnym, czy osobom znanym.<\/p>\n \nPojazdy FCV, podobnie jak Chevy Equinox, Honda Clarity, Hyundai Tuscon, czy Hydrogen 7 firmy BMW, znajduj\u0105 si\u0119 w\u015br\u00f3d ok. 45 samochod\u00f3w zbudowanych do chwili obecnej. Pomimo g\u0142os\u00f3w klient\u00f3w domagaj\u0105cych si\u0119 ta\u0144szych i bardziej czystych alternatyw benzyny, wprowadzenie ca\u0142kowicie nowej technologii potrwa lata, je\u015bli nie dziesi\u0119ciolecia potrzebne do pokonania ogromnych technicznych i ekonomicznych przeszk\u00f3d.<\/p>\n \nPrzedsi\u0119biorstwa samochodowe inwestuj\u0105 w to znaczne sumy pieni\u0119dzy, ale nadal nie zaanga\u017cowa\u0142y si\u0119 w temat w pe\u0142ni, ani nawet nie uwa\u017cam, \u017ce powinny <\/em>? stwierdza David Greene, pierwszy autor wyczerpuj\u0105cej analizy zatytu\u0142owanej ?Transition to Hydrogen FCVs & the Potential Hydrogen Energy Infrastructure? (Przej\u015bcie na FCV nap\u0119dzane wodorem i potencjalne wymagania zwi\u0105zane z infrastruktur\u0105 energii wodorowej), wydanej w marcu. Raport podaje trzy scenariusze rynkowe (patrz tabela) obejmuj\u0105ce lata 2012 ? 25 i zak\u0142adaj\u0105ce, \u017ce wszystkie cele odno\u015bnie koszt\u00f3w i technologii wytyczone przez Departament Energii zostan\u0105 spe\u0142nione w odpowiednim czasie, co na razie nie ma miejsca.<\/p>\n \nDOE ze swojej strony przeprowadza badania techniczne, ale powstrzymuje si\u0119 od wydawania zbyt daleko id\u0105cych s\u0105d\u00f3w dotycz\u0105cych wodoru. Dostrzegamy sposoby przezwyci\u0119\u017cenia wci\u0105\u017c istniej\u0105cych przeszk\u00f3d, ale nasza opinia na ten temat to nie gotowa recepta. Nie ma jednego w\u0142a\u015bciwego rozwi\u0105zania<\/em> ? twierdzi JoAnn Milliken, dr i kierownik programu wodoru DOE.<\/p>\n \nKa\u017cdy ze scenariuszy uwzgl\u0119dnionych w raporcie Oak Ridge obejmuje m. in. r\u00f3wnie\u017c za\u0142o\u017cenia dotycz\u0105ce dotacji, ulg podatkowych i premii na FCV, sam wod\u00f3r i infrastruktur\u0119 uzupe\u0142niania paliwa. Innym katalizatorem mog\u0142oby by\u0107 zobowi\u0105zanie do ustawowych limit\u00f3w emisji gaz\u00f3w cieplarnianych. Kongres oraz kandydaci na prezydenta zapewniaj\u0105 o swoim poparciu, podczas gdy prezydent Bush wezwa\u0142 jedynie do ustanowienia dobrowolnych limit\u00f3w.<\/p>\n \nWygl\u0105da na to, \u017ce zobowi\u0105\u017cemy si\u0119 do 70-procentowego ograniczenia emisji do 2050 roku, a to b\u0119dzie wymaga\u0142o zmiany na wod\u00f3r lub elektryczno\u015b\u0107 podstawowego \u017ar\u00f3d\u0142a zasilania lekkich samochod\u00f3w. Kto wygra wy\u015bcig ? ogniwo paliwowe, czy akumulator? Oba te sposoby zasilania maj\u0105 jeszcze przed sob\u0105 d\u0142ug\u0105 drog\u0119, zanim b\u0119d\u0105 mog\u0142y konkurowa\u0107 z silnikiem hybrydowym wewn\u0119trznego spalania. Je\u015bli nast\u0105pi prze\u0142om w zakresie akumulator\u00f3w, pojawi\u0105 si\u0119 pojazdy pod\u0142\u0105czane do sieci. To nie zawody <\/em>? dodaje Greene. W ka\u017cdym ze scenariuszy ? dotycz\u0105cym akumulator\u00f3w i wodoru ? poczyniono nast\u0119pne istotne i ryzykowane za\u0142o\u017cenie: wykorzystywana w nich elektryczno\u015b\u0107 pochodzi\u0107 mia\u0142aby z odnawialnych i nie zanieczyszczaj\u0105cych \u017ar\u00f3de\u0142.<\/p>\n \nProducenci samochod\u00f3w musz\u0105 r\u00f3wnie\u017c stawi\u0107 czo\u0142o wyzwaniom spoza obszaru technicznego. Na przyk\u0142ad, trzeba b\u0119dzie stworzy\u0107 ca\u0142kowicie nowy i wydajny \u0142a\u0144cuch zaopatrywania. Koszty spadn\u0105, kiedy dojdzie do produkcji masowej, ale nale\u017cy rozwi\u0105za\u0107 kwestie zaopatrzeniowe. Nale\u017cy zbudowa\u0107 ca\u0142\u0105 baz\u0119 zaopatrywania<\/em> ? stwierdza Dunwoody. Obecnie wielu dostawc\u00f3w podstawowych komponent\u00f3w to ma\u0142e firmy, kt\u00f3re nie mog\u0142yby sprosta\u0107 produkcji milion\u00f3w cz\u0119\u015bci bez poniesienia du\u017cych inwestycji i ogromnego rozwoju.<\/p>\n \nZauwa\u017cy\u0142a ona r\u00f3wnie\u017c, \u017ce pierwsi odbiorcy musieliby zosta\u0107 przeszkoleni w zakresie dynamiki wodoru. CFCP ?przeszkoli\u0142o? 1 700 pierwszych odbiorc\u00f3w w Kalifornii na temat wodoru, a DOE ustanowi\u0142 program, w toku kt\u00f3rego maj\u0105 oni by\u0107 szkoleni. Pomimo przeszk\u00f3d producenci samochod\u00f3w nie rezygnuj\u0105 z pojazd\u00f3w wodorowych. Poni\u017cej opisane zosta\u0142y trzy r\u00f3\u017cne FCV (Equinox firmy Chevy uwzgl\u0119dniony zosta\u0142 szczeg\u00f3\u0142owo w osobnym artykule Design News Polska<\/em>).<\/p>\n \nClarity firmy Honda<\/strong><\/p>\n \nHonda zbudowa\u0142a Clarity od podstaw i przedstawi\u0142a go na Detroit Auto Show w styczniu. Firma planuje przeznaczy\u0107 200 pojazd\u00f3w do wynajmowania w po\u0142udniowej Kalifornii za 600 USD miesi\u0119cznie, w zwi\u0105zku z czym Clarity mo\u017ce by\u0107 postrzegany jako model ograniczony komercyjnie. Zastosowany silnik elektryczny generuje 134 KM i jest zasilany ogniwem paliwowym V-Flow firmy Honda wytwarzaj\u0105cym moc 100 kW. Samoch\u00f3d ten ma jedne z bardziej imponuj\u0105cych osi\u0105g\u00f3w, np. zasi\u0119g do 450 km. Firma Honda twierdzi, \u017ce jest on dwukrotnie bardziej wydajny ni\u017c silnik hybrydowy i trzykrotnie wydajniejszy od silnika benzynowego.<\/p>\n \nObecne silniki hybrydowe s\u0105 \u015bwietne, ale nie jest to spos\u00f3b na zapewnienie sobie bezpiecze\u0144stwa energetycznego. Rop\u0119 trzeba zast\u0105pi\u0107 alternatywami<\/em> ? twierdzi kierownik programu Clarity, Steve Ellis. Kluczow\u0105 kwesti\u0105 jest to, \u017ce nawet w przypadku wodoru uzyskiwanego z gazu naturalnego otrzymujemy 60-procentow\u0105 redukcj\u0119 emisji CO2 w ca\u0142ym procesie pozyskiwania i wykorzystania.<\/em><\/p>\n \nPodobnie jak GM, Honda musi zmniejszy\u0107 koszty produkcji FCV i zwi\u0119kszy\u0107 jego wytrzyma\u0142o\u015b\u0107. Prezes zarz\u0105du firmy Honda, Takeo Fukui, niedawno powiedzia\u0142 w Wall Street Journal, \u017ce w chwili obecnej konstrukcja samochodu kosztuje dziesi\u0105tki milion\u00f3w jen\u00f3w, a musi ona spa\u015b\u0107 poni\u017cej 10 milion\u00f3w jen\u00f3w, czyli 92 000 USD.<\/p>\n \nPojazd jest zbyt drogi, a klient firmy Honda by\u0142by rozczarowany, gdyby samoch\u00f3d zdolny by\u0142 do przejechania jedynie 160 000 km. Musi on by\u0107 co najmniej tak dobry, jak tradycyjne pojazdy i opr\u00f3cz tego posiada\u0107 osza\u0142amiaj\u0105cy wygl\u0105d<\/em> ? dodaje Ellis.<\/p>\n \nTankowanie do pe\u0142na zajmuje jedynie kilka minut, podczas gdy uzupe\u0142nienie po\u0142owy zbiornika Equinox FCV firmy Chevy zajmowa\u0142o ok. 7 min. Czas potrzebny do nape\u0142nienia zbiornika paliwa mo\u017ce wystawi\u0107 na pr\u00f3b\u0119 cierpliwo\u015b\u0107 klienta. Na pytanie o to, kiedy utworzy si\u0119 rynek masowy, Ellis wypowiedzia\u0142 si\u0119 z tak\u0105 sam\u0105 ostro\u017cno\u015bci\u0105, co pozostali udzia\u0142owcy.<\/p>\n \nJest to pytanie za 48 miliard\u00f3w dolar\u00f3w. Przej\u015bcie na ca\u0142kowicie now\u0105 technologi\u0119 to ryzykowany interes <\/em>? nadmienia Ellis. Rewolucja przemys\u0142owa rozpocz\u0119\u0142a si\u0119 150 lat temu i dopiero teraz dobiega ko\u0144ca. Ka\u017cda nowa technologia potrzebuje czasu. Wszystko trwa. Wod\u00f3r przeszed\u0142 wi\u0119kszy rozw\u00f3j, ni\u017c ktokolwiek m\u00f3g\u0142by przypuszcza\u0107 10 lat temu.<\/em><\/p>\n \nHydrogen 7 firmy BMW<\/strong><\/p>\n \nW przypadku Serii 7 BMW obra\u0142a inn\u0105 drog\u0119 w dw\u00f3ch kwestiach. In\u017cynierowie BMW zdecydowali si\u0119 na silnik wewn\u0119trznego spalania oraz na ciek\u0142y wod\u00f3r jako paliwo, podczas gdy wi\u0119kszo\u015b\u0107 producent\u00f3w samochod\u00f3w wykorzystuje ogniwa paliwowe i wod\u00f3r w postaci gazu. Samoch\u00f3d mo\u017ce by\u0107 r\u00f3wnie\u017c nap\u0119dzany benzyn\u0105, a je\u015bli rynek okaza\u0142by si\u0119 gotowy, mo\u017cna szybko uruchomi\u0107 jego produkcj\u0119.<\/p>\n \nUwa\u017camy, \u017ce konieczna jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 korzystania z istniej\u0105cych paliw w po\u0142\u0105czeniu z wodorem. Drugim powodem jest bardzo dobre dopracowanie silnik\u00f3w spalania wewn\u0119trznego. Ich produkcja, naprawa, konserwacja i wydajno\u015b\u0107 s\u0105 dobrze znane w przemy\u015ble samochodowym<\/em> ? stwierdza Tom Baloga, wiceprezes dzia\u0142u technicznego firmy BMW North America. Silnik wodorowy mo\u017ce zosta\u0107 tak dopracowany \u017ce stanie si\u0119 niewiarygodnie wydajny.<\/em><\/p>\n \nInn\u0105 kluczow\u0105 kwesti\u0105 konstrukcyjn\u0105 dla firmy BMW jest spos\u00f3b przechowywania wodoru. Zbiornik pojazdu Hydrogen 7 obecnie mie\u015bci 10 kg, zapewniaj\u0105c silnikowi o mocy 260 KM zasi\u0119g jedynie 200 km w por\u00f3wnaniu z 250, kt\u00f3re stanowi\u0105 cel postawiony przez DOE na przysz\u0142y rok. Samoch\u00f3d wyposa\u017cony jest r\u00f3wnie\u017c w zbiornik 74-litrowy przeznaczony na benzyn\u0119 oraz w zbiornik o pojemno\u015bci 8 kg przeznaczony na ciek\u0142y wod\u00f3r.<\/p>\n \nNajbardziej znacz\u0105c\u0105 kwesti\u0105, je\u015bli chodzi o koszty, jest superizolowany zbiornik (na wod\u00f3r). Je\u015bli do zbiornika w\u0142o\u017cymy fili\u017cank\u0119 gor\u0105cej kawy, po trzech miesi\u0105cach wci\u0105\u017c b\u0119dzie ciep\u0142a. By zapobiec wzrostowi temperatury p\u0142ynnego wodoru, konieczna jest superizolacja. Jest on przechowywany w temperaturze -268? C<\/em> ? dodaje.<\/p>\n \nZbiornik ma p\u0142aszcz ze stali nierdzewnej z otworem o \u015brednicy 25 mm utrzymuj\u0105cym foli\u0119 ze stali nierdzewnej w pr\u00f3\u017cni, kt\u00f3ra wed\u0142ug Baloga jest r\u00f3wnowa\u017cna 15 m izolacji styropianowej. Wod\u00f3r jest pobierany z g\u00f3rnej cz\u0119\u015bci zbiornika, gdzie zacz\u0105\u0142 ju\u017c zamienia\u0107 si\u0119 w gaz, a nast\u0119pnie jest on podgrzewany w szeregu przewod\u00f3w w drodze do silnika.<\/p>\n \nUszczelnienie jest istotne, poniewa\u017c wod\u00f3r ci\u0119\u017cko utrzyma\u0107 w zamkni\u0119ciu, ale przechowywanie go nie jest bardziej niebezpieczne od przechowywania benzyny<\/em> ? twierdzi Baloga.<\/p>\n \nBMW pracuje nad ogniwami paliwowymi, pomocniczymi urz\u0105dzeniami zasilaj\u0105cymi i dostarczaj\u0105cymi elektryczno\u015bci, gdy na przyk\u0142ad silnik jest wy\u0142\u0105czony. Baloga niech\u0119tnie zgaduje, kt\u00f3ra technologia wygra, czy podstawowym \u017ar\u00f3d\u0142em zasilania stanie si\u0119 znany ju\u017c rodzaj energii, czy ogniwa paliwowe. Nie powinni\u015bmy wybiera\u0107 wygranych i przegranych, poniewa\u017c nie chcemy wyklucza\u0107 innych technologii.<\/em><\/p>\n \nDost\u0119pne s\u0105 komputery Mac i PC, kable i anteny satelitarne, odtwarzacze iPod i MP3. Ale wod\u00f3r wydaje si\u0119 najbardziej obiecuj\u0105cym no\u015bnikiem energii w przysz\u0142o\u015bci.<\/p>\n \nInfrastruktura wodorowa zaopatruj\u0105ca FCV cz\u0119sto jest postrzegana podobnie jak problem jajka i kury: kt\u00f3re z nich pojawi si\u0119 pierwsze. Baloga ujmuje to nieco inaczej. Tak naprawd\u0119 chodzi o kur\u0119 i jedzenie.<\/em><\/p>\n \nPodobnie jak BMW, Mazda nie ma pewno\u015bci co do FCV i zamiast tego zdecydowa\u0142a si\u0119 na zastosowanie wodoru w silnikach wewn\u0119trznego spalania. Obrotowy silnik w samochodzie sportowym Hondy RX-8 mo\u017ce by\u0107 nap\u0119dzany wodorem lub benzyn\u0105.<\/p>\n \nTuscon i i-Blue firmy Hyundai<\/strong><\/p>\n \nWe wrze\u015bniu zesz\u0142ego roku Hyundai pokaza\u0142 sw\u00f3j pojazd FCV i-Blue, kt\u00f3ry zosta\u0142 przez firm\u0119 zbudowany od podstaw i przypomina Clarity firmy Honda. Jedn\u0105 z najbardziej charakterystycznych cech samochodu jest jego niesamowity zasi\u0119g 595 km ? dwukrotnie wi\u0119kszy od zasi\u0119g\u00f3w wi\u0119kszo\u015bci pozosta\u0142ych pojazd\u00f3w FCV. Ponadto, obiecuje on jazd\u0119 z pr\u0119dko\u015bci\u0105 do 160 km\/godz.<\/p>\n \nProjektowanie pojazdu od podstaw pozwala na du\u017c\u0105 elastyczno\u015b\u0107 konstrukcji. Mo\u017cna niemal wybebeszy\u0107 przedni\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 samochodu<\/em> ? twierdzi Todd Suckow, starszy in\u017cynier firmy Hyundai America Technical Center.<\/p>\n \nHyundai wykona\u0142 r\u00f3wnie\u017c udoskonalenia w ma\u0142ym parku pojazd\u00f3w SUV Tucson, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 dzia\u0142a\u0107 na ma\u0142ych obszarach wok\u00f3\u0142 Kalifornii w ramach drugiej generacji FCV. Hyundai nawi\u0105za\u0142 wsp\u00f3\u0142prac\u0119 z firm\u0105 UTC Fuel Cells, kt\u00f3ra zbudowa\u0142a ogniwo paliwowe zastosowane w poje\u017adzie, firm\u0105 Chevron, kt\u00f3ra jest dostawc\u0105 wodoru, oraz z firm\u0105 Dynetek Industries, kt\u00f3ra zbudowa\u0142a mieszcz\u0105cy 40 galon\u00f3w zbiornik na wod\u00f3r wykorzystany w poje\u017adzie. Pojazd pochwali\u0107 si\u0119 mo\u017ce zasi\u0119giem do 300 km i g\u00f3rn\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105 wynosz\u0105c\u0105 prawie 150 km\/godz.<\/p>\n \nWielkie wyzwanie stanowi\u0142o zbudowanie samochodu od podstaw, ale z wykorzystaniem przy tym istniej\u0105cej platformy<\/em> ? dodaje Suckow. Dopasowanie trzech zbiornik\u00f3w wodoru do miejsca przeznaczonego na jeden zbiornik benzyny, to wyzwanie. Podobnie jak i ch\u0142odzenie zbiornika paliwa, kt\u00f3ry wymaga wi\u0119kszej ch\u0142odnicy.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" W drugiej kolejno\u015bci pojawi si\u0119 infrastruktura uzupe\u0142niania paliwa<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[56],"tags":[157],"class_list":["post-4173","post","type-post","status-publish","format-standard","category-silniki-akutatory-przenosniki","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4173","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4173"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4173\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4173"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4173"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4173"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}