Czym s\u0105 zr\u00f3wnowa\u017cone innowacje?<\/b><\/p>\n
Zr\u00f3wnowa\u017cona innowacyjno\u015b\u0107, wspierana przez szereg technologii, od druku 3D i wirtualnej rzeczywisto\u015bci, po wykorzystanie blockchain i cyfrowych bli\u017aniak\u00f3w, stanowi odpowied\u017a na g\u0142\u00f3wne wyzwania, jakie dzi\u015b stoj\u0105 przez firmami. Z jednej strony to konieczno\u015b\u0107 wzmacniania innowacyjno\u015bci, z drugiej – spe\u0142nianie stale zmieniaj\u0105cych si\u0119 wymaga\u0144 regulacyjnych oraz wizerunkowych. Po\u0142\u0105czenie tych trend\u00f3w pozwala organizacjom na tworzenie produkt\u00f3w i\u00a0us\u0142ug przyjaznych dla \u015brodowiska i spo\u0142ecze\u0144stwa oraz stosowanie zr\u00f3wnowa\u017conych proces\u00f3w w ramach bada\u0144 i rozwoju (R&D).<\/p>\n
Z raportu jasno wynika, \u017ce firmy, kt\u00f3re najszybciej wprowadzaj\u0105 innowacje zgodne z\u00a0zasadami zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju, wzmacniaj\u0105 swoje referencje w zakresie ESG (ang. Environmental, Social, and Governance<\/i>), ale w rzeczywisto\u015bci robi\u0105 znacznie wi\u0119cej – d\u0105\u017c\u0105 do osi\u0105gni\u0119cia lepszych wynik\u00f3w na rynku. R\u00f3wnie\u017c wi\u0119kszo\u015b\u0107 lider\u00f3w korporacyjnych (56%) potwierdza znaczenie w\u0142\u0105czania zasad zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju do proces\u00f3w rozwoju produkt\u00f3w i\u00a0us\u0142ug. Jednak liczba firm, kt\u00f3re ju\u017c stosuj\u0105 zr\u00f3wnowa\u017cone innowacje w praktyce jest znacznie ni\u017csza (31%).\u00a0<\/span><\/p>\n Firmy robi\u0105 post\u0119py<\/b><\/p>\n Raport wskazuje na du\u017c\u0105 r\u00f3\u017cnic\u0119 mi\u0119dzy liczb\u0105 przedsi\u0119biorstw, kt\u00f3re ju\u017c wdro\u017cy\u0142y nowe sposoby projektowania i tworzenia zr\u00f3wnowa\u017conych produkt\u00f3w, a liczb\u0105 tych, kt\u00f3re s\u0105 dopiero w trakcie tego procesu:<\/p>\n – 26% wdro\u017cy\u0142o zaawansowane narz\u0119dzia cyfrowe, aby pom\u00f3c w ocenie potencjalnych d\u0142ugoterminowych koszt\u00f3w a tak\u017ce korzy\u015bci \u015brodowiskowych i spo\u0142ecznych opracowywanych produkt\u00f3w lub us\u0142ug (52 proc. jest w trakcie tego procesu)<\/p>\n – 23% po\u0142o\u017cy\u0142o wi\u0119kszy nacisk na rozw\u00f3j towar\u00f3w\/us\u0142ug, kt\u00f3re mog\u0105 by\u0107 produkowane w spos\u00f3b bardziej wydajny lub zr\u00f3wnowa\u017cony ni\u017c ma to miejsce obecnie (51% jest w trakcie tego procesu)<\/p>\n – 19% w\u0142\u0105czy\u0142o projektowanie cyrkularne w ramach prac nad produktami i us\u0142ugami (40% jest w trakcie procesu)<\/p>\n – 19% w\u0142\u0105czy\u0142o rozwi\u0105zania dotycz\u0105ce wycofania z u\u017cytkowania\/uwarunkowania zwi\u0105zane z\u00a0cyklem \u017cycia do opracowywanych produkt\u00f3w i us\u0142ug (34% jest w trakcie procesu)<\/p>\n Ograniczenia we wdra\u017caniu zr\u00f3wnowa\u017conych innowacji<\/b><\/p>\n Podczas gdy cz\u0119\u015b\u0107 firm ju\u017c korzysta z zalet zr\u00f3wnowa\u017conych innowacji, kluczowe pytanie dotyczy wi\u0119kszej grupy, kt\u00f3ra jest w trakcie procesu transformacji: jak szybko go przeprowadzi? Raport zwraca uwag\u0119 na nisk\u0105 pozycj\u0119 zr\u00f3wnowa\u017conych innowacji w\u00a0programach korporacyjnych, co sugeruje, \u017ce post\u0119py firm we wdra\u017caniu tego podej\u015bcia nie b\u0119d\u0105 szybkie.\u00a0<\/span><\/p>\n Jedn\u0105 z przyczyn tej sytuacji jest fakt, \u017ce zaanga\u017cowanie w zr\u00f3wnowa\u017cony rozw\u00f3j produkt\u00f3w i us\u0142ug jest w wi\u0119kszo\u015bci firm ograniczone w ramach silos\u00f3w korporacyjnych. Podczas gdy zr\u00f3wnowa\u017cone innowacje s\u0105 wysokim lub g\u0142\u00f3wnym priorytetem dla 68% dzia\u0142\u00f3w technologicznych i cyfrowych oraz 65% dzia\u0142\u00f3w odpowiedzialnych za kwestie spo\u0142eczne i\u00a0\u015brodowiskowe, stanowi\u0105 ni\u017cszy priorytet w dzia\u0142ach innowacji (44%), bada\u0144 i rozwoju lub strategii (42%).<\/p>\n W\u015br\u00f3d innych ogranicze\u0144 raport wymienia: brak rzeczywistego ? w odr\u00f3\u017cnieniu od deklaratywnego – zainteresowania kierownictwa firmy rozwojem i dostarczaniem bardziej zr\u00f3wnowa\u017conych produkt\u00f3w i us\u0142ug (40%), brak uzgodnionej i mo\u017cliwej do zastosowania definicji zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju w firmie (38%), koszty zmiany proces\u00f3w rozwoju produkt\u00f3w i us\u0142ug (37%), inne kwestie o wy\u017cszym priorytecie (29%), brak zainteresowania konsument\u00f3w a tak\u017ce\/lub niech\u0119\u0107 konsument\u00f3w do p\u0142acenia wy\u017cszej ceny za zr\u00f3wnowa\u017cone produkty lub us\u0142ugi (29%). Jednym z ogranicze\u0144 jest tak\u017ce brak do\u015bwiadczenia i umiej\u0119tno\u015bci technicznych oraz in\u017cynieryjnych do rozwoju zr\u00f3wnowa\u017conych produkt\u00f3w lub us\u0142ug (18%).\u00a0<\/span><\/p>\n Zdaniem FT Focus, w miar\u0119 upowszechniania si\u0119 zr\u00f3wnowa\u017conych innowacji, liczba firm zmagaj\u0105cych si\u0119 z podstawowymi kwestiami, takimi jak przyw\u00f3dztwo i koszty, prawdopodobnie b\u0119dzie male\u0107. Natomiast liczba firm zmagaj\u0105cych si\u0119 z kwestiami praktycznymi – takimi jak znalezienie umiej\u0119tno\u015bci technicznych i mened\u017cerskich – prawdopodobnie wzro\u015bnie.<\/p>\n Dassault Syst?mes wsp\u00f3\u0142pracuje z firmami nad ich strategi\u0105 digitalizacji i zr\u00f3wnowa\u017conego rozwoju, dostarczaj\u0105c im zaawansowane rozwi\u0105zania cyfrowe. Dzi\u0119ki do\u015bwiadczeniu wirtualnego bli\u017aniaka, dost\u0119pnym w ramach platformy 3DEXPERIENCE, firmy mog\u0105\u00a0<\/span><\/p>\n zredukowa\u0107 swoje koszty, zu\u017cycie zasob\u00f3w i \u015blad w\u0119glowy, a r\u00f3wnocze\u015bnie wdro\u017cy\u0107 cyrkularne modele biznesowe i wej\u015b\u0107 na \u015bcie\u017ck\u0119 innowacyjno\u015bci.\u00a0<\/span><\/p>\n