Trudno nie zgodzi\u0107 si\u0119 ze stwierdzeniem, \u017ce \u017ceglarstwo to pi\u0119kny sport i aktywna for \nW warszawskim centrum targowo-wystawienniczym EXPO XXI odby\u0142y si\u0119 wiosn\u0105 br. targi ?Wiatr i Woda?. I chocia\u017c w pierwszej chwili mo\u017ce nam si\u0119 wydawa\u0107, i\u017c chodzi o imprez\u0119 zwi\u0105zan\u0105 z alternatywnymi \u017ar\u00f3d\u0142ami pozyskiwania energii, szybko okazuje si\u0119, i\u017c rzeczywi\u015bcie dotycz\u0105 one obu \u017cywio\u0142\u00f3w tak\u017ce w tym aspekcie, ale z zupe\u0142nie innego punktu widzenia: wiatr w \u017caglach i stopa wody pod kilem!<\/p>\n \nRYS. 1.<\/strong> Delphia 40<\/em><\/p>\n \nPrezentowano sprz\u0119t wodny zar\u00f3wno ma\u0142e ?b\u0105czki?, kajaki, kanadyjki, przez motor\u00f3wki, po jachty pe\u0142nomorskie. Swoje miejsce znale\u017ali tak\u017ce producenci i dystrybutorzy akcesori\u00f3w \u017ceglarskich, kamizelek ratunkowych, stroj\u00f3w dla p\u0142etwonurk\u00f3w, akwalung\u00f3w, ale tak\u017ce system\u00f3w nawigacji satelitarnej, automatyki osprz\u0119tu \u017caglowego, takielunku, agregat\u00f3w pr\u0105dotw\u00f3rczych, system\u00f3w sanitarnych czy wreszcie silnik\u00f3w.<\/p>\n \nTargi by\u0142y jednak wspania\u0142\u0105 okazj\u0105 do prezentacji oferty polskiego przemys\u0142u stoczniowego ? w zakresie ma\u0142ych jednostek p\u0142ywaj\u0105cych. Nie mo\u017cna by\u0142o przej\u015b\u0107 oboj\u0119tnie obok oferty wielu firm prezentuj\u0105cych swoje wyroby (i projekty).<\/p>\n \nPolak potrafi…<\/strong><\/p>\n \nJest to pierwsza tak du\u017ca jednostka: produkowana seryjnie w polskiej stoczni, przeznaczona do \u017ceglugi pe\u0142nomorskiej, adresowana zar\u00f3wno do firm czarterowych, jak i odbiorc\u00f3w indywidualnych.<\/p>\n \nDelphia 40 ? bo o niej tutaj mowa ? to jacht doskonale pokazuj\u0105cy potencja\u0142 polskich stoczni jachtowych. W ci\u0105gu zaledwie kilku miesi\u0119cy sprzedano w krajach UE kilkana\u015bcie sztuk tej bardzo udanej jednostki.<\/p>\n \nPierwsze wra\u017cenie<\/strong><\/p>\n \nZaprojektowany przez… Skrzata kad\u0142ub stwarza wra\u017cenie lekko\u015bci i elegancji. Jest szeroki, zw\u0142aszcza w cz\u0119\u015bci rufowej. Dziobnica i paw\u0119\u017c zosta\u0142y umiarkowanie pochylone, linia styku kad\u0142uba i pok\u0142adu jest lekko siod\u0142owata. Sam pok\u0142ad jest do\u015b\u0107 p\u0142aski, a niewysoka i dobrze przeszklona pok\u0142ad\u00f3wka nie tylko nie przyt\u0142acza go, ale nawet nie g\u00f3ruje zbytnio nad nim. Kraw\u0119d\u017a bocznej \u015bciany pok\u0142ad\u00f3wki i jej dachu opada lekko w d\u00f3\u0142, przechodz\u0105c p\u0142ynnie w falochrony otwartego kokpitu. Tyle, je\u015bli chodzi o wra\u017cenia estetyczne.<\/p>\n \nKad\u0142ub i pok\u0142ad jachtu zosta\u0142 wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego. Jako przek\u0142adki u\u017cyto drewna balsa, kt\u00f3re usztywni\u0142o kad\u0142ub (powy\u017cej linii wodnej), a tak\u017ce wszystkie poziome powierzchnie pok\u0142adu.<\/p>\n \n \nNA OBUDOWACH<\/strong> stoper\u00f3w nie zapomniano o zamieszczeniu oznacze\u0144 lin. W ten spos\u00f3b trudno o pomy\u0142k\u0119<\/em><\/p>\n \nW obszernym, wygodnie mieszcz\u0105cym za\u0142og\u0119 kokpicie centralne miejsce zajmuje ko\u0142o sterowe. Pos\u0142uguj\u0105c si\u0119 nim, sternik, za po\u015brednictwem przek\u0142adni hydraulicznej nap\u0119dza p\u0142etw\u0119 sterow\u0105. Konstruktorzy przewidzieli demonta\u017c siedziska sternika, co pozwala na popraw\u0119 dost\u0119pu do rufowego pomostu k\u0105pielowego. Przewidzieli tak\u017ce post\u0119powanie w przypadku uszkodzenia element\u00f3w uk\u0142adu sterowniczego jachtu ? na wspomnianym pomo\u015bcie k\u0105pielowym znajdziemy luk, pod kt\u00f3rym zamontowano trzon steru, a tak\u017ce zapewniono miejsce do monta\u017cu awaryjnego rumpla. Na wypadek, gdyby zawiod\u0142y nowoczesne rozwi\u0105zania techniczne, zawsze mo\u017cna wr\u00f3ci\u0107 do tych wypr\u00f3bowanych na przestrzeni stuleci. Rozs\u0105dne podej\u015bcie, zw\u0142aszcza \u017ce mamy do czynienia z jachtem pe\u0142nomorskim.<\/p>\n \nMniej wi\u0119cej w po\u0142owie d\u0142ugo\u015bci kad\u0142uba (vide rys. 1) stoi pot\u0119\u017cny maszt otaklowany olinowaniem sta\u0142ym; punkt zaczepienia sztagu wypada niewiele poni\u017cej topu, mo\u017cna wi\u0119c m\u00f3wi\u0107 o olinowaniu topowym. Dzi\u0119ki temu maszt jest wyj\u0105tkowo sztywny.<\/p>\n \nPowierzchnia \u017cagli to 76 m2 (35m2 to grot, 41 ? genua), dodatkowo jacht mo\u017cna doposa\u017cy\u0107 w olbrzymi spinaker stawiany do topu masztu.<\/p>\n \nWizyta pod pok\u0142adem<\/strong><\/p>\n \nWe wn\u0119trzu przewidziano przestrze\u0144 dla sze\u015bcio? (ew. siedmio-) osobowej za\u0142ogi; trzy dwuosobowe kabiny, dwa przedzia\u0142y toaletowe (wc, umywalka, ale tak\u017ce brodzik z natryskiem; jak rozplanowano wszystkie instalacje?), wreszcie mesa z kambuzem, sk\u0142adanym sto\u0142em, kanap\u0105 i \u0142aw\u0105. Nie zabrak\u0142o miejsca na stolik nawigacyjny (z szafk\u0105 na mapy) z pulpitem aparatury GPS.<\/p>\n \nPewne zarzuty pod adresem wyposa\u017cenia wn\u0119trza, ze strony potencjalnych u\u017cytkownik\u00f3w ? braci \u017ceglarskiej ? zwi\u0105zane s\u0105 z brakiem uchwyt\u00f3w pomagaj\u0105cych utrzyma\u0107 r\u00f3wnowag\u0119, co w przypadku jachtu pe\u0142nomorskiego powinno raczej by\u0107 brane pod uwag\u0119. I nie wystarczy tutaj przytaczany przez niekt\u00f3rych argument, i\u017c inne stocznie r\u00f3wnie\u017c tego udogodnienia nie oferuj\u0105.<\/p>\nma wypoczynku zarazem. Nie zawsze jednak zdajemy sobie spraw\u0119 z faktu, w jak wielkim stopniu w powstanie wsp\u00f3\u0142czesnych jacht\u00f3w zaanga\u017cowane s\u0105 najnowsze zdobycze techniki<\/strong><\/p>\n
<\/p>\n
\n