Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":3224,"date":"2007-06-01T21:26:14","date_gmt":"2007-06-01T21:26:14","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=3224"},"modified":"2008-10-12T23:26:37","modified_gmt":"2008-10-12T23:26:37","slug":"technika-w-harmonii-z-natura","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/technika-w-harmonii-z-natura\/","title":{"rendered":"Technika w harmonii z natur\u0105"},"content":{"rendered":"

Trudno nie zgodzi\u0107 si\u0119 ze stwierdzeniem, \u017ce \u017ceglarstwo to pi\u0119kny sport i aktywna for\"\"ma wypoczynku zarazem. Nie zawsze jednak zdajemy sobie spraw\u0119 z faktu, w jak wielkim stopniu w powstanie wsp\u00f3\u0142czesnych jacht\u00f3w zaanga\u017cowane s\u0105 najnowsze zdobycze techniki<\/strong><\/p>\n

\nW warszawskim centrum targowo-wystawienniczym EXPO XXI odby\u0142y si\u0119 wiosn\u0105 br. targi ?Wiatr i Woda?. I chocia\u017c w pierwszej chwili mo\u017ce nam si\u0119 wydawa\u0107, i\u017c chodzi o imprez\u0119 zwi\u0105zan\u0105 z alternatywnymi \u017ar\u00f3d\u0142ami pozyskiwania energii, szybko okazuje si\u0119, i\u017c rzeczywi\u015bcie dotycz\u0105 one obu \u017cywio\u0142\u00f3w tak\u017ce w tym aspekcie, ale z zupe\u0142nie innego punktu widzenia: wiatr w \u017caglach i stopa wody pod kilem!<\/p>\n

\nRYS. 1.<\/strong> Delphia 40<\/em><\/p>\n

\nPrezentowano sprz\u0119t wodny zar\u00f3wno ma\u0142e ?b\u0105czki?, kajaki, kanadyjki, przez motor\u00f3wki, po jachty pe\u0142nomorskie. Swoje miejsce znale\u017ali tak\u017ce producenci i dystrybutorzy akcesori\u00f3w \u017ceglarskich, kamizelek ratunkowych, stroj\u00f3w dla p\u0142etwonurk\u00f3w, akwalung\u00f3w, ale tak\u017ce system\u00f3w nawigacji satelitarnej, automatyki osprz\u0119tu \u017caglowego, takielunku, agregat\u00f3w pr\u0105dotw\u00f3rczych, system\u00f3w sanitarnych czy wreszcie silnik\u00f3w.<\/p>\n

\nTargi by\u0142y jednak wspania\u0142\u0105 okazj\u0105 do prezentacji oferty polskiego przemys\u0142u stoczniowego ? w zakresie ma\u0142ych jednostek p\u0142ywaj\u0105cych. Nie mo\u017cna by\u0142o przej\u015b\u0107 oboj\u0119tnie obok oferty wielu firm prezentuj\u0105cych swoje wyroby (i projekty).<\/p>\n

\nPolak potrafi…<\/strong><\/p>\n

\nJest to pierwsza tak du\u017ca jednostka: produkowana seryjnie w polskiej stoczni, przeznaczona do \u017ceglugi pe\u0142nomorskiej, adresowana zar\u00f3wno do firm czarterowych, jak i odbiorc\u00f3w indywidualnych.<\/p>\n

\nDelphia 40 ? bo o niej tutaj mowa ? to jacht doskonale pokazuj\u0105cy potencja\u0142 polskich stoczni jachtowych. W ci\u0105gu zaledwie kilku miesi\u0119cy sprzedano w krajach UE kilkana\u015bcie sztuk tej bardzo udanej jednostki.<\/p>\n

\nPierwsze wra\u017cenie<\/strong><\/p>\n

\nZaprojektowany przez… Skrzata kad\u0142ub stwarza wra\u017cenie lekko\u015bci i elegancji. Jest szeroki, zw\u0142aszcza w cz\u0119\u015bci rufowej. Dziobnica i paw\u0119\u017c zosta\u0142y umiarkowanie pochylone, linia styku kad\u0142uba i pok\u0142adu jest lekko siod\u0142owata. Sam pok\u0142ad jest do\u015b\u0107 p\u0142aski, a niewysoka i dobrze przeszklona pok\u0142ad\u00f3wka nie tylko nie przyt\u0142acza go, ale nawet nie g\u00f3ruje zbytnio nad nim. Kraw\u0119d\u017a bocznej \u015bciany pok\u0142ad\u00f3wki i jej dachu opada lekko w d\u00f3\u0142, przechodz\u0105c p\u0142ynnie w falochrony otwartego kokpitu. Tyle, je\u015bli chodzi o wra\u017cenia estetyczne.<\/p>\n

\nKad\u0142ub i pok\u0142ad jachtu zosta\u0142 wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego. Jako przek\u0142adki u\u017cyto drewna balsa, kt\u00f3re usztywni\u0142o kad\u0142ub (powy\u017cej linii wodnej), a tak\u017ce wszystkie poziome powierzchnie pok\u0142adu.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nNA OBUDOWACH<\/strong> stoper\u00f3w nie zapomniano o zamieszczeniu oznacze\u0144 lin. W ten spos\u00f3b trudno o pomy\u0142k\u0119<\/em><\/p>\n

\nW obszernym, wygodnie mieszcz\u0105cym za\u0142og\u0119 kokpicie centralne miejsce zajmuje ko\u0142o sterowe. Pos\u0142uguj\u0105c si\u0119 nim, sternik, za po\u015brednictwem przek\u0142adni hydraulicznej nap\u0119dza p\u0142etw\u0119 sterow\u0105. Konstruktorzy przewidzieli demonta\u017c siedziska sternika, co pozwala na popraw\u0119 dost\u0119pu do rufowego pomostu k\u0105pielowego. Przewidzieli tak\u017ce post\u0119powanie w przypadku uszkodzenia element\u00f3w uk\u0142adu sterowniczego jachtu ? na wspomnianym pomo\u015bcie k\u0105pielowym znajdziemy luk, pod kt\u00f3rym zamontowano trzon steru, a tak\u017ce zapewniono miejsce do monta\u017cu awaryjnego rumpla. Na wypadek, gdyby zawiod\u0142y nowoczesne rozwi\u0105zania techniczne, zawsze mo\u017cna wr\u00f3ci\u0107 do tych wypr\u00f3bowanych na przestrzeni stuleci. Rozs\u0105dne podej\u015bcie, zw\u0142aszcza \u017ce mamy do czynienia z jachtem pe\u0142nomorskim.<\/p>\n

\nMniej wi\u0119cej w po\u0142owie d\u0142ugo\u015bci kad\u0142uba (vide rys. 1) stoi pot\u0119\u017cny maszt otaklowany olinowaniem sta\u0142ym; punkt zaczepienia sztagu wypada niewiele poni\u017cej topu, mo\u017cna wi\u0119c m\u00f3wi\u0107 o olinowaniu topowym. Dzi\u0119ki temu maszt jest wyj\u0105tkowo sztywny.<\/p>\n

\nPowierzchnia \u017cagli to 76 m2 (35m2 to grot, 41 ? genua), dodatkowo jacht mo\u017cna doposa\u017cy\u0107 w olbrzymi spinaker stawiany do topu masztu.<\/p>\n

\nWizyta pod pok\u0142adem<\/strong><\/p>\n

\nWe wn\u0119trzu przewidziano przestrze\u0144 dla sze\u015bcio? (ew. siedmio-) osobowej za\u0142ogi; trzy dwuosobowe kabiny, dwa przedzia\u0142y toaletowe (wc, umywalka, ale tak\u017ce brodzik z natryskiem; jak rozplanowano wszystkie instalacje?), wreszcie mesa z kambuzem, sk\u0142adanym sto\u0142em, kanap\u0105 i \u0142aw\u0105. Nie zabrak\u0142o miejsca na stolik nawigacyjny (z szafk\u0105 na mapy) z pulpitem aparatury GPS.<\/p>\n

\nPewne zarzuty pod adresem wyposa\u017cenia wn\u0119trza, ze strony potencjalnych u\u017cytkownik\u00f3w ? braci \u017ceglarskiej ? zwi\u0105zane s\u0105 z brakiem uchwyt\u00f3w pomagaj\u0105cych utrzyma\u0107 r\u00f3wnowag\u0119, co w przypadku jachtu pe\u0142nomorskiego powinno raczej by\u0107 brane pod uwag\u0119. I nie wystarczy tutaj przytaczany przez niekt\u00f3rych argument, i\u017c inne stocznie r\u00f3wnie\u017c tego udogodnienia nie oferuj\u0105.<\/p>\n


\n

Polskie stocznie mog\u0105 konkurowa\u0107 z powodzeniem z najlepszymi firmami europejskimi r\u00f3wnie\u017c w segmencie jacht\u00f3w wi\u0119kszych, 12-metrowych.<\/strong><\/p>\n

\u017bagle, 11\/2004, <\/em>www.\u017cagle.com.pl<\/em><\/a> <\/p>\n


\n

Maszynownia<\/strong><\/p>\n

…kryje w sobie nowoczesny i oszcz\u0119dny silnik Diesla, 55-konny Yanmar. Do silnika mo\u017cna si\u0119 dosta\u0107 poprzez klap\u0119 odchylan\u0105 wraz ze schodni\u0105 prowadz\u0105c\u0105 na pok\u0142ad. Doskonale zadbano o wyciszenie tej jednostki nap\u0119dowej, pos\u0142u\u017cono si\u0119 w tym celu matami piankowymi, kt\u00f3rymi starannie wyklejono wn\u0119trze maszynowni.<\/p>\n

Instalacje, czyli pu\u0142apki na konstruktor\u00f3w<\/strong><\/p>\n

Jacht to nie tylko kad\u0142ub, takielunek, osprz\u0119t etc. W przypadku omawianej jednostki dochodz\u0105 do tego wszystkie instalacje wewn\u0119trzne, a jest ich niema\u0142o. Instalacja wody s\u0142odkiej i zaburtowej, instalacja \u015bciekowa, ogrzewanie powietrza i wody, gaz, elektryczno\u015b\u0107, urz\u0105dzenia nawigacyjne i oczywi\u015bcie silnik, i jego agregaty. Wszystko to musi zosta\u0107 uwzgl\u0119dnione na etapie projektowania.<\/p>\n

Ilo\u015b\u0107 mo\u017cliwych b\u0142\u0119d\u00f3w konstrukcyjnych, miejsc, w kt\u00f3rych rozmieszczenie okre\u015blonej instalacji koliduje z konstrukcj\u0105 kad\u0142uba ? lub z innymi instalacjami ? jest ogromna. I stanowi wyzwanie nie tylko dla konstruktora, ale tak\u017ce dla technolog\u00f3w stoczniowych.<\/p>\n

Na przyk\u0142adzie Delphi 40 mo\u017cna stwierdzi\u0107, i\u017c zamys\u0142 konstruktora, finalny projekt i wreszcie efekt pracy zak\u0142adu wytw\u00f3rczego mog\u0105 pokry\u0107 si\u0119 w 100%, i by\u0107 \u017ar\u00f3d\u0142em satysfakcji nie tylko dla budowniczych, ale przede wszystkim ? dla ko\u0144cowych odbiorc\u00f3w.<\/p>\n

Ale na taki sukces trzeba by\u0142o zapracowa\u0107…<\/p>\n

Kartki z historii<\/strong><\/p>\n

Stocznia Jachtowa Delphia Yachts istnieje od 1990 roku. Na pocz\u0105tku by\u0142a to firma o nazwie Sportlake s.c., ale w sierpniu 2003 zmieni\u0142a nazw\u0119 na Delphia Yachts; zmiana ta podyktowana by\u0142a rozwojem firmy g\u0142\u00f3wnie na rynkach zagranicznych oraz wprowadzeniem nowej linii jacht\u00f3w ? w\u0142a\u015bnie typu Delphia. Stocznia nadal kultywuje najlepsze tradycje firmy Sportlake, a produkowane przez ni\u0105 jachty ? zdaniem w\u0142a\u015bcicieli firmy ? nadal wyr\u00f3\u017cnia\u0107 si\u0119 b\u0119d\u0105 jako\u015bci\u0105, solidno\u015bci\u0105 i dobr\u0105 cen\u0105.<\/p>\n

Zyski z pocz\u0105tkowej dzia\u0142alno\u015bci firmy, wsparte kredytami, przeznaczono na inwestycje w maszyny i urz\u0105dzenia, budow\u0119 ogrzewanej hali produkcyjnej, zakup i modernizacj\u0119 budynku na biuro i now\u0105 siedzib\u0119. Pozwoli\u0142o to odst\u0105pi\u0107 od kosztownych dzier\u017caw oraz najm\u00f3w i przekaza\u0107 uzyskane \u015brodki na rozbudow\u0119 infrastruktury oraz tworzenie nowych miejsc pracy w dynamicznie rozwijaj\u0105cej si\u0119 firmie ? na koniec 1999 r. stocznia zatrudnia\u0142a ju\u017c 152 pracownik\u00f3w (obecnie zatrudnia ponad 350 os\u00f3b).\u00a0\u00a0<\/p>\n

Wzrastaj\u0105ca w szybkim tempie sprzeda\u017c \u0142odzi \u017caglowych i motorowych oraz nowe kontrakty handlowe wskazywa\u0142y na olbrzymi popyt, jakim cieszy\u0142y si\u0119 produkty Delphia Yachts, w 98% eksportowane na rynki Europy Zachodniej. Powy\u017csza sytuacja spowodowa\u0142a rozpocz\u0119cie budowy drugiej hali, emitora styrenu i zakupu nowej linii technologicznej wraz ze stosownym parkiem maszynowym.<\/p>\n

Konkurencyjno\u015b\u0107 cenow\u0105 zapewnia \u015bcis\u0142a kontrola koszt\u00f3w wydatkowanych na materia\u0142y oraz nowoczesna technologia produkcji. Stocznia stara si\u0119 rozwi\u0105zywa\u0107 problemy zwi\u0105zane z ochron\u0105 \u015brodowiska ? zainstalowane separatory py\u0142\u00f3w redukuj\u0105 w 100% ten problem w stolarni. Przebudowa kot\u0142owni z w\u0119glowych na olejowe, a tak\u017ce stanowisko sortowania odpad\u00f3w, kt\u00f3re ma za zadanie przeznaczy\u0107 jak najwi\u0119ksz\u0105 ich cz\u0119\u015b\u0107 do recyklingu, r\u00f3wnie\u017c \u015bwiadcz\u0105 o nowoczesnym podej\u015bciu do ?zielonych? zagadnie\u0144. Od 2002 r. do produkcji u\u017cywane s\u0105 ekologiczne komponenty, np. \u017cywice LSE (Low Styren Emision).<\/p>\n

* * *<\/strong><\/p>\n

Pozostaje podziwia\u0107, pomarzy\u0107 i \u017cyczy\u0107 zar\u00f3wno stoczniowcom, jak i nam ? stopy wody pod kilem i wiatru w \u017cagle. A wszystko w harmonii z natur\u0105.<\/p>\n

(ms)<\/strong><\/em><\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Trudno nie zgodzi\u0107 si\u0119 ze stwierdzeniem, \u017ce \u017ceglarstwo to pi\u0119kny sport i aktywna forma wypoczynku zarazem. Nie zawsze jednak zdajemy sobie spraw\u0119 z faktu, w jak wielkim stopniu w powstanie wsp\u00f3\u0142czesnych jacht\u00f3w zaanga\u017cowane s\u0105 najnowsze zdobycze techniki. W warszawskim centrum targowo-wystawienniczym EXPO XXI odby\u0142y si\u0119 wiosn\u0105 br. targi ?Wiatr i Woda?. I chocia\u017c w pierwszej chwili mo\u017ce nam si\u0119 wydawa\u0107, i\u017c chodzi o imprez\u0119 zwi\u0105zan\u0105 z alternatywnymi \u017ar\u00f3d\u0142ami pozyskiwania energii, szybko okazuje si\u0119, i\u017c rzeczywi\u015bcie dotycz\u0105 one obu \u017cywio\u0142\u00f3w tak\u017ce w tym aspekcie, ale z zupe\u0142nie innego punktu widzenia: wiatr w \u017caglach i stopa wody pod kilem!<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-3224","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3224","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3224"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3224\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3224"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3224"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3224"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}