Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":3166,"date":"2007-07-01T20:47:06","date_gmt":"2007-07-01T20:47:06","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=3166"},"modified":"2008-10-12T22:47:28","modified_gmt":"2008-10-12T22:47:28","slug":"105-lat-produkcji-i-10-miliardow-swiec","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/105-lat-produkcji-i-10-miliardow-swiec\/","title":{"rendered":"105 lat produkcji i… 10 miliard\u00f3w \u015bwiec"},"content":{"rendered":"

Niedawno ta\u015bm\u0119 produkcyjn\u0105 w fabryce w Bambergu opu\u015bci\u0142a dziesi\u0119ciomiliardowa \u015bwieca zap\u0142onowa marki Bosch. Tym samym firma wyprodukowa\u0142a ich najwi\u0119cej na \u015bwiecie. U\u0142o\u017cone jedna przy drugiej, utworzy\u0142yby \u0142a\u0144cuch o d\u0142ugo\u015bci ponad 560 tys. km, kt\u00f3rym mo\u017cna by 14 razy opasa\u0107 Ziemi\u0119 wzd\u0142u\u017c r\u00f3wnika. \u015awiece Boscha s\u0105 obecne na rynku ju\u017c od 105 lat<\/strong><\/p>\n

\nSto lat temu Bosch produkowa\u0142 rocznie zaledwie kilkaset \u015bwiec zap\u0142onowych, dzi\u015b z ta\u015bm fabrycznych schodzi ich ju\u017c ponad 300 mln sztuk. Zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 z nich (8 mld), pochodzi z za\u0142o\u017conej w 1939 roku fabryki w Bambergu. Na potrzeby lokalnych rynk\u00f3w oraz producent\u00f3w pojazd\u00f3w \u015bwiece produkuj\u0105 fabryki w Indiach, Brazylii, Chinach i Rosji. We wszystkich fabrykach na ca\u0142ym \u015bwiecie obowi\u0105zuj\u0105 bardzo wysokie standardy jako\u015bci.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\n\u00a0BOSCH<\/strong> po raz pierwszy zaprezentowa\u0142 \u015bwiec\u0119 zap\u0142onow\u0105 w po\u0142\u0105czeniu z wysokonapi\u0119ciowym iskrownikiem magnetycznym w 1902 roku, czyli 105 lat temu<\/em><\/p>\n

\nBosch po raz pierwszy zaprezentowa\u0142 \u015bwiec\u0119 zap\u0142onow\u0105 w po\u0142\u0105czeniu z wysokonapi\u0119ciowym iskrownikiem magnetycznym w 1902 roku, czyli 105 lat temu. Powszechnie uwa\u017ca si\u0119, \u017ce wynalazek spowodowa\u0142 gwa\u0142towny rozw\u00f3j przemys\u0142u motoryzacyjnego w nast\u0119pnych dziesi\u0119cioleciach. Obecnie zaawansowane technologicznie \u015bwiece Boscha w du\u017cym stopniu przyczyniaj\u0105 si\u0119 do oszcz\u0119dnego, czystego i efektywnego spalania paliwa oraz do sprawnego funkcjonowania silnika i katalizatora. Trwa\u0142o\u015b\u0107 produkowanych obecnie \u015bwiec wynosi ok. 20?30 tys. km przebiegu i jest o 20-30 razy wi\u0119ksza ni\u017c w przypadku \u015bwiec produkowanych przed stu laty.<\/p>\n

\nWielko\u015bci zapa\u0142ki<\/strong><\/p>\n

\nBosch nieustannie rozwija sw\u00f3j produkt i adaptuje go do potrzeb rozwijaj\u0105cej si\u0119 technologii produkcji silnik\u00f3w, np. silnik\u00f3w czterozaworowych, silnik\u00f3w pracuj\u0105cych na ubogiej mieszance czy te\u017c bardzo oszcz\u0119dnego bezpo\u015bredniego wtrysku benzyny. Od rozpocz\u0119cia produkcji seryjnej \u015bwiec w roku 1902 na rynku pojawi\u0142o si\u0119 ju\u017c ponad 20 tys. typ\u00f3w \u015bwiec zap\u0142onowych. Obecnie oferta obejmuje ponad 1 250 wariant\u00f3w: od \u015bwiec wielko\u015bci zapa\u0142ki (do kosiarek trawnikowych), a\u017c po kilkunastocentymetrowe \u015bwiece (do du\u017cej mocy silnik\u00f3w gazowych, jak np. do opisywanego na s\u0105siednich stronach silnika GE Energy). Zr\u00f3\u017cnicowana liczba, konstrukcja i materia\u0142 elektrod pozwalaj\u0105 na lepsze dopasowanie \u015bwiec do danego typu pojazdu. Umo\u017cliwia to silnikom spe\u0142nienie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin i r\u00f3wnocze\u015bnie sprawia, \u017ce s\u0105 one efektywniejsze i osi\u0105gaj\u0105 jeszcze wy\u017csz\u0105 moc. By u\u0142atwi\u0107 dob\u00f3r w\u0142a\u015bciwej \u015bwiecy zap\u0142onowej, w ramach oferty cz\u0119\u015bci zamiennych dost\u0119pny jest program Bosch Super plus, kt\u00f3ry obejmuje 24 typy \u015bwiec do najpopularniejszych na rynku samochod\u00f3w. Do ka\u017cdego typu silnika przypisany jest tylko jeden typ \u015bwiecy, dzi\u0119ki czemu \u0142atwo jest odnale\u017a\u0107 i dopasowa\u0107 odpowiedni produkt. Program spe\u0142nia wymogi stawiane produktom wyposa\u017cenia fabrycznego i obejmuje wy\u0142\u0105cznie \u015bwiece z rezystorem przeciwzak\u0142\u00f3ceniowym, kt\u00f3re pomagaj\u0105 zagwarantowa\u0107 sprawne funkcjonowanie wszystkich system\u00f3w elektronicznych w poje\u017adzie (np. ABS i ESP).<\/p>\n

\nBosch jest wiod\u0105cym w Europie i na \u015bwiecie producentem \u015bwiec zap\u0142onowych na potrzeby wyposa\u017cenia fabrycznego oraz rynku wt\u00f3rnego. \u015awiece Boscha montowane s\u0105 seryjnie w takich samochodach, jak: Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Citroen, Mercedes-Benz, Fiat, Ford, GM, Lancia, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volvo i Volkswagen. W \u015bwiece Boscha s\u0105 wyposa\u017cone tak\u017ce samochody bior\u0105ce udzia\u0142 w wielu wy\u015bcigach samochodowych: Deutsche Tourenwagen Masters DTM, 24-godzinny wy\u015bcig w Le Mans, 24-godzinny wy\u015bcig na torze N\u00fcrburgring, seria wy\u015bcig\u00f3w Indy-Car w USA czy te\u017c rajd Pary\u017c-Dakar. \u015awiece zap\u0142onowe Bosch przesz\u0142y wymagaj\u0105ce testy nawet w bolidach Formu\u0142y 1.<\/p>\n

\nwww.bosch.pl<\/em><\/a><\/p>\n\n\n\n
\n

\u015awiece zap\u0142onowe Bosch ? fakty i liczby<\/strong><\/p>\n

<\/strong>\u00a0<\/p>\n

<\/strong>\u00a0<\/p>\n

    \n
  • \n
    Ca\u0142kowita liczba \u015bwiec Boscha wyprodukowanych od 1902 roku:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

    \u00a0<\/p>\n

    ponad 10 mld sztuk<\/p>\n

    \u00a0<\/p>\n

      \n
    • \n
      Roczna produkcja \u015bwiec w fabrykach Boscha:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

      \u00a0<\/p>\n

      przesz\u0142o 300 mln sztuk (1902: ok. 300 sztuk)<\/p>\n

      \u00a0<\/p>\n

        \n
      • \n
        Zu\u017cycie materia\u0142\u00f3w w ci\u0105gu jednego dnia produkcji (600 tys. sztuk) w fabryce w Bambergu:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

        \u00a0<\/p>\n

        28 ton stali, 1,2 ton niklu, 0,6 ton miedzi, 15 km drutu niklowego i 2 kg platyny do korpus\u00f3w \u015bwiec i elektrod oraz 20 ton tlenku glinu do izolator\u00f3w<\/p>\n

        \u00a0<\/p>\n

          \n
        • \n
          Liczba typ\u00f3w \u015bwiec zap\u0142onowych Bosch, aktualne dane:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

          \u00a0<\/p>\n

          1 250 z 31 r\u00f3\u017cnymi wersjami elektrod<\/p>\n

          \u00a0<\/p>\n

            \n
          • \n
            Liczba typ\u00f3w \u015bwiec zap\u0142onowych Bosch, w sumie od 1902 roku:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

            \u00a0<\/p>\n

            ponad 20 tys.<\/p>\n

            \u00a0<\/p>\n

              \n
            • \n
              Najmniejsza \u015bwieca zap\u0142onowa Bosch:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

              \u00a0<\/p>\n

              40 mm d\u0142ugo\u015bci (np. do kosiarek trawnikowych)<\/p>\n

              \u00a0<\/p>\n

                \n
              • \n
                Najwi\u0119ksza \u015bwieca zap\u0142onowa Bosch:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

                \u00a0<\/p>\n

                150 mm d\u0142ugo\u015bci (np. do du\u017cych silnik\u00f3w gazowych)<\/p>\n

                \u00a0<\/p>\n

                  \n
                • \n
                  Wydajno\u015b\u0107 \u015bwiecy zap\u0142onowej Bosch (\u015bwiece standardowe):<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

                  \u00a0<\/p>\n

                  do 100 zap\u0142on\u00f3w na sekund\u0119, w sumie ok. 20 mln zap\u0142on\u00f3w przy 20 tys. km przebiegu<\/p>\n

                  \u00a0<\/p>\n

                    \n
                  • \n
                    Warunki pracy \u015bwiecy zap\u0142onowej Bosch:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

                    \u00a0<\/p>\n

                    Napi\u0119cie do 30 tys. V, temperatura do 1 000\u00b0C, ci\u015bnienie do 100 bar\u00f3w (= ci\u015bnienie na g\u0142\u0119boko\u015bci wody 1 000 m); gor\u0105ca, wyj\u0105tkowo agresywnie dzia\u0142aj\u0105ca mieszanina opar\u00f3w benzyny, gaz\u00f3w spalinowych i produkt\u00f3w spalania paliwa<\/p>\n

                    \u00a0<\/p>\n

                      \n
                    • \n
                      \u017bywotno\u015b\u0107 \u015bwiecy zap\u0142onowej Bosch:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

                      \u00a0<\/p>\n

                      standardowo 20-30 tys. km przebiegu, wersje specjalne \u015bwiec do 100 tys. km przebiegu<\/p>\n

                      \u00a0<\/p>\n

                        \n
                      • \n
                        Fabryki produkuj\u0105ce \u015bwiece zap\u0142onowe Bosch:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

                        \u00a0<\/p>\n

                        Bamberg (Niemcy), Arat\u00fa (Brazylia), Engels (Rosja), Naganathapura (Indie) oraz Nanjing (Chiny)<\/p>\n

                        \u00a0<\/p>\n

                          \n
                        • \n
                          Obszary stosowania \u015bwiec zap\u0142onowych Bosch:<\/strong><\/div>\n<\/li>\n<\/ul>\n

                          \u00a0<\/p>\n

                          samochody, motocykle i skutery, pojazdy u\u017cytkowe, silniki statk\u00f3w, skutery wodne; sprz\u0119t ogrodniczy i le\u015bniczy, du\u017ce silniki gazowe, agregaty pr\u0105dotw\u00f3rcze, pompy wodne, ma\u0142e silniki<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

                          \n\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n
                          \n

                          Kamienie milowe w historii rozwoju \u015bwiec zap\u0142onowych:<\/strong><\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1902:<\/strong> 7 stycznia 1902 Bosch otrzymuje patent na \u015bwiec\u0119 zap\u0142onow\u0105 w po\u0142\u0105czeniu z iskrownikiem magnetycznym wysokiego napi\u0119cia. Pierwsze tego typu systemy zap\u0142onowe dostarczono 24 wrze\u015bnia 1902 r. sp\u00f3\u0142ce Daimler- Motorengesellschaft w Bad Cannstatt<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1902 i nast\u0119pne lata:<\/strong> wielko\u015b\u0107 produkcji w pierwszych latach si\u0119ga\u0142a kilkuset sztuk rocznie<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1914:<\/strong> otwarcie pierwszej fabryki \u015bwiec zap\u0142onowych (Stuttgart)<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1927:<\/strong> Bosch wprowadza poj\u0119cie ?warto\u015bci cieplnej?, kt\u00f3re do dzi\u015b jest standardowym parametrem wytrzyma\u0142o\u015bci termicznej \u015bwiec zap\u0142onowych (istotny parametr dla optymalnego dopasowania \u015bwiecy do danego silnika)<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1939:<\/strong> otwarcie fabryki \u015bwiec zap\u0142onowych w Bambergu<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1953:<\/strong> \u015bwieca Bosch z dwusk\u0142adnikow\u0105 elektrod\u0105 \u015brodkow\u0105 wchodzi do seryjnego wyposa\u017cenia Mercedesa Benz 300 SL z charakterystycznymi drzwiami skrzyd\u0142owymi. Zalety: niezawodny rozruch zimnego silnika i d\u0142u\u017csza \u017cywotno\u015b\u0107 \u015bwiec<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1968:<\/strong> z ta\u015bm produkcyjnych fabryki w Bamberg schodzi miliardowa \u015bwieca zap\u0142onowa<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1976:<\/strong> \u015bwiece z rdzeniem miedzianym w elektrodzie \u015brodkowej (\u015bwiece ?Thermoelastic?) wchodz\u0105 do produkcji seryjnej<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          Lata 80.:<\/strong> adaptacja \u015bwiecy zap\u0142onowej do r\u00f3\u017cnych rodzaj\u00f3w paliw i koncepcji silnikowych sprawia, \u017ce silniki produkuj\u0105 mniej substancji szkodliwych, s\u0105 oszcz\u0119dniejsze i bardziej efektywne (benzyna bezo\u0142owiowa, katalizator, silniki czterozaworowe, mieszanka uboga, bezpo\u015bredni wtrysk benzyny i in.)<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1983:<\/strong> jako pierwszy i do dzi\u015b dnia jedyny producent \u015bwiec zap\u0142onowych Bosch wprowadza do produkcji \u015bwiece ze spiekan\u0105, platynow\u0105 elektrod\u0105 \u015brodkow\u0105. Zastosowanie platyny i materia\u0142\u00f3w kompozytowych w po\u0142\u0105czeniu ze stopami metali szlachetnych wyd\u0142u\u017ca \u017cywotno\u015b\u0107 \u015bwiecy do ponad 60 tys., a przy zastosowaniach specjalnych nawet do 100 tys. kilometr\u00f3w przebiegu<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1991:<\/strong> \u015bwieca z iskr\u0105 pe\u0142zaj\u0105c\u0105 produkcji Bosch zapobiega op\u00f3\u017anieniom w zap\u0142onie i brakowi iskry, nawet w przypadku cz\u0119stego pokonywania kr\u00f3tkich odcink\u00f3w tras<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          1995:<\/strong> elektrody niklowo-itrowe wyd\u0142u\u017caj\u0105 okres eksploatacji \u015bwiec<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          2000:<\/strong> Bosch wprowadza do produkcji \u015bwiece zap\u0142onowe zoptymalizowane pod k\u0105tem wyj\u0105tkowo oszcz\u0119dnego, pierwszego systemu bezpo\u015bredniego wtrysku benzyny (ca\u0142y system zosta\u0142 opracowany r\u00f3wnie\u017c przez firm\u0119 Bosch)<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          7 stycznia 2002:<\/strong> 100-lecie \u015bwiec zap\u0142onowych Boscha<\/p>\n

                          <\/strong>\u00a0<\/p>\n

                          Kwiecie\u0144 2007:<\/strong> wyprodukowanie dziesi\u0119ciomiliardowej \u015bwiecy zap\u0142onowej Bosch <\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

                          Niedawno ta\u015bm\u0119 produkcyjn\u0105 w fabryce w Bambergu opu\u015bci\u0142a dziesi\u0119ciomiliardowa \u015bwieca zap\u0142onowa marki Bosch. Tym samym firma wyprodukowa\u0142a ich najwi\u0119cej na \u015bwiecie. U\u0142o\u017cone jedna przy drugiej, utworzy\u0142yby \u0142a\u0144cuch o d\u0142ugo\u015bci ponad 560 tys. km, kt\u00f3rym mo\u017cna by 14 razy opasa\u0107 Ziemi\u0119 wzd\u0142u\u017c r\u00f3wnika. \u015awiece Boscha s\u0105 obecne na rynku ju\u017c od 105 lat. Sto lat temu Bosch produkowa\u0142 rocznie zaledwie kilkaset \u015bwiec zap\u0142onowych, dzi\u015b z ta\u015bm fabrycznych schodzi ich ju\u017c ponad 300 mln sztuk. Zdecydowana wi\u0119kszo\u015b\u0107 z nich (8 mld), pochodzi z za\u0142o\u017conej w 1939 roku fabryki w Bambergu. Na potrzeby lokalnych rynk\u00f3w oraz producent\u00f3w pojazd\u00f3w \u015bwiece produkuj\u0105 fabryki w Indiach, Brazylii, Chinach i Rosji. We wszystkich fabrykach na ca\u0142ym \u015bwiecie obowi\u0105zuj\u0105 bardzo wysokie standardy jako\u015bci.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[34],"tags":[157],"class_list":["post-3166","post","type-post","status-publish","format-standard","category-wydarzenie","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3166","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3166"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3166\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3166"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3166"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3166"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}