Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":3110,"date":"2007-09-01T21:32:17","date_gmt":"2007-09-01T21:32:17","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=3110"},"modified":"2008-10-11T23:32:44","modified_gmt":"2008-10-11T23:32:44","slug":"787-zbior-nowych-technologii","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/787-zbior-nowych-technologii\/","title":{"rendered":"787: Zbi\u00f3r nowych technologii"},"content":{"rendered":"

\"\"\u00a0<\/p>\n

\nDN: Nasz specjalista w dziedzinie materia\u0142\u00f3w, Doug Smock m\u00f3wi, \u017ce kompozyty to najwi\u0119ksza innowacja w tym samolocie. Zgodzi\u0142by\u015b si\u0119 z tym, czy nie ? co jest najwi\u0119ksz\u0105 innowacj\u0105?<\/strong><\/p>\n

\nCogan: Trudno by\u0142oby mi powiedzie\u0107, \u017ce kt\u00f3rakolwiek z innowacji jest najwi\u0119ksza. Je\u015bli samolot taki jak ten ma odnie\u015b\u0107 sukces, to musi to by\u0107 zbi\u00f3r innowacji. To one wszystkie jako system tworz\u0105 now\u0105 jako\u015b\u0107. Na pewno kompozyty (http:\/\/rbi.ims.ca\/5393-588<\/em><\/a>) \u0142atwo przemawiaj\u0105 do wyobra\u017ani ludzi, to co\u015b, co wida\u0107. Pasa\u017cerowie nie b\u0119d\u0105 wiedzie\u0107, z czego wykonany jest samolot. Dla linii lotniczych jest to ogromna korzy\u015b\u0107, mniejsza waga oznacza mniejsze zu\u017cycie paliwa i niesie z sob\u0105 korzy\u015bci dla \u015brodowiska naturalnego.<\/p>\n

\nCzy mo\u017cesz poda\u0107 jakie\u015b dane liczbowe o zmniejszonej masie samolotu?<\/strong><\/p>\n

\nTeoretycznie rzecz bior\u0105c, kompozyty s\u0105 mniej wi\u0119cej o 30% l\u017cejsze (ni\u017c aluminium) dla danej wytrzyma\u0142o\u015bci. Troch\u0119 niebezpiecznie m\u00f3wi\u0107 o konkretnych liczbach, poniewa\u017c zale\u017cy to od tego, czy m\u00f3wimy o wytrzyma\u0142o\u015bci na rozci\u0105ganie, czy na \u015bciskanie, jednak uzasadnione jest stwierdzenie, \u017ce masa zostanie zmniejszona o 25 do 30%. Kompozyty maj\u0105 inne w\u0142a\u015bciwo\u015bci ni\u017c aluminium, poniewa\u017c kiedy dojdzie do produkcji, traci si\u0119 niekt\u00f3re korzy\u015bci. Mo\u017ce si\u0119 okaza\u0107, \u017ce trzeba doda\u0107 troch\u0119 wagi w nie\"\"kt\u00f3rych miejscach ? na przyk\u0142ad czynniki elektromagnetyczne maj\u0105 wp\u0142yw na zabezpieczenie. Mo\u017ce potrzebna b\u0119dzie sie\u0107 obwod\u00f3w zwrotnych pr\u0105du lub co\u015b, co bardzo skutecznie spaja samolot w ca\u0142o\u015b\u0107.<\/p>\n

\nSpowodowanie, \u017ce samolot zu\u017cywa mniej paliwa, pozwoli\u0142o nam zastosowa\u0107 pewne rozwi\u0105zania, kt\u00f3rych nie mogliby\u015bmy wykorzysta\u0107, gdyby by\u0142 zbudowany z aluminium. Je\u015bli chodzi o wn\u0119trze, to zrobili\u015bmy okna wystarczaj\u0105co du\u017ce, by mo\u017cna by\u0142o wygl\u0105da\u0107 na zewn\u0105trz nad oparciami foteli. U\u017cycie kompozyt\u00f3w pozwoli\u0142o nam zastosowa\u0107 takie okna bez zbytniego zwi\u0119kszania ci\u0119\u017caru maszyny. W kabinie pasa\u017cerskiej panuje wy\u017csze ci\u015bnienie, ni\u017c w przypadku samolotu z aluminium, poniewa\u017c kompozyty pozwalaj\u0105 na to bez przeci\u0105\u017cania materia\u0142\u00f3w, z kt\u00f3rych wykonany jest samolot. To oznacza, \u017ce potrzeba mniej zabieg\u00f3w konserwacyjnych. Du\u017c\u0105 cz\u0119\u015b\u0107 tego zapewniaj\u0105 nowoczesne systemy, ale wiele zawdzi\u0119czamy w\u0142a\u015bnie nowym materia\u0142om. Linie lotnicze b\u0119d\u0105 mog\u0142y przeprowadza\u0107 mniej prac konserwacyjnych, poniewa\u017c nie b\u0119dzie problem\u00f3w ze zm\u0119czeniem materia\u0142u i korozj\u0105, jakie wyst\u0119puj\u0105 w przypadku samolot\u00f3w wykonanych z metalu. To cecha, o kt\u00f3rej wiele si\u0119 m\u00f3wi.<\/p>\n

\nCo jeszcze?<\/strong><\/p>\n

\nTen samolot jest bardziej ?elektryczny?. Mam na my\u015bli, i\u017c bardziej wydajne jest pobieranie elektryczno\u015bci z generator\u00f3w i zasilanie systemu klimatyzacji za pomoc\u0105 spr\u0119\u017carek elektrycznych ni\u017c pobieranie powietrza z silnika, jak robimy to obecnie w 777. Jedn\u0105 z wynikaj\u0105cych z takiego systemu zalet jest fakt, \u017ce nie trzeba polega\u0107 na pneumatyce. Nie tylko zmniejsza to koszty konserwacji, ale sprawi\u0142o, \u017ce samolot zu\u017cywa mniej paliwa.<\/p>\n

\nTu nasuwa si\u0119 pytanie na temat deficytowego paliwa do silnik\u00f3w odrzutowych. Czy komercyjny odrzutowiec m\u00f3g\u0142by oderwa\u0107 si\u0119 od ziemi… bez nafty lotniczej?<\/strong><\/p>\n

\nSpodziewamy si\u0119, \u017ce b\u0119dziemy mogli korzysta\u0107 z paliw kopalnych jeszcze przez jaki\u015b czas. Wraz z powi\u0119kszaniem si\u0119 \u015bwiatowej populacji i post\u0119puj\u0105cym uprzemys\u0142owieniem r\u00f3\u017cnych kraj\u00f3w oczywi\u015bcie potrzebne stan\u0105 si\u0119 alternatywne \u017ar\u00f3d\u0142a energii. Gdy technologia ogniw paliwowych odpowiednio si\u0119 rozwinie, b\u0119dziemy mogli zrezygnowa\u0107 z umieszczonego w ogonie silnika odrzutowego (pomocniczego zespo\u0142u energetycznego), wytwarzaj\u0105c pr\u0105d za pomoc\u0105 ogniwa paliwowego. To powinno sta\u0107 si\u0119 w nieodleg\u0142ej przysz\u0142o\u015bci. 787 ma docelowo zu\u017cywa\u0107 o 20% mniej paliwa ni\u017c wszystko, co lata teraz. G\u0142\u00f3wnym powodem powstania tego programu by\u0142o przyj\u0119cie do wiadomo\u015bci faktu, \u017ce musimy zmniejszy\u0107 zu\u017cycie paliwa.<\/p>\n

\nA co z aerodynamik\u0105? Ko\u0144c\u00f3wki skrzyde\u0142 wygl\u0105daj\u0105 tak wysmukle i s\u0105 odgi\u0119te do g\u00f3ry w taki spos\u00f3b, \u017ce samolot wygl\u0105da, jakby mia\u0142 zaraz zacz\u0105\u0107 macha\u0107 skrzyd\u0142ami.<\/strong><\/p>\n

\nAerodynamika by\u0142a bardzo zaawansowan\u0105 dziedzin\u0105 ju\u017c przed 787. Jedn\u0105 z rzeczy, kt\u00f3re pozwoli\u0142y nam dokona\u0107 post\u0119p\u00f3w w tej dziedzinie, by\u0142y wspomniane ju\u017c przeze mnie kompozyty. Sprawno\u015b\u0107 aerodynamiczna wynika z wi\u0119kszego wyd\u0142u\u017cenia skrzyde\u0142. Wykonuj\u0105c skrzyd\u0142o z w\u0142\u00f3kna w\u0119glowego, mogli\u015bmy stworzy\u0107 skrzyd\u0142o o wi\u0119kszym wyd\u0142u\u017ceniu. Mo\u017cliwo\u015b\u0107 modelowania samolotu w trzech wymiarach pozwoli\u0142a nam zoptymalizowa\u0107 aerodynamik\u0119 w spos\u00f3b, jaki nie by\u0142 mo\u017cliwy nigdy wcze\u015bniej. Ko\u0144c\u00f3wki skrzyde\u0142 zosta\u0142y specjalnie zaprojektowane tak, by by\u0142y nie tylko odgi\u0119te do ty\u0142u, ale tak\u017ce lekko do g\u00f3ry. Mimo to og\u00f3lna krzywizna skrzyd\u0142a nie r\u00f3\u017cni si\u0119 zbytnio od tej, jak\u0105 maj\u0105 dzisiejsze samoloty. Gdy projektowali\u015bmy skrzyd\u0142o, przyjrzeli\u015bmy si\u0119 ko\u0144c\u00f3wkom skrzyde\u0142, by nada\u0107 samolotowi charakterystyczny wygl\u0105d. Nast\u0119pnym razem, kiedy b\u0119dziesz lecia\u0142 747, a samolot b\u0119dzie mia\u0142 zbiorniki pe\u0142ne paliwa podczas startu, wyjrzyj przez okno, a zobaczysz, jak skrzyd\u0142a wyginaj\u0105 si\u0119 do g\u00f3ry. Gdy samolot stoi na ziemi, a jego ci\u0119\u017car spoczywa na ko\u0142ach, paliwo \u015bci\u0105ga skrzyd\u0142a w d\u00f3\u0142 i wyginaj\u0105 si\u0119 one w kierunku ziemi. Gdy tylko wzniesie si\u0119 w powietrze, skrzyd\u0142a bardzo wyra\u017anie odginaj\u0105 si\u0119 do g\u00f3ry.<\/p>\n

\nJakie jeszcze innowacje zastosowano?<\/strong><\/p>\n

\nGdybym zacz\u0105\u0142 je wymienia\u0107 z pami\u0119ci, niekt\u00f3re bym pomin\u0105\u0142 i mia\u0142 z tego powodu poczucie winy.<\/p>\n

\nMo\u017ce jednak spr\u00f3bujesz.<\/strong><\/p>\n

\nSpecjalista od nap\u0119du z firmy GE lub Rolls powiedzia\u0142by, \u017ce na pewno s\u0105 nimi silniki, niezwykle ciche, ekonomiczne i przyjazne dla \u015brodowiska. In\u017cynier zajmuj\u0105cy si\u0119 konstrukcj\u0105 spiera\u0142by si\u0119, \u017ce kompozyty i architektura. In\u017cynierowie zajmuj\u0105cy si\u0119 instalacjami b\u0119d\u0105 twierdzi\u0107, \u017ce instalacja elektryczna lub hydrauliczna. System kontroli lotu tej maszyny jest kolejnym przyk\u0142adem tego, w jaki spos\u00f3b wykorzystujemy technologi\u0119 i elektroniczne uk\u0142ady sterowania. To b\u0119dzie najbardziej wyrafinowany system kontroli lotu, jaki zastosowano na komercyjnym odrzutowcu, umo\u017cliwiaj\u0105cy t\u0142umienie pionowych podmuch\u00f3w (http:\/\/rbi.ims.ca\/5393-593<\/em><\/a>) oraz zmniejszanie obci\u0105\u017cenia towarzysz\u0105cego manewrom.<\/p>\n

\nT\u0142umienie pionowych podmuch\u00f3w wykorzystuje uk\u0142ad sterowania do t\u0142umienia turbulencji. Nie mo\u017cna ich wyelimino wa\u0107 ca\u0142kowicie, ale gdy samolot wyczuje pionowe lub poziome \"\"odchylenie od toru lotu, powierzchnie sterowe s\u0105 w stanie odchyli\u0107 si\u0119 wystarczaj\u0105co szybko, by zmniejszy\u0107 odchylenie i sprawi\u0107, \u017ce lot b\u0119dzie bardziej komfortowy. Zmniejszanie obci\u0105\u017cenia przy manewrach wykorzystuje t\u0119 sam\u0105 technik\u0119, gdy pilot nieco bardziej obci\u0105\u017ca skrzyd\u0142a (na przyk\u0142ad podczas wykonywania zakr\u0119tu). Zmniejsza ono obci\u0105\u017cenia dzia\u0142aj\u0105ce na skrzyd\u0142a.<\/p>\n

\nCo najbardziej rzuci si\u0119 w oczy pilotowi?<\/strong><\/p>\n

\nPo\u015bwi\u0119cili\u015bmy wiele czasu na to, by kabina za\u0142ogi sta\u0142a si\u0119 bardzo przyjemnym miejscem. Pierwsza rzecz, jak\u0105 robimy, wi\u0105\u017ce si\u0119 z podstawowym bezpiecze\u0144stwem ? chcemy zagwarantowa\u0107, \u017ce b\u0119dzie to lepsze od wszystkiego, co zrobili\u015bmy wcze\u015bniej, daj\u0105c pilotom lepsz\u0105 orientacj\u0119 w sytuacji. ?Wbudowujemy? to w interfejs pilot-maszyna. Kabina za\u0142ogi ma nowoczesny wygl\u0105d, umieszczono w niej bardzo du\u017ce wy\u015bwietlacze, by piloci mieli dost\u0119p do wi\u0119kszej ilo\u015bci informacji lepszej jako\u015bci. S\u0105dz\u0119, \u017ce latanie tym samolotem b\u0119dzie dla pilot\u00f3w prawdziw\u0105 przyjemno\u015bci\u0105.<\/p>\n

\nI podobne pytanie ? co najbardziej rzuci si\u0119 w oczy pasa\u017cerom, kt\u00f3rzy zazwyczaj nie widz\u0105 r\u00f3\u017cnicy mi\u0119dzy 727 a 747?<\/strong><\/p>\n

\nKiedy wejd\u0105 na pok\u0142ad, zauwa\u017c\u0105, \u017ce s\u0105 w zupe\u0142nie innym samolocie. ?Potr\u00f3jna si\u00f3demka? ma bardzo charakterystyczne i przyjemne wn\u0119trze. Lataj\u0105c od 10 lat, samolot ten dostaje w sonda\u017cach wysokie oceny za bardzo wygodne wn\u0119trze. W 787 poszli\u015bmy o krok dalej.<\/p>\n

\nWspomnia\u0142e\u015b o nowym o\u015bwietleniu i wi\u0119kszych oknach. Jedn\u0105 z rzeczy, o kt\u00f3re si\u0119 martwi\u0119, wsiadaj\u0105c do samolotu jako ostatni, jest miejsce na baga\u017c podr\u0119czny…<\/strong><\/p>\n

\nSamolot ten b\u0119dzie mia\u0142 bardzo du\u017ce pojemniki, tak by ka\u017cdy pasa\u017cer mia\u0142 do\u015b\u0107 miejsca na sw\u00f3j baga\u017c podr\u0119czny, ale zaprojektowali\u015bmy je w taki spos\u00f3b, \u017ceby nie wydawa\u0142y si\u0119 du\u017ce ani nie przeszkadza\u0142y. Wn\u0119trze jest harmonijne, wygodne i wr\u0119cz zaprasza.<\/p>\n

\nW czasie lotu jest co\u015b, o czym pasa\u017cerowie nie b\u0119d\u0105 wiedzie\u0107, ale gdy wysi\u0105d\u0105 z samolotu, poczuj\u0105 si\u0119 lepiej. Dzi\u0119ki wy\u017cszemu ci\u015bnieniu w kabinie nie odczuj\u0105 wp\u0142ywu wysoko\u015bci tak, jakby to mia\u0142o miejsce we wsp\u00f3\u0142czesnych samolotach. Zastosowali\u015bmy gazowy system oczyszczania powietrza, kt\u00f3ry sprawia, \u017ce powietrze w \u015brodku jest czystsze ni\u017c na zewn\u0105trz. Poziom o\u015bwietlenia i wilgotno\u015bci sprawi, \u017ce gdy pasa\u017cerowie wysi\u0105d\u0105 z 787, b\u0119d\u0105 czuli si\u0119 lepiej i nie b\u0119d\u0105 znali przyczyny. B\u0119d\u0105 wiedzie\u0107, \u017ce lot by\u0142 naprawd\u0119 przyjemny, zw\u0142aszcza je\u015bli lecieli wcze\u015bniej innymi samolotami. To nie jest przypadek. To co\u015b, w co w\u0142o\u017cyli\u015bmy wiele czasu, wysi\u0142ku i bada\u0144, \u017ceby wysz\u0142o jak trzeba.<\/p>\n

\nJakie nowe cechy 787 sprawi\u0105, \u017ce b\u0119dzie on lepiej chroniony przed atakami terrorystycznymi?<\/strong><\/p>\n

\nNie mog\u0119 nic na ten temat powiedzie\u0107. Wsp\u00f3\u0142pracujemy z organami nadzorczymi w sprawie tego, co mo\u017cemy zrobi\u0107, by zagwarantowa\u0107 bezpiecze\u0144stwo w naszej bran\u017cy. Ma to wiele aspekt\u00f3w i jest to system, ale ? podkre\u015blam ? nie mog\u0119 nic powiedzie\u0107 na ten temat.<\/p>\n

\nBoeing na pewno wiele si\u0119 nauczy\u0142 podczas konstruowania tego samolotu. Co zrobi\u0142by\u015b inaczej dysponuj\u0105c wiedz\u0105, kt\u00f3r\u0105 masz teraz?<\/strong><\/p>\n

\nTo naprawd\u0119 trudne pytanie, poniewa\u017c model biznesowy i relacje r\u00f3\u017cni\u0105 si\u0119 nieco od tego, co robili\u015bmy w przesz\u0142o\u015bci. Zawsze s\u0105 jakie\u015b drobiazgi, kt\u00f3re mo\u017cna by zrobi\u0107 inaczej, ale og\u00f3lnie rzecz bior\u0105c, wszystko wysz\u0142o zaskakuj\u0105co dobrze. To znajdzie potwierdzenie, gdy samolot wejdzie do s\u0142u\u017cby,.<\/p>\n

\nCo b\u0119dzie po 787?<\/strong><\/p>\n

\nPrawdopodobnie kolejny nowy samolot (\u015bmiech). B\u0119dziemy obserwowa\u0107 rynek i zareagujemy wypuszczaj\u0105c w\u0142a\u015bciwy produkt.<\/p>\n

\nJak si\u0119 czujesz w sytuacji, kiedy Airbus ma op\u00f3\u017anienie z A380, za\u015b 787 jest najbardziej rozchwytywanym nowym samolotem w historii ? z\u0142o\u017cono ju\u017c na niego ponad 500 zam\u00f3wie\u0144?<\/strong><\/p>\n

\nCzujemy spokojn\u0105 pewno\u015b\u0107 siebie, \u017ce mo\u017cemy da\u0107 to, co obiecali\u015bmy<\/p>\n

\nMo\u017cesz poda\u0107 kwot\u0119, jak\u0105 kosztowa\u0142o opracowanie 787?<\/strong><\/p>\n

\nNie, nie mog\u0119 tego zrobi\u0107. <\/p>\n

\nCi\u0105g dalszy wywiadu znajd\u0105 Pa\u0144stwo <\/p>\n

w nast\u0119pnym numerze DN..<\/em>\u00a0<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
\n

<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

Boeing 787-8<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

Boeing 787-9<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

Boeing 787-3<\/strong><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Cena [milion\u00f3w dolar\u00f3w]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

148,0 ? 157,5<\/p>\n<\/td>\n

\n

178,5 ? 188,0<\/p>\n<\/td>\n

\n

138,0 ? 143,0<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Ilo\u015b\u0107 miejsc dla pasa\u017cer\u00f3w:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

210 do 250<\/p>\n<\/td>\n

\n

250 do 290<\/p>\n<\/td>\n

\n

290 do 330<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Zasi\u0119g [km]:<\/strong> <\/p>\n<\/td>\n

\n

14 167 ? 15 186 <\/p>\n<\/td>\n

\n

14 816 ? 15 742<\/p>\n<\/td>\n

\n

4 630 ? 5 648<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Uk\u0142ad foteli:<\/strong> <\/p>\n<\/td>\n

\n

dwa przej\u015bcia mi\u0119dzy rz\u0119dami foteli<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u015arednica kad\u0142uba [m]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n<\/p>\n

5,74<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Rozpi\u0119to\u015b\u0107 [m]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

60,00<\/p>\n<\/td>\n

\n

61,87<\/p>\n<\/td>\n

\n

51,81<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

D\u0142ugo\u015b\u0107 [m]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

56,69 <\/p>\n<\/td>\n

\n

62,78 <\/p>\n<\/td>\n

\n

56,69<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Wysoko\u015b\u0107 [m]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n<\/p>\n

14,02<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Pr\u0119dko\u015b\u0107 przelotowa [M]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n<\/p>\n

0,85<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Ca\u0142kowita obj\u0119to\u015b\u0107 \u0142adunku [m3<\/sup>]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

124,59<\/p>\n<\/td>\n

\n

152,91<\/p>\n<\/td>\n

\n

124,59<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Maksymalna masa startowa [kg]: <\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

\u00a0219 736 <\/p>\n<\/td>\n

\n

245 160 <\/p>\n<\/td>\n

\n

165 256\u00a0<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
\n

Airbus A380: Ca\u0142kiem ?inna para kaloszy?<\/strong><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Cena [milion\u00f3w dolar\u00f3w]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

285 ? 295<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Ilo\u015b\u0107 miejsc dla pasa\u017cer\u00f3w:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

555 ? 853<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Zasi\u0119g [km]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

14 816<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

\u015arednica kad\u0142uba [m]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

6,57<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Rozpi\u0119to\u015b\u0107 [m]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

79,80<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

D\u0142ugo\u015b\u0107 [m]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

73,00<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Wysoko\u015b\u0107 [m]:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n

24,10<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Maksymalna masa startowa [kg]:<\/strong> <\/p>\n<\/td>\n

\n

508 480<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Autor: Z Tomem Cyganem, g\u0142\u00f3wnym in\u017cynierem ds. projektu 787, rozmawia John Dodge<\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

DN: Nasz specjalista w dziedzinie materia\u0142\u00f3w, Doug Smock m\u00f3wi, \u017ce kompozyty to najwi\u0119ksza innowacja w tym samolocie. Zgodzi\u0142by\u015b si\u0119 z tym, czy nie ? co jest najwi\u0119ksz\u0105 innowacj\u0105?<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-3110","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3110","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3110"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3110\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3110"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3110"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3110"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}