Engineer<\/em>), dyrektor ds. rob\u00f3t publicznych i miejski in\u017cynier city w La Salle w stanie Illinois. ? Gdy pokazuj\u0119 Second Life in\u017cynierom, ich pierwsz\u0105 reakcj\u0105 jest stwierdzenie, \u017ce to tylko gra, poniewa\u017c wygl\u0105da ono jak gra. Musz\u0105 wyj\u015b\u0107 poza ten stereotyp.<\/p>\n\nW SL wirtualne obiekty tworzone s\u0105 od podstaw za pomoc\u0105 biblioteki prymitywnych, podstawowych kszta\u0142t\u00f3w, takich jak sze\u015bciany i sfery. Manipuluj\u0105c tymi podstawowymi obiektami, dodaj\u0105c tekstury i \u0142\u0105cz\u0105c elementy sk\u0142adowe, mo\u017cna zbudowa\u0107 wszystko, co tylko cz\u0142owiek mo\u017ce sobie wyobrazi\u0107: kowad\u0142a, samochody, samoloty i tak dalej. Uko\u0144czone obiekty otrzymuj\u0105 dodatkowe poziomy z\u0142o\u017cono\u015bci poprzez dodanie skrypt\u00f3w programowych, dzi\u0119ki kt\u00f3rym staj\u0105 si\u0119 one inteligentne, interaktywne i reaguj\u0105 na bod\u017ace.<\/p>\n
\n? Skryptowanie jest jedn\u0105 z wielu cech, jakie odr\u00f3\u017cniaj\u0105 Second Life od obiekt\u00f3w konstruowanych za pomoc\u0105 oprogramowania CAD 3D ? m\u00f3wi Broviak. ? W Second Life mo\u017cna sprawi\u0107, \u017ce statyczny obiekt tr\u00f3jwymiarowy b\u0119dzie porusza\u0142 si\u0119 i reagowa\u0142 podczas wprowadzania w nim zmian w czasie rzeczywistym. Skryptowanie pozwala na \u0142\u0105czenie przyczyny i skutku, czego nie da si\u0119 zrobi\u0107 w dw\u00f3ch wymiarach na rysunkach czy nawet w CAD.<\/p>\n
\nKorzystaj\u0105c ze swojej ?drugo\u017cyciowej? to\u017csamo\u015bci, ?Pam Renoir?, Broviak zarz\u0105dza O\u015brodkiem Informacyjnym ds. Rob\u00f3t Publicznych w Second Life (Second Life Public Works Resource Center), jedn\u0105 z pierwszych instytucji w metawersum koncentruj\u0105c\u0105 si\u0119 na stosowaniu SL do ?prawdziwej? in\u017cynierii. O\u015brodek pe\u0142ni rol\u0119 po\u015brednika dla informacji zwi\u0105zanych z in\u017cynieri\u0105 i pracami publicznymi w SL. Jest tak\u017ce miejscem spotka\u0144 dla u\u017cytkownik\u00f3w zwi\u0105zanych z wirtualnymi organizacjami in\u017cynierskimi. Opr\u00f3cz tego mie\u015bci si\u0119 w nim muzeum, gdzie go\u015bcie mog\u0105 zapoznawa\u0107 si\u0119 z informacjami z dziedziny in\u017cynierii. Broviak zbudowa\u0142a O\u015brodek w wolnym czasie za pomoc\u0105 pakietu narz\u0119dzi budowlanych SL.<\/p>\n
\nWirtualny przepychacz do rur zatkanych naprawd\u0119<\/strong><\/p>\n\nW swojej praktyce in\u017cynierskiej Broviak wykorzystywa\u0142a SL tak\u017ce do projektowania instalacji wodoci\u0105gowych. U\u015bwiadomi\u0142a sobie, jak metawersum mo\u017ce by\u0107 przydatne do projektowania in\u017cynierskiego podczas rekonfiguracji instalacji rurowej w budynku mieszkalnym w taki spos\u00f3b, by nie nast\u0119powa\u0142o spi\u0119trzanie si\u0119 \u015bciek\u00f3w.<\/p>\n
\n? Pracowa\u0142am razem z w\u0142a\u015bcicielem domu i pr\u00f3bowa\u0142am odda\u0107 uk\u0142ad nowego systemu za pomoc\u0105 dwuwymiarowych rysunk\u00f3w ? m\u00f3wi Broviak. ? U\u015bwiadomi\u0142am sobie, \u017ce \u0142atwiej by\u0142oby u\u017cy\u0107 Second Life do sporz\u0105dzenia wirtualnych kopii instalacji wodoci\u0105gowej przed i po proponowanej modernizacji tak, by klient m\u00f3g\u0142 dos\u0142ownie krok po kroku przej\u015b\u0107 ze mn\u0105 wzd\u0142u\u017c rur i zrozumie\u0107 r\u00f3\u017cnice.<\/p>\n
\nW przeciwie\u0144stwie do rzeczywistej instalacji rurowej instalacja zaprojektowana przez Broviak istnieje teraz w cyberprzestrzeni, gdzie mo\u017cna jej u\u017cywa\u0107 jako swego rodzaju tr\u00f3jwymiarowego wzorca, kt\u00f3ry kszta\u0142towa\u0107 mo\u017ce ka\u017cdy. In\u017cynierowie, hydraulicy i w\u0142a\u015bciciele dom\u00f3w mog\u0105 wykorzystywa\u0107 projekt Broviak jako szablon, dostosowuj\u0105c go do w\u0142asnych zastosowa\u0144. Broviak wyobra\u017ca sobie, \u017ce w ko\u0144cu in\u017cynierowie odwiedzaj\u0105cy Second Life mogliby mie\u0107 dost\u0119p do ca\u0142ej tr\u00f3jwymiarowej biblioteki projekt\u00f3w wodoci\u0105gowych.<\/p>\n
\n? Tym, co sprawia, \u017ce SL jest czym\u015b wi\u0119cej ni\u017c konwencjonalne tr\u00f3jwymiarowe narz\u0119dzia projektowe, to poziom interakcji ? stwierdza Broviak. ? Gdy co\u015b zbudujesz, mo\u017cesz to uporz\u0105dkowa\u0107 lub przej\u015b\u0107 przez to; to ci\u0119 otacza, zupe\u0142nie jakby obiekt istnia\u0142 naprawd\u0119. W CAD nie da si\u0119 tego zrobi\u0107.<\/p>\n
\nKomputerowo generowany Wydzia\u0142 Informatyki<\/strong><\/p>\n\nOhio University u\u017cywa SL do tworzenia kompletnej, wirtualnej politechniki, w\u0142\u0105cznie z budynkiem, kt\u00f3ry ma zosta\u0107 wybudowany w przysz\u0142o\u015bci. Na tym ? istniej\u0105cym tylko w SL ? miasteczku uniwersyteckim, kursy z in\u017cynierii i informatyki odbywaj\u0105 si\u0119 r\u00f3wnolegle ze swoimi rzeczywistymi odpowiednikami.<\/p>\n
\n? Jednego z naszych budynk\u00f3w nie b\u0119dzie jeszcze przez rok, ale moi studenci ju\u017c mieli w nim zaj\u0119cia ? m\u00f3wi Liu. ? Najpierw pr\u00f3bowali\u015bmy stworzy\u0107 dok\u0142adne kopie budynk\u00f3w, ale potem przekonali\u015bmy si\u0119, \u017ce lepiej jest zmodyfikowa\u0107 je w stosunku do orygina\u0142u, by w Second Life by\u0142y bardziej funkcjonalne.<\/p>\n
\nJak twierdzi Liu, owocne modyfikacje wprowadzone w SL w wirtualnym miasteczku uniwersyteckim obejmowa\u0142y ods\u0142oni\u0119cie cz\u0119\u015bci stalowych konstrukcji tak, by studenci mogli zdoby\u0107 pewne poj\u0119cie na temat wewn\u0119trznej struktury budynku i stworzenie ogromnego, przezroczystego otworu w tylnej cz\u0119\u015bci wirtualnego centrum studenckiego, ukazuj\u0105cego wewn\u0119trzn\u0105 architektur\u0119 budynku. Konwencjonalne zasady konstrukcji budynk\u00f3w przestaj\u0105 obowi\u0105zywa\u0107 podczas tworzenia budowli w SL.<\/p>\n
\n? Tworzymy nowy budynek od dachu w d\u00f3\u0142, poniewa\u017c budowniczowie nie musz\u0105 przestrzega\u0107 klasycznych zasad fizyki ? bez podtrzymuj\u0105cych go \u015bcian, dach po prostu sobie wisi ? m\u00f3wi Liu. ? Prawd\u0119 m\u00f3wi\u0105c, poniewa\u017c nigdy nie pada, w\u0142a\u015bciwie w og\u00f3le nie potrzebujemy dachu.<\/p>\n
\nBy\u0107 mo\u017ce najwi\u0119ksz\u0105 zalet\u0105 wirtualnego miasteczka uniwersyteckiego na Ohio University jest to, \u017ce Liu mo\u017ce by\u0107 obecny w swoim biurze w SL w tym samym czasie, gdy przebywa w swoim rzeczywistym gabinecie.<\/p>\n
\nNiszczycielski potencja\u0142 Second Life dla prawdziwej in\u017cynierii<\/strong><\/p>\n\nTeraz Broviak i Liu s\u0105 w SL pionierami in\u017cynierii; jednymi z pierwszych os\u00f3b, kt\u00f3re wykorzysta\u0142y t\u0119 poch\u0142aniaj\u0105c\u0105 u\u017cytkownika, alternatywn\u0105 rzeczywisto\u015b\u0107 jako powa\u017cne narz\u0119dzie do projektowania in\u017cynierskiego w \u015bwiecie rzeczywistym. Mimo to, \u0142\u0105czy ich wizja tego, w jaki spos\u00f3b SL mo\u017ce by\u0107 wkr\u00f3tce wykorzystywane, gdy tylko jego mo\u017cliwo\u015bci i zakres zostan\u0105 odkryte i wykorzystane przez in\u017cynier\u00f3w.<\/p>\n
\n? Widz\u0119, jak Second Life jest wykorzystywane jako pierwszy etap w procesie planowania w wielu przysz\u0142ych projektach in\u017cynierskich ? m\u00f3wi Broviak. ? Zbudowanie w nim czego\u015b nie zajmuje du\u017co czasu. Firmy odkryj\u0105 wkr\u00f3tce, \u017ce du\u017ca cz\u0119\u015b\u0107 wst\u0119pnych prac projektowych mo\u017ce zosta\u0107 wykonana w \u015bwiecie, w kt\u00f3rym ka\u017cdy ma szans\u0119 zapozna\u0107 si\u0119 z nimi i wypowiedzie\u0107 si\u0119 na ich temat, zanim cokolwiek zostanie faktycznie wybudowane.<\/p>\n
\nBroviak przewiduje tak\u017ce, \u017ce producenci i dostawcy utworz\u0105 w SL wirtualne fasady sklepowe, w kt\u00f3rych in\u017cynierowie b\u0119d\u0105 mogli przegl\u0105da\u0107 i dok\u0142adnie okre\u015bla\u0107 cz\u0119\u015bci do swoich projekt\u00f3w. Potencjalni nabywcy b\u0119d\u0105 mie\u0107 do czynienia z tr\u00f3jwymiarowymi, wygenerowanymi przez komputer elementami zamiast kartkowa\u0107 katalog dwuwymiarowych element\u00f3w czy przegl\u0105da\u0107 stron\u0119 internetow\u0105. Firmy mog\u0142yby nawet stworzy\u0107 powi\u0119kszone wersje swoich produkt\u00f3w z interaktywnymi skryptami po to, by klienci mogli przej\u015b\u0107 si\u0119 po nich i zobaczy\u0107, w jaki spos\u00f3b funkcjonuj\u0105 ich wewn\u0119trzne elementy.<\/p>\n
\nLiu postrzega SL jako spos\u00f3b na skr\u00f3cenie cyklu produkcji oraz zwi\u0119kszenie wp\u0142ywu u\u017cytkownika na projekt we wcze\u015bniejszej fazie procesu projektowania.<\/p>\n
\n? Normalnie u\u017cytkownicy nie maj\u0105 dost\u0119pu do tego, co robi\u0105 projektanci ? m\u00f3wi Liu. ? Ale Second Life jest inne w tym sensie, \u017ce produkty s\u0105 budowane najpierw w wirtualnej rzeczywisto\u015bci, co ca\u0142kowicie zmienia dynamik\u0119. Tworzenie nie jest ju\u017c dzie\u0142em dewelopera.<\/p>\n
\nDopiero przekonamy si\u0119, w jaki dok\u0142adnie spos\u00f3b in\u017cynierowie przyjm\u0105 i wykorzystaj\u0105 SL do doskonalenia projekt\u00f3w. Je\u015bli jednak Broviak i Liu maj\u0105 racj\u0119, ta ?gropodobna?, stworzona przez komputer wirtualna rzeczywisto\u015b\u0107 stanie si\u0119 wkr\u00f3tce tak samo nieodzowna dla projektowania in\u017cynierskiego, jak dzi\u015b CAD.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Stosuj\u0105c narz\u0119dzia budowlane SL, in\u017cynierowie u\u0142atwiaj\u0105 zmian\u0119 paradygmatu w dziedzinie wspomaganego komputerowo projektowania. Na pocz\u0105tku by\u0142 st\u00f3\u0142 kre\u015blarski i o\u0142\u00f3wek. Potem komputerowo wspomagane projektowanie w dw\u00f3ch wymiarach; jeszcze p\u00f3\u017aniej pojawi\u0142y si\u0119 tr\u00f3jwymiarowe narz\u0119dzia projektowe, takie jak SolidWorks i ProEngineer.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[37],"tags":[157],"class_list":["post-2998","post","type-post","status-publish","format-standard","category-cad-cam-cae","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2998","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2998"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2998\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2998"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2998"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2998"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}