Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":2909,"date":"2008-03-01T20:45:04","date_gmt":"2008-03-01T20:45:04","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=2909"},"modified":"2008-10-11T22:45:40","modified_gmt":"2008-10-11T22:45:40","slug":"raport-specjalny-europejskie-technologie-br-program-globalnego-systemu-nawigacji-satelitarnej-galileo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/raport-specjalny-europejskie-technologie-br-program-globalnego-systemu-nawigacji-satelitarnej-galileo\/","title":{"rendered":"RAPORT SPECJALNY – Europejskie technologie
Program Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej GALILEO"},"content":{"rendered":"

Za 5 lat ca\u0142y \u015awiat zostanie obj\u0119ty cywilnym systemem sterowania satelitarnego. W 2020 roku 12 mld. ludzi b\u0119dzie korzysta\u0142o z telefon\u00f3w kom\u00f3rkowych, a 3 mld. ludzi (500 mln. kierowc\u00f3w) b\u0119dzie korzysta\u0142o z odbiornik\u00f3w typu GSP<\/strong><\/p>\n

\n\"\"<\/strong><\/p>\n

\nNa progu XXI wieku nast\u0105pi\u0142o gwa\u0142towne przy\u015bpieszenie w technologiach nawigacji satelitarnej i ich wdra\u017caniu w sferze \u017cycia publicznego (cywilnego): Rosjanie przy\u015bpieszyli budow\u0119 systemu GLONASS, a Amerykanie przy\u015bpieszyli modernizacj\u0119 GPS (projekt GPS-II) oraz rozpocz\u0119li projekt GPS-III ukierunkowany na jego zastosowanie do cel\u00f3w publicznych.<\/p>\n

\nDo tych pa\u0144stw ostatnio do\u0142\u0105czy\u0142y Chiny (program Beidou ?Wielka Nied\u017awiedzica?: 35 satelit\u00f3w, w tym 5 geostacjonarnych), Indie (system IRNSS programu GAGAN) i Japonia (system QZSS). W kolejce czekaj\u0105: Nigeria, Arabia Saudyjska, Pakistan, Iran i Brazylia.<\/p>\n

\nBez w\u0105tpienia impulsem dla tego typu wdro\u017ce\u0144 by\u0142o wypracowanie przez Europejsk\u0105 Agencj\u0119 Satelitarn\u0105 (ESA) programu Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS), rozpocz\u0119cie przez pa\u0144stwa zrzeszone w Unii Europejskiej nowatorskiego programu zastosowania tej nawigacji do cel\u00f3w cywilnych oraz wystrzelenie 28 grudnia 2005 r. pierwszego europejskiego satelity nawigacyjnego Europejskiego Systemu Nawigacji Satelitarnej Galileo. W satelicie tym pozytywnie przetestowano m. in. najnowocze\u015bniejszy atomowy zegar rubidowy<\/strong>, niezb\u0119dny do bardziej precyzyjnej nawigacji.<\/p>\n

\nOD DOPPLERA DO GALILEO<\/strong><\/p>\n

\nPraojcem nawigacji jest bez w\u0105tpienia austriacki fizyk Christian Andreas Doppler (1803-53), kt\u00f3ry w 1842 r. odkrywa i uzasadnia zjawisko zmiany cz\u0119sto\u015bci fali rejestrowanej przez odbiornik w zale\u017cno\u015bci od tego, czy \u017ar\u00f3d\u0142o fali zbli\u017ca si\u0119 czy oddala wzgl\u0119dem odbiornika (efekt, zwany zjawiskiem Dopplera). Po prawie 80 latach (1920 r.) rozpocz\u0119to prace nad lamp\u0105 katodow\u0105 umo\u017cliwiaj\u0105c\u0105 lokalizacj\u0119 obiekt\u00f3w (pocz\u0105tki radionawigacji). W 1940 r. w USA rozpocz\u0119to prace nad systemem nawigacji dalekiego zasi\u0119gu ? LORAN (Long Range Navigation) – w 1957 r. powstaj\u0105 pierwsze stacje systemu nawigacji satelitarnej LORAN-C. Rzeczywisty pocz\u0105tek systemu nawigacji satelitarnej wi\u0105\u017ce si\u0119 jednak dopiero ze startem w 1978 r. pierwszych satelit\u00f3w operacyjnych systemu GPS Navstar, a nast\u0119pnie przyj\u0119ciem przez USA w 1988 r. Koncepcji konstelacji 24 satelit\u00f3w w systemie GPS (21+3 zapasowe).<\/p>\n

\nW II po\u0142owie XX wieku systemy nawigacji satelitarnej zrewolucjonizowa\u0142y sposoby okre\u015blania po\u0142o\u017cenia obiekt\u00f3w w przestrzeni. Niezale\u017cnie od pogody, w dzie\u0144 i w nocy, mo\u017cliwe sta\u0142o si\u0119 z wysoce du\u017c\u0105 dok\u0142adno\u015bci\u0105 ustalanie parametr\u00f3w badanych obiekt\u00f3w, w tym ich wsp\u00f3\u0142rz\u0119dne, czy pr\u0119dko\u015bci ich przemieszczania. Zacz\u0119to tak\u017ce transmitowa\u0107 bar-dzo dok\u0142adne informacje na temat czasu. Specjalne sieci satelitarne pozwoli\u0142y na precyzyjne okre\u015blenie tr\u00f3jwymiarowych wsp\u00f3\u0142rz\u0119dnych sta\u0142ych i poruszaj\u0105cych si\u0119 obiekt\u00f3w na Ziemi, szybko\u015bci ruchomych odbiorc\u00f3w i czasu. Dane te zosta\u0142y szeroko wykorzystywane w geodezji, geografii, nawigacji naziemnej, lotniczej, morskiej i satelitarnej oraz w synchronizacji i pomiarach czasu.<\/p>\n

\nObecnie funkcjonuj\u0105 dwa systemy nawigacji satelitarnej (GPS i GLONASS). Oba zosta\u0142y opracowane przez specjalist\u00f3w wojskowych i zainstalowane dla potrzeb militarnych. Obydwa s\u0105 udost\u0119pnione bezp\u0142atnie dla u\u017cytkownik\u00f3w cywilnych, ale tylko system ameryka\u0144ski uda\u0142o si\u0119 z powodzeniem wykorzysta\u0107 do tych zada\u0144. Jednak\u017ce system ten ma szereg powa\u017cnych wad, takich jak: s\u0142ab\u0105 i zmienn\u0105 dok\u0142adno\u015b\u0107 pozycjonowania (czasami si\u0119gaj\u0105c\u0105 a\u017c kilkadziesi\u0105t km zale\u017cnie od miejsca i czasu pomiaru), s\u0142ab\u0105 niezawodno\u015b\u0107, s\u0142abe pokrycie obszar\u00f3w o du\u017cej wysoko\u015bci nad poziomami m\u00f3rz, przez kt\u00f3re przebiega wiele tras lotniczych, oraz niepewno\u015b\u0107 penetracji sygna\u0142\u00f3w na obszarach g\u0119sto zaludnionych (obszary wielkomiejskie).<\/p>\n

\nGPS-NAVSTAR<\/strong><\/p>\n

\nNavstar-GPS (Global Positioning System<\/strong>), oparty jest na zespole satelit\u00f3w, kr\u0105\u017c\u0105cych na orbitach 20 200 km nad Ziemi\u0105. Komponent kosmiczny tworz\u0105 27 satelity, w tym 24 operacyjne i 3 rezerwowe (w 2007 r. w ramach GPS-II liczb\u0119 t\u0119 zwi\u0119kszono do 30). Satelity kr\u0105\u017c\u0105 po 6 torach orbitalnych ko\u0142owych o nachyleniu 55\u00b0 lub 63\u00b0. Tory te s\u0105 nachylone pod k\u0105tem 55\u00b0 do r\u00f3wnika, a na ka\u017cdym z nich znajduje si\u0119 4 satelity. W ka\u017cdym punkcie na Ziemi jest widocznych jednocze\u015bnie minimum 5 satelit\u00f3w. Okres obiegu Ziemi przez satelit\u0119 wynosi 11 godzin i 58 min. W ka\u017cdym miejscu globu odbiorniki naziemne teoretycznie mog\u0105 by\u0107 po\u0142\u0105czone z co najmniej z 5 satelitami.<\/p>\n

\nNaziemny segment kontroli GPS sk\u0142ada si\u0119 z 5 stacji kontrolnych zlokalizowanych w pobli\u017cu r\u00f3wnika. G\u0142\u00f3wna Stacja Nadzoru jest zlokalizowana w Bazie Si\u0142 Powietrznych USA.<\/p>\n

\nSystem GPS przewiduje dwa poziomy dok\u0142adno\u015bci systemu (dwa poziomy dost\u0119pu):<\/p>\n