Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":2723,"date":"2008-05-01T08:38:25","date_gmt":"2008-05-01T08:38:25","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=2723"},"modified":"2008-10-11T10:31:40","modified_gmt":"2008-10-11T10:31:40","slug":"wyscig-robotow","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/wyscig-robotow\/","title":{"rendered":"Wy\u015bcig robot\u00f3w"},"content":{"rendered":"

Wy\u015bcig Urban Challenge zorganizowany przez Ameryka\u0144sk\u0105 Agencj\u0119 Zaawansowanych Projekt\u00f3w Badawczych Obrony Departamentu (DARPA) oraz inne projekty samobie\u017cnych pojazd\u00f3w wojskowych pokazuj\u0105 jak post\u0119p technologii robotyki mo\u017ce udoskonali\u0107 systemy wspomagania kierowcy.<\/strong><\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nBoss, zrobotyzowany Chevy Tahoe, zaj\u0105\u0142 pierwsze miejsce w wy\u015bcigu pojazd\u00f3w samobie\u017cnych sponsorowanych przez Ameryka\u0144sk\u0105 Agencj\u0119 Zaawansowanych Projekt\u00f3w Badawczych Departamentu Obrony, kt\u00f3ry odby\u0142 si\u0119 w zesz\u0142ym<\/em> <\/p>\n

\nCzy Wujek Sam potrzebuje w pe\u0142ni samobie\u017cnych pojazd\u00f3w-robot\u00f3w? Bior\u0105c pod uwag\u0119 fakt, \u017ce na projekty i budow\u0119 wojskowych bezza\u0142ogowych pojazd\u00f3w powietrznych, l\u0105dowych i podwodnych przekazuje si\u0119 fundusze rozwojowo-zaopatrzeniowe rz\u0119du miliard\u00f3w dolar\u00f3w, mo\u017cna by kategorycznie odpowiedzie\u0107 ?tak?. Jednak odpowied\u017a na to pytanie nie jest taka prosta, je\u015bli do tego wszystkiego do\u0142\u0105czymy kwesti\u0119 kompletnej autonomii.<\/p>\n

\nWojsko stosuje ju\u017c pojazdy bezza\u0142ogowe i najprawdopodobniej b\u0119dzie korzysta\u0142o z jeszcze wi\u0119kszej ich ilo\u015bci w ci\u0105gu najbli\u017cszych lat. Na przyk\u0142ad dow\u00f3dztwo wojsk l\u0105dowych w Iraku i Afganistanie wykorzystuje ma\u0142e roboty do unieszkodliwiania niewypa\u0142\u00f3w. Projekt wojskowy Systemy Bojowe Przysz\u0142ej Generacji (Future Combat Systems) uwzgl\u0119dnia ma\u0142e, jak i du\u017ce bezza\u0142ogowe pojazdy naziemne pocz\u0105wszy od Ma\u0142ego Bezza\u0142ogowego Pojazdu Naziemnego wa\u017c\u0105cego nieca\u0142e 14 kG a\u017c po 2,5 tonowe Wielozadaniowe Wozy Techniczne i Ci\u0119\u017car\u00f3wki Wojskowe (zobacz artyku\u0142 uzupe\u0142niaj\u0105cy na stronie 32). Bezza\u0142ogowe pojazdy podwodne wykorzystywane s\u0105 przez Marynark\u0119 Wojenn\u0105 m.in. do poszukiwania min.<\/p>\n

\nR\u00f3wnie\u017c niebo nad obszarami obj\u0119tymi dzia\u0142aniami wojennymi roi si\u0119 od bezza\u0142ogowych samolot\u00f3w. Steve Zaloga, starszy analityk wojskowy Teal Group i jeden z autor\u00f3w studium 2008 na temat bezza\u0142ogowych statk\u00f3w powietrznych (UAV), m\u00f3wi, \u017ce wojsko w 2006 roku by\u0142o w posiadaniu 520 samolot\u00f3w UAV podczas, gdy w roku 2002 mia\u0142o ich zaledwie 127. ? Nie tylko jest coraz wi\u0119cej aparat\u00f3w UAV, r\u00f3wnie\u017c wykorzystuje si\u0119 je znacznie cz\u0119\u015bciej ? twierdzi Zaloga, dodaj\u0105c, \u017ce te bezza\u0142ogowe samoloty w 2006 sp\u0119dzi\u0142y w powietrzu ponad 160.000 godzin, podczas, gdy w roku 2002 by\u0142o to zaledwie 30.000 godzin.<\/p>\n

\nStudium Teal Group przewiduje, \u017ce ci\u0105gu najbli\u017cszych 10 lat na samoloty UAV zostanie przeznaczona kwota si\u0119gaj\u0105ca blisko 55 miliard\u00f3w dolar\u00f3w, z narastaj\u0105cymi wydatkami od 3,4 miliard\u00f3w dolar\u00f3w w roku 2008 do 7,3 miliard\u00f3w dolar\u00f3w do roku 2017. ? Niemal\u017ce sto procent tych wydatk\u00f3w poniesie wojsko. W chwili obecnej nie ma czego\u015b takiego jak cywilny rynek samolot\u00f3w UAV ? stwierdza Zaloga.<\/p>\n

\nBezza\u0142ogowy, jednak, nie koniecznie oznacza autonomiczny. Pojazdy bezza\u0142ogowe znajduj\u0105 si\u0119 gdzie\u015b na granicy autonomiczno\u015bci ? kt\u00f3ra swym zakresem obejmuje pe\u0142n\u0105 zdaln\u0105 kontrol\u0119 przez operatora, a\u017c po niezale\u017cne dzia\u0142anie bazuj\u0105ce wy\u0142\u0105cznie na programowaniu. Zdaniem Zalogi, konstruktorzy samolot\u00f3w bezza\u0142ogowych unikaj\u0105 ca\u0142kowitej autonomii z powodu powszechnie przyj\u0119tego w wojsku mniemania, \u017ce to w\u0142a\u015bnie cz\u0142owiek mo\u017ce najlepiej przetwarza\u0107 dane systemu czasu rzeczywistego gromadzone przez pojazdy rozpoznawcze UAV. ? Nawet nowsze platformy UAV, kt\u00f3re \u015bmia\u0142o mog\u0142yby by\u0107 obs\u0142ugiwane bez konieczno\u015bci kontroli cz\u0142owieka, najprawdopodobniej takie nigdy nie b\u0119d\u0105 ? przewiduje.<\/p>\n

\nInaczej ma si\u0119 rzecz z pojazdami naziemnymi, kt\u00f3re pod wzgl\u0119dem operacji autonomicznych, posz\u0142y ostatnimi czasy w przeciwnym kierunku. W zesz\u0142ym miesi\u0105cu perspektywa rozwoju pojazd\u00f3w-robot\u00f3w rozmiaru ci\u0119\u017car\u00f3wki uczyni\u0142a kolejny krok naprz\u00f3d w momencie, gdy Ameryka\u0144ska Agencja Zaawansowanych Projekt\u00f3w Badawczych Obrony Departamentu (DARPA) przeprowadzi\u0142a wy\u015bcig pod nazw\u0105 Urban Challenge, obecnie najtrudniejszy test pe\u0142nowymiarowych pojazd\u00f3w zrobotyzowanych.<\/p>\n

\nW przeciwie\u0144stwie do dw\u00f3ch poprzednich wy\u015bcig\u00f3w, kt\u00f3re odby\u0142y si\u0119 na pustyni, Urban Challenge przeprowadzony zosta\u0142 na ulicach bazy wojskowej si\u0142 zbrojnych Georg Air Force Base pod Victorville, Kalifornia, w miejscu, kt\u00f3re wykorzystywane jest przez wojsko do szkolenia oddzia\u0142\u00f3w wojskowych w zakresie dzia\u0142a\u0144 wojennych na terenie zabudowanym. W wy\u015bcigu tym pojazdy-roboty, og\u00f3\u0142em 11 fi- nalist\u00f3w, musia\u0142y nawigowa\u0107 wzd\u0142u\u017c toru symuluj\u0105cego r\u00f3\u017cnorodno\u015b\u0107 warunk\u00f3w panuj\u0105cych na drogach miejskich. Roboty musia\u0142y w\u0142\u0105czy\u0107 si\u0119 w ruch uliczny, przeje\u017cd\u017ca\u0107 przez skrzy\u017cowania i ronda, znajdowa\u0107 i wje\u017cd\u017ca\u0107 do miejsc parkingowych ? jednocze\u015bnie unikaj\u0105c pozosta\u0142ych poruszaj\u0105cych si\u0119 pojazd\u00f3w oraz przeszk\u00f3d statycznych. A to co mo\u017ce \u015bwiadczy\u0107 o przewadze tych pojazd\u00f3w-robot\u00f3w nad kierowcami, kt\u00f3rzy ledwo zdali egzamin na prawo jazdy, to fakt, \u017ce roboty te, aby unikn\u0105\u0107 ryzyka dyskwalifikacji, musia\u0142y przestrzega\u0107 przepis\u00f3w drogowych obowi\u0105zuj\u0105cych w Kalifornii.<\/p>\n

\nPojazdy musia\u0142y pokona\u0107 ca\u0142\u0105 tras\u0119 wy\u015bcigu bez kierowcy i bez operatora ze zdalnym dr\u0105\u017ckiem sterowniczym. Zamiast tego pojazdy te musia\u0142y same podejmowa\u0107 decyzje maj\u0105c do dyspozycji ogromne ilo\u015bci danych z komputera pok\u0142adowego, czujnik\u00f3w i skomplikowanego oprogramowania. ? Wszystkie pojazdy bior\u0105ce udzia\u0142 w wy\u015bcigu by\u0142y po prostu zadziwiaj\u0105ce. Jedena\u015bcie pojazd\u00f3w samobie\u017cnych by\u0142o w stanie przemierzy\u0107 skomplikowan\u0105 tras\u0119 wchodz\u0105c jednocze\u015bnie w interakcj\u0119 ze sob\u0105 nawzajem, jak i z innymi 50 pojazdami prowadzonymi przez kierowc\u00f3w. By\u0142 to niezmiernie wa\u017cny dzie\u0144 dla robotyki ? stwierdza Chris Urmson, dyrektor ds. technologicznych ekipy Tartan Racing z Carnegie Mellon, zwyci\u0119scy wy\u015bcigu.<\/p>\n

\nOsi\u0105gaj\u0105c \u015brednio oko\u0142o 22,5 km\/h na odcinku 90 km, ?Boss? Tartana, zrobotyzowany 2007 Chevy Tahoe naszpikowany czujnikami, zako\u0144czy\u0142 wy\u015bcig oko\u0142o 20 minut przed dru\u017cyn\u0105 sklasyfikowan\u0105 na drugiej pozycji. Ekipa Tartan Racine otrzyma\u0142a za swe starania nagrod\u0119 o warto\u015bci 2 milion\u00f3w dolar\u00f3w w got\u00f3wce. A DARPA odnios\u0142a prawdziwy sukces umo\u017cliwiaj\u0105c prezentacj\u0119 technologii robotyki, kt\u00f3ra wprowadzi\u0142a du\u017ce, w pe\u0142ni samobie\u017cne pojazdy w sfer\u0119 realnej rzeczywisto\u015bci.<\/p>\n

\nJednak, ostatecznie najwi\u0119kszym zwyci\u0119zc\u0105 mog\u0105 okaza\u0107 si\u0119 konsumenci. Bez wzgl\u0119du na to, czy technologie wykorzystywane przez Boss?a i innych fi nalist\u00f3w b\u0119d\u0105 wykorzystywane na polu walki, niekt\u00f3re z nich w ci\u0105gu najbli\u017cszych kilku lat najprawdopodobniej trafi\u0105 do samochod\u00f3w cywilnych. ? Niekt\u00f3re systemy, z kt\u00f3rych korzystali\u015bmy w Bossie wykazuj\u0105 du\u017ce podobie\u0144stwo z tymi, kt\u00f3re s\u0105 ju\u017c dost\u0119pne na rynku komercyjnych system\u00f3w wspomagania kierowcy ? twierdzi Michael Darms, in\u017cynier projektu Continental Automotive oraz cz\u0142onek ekipy Tartan Racing. ? Jednak wy\u015bcig ten dostarczy\u0142 r\u00f3wnie\u017c sposobno\u015bci wi\u0119kszego zrozumienia mechanizmu samobie\u017cnego i to w takim stopniu, kt\u00f3ry w przysz\u0142o\u015bci mo\u017ce okaza\u0107 si\u0119 przydatny dla kierowc\u00f3w. ? Funkcje tego mechanizmu obejmuj\u0105 ulepszony uk\u0142ad hamulcowy oraz bezpiecze\u0144stwo zmiany pasa ruchu, parkowania i poruszania si\u0119 przez skrzy\u017cowania ulic.<\/p>\n

\n?Boss?<\/strong><\/p>\n

\nInteresuj\u0105cym jest aspekt wy\u015bcigu, kt\u00f3ry odnosi si\u0119 do tego, co ekipa Tartan Racing, jak r\u00f3wnie\u017c inni finali\u015bci, zdo\u0142ali osi\u0105gn\u0105\u0107 przy zastosowaniu technologii komercyjnej.<\/p>\n

\nBoss zawiera r\u00f3\u017cnorodne systemy radarowe, zar\u00f3wno komercyjne, jak r\u00f3wnie\u017c te przysz\u0142ej generacji, oraz czujniki laserowe firmy Velodyne i SICK. Tak jak wielu finalist\u00f3w, tak i Boss bazowa\u0142 na gotowym systemie lokalizacyjnym pojazdu Applanix, kt\u00f3ry \u0142\u0105czy globalne pozycjonowanie z danymi inercyjnymi w celu \u015bledzenia lokalizacji pojazdu. System nabiera mocy obliczeniowej z 10 procesor\u00f3w dwurdzeniowych Intel Duo Core a in\u017cynierowie ekipy Tartan Racing wykorzystali standardowe narz\u0119dzia wspomagaj\u0105ce tworzenie oprogramowania. ? To prawda, \u017ce skorzystali\u015bmy z wielu \u0142atwo dost\u0119pnych technologii ? twierdzi Urmson. ? Jednak o naszej innowacyjno\u015bci \u015bwiadczy to, w jaki spos\u00f3b z nich skorzystali\u015bmy.<\/p>\n

\nUrmson podkre\u015bla fakt, \u017ce w swym zwyci\u0119skim poje\u017adzie ekipa Tartan Racing zdo\u0142a\u0142a stawi\u0107 czo\u0142a dw\u00f3m powa\u017cnym wyzwaniom. Jedno z nich to integracja systemu i architektura kontroli. ? Zakres systemu pozwala zaliczy\u0107 go do raczej obszernych ? dodaje Urmson.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nPojazdy MULE skonstruowane na 2,5 tonowej platformie b\u0119d\u0105 obejmowa\u0142y wersje przeznaczone do cel\u00f3w transportu, dzia\u0142a\u0144 przeciwminowych oraz szturmu zrobotyzowanych pojazd\u00f3w <\/p>\n

uzbrojonych.<\/em> <\/p>\n

\nOkre\u015blenie ?obszerny? jest delikatnie m\u00f3wi\u0105c umniejszeniem fakt\u00f3w. Boss przyjmuje, analizuje i przetwarza dane zgromadzone przez 19 r\u00f3\u017cnych czujnik\u00f3w i system lokalizacyjny. Operacje te wykonuje z 0,2 sekundow\u0105 reakcj\u0105, kt\u00f3ra w przybli\u017ceniu r\u00f3wna jest czasowi reakcji typowego kierowcy. Urmson twierdzi, \u017ce w ka\u017cdym danym momencie za po\u015brednictwem procesor\u00f3w Intel Core Duo rozproszony system kontroli Boss?a obs\u0142uguje 100 proces\u00f3w.<\/p>\n

\n? Oko\u0142o po\u0142owa z nich rejestruje dane natomiast druga po\u0142owa zajmuje si\u0119 podejmowaniem decyzji, planowaniem ruchu i percepcj\u0105 wysokopoziomow\u0105 ? dodaje. Z\u0142o\u017cono\u015b\u0107 tego w pe\u0142ni autonomicznego prowadzenia pojazdu polega na tym, \u017ce Boss co 12 godzin generuje oko\u0142o jednego terabajta danych telemetrycznych. Jego oprogramowanie sk\u0142ada si\u0119 z 300.000 wierszy kod\u00f3w.<\/p>\n

\nDrugim wyzwaniem robotyki, by\u0107 mo\u017ce o wi\u0119kszym znaczeniu, ani\u017celi te dotycz\u0105ce niepowtarzalnej integracji system\u00f3w Tartan Racing, jest mo\u017cliwo\u015b\u0107 obdarzenia Boss?a umiej\u0119tno\u015bciami jazdy analogicznymi do tych, kt\u00f3re posiada sam kierowca. Jest to zadanie, kt\u00f3re wymaga\u0142o prze\u0142omu w systemach percepcyjnych bazuj\u0105cych na czujnikach, jak r\u00f3wnie\u017c w planowaniu ruchu robot\u00f3w i ich algorytm\u00f3w zachowawczych.<\/p>\n

\nZdaniem Urmson?a kwestia percepcji jest szczeg\u00f3lnie problematyczna. ? Zrozumienie tego, co dzieje si\u0119 w zewn\u0119trznej rzeczywisto\u015bci, kt\u00f3re obiekty poruszaj\u0105 si\u0119, a kt\u00f3re nie i jak pojazd odnosi si\u0119 do tych czynnik\u00f3w zewn\u0119trznych, jest prawdziwym wyzwaniem ? dodaje. Jest to wyzwanie, kt\u00f3remu in\u017cynierowie ekipy Tartan Racing stawili czo\u0142a dzi\u0119ki technologii, kt\u00f3ra komasuje dane z czujnik\u00f3w uzupe\u0142niaj\u0105cych tworz\u0105c szczeg\u00f3\u0142owy obraz otoczenia robota. Zgodnie z wyja\u015bnieniami Urmson?a jednostki radarowe zajmuj\u0105 si\u0119 g\u0142\u00f3wnie wyczuwaniem dalekosi\u0119\u017cnym ? do odleg\u0142o\u015bci oko\u0142o 150 m ? podczas gdy czujniki laserowe zapewniaj\u0105 wyczuwanie o bliskim zasi\u0119gu. Zasadniczo oba rodzaje czujnik\u00f3w wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105 ze sob\u0105 w celu zidentyfi kowania poruszaj\u0105cych si\u0119 pojazd\u00f3w, jak i obiekt\u00f3w statycznych. Darmo, kt\u00f3rego ka\u017cdy dzie\u0144 pracy w firmie Continental zwi\u0105zany jest z technologi\u0105 wspomagania kierowcy, nazywa ten system czujnik\u00f3w Fuzj\u0105 Czujnikow\u0105 i twierdzi, \u017ce z percepcyjnego punktu widzenia to on decyduje o unikatowo\u015bci Boss?a. ? Po raz pierwszy w bran\u017cy motoryzacyjnej taka du\u017ca ilo\u015b\u0107 czujnik\u00f3w r\u00f3\u017cnego typu zosta\u0142a pomy\u015blnie po\u0142\u0105czona ? dodaje.<\/p>\n

\nJe\u015bli chodzi o planowanie ruchu, in\u017cynierowie ekipy Tartan Racing napisali algorytmy, kt\u00f3re mog\u0105 generowa\u0107 optymalne trajektorie po obu stronach drogi, jak i w miejscach parkingowych. Urmson m\u00f3wi, \u017ce Boss posiada mo\u017cliwo\u015bci kalkulacji 1.000 trajektorii\/ sekund\u0119. ? W trakcie jazdy po drodze szybko rozwijamy przed pojazdem mo\u017cliwe trajektorie, te kt\u00f3rymi pojazd m\u00f3g\u0142by pojecha\u0107 przy uwzgl\u0119dnieniu granicy przyspieszenia. Nast\u0119pnie sprawdzamy ka\u017cd\u0105 z nich, aby zobaczy\u0107, czy przecina si\u0119 ona z jak\u0105kolwiek przeszkod\u0105. Z trajektorii, kt\u00f3re nie napotykaj\u0105 na \u017cadne przeszkody wybieramy tak\u0105, kt\u00f3ra umo\u017cliwia trzymanie si\u0119 \u015brodka pasa ? twierdzi. W miejscach parkingowych stosujemy jeszcze bardziej skomplikowany algorytm w celu obja\u015bnienia wszelkich mo\u017cliwych sposob\u00f3w przemierzania przez pojazd otwartej przestrzeni<\/p>\n

\nKolejny prze\u0142om w dziedzinie robotyki, jaki zosta\u0142 dokonany w poje\u017adzie Boss dotyczy systemu zachowawczego, kt\u00f3ry zarz\u0105dza, jak to uj\u0105\u0142 Urmson, ? taktycznymi decyzjami zwi\u0105zanymi z jazd\u0105. ? System ten, na przyk\u0142ad, wspomaga Boss?a w opanowywaniu nieprzewidzianych okoliczno\u015bci na skrzy\u017cowaniach ? na zasadzie nie tylko ?kto pierwszy? ale tak\u017ce ?a co je\u015bli nie ten pojazd pojedzie pierwszy,? lub ?a co je\u015bli samoch\u00f3d zatrzyma si\u0119 na \u015brodku skrzy\u017cowania.?<\/p>\n

\nSystem ten, kt\u00f3ry nie by\u0142 stosowany w pojazdach ekipy Tartan Racine w poprzednim wy\u015bcigu Grand Challenge organizowanym przez DARPA, jest odpowiednikiem zdrowego rozs\u0105dku. Urmson opisuje system zachowawczy jako ? z zasady bazuj\u0105cej na zasadach ? jednak dodaje, \u017ce ma on r\u00f3wnie\u017c wbudowane inne rodzaje inteligencji. System wy\u0142ania\u0142 pomocne nowopowstaj\u0105ce zachowania ? tzn. takie, kt\u00f3re nie by\u0142y bezpo\u015brednio uj\u0119te w programowaniu zainstalowanym w Bossie.<\/p>\n

\nJe\u015bli istnia\u0142by aspekt zwi\u0105zany z projektem Boss?a, o kt\u00f3rym mo\u017cna by\u0142oby powiedzie\u0107, \u017ce sprawi\u0142 ekipie in\u017cynier\u00f3w najmniej k\u0142opot\u00f3w, by\u0142oby to elektromechaniczne uruchomianie przepustnicy, hamulc\u00f3w, kierownicy i przesuwnicy. Urmson zauwa\u017ca, \u017ce technologia uruchamiania jest lepiej rozumiana w otoczeniu in\u017cynieryjnym, ani\u017celi percepcja robot\u00f3w czy technologie zachowawcze. Jednak nie bagatelizuje on znaczenia jej udoskonalania. ? W takim projekcie, jak ten nic nie jest proste, ? dodaje. ? Jest to raczej kwestia r\u00f3\u017cnych stopni trudno\u015bci.<\/p>\n

\nCa\u0142a ta ci\u0119\u017cka praca ma bez w\u0105tpienia du\u017c\u0105 warto\u015b\u0107 dla wojska, jednak nie koniecznie oznacza to, \u017ce w ci\u0105gu najbli\u017cszych paru lat ci\u0119\u017car\u00f3wki-roboty wjad\u0105 na pole walki.<\/p>\n

\nJak podkre\u015bla Zaloga z ekipy Teal Group pe\u0142norozmiarowe naziemne pojazdy-roboty mog\u0105 napotka\u0107 te same przeszkody, co samoloty UAV. ? Wci\u0105\u017c istnieje obawa, \u017ce w pe\u0142ni samobie\u017cnym pojazdom naziemnym mo\u017ce brakowa\u0107 \u015bwiadomo\u015bci sytuacyjnej i zdrowego rozs\u0105dku kierowcy, ? dodaje Zaloga.<\/p>\n

\nPoniewa\u017c w pe\u0142ni samobie\u017cne pojazdy wci\u0105\u017c przechodz\u0105 proces dynamicznego rozwoju, za wcze\u015bnie jest, aby stwierdzi\u0107, czy przeszkody te wezm\u0105 g\u00f3r\u0119 nad potencjalnymi korzy\u015bciami w sferze bezpiecze\u0144stwa wojsk. W mi\u0119dzyczasie jednak nie b\u0105d\u017acie zaskoczeni, je\u015bli przypadkiem zobaczycie pojazd SUV bez kierowcy wje\u017cd\u017caj\u0105cy na parking przy lokalnym supermarkecie.<\/p>\n

\ndn<\/strong><\/em><\/p>\n\n\n\n
\n

Wojskowe bezza\u0142ogowe pojazdy wielozadaniowologistyczne MULE<\/strong><\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Na pierwsze rzut oka bezza\u0142ogowe pojazdy naziemne konstruowane w ramach wojskowego projektu System\u00f3w Bojowych Przysz\u0142ej Generacji wykazuj\u0105 niepor\u00f3wnywaln\u0105 r\u00f3\u017cnic\u0119 w stosunku do zrobotyzowanych pojazd\u00f3w u\u017cytkowych typu SUV, kt\u00f3re bra\u0142y udzia\u0142 w poprzednim wy\u015bcigu Urban Challenge organizowanym przez DARPA. R\u00f3\u017cnica ta jest analogiczna do tej pomi\u0119dzy ma\u0142ym Hummer?em je\u017cd\u017c\u0105cym po ulicach przedmie\u015bcia, a najci\u0119\u017cej opancerzonym wozem Humvee stacjonuj\u0105cych w Iraku.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Jednak je\u015bli chodzi o autonomiczny system nawigacji, pojazdy DARPA i Wielozadaniowe Pojazdy Logistyczne (MULE) FCS maj\u0105 ze sob\u0105 wiele wsp\u00f3lnego. ? Wykorzystujemy wiele tych samych technologii nawigacji autonomicznej, co pojazdy DARPA, ? stwierdza dr. Alan Walls, specjalista ds. bezza\u0142ogowych pojazd\u00f3w naziemnych w Future Combat Systems i wiceprezes Science Applications International Corporation (SAIC), jednego z czo\u0142owych integrator\u00f3w system\u00f3w dla programu FCS.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Platforma MULE, obejmuj\u0105ca warianty dla transportu, rozpoznania walk\u0105 i misji przeciwminowych, b\u0119dzie nawigowa\u0142a pod kontrol\u0105 czujnik\u00f3w i z\u0142o\u017conych algorytm\u00f3w oprogramowania. Podobnie, jak w przypadku pojazd\u00f3w DARPA, pojazdy MULE mog\u0105 z dum\u0105 pochwali\u0107 si\u0119 r\u00f3\u017cnorodno\u015bci\u0105 technologii wyczuwania komplementarnego ? w\u0142\u0105cznie z LIDAR, radarem z fal\u0105 o d\u0142ugo\u015bci jednego milimetra, uk\u0142adami optycznymi na wszystkich bokach, jak i systemem lokalizacyjnym pojazdu, kt\u00f3ry \u0142\u0105czy GPS i dane inercyjne. Walls m\u00f3wi, i\u017c mo\u017cliwe jest, \u017ce pojazdy MULE wyposa\u017cone b\u0119d\u0105 w nowoczesne czujniki, w szczeg\u00f3lno\u015bci LIDAR o podwy\u017cszonej rozdzielczo\u015bci, niedost\u0119pny dla ekip DARPA. Jednak samo podej\u015bcie do technologii czujnik\u00f3w pozostaje takie samo.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Podobnie r\u00f3wnie\u017c, jak w przypadku pojazd\u00f3w DARPA, przedstawia si\u0119 kwestia rozwoju systemu nawigacji automatycznej pojazd\u00f3w MULE, kt\u00f3ra w znacznej mierze zwi\u0105zana jest z planowaniem ruchu i algorytmami zachowawczymi umo\u017cliwiaj\u0105cymi inteligentne poruszanie si\u0119 pojazdu po trudnym terenie, omijanie przeszk\u00f3d i samodzielne podejmowanie taktycznych decyzji.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

By\u0107 mo\u017ce najwi\u0119ksz\u0105 r\u00f3\u017cnic\u0119 pomi\u0119dzy pojazdami demonstracyjnymi DARPA, a rzeczywistymi pojazdami MULE stanowi tak zwany czynnik dr\u0105\u017cka sterowego. W przeciwie\u0144stwie do pe\u0142nej autonomiczno\u015bci demonstrowanej podczas wy\u015bcigu DARPA, pojazdy MULE dzia\u0142aj\u0105 na zasadzie po\u0142owicznej autonomiczno\u015bci ? po\u0142\u0105czenia autonomicznej nawigacji ze zdalnym sterowaniem niekt\u00f3rych funkcji pojazdu. ? \u0141\u0105cz\u0105 oni autonomi\u0119 z nadzorem cz\u0142owieka, ? dodaje Walls.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Zadania, kt\u00f3re wymagaj\u0105 kontroli ze strony cz\u0142owieka wskazuj\u0105 na aktualne ograniczenia w dziedzinie autonomiczno\u015bci – zar\u00f3wno z punktu widzenia technologii, jak i naszych ch\u0119ci powierzania robotom realizacji zada\u0144 wymagaj\u0105cych oceny cz\u0142owieka. Na przyk\u0142ad cz\u0142owiek mo\u017ce si\u0119gn\u0105\u0107 po dr\u0105\u017cek sterowy w momencie, gdy pojazd MULE musi przeby\u0107 wyj\u0105tkowo trudny teren, w szczeg\u00f3lno\u015bci w przypadku, gdy teren zmienia si\u0119 wzgl\u0119dem zaprogramowanego w poje\u017adzie MULE punktu orientacyjnego. ? Wtedy pojawi\u0105 si\u0119 niewiadome, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 wymaga\u0142y ingerencji cz\u0142owieka, ? dodaje.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Kolejn\u0105 istotn\u0105 dziedzin\u0105, w kt\u00f3rej wojsko wola\u0142oby zachowa\u0107 kontrol\u0119 cz\u0142owieka to bro\u0144 palna. Walls m\u00f3wi, \u017ce regulamin FCS wymaga, aby operator wizualnie potwierdzi\u0142 cel przed oddaniem strza\u0142u. ? Pojazdy MULE nie wystrzel\u0105 broni automatycznie ? dodaje. I to najprawdopodobniej nie zmieni si\u0119 w najbli\u017cszym czasie.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Wy\u015bcig Urban Challenge zorganizowany przez Ameryka\u0144sk\u0105 Agencj\u0119 Zaawansowanych Projekt\u00f3w Badawczych Obrony Departamentu (DARPA) oraz inne projekty samobie\u017cnych pojazd\u00f3w wojskowych pokazuj\u0105 jak post\u0119p technologii robotyki mo\u017ce udoskonali\u0107 systemy wspomagania kierowcy.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-2723","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2723","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2723"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2723\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2723"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2723"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2723"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}