Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":2704,"date":"2008-05-01T22:12:00","date_gmt":"2008-05-01T22:12:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=2704"},"modified":"2008-10-11T00:12:51","modified_gmt":"2008-10-11T00:12:51","slug":"zalogowy-samolot-napedzany-energia-sloneczna","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/zalogowy-samolot-napedzany-energia-sloneczna\/","title":{"rendered":"Za\u0142ogowy samolot nap\u0119dzany energi\u0105 s\u0142oneczn\u0105"},"content":{"rendered":"

Ogniwa fotowoltaiczne b\u0119d\u0105 wbudowane do wielowarstwowej struktury kompozytowej opracowanej przez szwajcarskiego dostawc\u0119 materia\u0142\u00f3w Decision SA<\/strong><\/p>\n

\nNajbardziej zaawansowanym projektem zwi\u0105zanym z produkcj\u0105 ultralekkiego samolotu mo\u017ce by\u0107 szwajcarski projekt budowy za\u0142ogowego samolotu nap\u0119dzanego energi\u0105 s\u0142oneczn\u0105.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nW roku 2010 samolot Solar Impulse spr\u00f3buje swych si\u0142 w locie za\u0142ogowym nad Atlantykiem.<\/em>\u00a0<\/p>\n

\n? Posuniemy technologi\u0119 kompozytow\u0105 naprz\u00f3d dwa a nawet trzy<\/em> razy dalej od miejsca, w kt\u00f3rym tkwi obecnie, ?<\/em> twierdzi Andr\u00e9 Borschberg, by\u0142y pilot Szwajcarskich Si\u0142 Powietrznych i dyrektor projektu zwanego pod nazw\u0105 Solar Impulse. Rozpi\u0119to\u015b\u0107 skrzyde\u0142 finalnego modelu wynosi\u0107 b\u0119dzie 80 m, tyle samo co w przypadku Airbusa A380, wa\u017c\u0105cego 560 ton. Pojazd powietrzny, kt\u00f3ry podczas swego lotu dooko\u0142a globu b\u0119dzie pilotowany mi\u0119dzy innymi przez Borschberg?a, b\u0119dzie wa\u017cy\u0142 tylko 2 tony. To mniej wi\u0119cej tyle samo, co typowy samoch\u00f3d.<\/p>\n

\nAby dostarczy\u0107 energi\u0119 \u015bwietln\u0105 i na\u0142adowa\u0107 akumulatory litowe znajduj\u0105ce si\u0119 na pok\u0142adzie samolotu, pojazd powietrzny b\u0119dzie potrzebowa\u0142 oko\u0142o 12 KM, jest to w przybli\u017ceniu taka sama moc silnika, jak\u0105 dysponowali bracia Wright w swym locie na pok\u0142adzie Kitty Hawk. G\u0119sto\u015b\u0107 baterii musi wynosi\u0107 w przybli\u017ceniu 200 wh\/kg, mimo zr\u00f3\u017cnicowanych warunk\u00f3w temperaturowych w przedziale od 80\u00b0 do -60\u00b0 C.<\/p>\n

\nOgniwa s\u0142oneczne – wykonane z silikonu monokrystalicznego o grubo\u015bci oko\u0142o 150 mikron\u00f3w o wydajno\u015bci oko\u0142o 20 procent – b\u0119d\u0105 rozmieszczane na \u0142\u0105cznej powierzchni 200 m? obejmuj\u0105cej skrzyd\u0142a i statecznik poziomy, kt\u00f3rej pilot – zdaniem Borshberg?a – stanie przed wyzwaniem kontrolowania lotu, zw\u0142aszcza gdy uwzgl\u0119dni si\u0119 bardzo niskie pr\u0119dko\u015bci oko\u0142o 70 km\/godzin\u0119.<\/p>\n

\nJednostki fotowoltaiczne b\u0119d\u0105 wbudowane w wielowarstwow\u0105 struktur\u0119 kompozytow\u0105. Struktura ta, to poszycie kompozytowe wzmocnione w\u0142\u00f3knem w\u0119glowym spojone z rdzeniem o niskiej g\u0119sto\u015bci takim jak balsa, pianka polimerowa czy wype\u0142niacz ulowy. Zapewniaj\u0105 one wysok\u0105 wytrzyma\u0142o\u015b\u0107 mechaniczn\u0105 i ma\u0142\u0105 wag\u0119. Naci\u0105ganie blachy w\u0119glowej o grubo\u015bci jedynie paru dziesi\u0119tnych cz\u0119\u015bci milimetra na d\u0142ugo\u015b\u0107 20 metr\u00f3w jest jednym z g\u0142\u00f3wnych pr\u00f3b testowych projektu.<\/p>\n

\nOficjalnym dostawc\u0105 kompozyt\u00f3w dla cel\u00f3w projektu Solar Impulse jest szwajcarska firma o nazwie Decision SA, kt\u00f3ra dostarcza\u0142a technologi\u0119 materia\u0142ow\u0105 dla jachtu Alinghi, zwyci\u0119scy Pucharu Ameryka\u0144skiego.<\/p>\n

\nJednym z g\u0142\u00f3wnych sponsor\u00f3w projektu wartego blisko 100 milion\u00f3w dolar\u00f3w jest firma Solvay, kt\u00f3ra przedstawi\u0142a Borshberg?a na swoim stoisku podczas targ\u00f3w K 2007 odbywaj\u0105cych si\u0119 w D\u00fcsseldorfie, w Niemczech. Solvay Advanced Polymers zajmuje si\u0119 opracowywaniem ultralekkich aplikacji termoplastycznych dla Solar Impulse. <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ogniwa fotowoltaiczne b\u0119d\u0105 wbudowane do wielowarstwowej struktury kompozytowej opracowanej przez szwajcarskiego dostawc\u0119 materia\u0142\u00f3w Decision SA. Najbardziej zaawansowanym projektem zwi\u0105zanym z produkcj\u0105 ultralekkiego samolotu mo\u017ce by\u0107 szwajcarski projekt budowy za\u0142ogowego samolotu nap\u0119dzanego energi\u0105 s\u0142oneczn\u0105.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[53],"tags":[157],"class_list":["post-2704","post","type-post","status-publish","format-standard","category-materialy","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2704","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2704"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2704\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2704"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2704"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2704"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}