?Czarne skrzynki? polepszaj\u0105 wyniki wy\u015bcig\u00f3w<\/strong><\/p>\n \nRejestratory danych niegdy\u015b uwa\u017cane za wy\u0142\u0105czn\u0105 domen\u0119 du\u017cych samolot\u00f3w handlowych przenios\u0142y si\u0119 na tor wy\u015bcigowy. Niemal\u017ce wszystkie znacz\u0105ce pojazdy wy\u015bcigowe wyposa\u017cone s\u0105 w tak zwane ?czarne skrzynki? umo\u017cliwiaj\u0105ce rejestrowanie ci\u015bnienia paliwa i oleju, wstrz\u0105s\u00f3w, ilo\u015bci obrot\u00f3w silnika i sprz\u0119g\u0142a na minut\u0119, przyspieszenia i ca\u0142ego mn\u00f3stwa innych parametr\u00f3w.<\/p>\n \n<\/p>\n \nKierowcy wy\u015bcigowi twierdz\u0105, \u017ce dzi\u0119ki systemom rejestrowania danych mog\u0105 poprawi\u0107 sw\u00f3j czas na dystansie \u0107wierci mili nawet o ?kilka setnych sekundy.?<\/em>\u00a0<\/p>\n \nStosujemy je dla ka\u017cdej cz\u0119\u015bci pojazdu wy\u015bcigowego, ?<\/em> twierdzi Jimmy Mock, kierowca wy\u015bcigowy ?Pro Street-Level?. Nawet nie<\/em> pr\u00f3bowa\u0142bym \u015bciga\u0107 si\u0119 bez nich. ?<\/em><\/p>\n \nFaktycznie wi\u0119kszo\u015b\u0107 kierowc\u00f3w wy\u015bcigowych na \u0107wier\u0107 mili (402 m) uwa\u017ca stosowanie rejestrator\u00f3w danych za czynnik decyduj\u0105cy o zwyci\u0119stwie b\u0105d\u017a pora\u017cce. Uwzgl\u0119dniaj\u0105c fakt, \u017ce dzisiejsze pojazdy wy\u015bcigowe poziomu pro pokonuj\u0105 dystans \u0107wierci mili w nieca\u0142e 4 sekundy, z przyspieszeniem 0-60 mil\/godz. (0-96,5 km\/godz.) w 1 sekund\u0119, a ich silniki poch\u0142aniaj\u0105 ponad 3,78 litra benzyny na sekund\u0119, czas odgrywa tu kluczow\u0105 rol\u0119. Rejestratory danych zapewniaj\u0105 t\u0119 przewag\u0119 czasow\u0105, umo\u017cliwiaj\u0105c kierowcom w wielu przypadkach uzyskanie czasu dystansu \u0107wierci mili lepszego o jedn\u0105 b\u0105d\u017a dwie setne sekundy w stosunku do standardowego czasu na \u0107wier\u0107 mili (ET).<\/p>\n \nOferuj\u0105 one wiele mo\u017cliwo\u015bci ?<\/em> twierdzi Roger Conley, wiceprezes ds. marketingu i sprzeda\u017cy w firmie Racepak Data Systems, producenta produkt\u00f3w rejestruj\u0105cych dane. Bez mo\u017cliwo\u015bci rejestrowania danych<\/em> wszystko mo\u017cna interpretowa\u0107 w kategoriach pr\u00f3b i b\u0142\u0119d\u00f3w. Na dodatek<\/em> ta metoda pr\u00f3b i b\u0142\u0119d\u00f3w jest bardzo subiektywna.<\/em><\/p>\n \nWype\u0142nianie luk informacyjnych<\/strong><\/p>\n \nOczywi\u015bcie metoda pr\u00f3b i b\u0142\u0119d\u00f3w stanowi\u0142a niegdy\u015b podstawowy spos\u00f3b oceny i konstrukcji pojazd\u00f3w wy\u015bcigowych. Jednak w latach 80-tych producenci produkt\u00f3w elektronicznych zauwa\u017cyli mo\u017cliwo\u015bci niszy rynkowej. Racepak, mi\u0119dzy innymi, wypu\u015bci\u0142 na rynek jednokana\u0142owe rejestratory danych, kt\u00f3re drukowa\u0142y wyniki na przestarza\u0142ym ju\u017c papierze termicznym.\u00a0<\/p>\n Zu\u017cycie paliwa nie ma znaczenia<\/strong><\/p>\n Dragstery generuj\u0105 moc poprzez spalanie du\u017cej ilo\u015bci paliwa<\/em><\/p>\n \u00a0<\/p>\n Ile dragstery pal\u0105 benzyny?<\/p>\n \u00a0<\/p>\n Rozwa\u017cmy to: potrzeba w przybli\u017ceniu 15 sekund, aby wyla\u0107 zawarto\u015b\u0107 standardowego 1 gal. (3,78 l) plastikowego zbiornika z wod\u0105.<\/p>\n \u00a0<\/p>\n Dragstery uzyskuj\u0105cy najwy\u017csze osi\u0105gi poch\u0142aniaj\u0105 paliwo w przybli\u017ceniu 15 razy szybciej, osi\u0105gaj\u0105c cz\u0119sto wska\u017anik zu\u017cycia paliwa na poziomie oko\u0142o 253 litr\u00f3w na minut\u0119.<\/p>\n \u00a0<\/p>\n Rezultatem jest nadzwyczajny poziom mocy. Najlepsze dragstery zasilane alkoholem generuj\u0105 moc wynosz\u0105c\u0105 oko\u0142o 3.000 KM. Czas osi\u0105gni\u0119cia pr\u0119dko\u015bci w przedziale od zera do 60 mph (96,5 km\/godz) cz\u0119sto wynosi mniej ni\u017c sekunda.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n \nOd tego momentu mo\u017cliwo\u015bci rejestrowania danych sz\u0142y w kierunku gwa\u0142townych udoskonale\u0144, r\u00f3wnolegle z pozosta\u0142\u0105 cz\u0119\u015bci\u0105 bran\u017cy przemys\u0142u elektronicznego. Dzisiejsze systemy \u0142\u0105cz\u0105 kilkana\u015bcie kana\u0142\u00f3w. Niekt\u00f3re wykorzystuj\u0105 czujniki pojazdu, kt\u00f3re po\u0142\u0105czone s\u0105 z centralnym procesorem za po\u015brednictwem magistrali danych o wysokiej pr\u0119dko\u015bci.<\/p>\n \nKierowcy m\u00f3wi\u0105, \u017ce potrzebuj\u0105 korzysta\u0107 z mo\u017cliwo\u015bci rejestrowania danych z dw\u00f3ch powod\u00f3w: po pierwsze, poniewa\u017c ich wsp\u00f3\u0142zawodnicy ju\u017c z nich korzystaj\u0105, a po drugie, poniewa\u017c rejestratory danych umo\u017cliwiaj\u0105 kierowcom lepsze poznanie tego, co dzieje si\u0119 pod mask\u0105 silnika podczas trwania wy\u015bcigu.<\/p>\n \nMo\u017cliwo\u015bci te eliminuj\u0105 wszelkie domys\u0142y i spekulacje, ?<\/em> dodaje Conley. Je\u015bli pojedziemy bez systemu rejestrowania danych,<\/em> pozostaniemy ze skrawkiem papieru z zapisanymi warto\u015bciami<\/em> odpowiednich odcink\u00f3w czasu. I to wszystko na czym b\u0119dziemy mogli<\/em> bazowa\u0107.<\/em>\u00a0<\/p>\n \nSpecjali\u015bci przekonuj\u0105, \u017ce systemy danych wype\u0142niaj\u0105 luki pomi\u0119dzy kolejnymi odcinkami czasu. Poniewa\u017c wi\u0119kszo\u015b\u0107 tor\u00f3w podaj\u0105 czasy ET tylko w punktach 60, 330, 660, 1,000 i 1,330 ft (18,3, 100,5, 201, 304 i 405 m), kierowcy wykorzystuj\u0105 rejestratory danych, aby dowiedzie\u0107 si\u0119, co dzieje si\u0119 pomi\u0119dzy tymi punktami.<\/p>\n \nBez mo\u017cliwo\u015bci rejestrowania danych nie wiedzieliby\u015bmy, co<\/em> faktycznie dzieje si\u0119 pomi\u0119dzy tymi punktami danych ?<\/em> nadmienia Conley. Korzystaj\u0105c z mo\u017cliwo\u015bci rejestrowania danych, kierowca mo\u017ce<\/em> powiedzie\u0107, kiedy pojazd jecha\u0142 wolniej i dlaczego.<\/em>\u00a0<\/p>\n \n<\/p>\n \nKierowca wy\u015bcigowy Jimmy Mock twierdzi, \u017ce w celu dokonania pomiar\u00f3w parametr\u00f3w, takich jak ci\u015bnienie paliwa czy ilo\u015b\u0107 obrot\u00f3w sprz\u0119g\u0142a na minut\u0119, wykorzystuje on rejestratory danych na <\/p>\n praktycznie ?ka\u017cdej cz\u0119\u015bci samochodu.?<\/em> <\/p>\n \nGromadzenie danych o wy\u015bcigu<\/strong><\/p>\n \nRejestratory danych dzia\u0142aj\u0105 sprawnie dzi\u0119ki po\u0142\u0105czeniu czujnik\u00f3w, oprogramowania i szybkich komputer\u00f3w. RPM Performance Products, na przyk\u0142ad, w celu dokonywania pomiar\u00f3w ci\u015bnienia paliwa i oleju, wstrz\u0105s\u00f3w i tak zwanego ?ci\u015bnienia \u0142adowania? z turbospr\u0119\u017carki do\u0142adowuj\u0105cej korzysta z przetwornik\u00f3w ci\u015bnieniowych firmy Setra Systems. Czujniki ci\u015bnieniowe dla takich zastosowa\u0144 montowane s\u0105 blisko silnika lub amortyzator\u00f3w. Zazwyczaj czujniki przesy\u0142aj\u0105 sygna\u0142y poprzez pojedynczy przew\u00f3d do wyt\u0142aczanej obudowy aluminiowej, kt\u00f3ra zawiera p\u0142ytk\u0119 obwodu drukowanego montowan\u0105 powierzchniowo w\u0142\u0105cznie z mikrokontrolerem firmy Microchip Technology. Kilkuminutowe sygna\u0142y analogowe ? pobierane z szybko\u015bci\u0105 w przedziale od 100 do 1.000 pr\u00f3b na sekund\u0119 ? s\u0105 konwertowane i przechowywane w p\u00f3\u0142przewodnikowej pami\u0119ci EEPROM firmy Cypress, a nast\u0119pnie za\u0142adowywane do laptopa. RPM zawieraj\u0105 zazwyczaj relatywnie ma\u0142\u0105 pami\u0119\u0107 – w przedziale 512K do 2 megabajt\u00f3w ? ze wzgl\u0119du na fakt, \u017ce przebieg procesu pobierania informacji jest tak kr\u00f3tki.<\/p>\n \nDysponujemy wystarczaj\u0105cym rozmiarem pami\u0119ci pok\u0142adowej<\/em> rejestrator\u00f3w danych, aby rejestrowa\u0107 oko\u0142o dw\u00f3ch minut danych<\/em> ? twierdzi Randy McMahon, prezes RPM. Mo\u017cemy podzieli\u0107 t\u0119 pami\u0119\u0107 na 32<\/em> odr\u0119bne trasy.<\/em><\/p>\n \nJednak ha\u0142as elektryczny stanowi powa\u017cny problem dla procesu rejestrowania danych. Pojazdy typu Alcohol Funny Car stosuj\u0105 iskrowniki o wysokiej mocy, kt\u00f3re stanowi\u0105 problem dla czujnik\u00f3w, szczeg\u00f3lnie tych zamontowanych blisko silnika.<\/p>\n \nJest to najprawdopodobniej najbardziej niekorzystne otoczenie dla<\/em> funkcjonowania elektroniki, ?<\/em> stwierdza McMahon. Mo\u017ce zak\u0142\u00f3ci\u0107 ono<\/em> sygna\u0142y przekazywane do laptopa nawet z odleg\u0142o\u015bci 3 m.<\/em><\/p>\n \nOs\u0142ona i odporno\u015b\u0107 mechaniczna w\u0142\u0105cznie z redukcj\u0105 rozmiaru przyczyni\u0142y si\u0119 do rozreklamowania przetwornik\u00f3w ci\u015bnieniowych w\u015br\u00f3d dru\u017cyn wy\u015bcigowych. Mike Guerra z firmy Setra Systems informuje, \u017ce jeszcze dziesi\u0119\u0107 lat temu przetworniki ci\u015bnieniowe by\u0142y zbyt du\u017ce, aby mog\u0142y by\u0107 wykorzystywane podczas wy\u015bcig\u00f3w na \u0107wier\u0107 mili.<\/p>\n \nKiedy zaproponowali\u015bmy mniejszy i oszcz\u0119dniejszy zestaw ?<\/em> jak twierdzi Guerra o firmowych przetwornikach ci\u015bnieniowych serii 3100 ?<\/em> zacz\u0119li\u015bmy odnosi\u0107 pozytywne rezultaty w dziedzinie rejestrowania<\/em> danych.<\/em><\/p>\n \nInne rodzaje czujnik\u00f3w r\u00f3wnie\u017c mia\u0142y znacz\u0105cy wp\u0142yw na przebieg wy\u015bcig\u00f3w. W celu dokonania pomiar\u00f3w przyspieszenia pojazdu firma RPM, na przyk\u0142ad, stosuje akcelerometr p\u00f3\u0142przewodnikowy ADXL05 firmy Analog Devices. Racepak, natomiast, wykorzystuje czujniki w\u0142asnej marki przy wej\u015bciu do mechanizmu r\u00f3\u017cnicowego, umo\u017cliwiaj\u0105c tym samym monitorowanie takich zmiennych, jak pr\u0119dko\u015b\u0107 wa\u0142u nap\u0119dowego i ilo\u015b\u0107 obrot\u00f3w sprz\u0119g\u0142a na minut\u0119. W celu wykrycia temperatury gaz\u00f3w spalinowych technologia Racepak wykorzystuje r\u00f3wnie\u017c system bazuj\u0105cy na termoogniwach firmy Exhaust Gas Technologies.<\/p>\n \nPomoc diagnostyczna<\/strong><\/p>\n \nKierowcy wy\u015bcig\u00f3w s\u0105 przekonani, \u017ce korzy\u015bci ze stosowania systemu rejestrowania danych znacznie przekraczaj\u0105 sam\u0105 sfer\u0119 wydajno\u015bci pojazdu. Dzi\u0119ki kontrolowaniu takich parametr\u00f3w, jak ci\u015bnienie oleju i paliwa w ka\u017cdym cylindrze, ekipy wy\u015bcig\u00f3w maj\u0105 mo\u017cliwo\u015b\u0107 monitorowania relatywnego ?zdrowia? swoich pojazd\u00f3w.<\/p>\n \nW samochodzie zasilanym alkoholem, takim jak nasz, pomy\u0142ka mo\u017ce<\/em> oznacza\u0107 spalony t\u0142ok ?<\/em> twierdzi Mock. Teoretycznie rzecz bior\u0105c,<\/em> mogliby\u015bmy wymieni\u0107 sworze\u0144 stopy korbowodu bocznego lub<\/em> pier\u015bcienie, je\u015bli nie same t\u0142oki.<\/em><\/p>\n \nDru\u017cyna Mock?a wykorzystuje r\u00f3wnie\u017c systemy rejestrowania danych do monitorowania stanu wszelkich innych komponent\u00f3w, pocz\u0105wszy od wa\u0142u korbowego, a\u017c po sprz\u0119g\u0142a. Dzi\u0119ki mo\u017cliwo\u015bci por\u00f3wnania ilo\u015bci<\/em> obrot\u00f3w silnika na minut\u0119 do ilo\u015bci obrot\u00f3w sprz\u0119g\u0142a mo\u017cna wyliczy\u0107<\/em> warto\u015b\u0107 procentow\u0105 po\u015blizgu ?<\/em> dodaje. Natomiast znaj\u0105c warto\u015b\u0107<\/em> po\u015blizgu, mo\u017cna sprawdzi\u0107, jaka faktycznie jest \u017cywotno\u015b\u0107 naszych<\/em> p\u0142ytek sprz\u0119gie\u0142. Bez mo\u017cliwo\u015bci rejestrowania danych mogliby\u015bmy co<\/em> najwy\u017cej spekulowa\u0107.<\/em> <\/p>\n \nDostawcy twierdz\u0105, \u017ce te korzy\u015bci diagnostyczne dopiero zaczynaj\u0105 by\u0107 w pe\u0142ni rozumiane przez klient\u00f3w. Diagnostyczny punkt widzenia jest<\/em> sfer\u0105 raczej pomijan\u0105 ?<\/em> dodaje Conley. Jest to punkt widzenia, o kt\u00f3rym<\/em> nikt nie chce rozmawia\u0107, poniewa\u017c nie ma on charakterystycznego<\/em> ?b\u0142ysku.? Kwestia ta jest raczej ma\u0142o atrakcyjna.<\/em><\/p>\n \nJednak firmy takie jak RPM czy Racepak s\u0105 w stanie zapewni\u0107 t\u0119 najistotniejsz\u0105 us\u0142ug\u0119 dzi\u0119ki zastosowaniu oprogramowania wspomagaj\u0105cego przeprowadzanie diagnostyk i kontrol\u0119 wydajno\u015bci. RPM, na przyk\u0142ad, proponuje oprogramowanie RPM Pro zawieraj\u0105ce pakiet graficzny do badania danych na ekranie. Oprogramowanie to wy\u015bwietla wydajno\u015b\u0107 wzgl\u0119dem czasu, nak\u0142adaj\u0105c zmienne, takie jak ilo\u015b\u0107 obrot\u00f3w wa\u0142u korbowego na minut\u0119 i przyspieszenie w tej samej skali czasowej.<\/p>\n \nPodobnie, system V300SD firmy Racepak stosuje magistral\u0119 danych CAN (controller area network), dostarczaj\u0105c\u0105 informacje z czujnik\u00f3w do kontroler\u00f3w, kt\u00f3re nast\u0119pnie zapisuj\u0105 dane na bezpiecznej karcie pami\u0119ci cyfrowej typu SD flash podobnej do tych stosowanych w aparatach fotograficznych. Karta pami\u0119ci umo\u017cliwia u\u017cytkownikom \u0142atwe transportowanie danych do komputer\u00f3w PC, gdzie oprogramowanie przeprowadza analiz\u0119 celem dokonania drobnych zmian wydajno\u015bciowych. Aby lepiej zrozumie\u0107 kwestie zwi\u0105zane z prac\u0105 silnika, mo\u017cna wykorzysta\u0107 przyk\u0142adowo sygna\u0142y z termoogniw.<\/p>\n \nJeste\u015bmy w stanie wy\u0142apa\u0107 przerwy zap\u0142onu ?<\/em> dodaje Conley. Jest<\/em> ona widoczna jako nag\u0142e odchylenie krzywej wykresu.<\/em><\/p>\n \nNabieranie rozp\u0119du<\/strong><\/p>\n \nKierowcy wy\u015bcigowi twierdz\u0105, \u017ce korzystanie z system\u00f3w rejestrowania danych zyskuje przewag\u0119, nawet w\u015br\u00f3d nowicjuszy. Przekonuj\u0105, \u017ce ci, kt\u00f3rzy naprawd\u0119 chc\u0105 zwyci\u0119\u017ca\u0107, s\u0105 niejako przymuszeni do stosowania rejestrator\u00f3w danych z uwagi na fakt, \u017ce korzystaj\u0105 z nich ich wsp\u00f3\u0142zawodnicy.<\/p>\n \nKiedy ju\u017c je wypr\u00f3bujesz, ju\u017c nigdy nie b\u0119dziesz chcia\u0142 je\u017adzi\u0107 bez<\/em> nich ?<\/em> twierdzi Conley.<\/p>\n \nPonadto, trend ten wkrada si\u0119 r\u00f3wnie\u017c do dziedziny produkcji pojazd\u00f3w. Instytut In\u017cynier\u00f3w Elektryk\u00f3w i Elektronik\u00f3w (IEEE) opracowa\u0142 normy (takie jak IEEE P1616) dla ?rejestrator\u00f3w danych zdarze\u0144 pojazdu mechanicznego.? Jest nadzieja, \u017ce normy te wspomog\u0105 producent\u00f3w produkt\u00f3w elektronicznych w skonstruowaniu ?czarnych skrzynek? przeznaczonych dla aut, ci\u0119\u017car\u00f3wek, autobus\u00f3w, ambulans\u00f3w i wszelkich innych pojazd\u00f3w. Kilka przedsi\u0119biorstw spoza bran\u017cy samochodowej, takich jak IBM, po\u0142\u0105czy\u0142o si\u0142y w celu wykorzystywania rejestrator\u00f3w do stworzenia systemu elektronicznego gromadzenia i przesy\u0142ania informacji o awariach i tworzenia gigantycznych baz danych.<\/p>\n \nWci\u0105\u017c jednak ch\u0119\u0107 korzystania z rejestrator\u00f3w danych jest najsilniejsza w \u015bwiecie wy\u015bcig\u00f3w na \u0107wier\u0107 mili. Dostawcy twierdz\u0105, \u017ce tak pozostanie jeszcze przez d\u0142ugi czas.<\/p>\n \nOstatecznie jednak pozostaje faktem, \u017ce kierowcy wy\u015bcigowi pr\u00f3buj\u0105<\/em> uzyska\u0107 maksymaln\u0105 si\u0142\u0119 poci\u0105gow\u0105 i mo\u017cliwie najwi\u0119ksz\u0105 moc, aby<\/em> osi\u0105gn\u0105\u0107 najlepsze rezultaty na dystansie \u0107wierci mili –<\/em> dodaje Conley. I<\/em> skorzystaj\u0105 z wszelkich dost\u0119pnych urz\u0105dze\u0144, aby ten cel osi\u0105gn\u0105\u0107.<\/em><\/p>\n \ndn<\/em><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Rejestratory danych niegdy\u015b uwa\u017cane za wy\u0142\u0105czn\u0105 domen\u0119 du\u017cych samolot\u00f3w handlowych przenios\u0142y si\u0119 na tor wy\u015bcigowy. Niemal\u017ce wszystkie znacz\u0105ce pojazdy wy\u015bcigowe wyposa\u017cone s\u0105 w tak zwane ?czarne skrzynki? umo\u017cliwiaj\u0105ce rejestrowanie ci\u015bnienia paliwa i oleju, wstrz\u0105s\u00f3w, ilo\u015bci obrot\u00f3w silnika i sprz\u0119g\u0142a na minut\u0119, przyspieszenia i ca\u0142ego mn\u00f3stwa innych parametr\u00f3w.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-2631","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2631","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2631"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2631\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2631"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2631"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2631"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n\n
\n \n