Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":2587,"date":"2008-06-01T21:06:13","date_gmt":"2008-06-01T21:06:13","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=2587"},"modified":"2008-10-10T23:07:14","modified_gmt":"2008-10-10T23:07:14","slug":"jak-obnizyc-koszty","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/jak-obnizyc-koszty\/","title":{"rendered":"Jak obni\u017cy\u0107 koszty?"},"content":{"rendered":"

Zast\u0105pienie jednych materia\u0142\u00f3w innymi mo\u017ce zapewni\u0107 ogromne oszcz\u0119dno\u015bci w sytuacji gwa\u0142townie rosn\u0105cych koszt\u00f3w metali i tworzyw sztucznych. GM przyjmuje now\u0105 strategi\u0119.<\/strong><\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nGM wykorzystuje wi\u0119cej formowanego tworzywa w postaci arkuszy w Pontiaku Solstice.<\/em>\u00a0<\/p>\n

\nSilny popyt w Azji spowodowa\u0142, \u017ce w ci\u0105gu ostatnich trzech lat zapasy podstawowych metali uleg\u0142y zmniejszeniu, a ceny wzros\u0142y. Problem ten powi\u0119kszy\u0142y jeszcze niewystarczaj\u0105ce inwestycje po katastrofie cenowej pod koniec roku 2001 i w 2002.<\/p>\n

\nW roku 2003 tona o\u0142owiu kosztowa\u0142a 500 dolar\u00f3w, ale cena ta wzros\u0142a w sierpniu ju\u017c do 3.400 dolar\u00f3w. Tona niklu w maju 2003 roku kosztowa\u0142a 7.000 dolar\u00f3w, a potem ju\u017c 50.000 dolar\u00f3w. Teraz kosztuje 28.000 dolar\u00f3w. Cena tony kobaltu wzros\u0142a w 2004 z 1.250 dolar\u00f3w do 74.000 dolar\u00f3w i ustabilizowa\u0142a si\u0119 na poziomie 50.000 dolar\u00f3w.<\/p>\n

\nW wyniku tego mar\u017ce zysku producent\u00f3w OEM zmniejszy\u0142y si\u0119, co z kolei wzbudzi\u0142o zainteresowanie materia\u0142ami zast\u0119pczymi, a tak\u017ce alternatywnymi technologiami, kt\u00f3re mog\u0142yby doprowadzi\u0107 do zmniejszenia koszt\u00f3w. W niekt\u00f3rych przypadkach, zastosowanie nowych rozwi\u0105za\u0144 poci\u0105gn\u0119\u0142o za sob\u0105 wzrost jako\u015bci i uproszenie budowy produktu.<\/p>\n

\nJedn\u0105 z firm aktywnie poszukuj\u0105cych nowych rozwi\u0105za\u0144 materia\u0142owych jest General Motors, firma, kt\u00f3rej dyrektor ds. \u0142a\u0144cucha dostaw, Bo I. Andersson, powiedzia\u0142 reporterom podczas niedawnej konferencji, \u017ce ceny materia\u0142\u00f3w s\u0105 ?straszne? i \u017ce GM bada mo\u017cliwo\u015bci zast\u0105pienia drogich materia\u0142\u00f3w innymi.<\/p>\n

\nW wywiadzie udzielonym Design News Andersson o\u015bwiadczy\u0142, \u017ce g\u0142\u00f3wn\u0105 strategi\u0105 jest opracowanie opcji materia\u0142owych, zanim jeszcze powstanie projekt pojazdu, dzi\u0119ki czemu GM ma pewien margines bezpiecze\u0144stwa, je\u015bli zaburzenia r\u00f3wnowagi na rynku spowoduj\u0105 wzrost cen materia\u0142\u00f3w. Zwykle patrzymy, co da si\u0119 zrobi\u0107, \u017ceby stworzy\u0107<\/em> alternatywy, zanim jeszcze zaistnieje taka potrzeba ?<\/em> dodaje Andersson. W jednym z naszych globalnych program\u00f3w uwzgl\u0119dnili\u015bmy opcj\u0119 (przed<\/em> przygotowaniem w\u0142a\u015bciwego projektu pojazdu), \u017ce opr\u00f3cz stalowych<\/em> zbiornik\u00f3w paliwa zastosujemy tak\u017ce plastikowe.<\/em><\/p>\n

\nTo naprawd\u0119 radykalna zmiana, poniewa\u017c wielowarstwowe, plastikowe zbiorniki paliwa do samochod\u00f3w zyska\u0142y w ci\u0105gu ostatnich 20 lat znaczn\u0105 popularno\u015b\u0107.<\/p>\n

\nTworzywa sztuczne umo\u017cliwi\u0142y zmniejszenie wagi, da\u0142y wi\u0119ksz\u0105 elastyczno\u015b\u0107 przy projektowaniu, maj\u0105 te\u017c inne zalety. Ju\u017c w roku 1993 mniej wi\u0119cej jedna czwarta samochod\u00f3w osobowych wyposa\u017cona by\u0142a w niemetalowe zbiorniki paliwa. Istniej\u0105 dwa powody przyj\u0119cia nowych rozwi\u0105za\u0144. U\u017cywamy plastikowych zbiornik\u00f3w paliwa od 10 lat, a cena<\/em> \u017cywicy ro\u015bnie. Po drugie, przygl\u0105damy si\u0119 kosztom transportu, poniewa\u017c<\/em> w przypadku wszystkiego, co kupujemy, szukamy najlepszej ceny z<\/em> wy\u0142adunkiem. W skr\u00f3cie mo\u017cna powiedzie\u0107, \u017ce stalowy zbiornik mo\u017cna<\/em> zespawa\u0107 bardzo blisko zak\u0142adu monta\u017cowego, co daje zmniejszony<\/em> koszt transportu i jest to kolejny czynnik kluczowy ?<\/em> stwierdza Andersson.<\/p>\n

\nFirmy, kt\u00f3re produkuj\u0105 stalowe zbiorniki paliwa, uruchomi\u0142y kilka lat temu, za po\u015brednictwem Strategicznego Przymierza na rzecz Stalowych Zbiornik\u00f3w Paliwa, wielk\u0105 kampani\u0119 marketingowo-technologiczn\u0105, ale nie uzyska\u0142y zbyt du\u017cego odzewu. Wielowarstwowe systemy plastikowe mia\u0142y si\u0119 coraz lepiej. Firmy wytwarzaj\u0105ce zbiorniki ze stali tak\u017ce mia\u0142y swoje argumenty, mi\u0119dzy innymi: 1) nowe typy stali coraz \u0142atwiej jest formowa\u0107, co daje wi\u0119ksz\u0105 swobod\u0119 przy projektowaniu i 2) stalowe zbiorniki w 100 procentach nadaj\u0105 si\u0119 do ponownego wykorzystania. A ich ceny s\u0105 coraz atrakcyjniejsze. Po uwzgl\u0119dnieniu koszt\u00f3w z wy\u0142adunkiem i zastraszaj\u0105cej cenie w\u0119glowodor\u00f3w, zbiorniki takie s\u0105 nawet preferowane ze wzgl\u0119d\u00f3w kosztowych.<\/p>\n

\nWielka Czw\u00f3rka General Motors<\/strong><\/p>\n

\nAndersson twierdzi, \u017ce firma koncentruje si\u0119 na czterech materia\u0142ach, w przypadku kt\u00f3rych istnieje znaczna presja cenowa: palladzie, aluminium, stali i tworzywach sztucznych.<\/p>\n

\nJe\u015bli przyjrze\u0107 si\u0119 naszym samochodom sportowym w og\u00f3lno\u015bci,<\/em> staramy si\u0119 zast\u0105pi\u0107 cz\u0119\u015bci stalowe cz\u0119\u015bciami z tworzyw sztucznych <\/em>? twierdzi Andersson. Uzyskujemy mniejsz\u0105 wag\u0119 i mniejsze koszty.<\/em> Przyk\u0142ady to Chevrolet Corvette i Pontiac Solstice.<\/em><\/p>\n

\nCorvette by\u0142 oczywi\u015bcie pierwszym samochodem o nadwoziu z tworzyw sztucznych. Powsta\u0142 w roku 1953. Ale jubileuszowa wersja Z06 mia\u0142a mask\u0119 z w\u0142\u00f3kna w\u0119glowego ? by\u0142o to pierwsze w historii wykorzystanie tego materia\u0142u na malowanym, zewn\u0119trznym elemencie nadwozia klasy A. Formowane tworzywo w postaci arkuszy (sheet molding compound – SMC) stosowane jest na du\u017c\u0105 skal\u0119 w modelu Solstice. Innym nowatorskim rozwi\u0105zaniem zastosowanym w Z06 jest pierwsze w historii wykorzystanie stopu magnezu jako jednocz\u0119\u015bciowego elementu cz\u0119\u015bci ramy podtrzymuj\u0105cej silnik, co pozwoli\u0142o zast\u0105pi\u0107 wieloelementowe zespo\u0142y wykonywane z aluminium. Corvette jest cz\u0119sto wykorzystywany przez GM jako platforma do testowania nowych technologii. Takim dobrym przyk\u0142adem jest odlewanie kokilowe element\u00f3w przenosz\u0105cych du\u017ce obci\u0105\u017cenia.<\/p>\n

\nAle czy s\u0105 to faktycznie dobre przyk\u0142ady zastosowania alternatywnych materia\u0142\u00f3w w celu zmniejszenia koszt\u00f3w? G\u0142\u00f3wnym powodem zastosowania kokilowego odlewania stopu magnezu by\u0142a redukcja wagi. Andersson stwierdzi\u0142, \u017ce zastosowanie magnezu umo\u017cliwi\u0142o GM unikni\u0119cie podatku nak\u0142adanego na samochody o du\u017cym zu\u017cyciu paliwa. Wsp\u00f3\u0142pracujemy z projektantami, technologami i dzia\u0142em<\/em> produkcji, by sprawdzi\u0107, na jakie cechy chcemy wp\u0142yn\u0105\u0107. W niekt\u00f3rych<\/em> przypadkach chodzi o koszty ? <\/em>dodaje Andersson. W innych chodzi o<\/em> mas\u0119, a w jeszcze innych mo\u017ce chodzi\u0107 o koszty transportu lub<\/em> elastyczno\u015b\u0107 projektow\u0105. A czasem o wszystkie te rzeczy.<\/em><\/p>\n

\nWy\u017csze koszty materia\u0142\u00f3w naprawd\u0119 spowodowa\u0142y podj\u0119cie wsp\u00f3lnych wysi\u0142k\u00f3w maj\u0105cych na celu stworzenie alternatyw, gdy tylko jest to mo\u017cliwe.<\/p>\n

\nWsp\u00f3\u0142pracujemy z dzia\u0142em technicznym w czym\u015b, co nazywamy<\/em> zespo\u0142ami zarz\u0105dzania systemami ?<\/em> stwierdza Andersson. Wcze\u015bnie,<\/em> dzia\u0142 techniczny koncentrowa\u0142 si\u0119 na systemach, a dzia\u0142 zakup\u00f3w na<\/em> towarach. Cztery lata temu, Jim Queen (wiceprezes ds. techniki<\/em> globalnej) i ja powiedzieli\u015bmy: ?Zbierzmy to wszystko razem?. Wi\u0119c dzi\u015b<\/em> istnieje siedem zespo\u0142\u00f3w zarz\u0105dzaj\u0105cych systemami w dziale<\/em> technicznym i zakup\u00f3w. Te zespo\u0142y spotykaj\u0105 si\u0119 w ka\u017cdy wtorek. Nie<\/em> osi\u0105gn\u0119li\u015bmy jeszcze tego, co chcemy, ale poczynili\u015bmy du\u017ce post\u0119py.<\/em> Dostawcy tak\u017ce s\u0105 bardziej zaanga\u017cowani w proces projektowania i maj\u0105 dodatkow\u0105 korzy\u015b\u0107 w postaci spotka\u0144 z zespo\u0142ami systemowymi sk\u0142adaj\u0105cymi si\u0119 z pracownik\u00f3w dzia\u0142u technicznego i dzia\u0142u zakup\u00f3w. Jeste\u015bmy tak\u017ce w stanie lepiej wyt\u0142umaczy\u0107 (dostawcom) najwa\u017cniejsze<\/em> dla nas czynniki: mas\u0119, jako\u015b\u0107 lub koszt, ?<\/em> dodaje Andersson. GM wykorzystuje tak\u017ce nowe narz\u0119dzia internetowe, by u\u0142atwi\u0107 komunikacj\u0119.<\/p>\n

\nKolejna strategia to zatrudnianie zdolnych in\u017cynier\u00f3w w dziale zakup\u00f3w na wczesnym etapie kariery, dzi\u0119ki czemu mog\u0105 oni lepiej zrozumie\u0107 cele kosztowe firmy. Trzy lata p\u00f3\u017aniej, po powrocie do dzia\u0142u<\/em> technicznego, mog\u0105 wnie\u015b\u0107 o wiele wi\u0119kszy wk\u0142ad ?<\/em> dodaje.<\/p>\n

\n10 sztuczek pozwalaj\u0105cych zmniejszy\u0107 koszty<\/strong><\/p>\n

\nPoni\u017cej znajduje si\u0119 opis 10 strategii opracowanych przez Design News, kt\u00f3re mo\u017cna wykorzysta\u0107, by unikn\u0105\u0107 ryzyka zwi\u0105zanego z wysokimi i nieprzewidywalnymi cenami materia\u0142\u00f3w: podobnie jak przyk\u0142ady podane przez Anderssona, wi\u0119kszo\u015b\u0107 tych strategii nie polega na prostym zast\u0105pieniu pewnych materia\u0142\u00f3w innymi w celu zmniejszenia koszt\u00f3w ? s\u0105 to raczej alternatywne metody, czasem wymagaj\u0105ce sporej ilo\u015bci czasu obs\u0142ugi technicznej, kt\u00f3re pozwalaj\u0105 zmniejszy\u0107 koszty, zapewniaj\u0105c tak\u017ce inne korzy\u015bci.<\/p>\n

\n1. Przej\u015bcie z odlewania kokilowego stop\u00f3w cynku na odlewanie kokilowe stop\u00f3w magnezu.<\/strong> Ceny cynku wzros\u0142y ponad czterokrotnie w latach 2005-2006, a potem troch\u0119 spad\u0142y. Dla por\u00f3wnania, cena magnezu by\u0142a raczej stabilna. Wed\u0142ug Chicago White Metal, w gor\u0105cokomorowych maszynach do odlewania stop\u00f3w magnezu mo\u017cna zastosowa\u0107 identyczne kokile, jak do odlewania stop\u00f3w cynku, co umo\u017cliwia szybkie rozpocz\u0119cie produkcji po przeprowadzeniu badania kokili i wykonaniu pr\u00f3bek.<\/p>\n

\n2. W bran\u017cy kosmetycznej – zast\u0105pienie stali nierdzewnej pow\u0142okami porcelanowymi, na\u015bladuj\u0105cymi jej wygl\u0105d.<\/strong> Whirlpool wykorzystuje te pow\u0142oki w niedawno wprowadzonym asortymencie artyku\u0142\u00f3w elektrycznych. Na szkliwie porcelanowym odciski palc\u00f3w nie rzucaj\u0105 si\u0119 specjalnie w oczy, nie odbarwia si\u0119 ono pod wp\u0142ywem wysokiej temperatury, jest odporne na plamy, zarysowania i dzia\u0142anie chemicznych substancji czyszcz\u0105cych.<\/p>\n

\n3. Zast\u0105pienie stali walcowanej formowanym tworzywem w postaci arkuszy (SMC).<\/strong> SMC to zwi\u0105zek wzmocniony w\u0142\u00f3knem szklanym, wykorzystuj\u0105cy termoutwardzalne tworzywo sztuczne jako materia\u0142 matrycowy. Tworzywa wzmocnione w\u0142\u00f3knem szklanym s\u0105 zazwyczaj o 25 do 35 procent l\u017cejsze od element\u00f3w stalowych i mo\u017cna je produkowa\u0107 przy u\u017cyciu taniego oprzyrz\u0105dowania. W niekt\u00f3rych przypadkach, elementy mo\u017cna kszta\u0142towa\u0107 jedynie przy zastosowaniu formowania. Wad\u0105 tego rozwi\u0105zania jest to, \u017ce proces mo\u017ce zaj\u0105\u0107 sporo czasu, za\u015b wska\u017aniki recyklingu s\u0105 znacznie gorsze ni\u017c w przypadku stali.<\/p>\n

\n4. Wypr\u00f3bowanie nowego procesu utwardzania powierzchni opracowanego przez Swagelok, zwi\u0119kszaj\u0105cego twardo\u015b\u0107 stali nierdzewnej.<\/strong> Powierzchnia metalu jest aktywowana, a nast\u0119pnie naw\u0119glana w temperaturze wystarczaj\u0105co niskiej, by nie powsta\u0142y w\u0119gliki. W wyniku tego odporno\u015b\u0107 na korozj\u0119 nie ulega zmniejszeniu. Zwyk\u0142a stal nierdzewna nabiera charakterystyk roboczych, jakie maj\u0105 kosztowne stopy, takie jak Hastelloy czy tytan. Produkty docelowe, do wytwarzania kt\u00f3rych mo\u017cna j\u0105 zastosowa\u0107, to m.in. oferowane w handlu pompy i systemy obiegu cieczy, elementy \u0142\u0105cznikowe, \u0142o\u017cyska, tarcze sprz\u0119g\u0142a i inne stosowane w przemy\u015ble elementy, nara\u017cone na intensywne zu\u017cycie, produkty dla wojska, przemys\u0142u lotniczo-kosmonautycznego, motoryzacyjnego i urz\u0105dzenia medyczne, takie jak implanty staw\u00f3w biodrowych.<\/p>\n

\n5. Nowe stopy wysokoprocentowe, wytwarzane przez Carpenter Technology przeznaczone s\u0105 do zastosowa\u0144 takich, jak np. zast\u0105pienie tytanu w podwoziach samolot\u00f3w lub usprawnienia poprawiaj\u0105ce wyniki w klubach golfowych.<\/strong> Custom 465 stainless to podw\u00f3jnie topiony w pr\u00f3\u017cni, martenzytyczny, utwardzany przez starzenie stop, kt\u00f3ry oferuje odporno\u015b\u0107 na korozj\u0119, a tak\u017ce wytrzyma\u0142o\u015b\u0107 i odporno\u015b\u0107 na obci\u0105\u017cenia dynamiczne. Po starzeniu w temperaturze 510\u00b0 C mo\u017ce osi\u0105gn\u0105\u0107 wytrzyma\u0142o\u015b\u0107 na rozci\u0105ganie przekraczaj\u0105c\u0105 1.723 MPa.<\/p>\n

\n6. Sprawdzanie pojawiaj\u0105cych si\u0119 rozwi\u0105za\u0144 nano.<\/strong> Nowa struktura hybrydowa wykorzystuje prawnie chroniony proces zwany MetalFuse, w kt\u00f3rym dok\u0142adnie odmierzone ilo\u015bci nanometalu dodaje si\u0119 do element\u00f3w formowanych z tworzyw sztucznych. Wed\u0142ug doniesie\u0144, elementy maj\u0105 sztywno\u015b\u0107 aluminium lub magnezu, ale charakteryzuj\u0105 si\u0119 wi\u0119ksz\u0105 wytrzyma\u0142o\u015bci\u0105. Wielko\u015bci ziaren tych metali s\u0105 1.000 razy mniejsze ni\u017c ziaren metali konwencjonalnych. Technologi\u0119 t\u0119 wdro\u017cy\u0142a firma DuPont Engineering Polymers i jej partnerzy: Morph Technologies, Integran Technologies i PowderMetal Technologies.<\/p>\n

\n7. Tam, gdzie to mo\u017cliwe, formowanie z metali sproszkowanych jest zawsze dobr\u0105 metod\u0105 zmniejszenia koszt\u00f3w i poprawienia wynik\u00f3w.<\/strong> W tym roku pewien element wykonany z egzotycznego proszku metalowego wygra\u0142 g\u0142\u00f3wn\u0105 nagrod\u0119 Metal Powder Industries Federation. Nadprzewodnikowe magnesy dipolowe wytwarzane s\u0105 metod\u0105 izostatycznego prasowania na gor\u0105co proszku 314LN do uzyskania pe\u0142nej g\u0119sto\u015bci. W\u0142a\u015bciwo\u015bci mechaniczne tych element\u00f3w odpowiadaj\u0105 przerobionej plastycznie stali nierdzewnej. Elementy zaprojektowa\u0142y firmy Bodycote HIP-Surahammar ze Szwecji i Metso Materials Technology Oy z Finlandii.<\/p>\n

\n8. Spojrzenie nowym okiem na materia\u0142y ceramiczne, kt\u00f3re staj\u0105 si\u0119 coraz bardziej zaawansowane technicznie.<\/strong> Przyk\u0142ad: Nowe materia\u0142y Ceralese oferuj\u0105 podobno znakomit\u0105 wytrzyma\u0142o\u015b\u0107 dielektryczn\u0105, termostabilno\u015b\u0107, wytrzyma\u0142o\u015b\u0107 i twardo\u015b\u0107 por\u00f3wnywalne z materia\u0142ami stosowanymi tradycyjnie do produkcji reflektor\u00f3w laserowych i kom\u00f3r pomp.<\/p>\n

\n9. Nowe zwi\u0105zki formowanego wtryskowo wolframu\/tworzyw sztucznych zast\u0119puj\u0105 o\u0142\u00f3w, rozwi\u0105zuj\u0105c problem ochrony \u015brodowiska i nie tylko.<\/strong> Nawet mimo tego, \u017ce wolfram jest dro\u017cszy od o\u0142owiu, nowe typy formowanych bry\u0142 mog\u0105 spowodowa\u0107 obni\u017ck\u0119 koszt\u00f3w ca\u0142kowitych.<\/p>\n

\n10. Spojrzenie nowym okiem na zwi\u0105zki termoplastyczne, kt\u00f3re zast\u0119puj\u0105 elementy ze stali konstrukcyjnej w samochodach i w innych typach zastosowa\u0144.<\/strong> Samoch\u00f3d koncepcyjny Chevy Volt, zaprezentowany przez General Motors w roku 2007, wykorzystuje nowatorski kompozyt w konstrukcji maski i drzwi.<\/p>\n

\nNie ma w\u0105tpliwo\u015bci, \u017ce ma miejsce nowy wzrost zainteresowania nowatorskimi technologiami materia\u0142owymi. Mnogo\u015b\u0107 pojawiaj\u0105cych si\u0119 technologii produkcyjnych, od nano do hybrydowych, \u0142\u0105czy si\u0119 z nowymi technologiami materia\u0142owymi, dzi\u0119ki czemu metody te staj\u0105 si\u0119 jeszcze bardziej atrakcyjne. Dodajmy do tego nieprzewidywalne i gwa\u0142townie rosn\u0105ce koszty materia\u0142\u00f3w, a rola projektowania nabiera jeszcze wi\u0119kszego znaczenia.<\/p>\n

\n\u00a0dn<\/em><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Zast\u0105pienie jednych materia\u0142\u00f3w innymi mo\u017ce zapewni\u0107 ogromne oszcz\u0119dno\u015bci w sytuacji gwa\u0142townie rosn\u0105cych koszt\u00f3w metali i tworzyw sztucznych. GM przyjmuje now\u0105 strategi\u0119.
\nSilny popyt w Azji spowodowa\u0142, \u017ce w ci\u0105gu ostatnich trzech lat zapasy podstawowych metali uleg\u0142y zmniejszeniu, a ceny wzros\u0142y. Problem ten powi\u0119kszy\u0142y jeszcze niewystarczaj\u0105ce inwestycje po katastrofie cenowej pod koniec roku 2001 i w 2002.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[53],"tags":[],"class_list":["post-2587","post","type-post","status-publish","format-standard","category-materialy"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2587","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2587"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2587\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2587"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2587"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2587"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}