Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":2534,"date":"2008-09-09T20:44:29","date_gmt":"2008-09-09T20:44:29","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=2534"},"modified":"2008-10-10T22:45:06","modified_gmt":"2008-10-10T22:45:06","slug":"moc-tkwiaca-w-ciele","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/moc-tkwiaca-w-ciele\/","title":{"rendered":"Moc tkwi\u0105ca w ciele"},"content":{"rendered":"

Cyfrowi ludzie pomagaj\u0105 firmom oceni\u0107 czynniki ergonomii i bezpiecze\u0144stwa we wcze\u015bniejszej fazie procesu projektowania. <\/strong><\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nSantos, opracowywany na University of Iowa, jest wiernym<\/em>, biomechanicznym modelem cia\u0142a ludzkiego.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\nJack pracuje w firmie Ford przy linii produkcyjnej, testuj\u0105c gniazda produkcyjne pod k\u0105tem potencjalnych zagro\u017ce\u0144 dla bezpiecze\u0144stwa lub problem\u00f3w natury ergonomicznej, jak konieczno\u015b\u0107 przyjmowania niewygodnej pozycji lub zespo\u0142y trudne do instalacji. Jack nie jest jednak zwyk\u0142ym pracownikiem produkcyjnym. Jest cyfrowym cz\u0142owiekiem, a opr\u00f3cz tego kluczowym elementem wirtualnych, tr\u00f3jwymiarowych narz\u0119dzi u\u017cywanych przez firm\u0119 Ford, kt\u00f3re umo\u017cliwiaj\u0105 temu motoryzacyjnemu gigantowi ocen\u0119 mo\u017cliwo\u015bci wytworzenia danego produktu oraz usuwanie problem\u00f3w zwi\u0105zanych z bezpiecze\u0144stwem ? na d\u0142ugo przed pojawieniem si\u0119 fizycznych prototyp\u00f3w. <\/p>\n

\nJack, stworzony przez Siemens PLM Solutions, jest cz\u0142onkiem rozrastaj\u0105cej si\u0119 klasy aplikacji s\u0142u\u017c\u0105cych do modelowania ludzkiego cia\u0142a, kt\u00f3re pomagaj\u0105 firmom symulowa\u0107 ludzkie zachowania wzgl\u0119dem projekt\u00f3w produkt\u00f3w lub dzia\u0142a\u0144 produkcyjnych w nadziei, \u017ce uda si\u0119 wykry\u0107 problemy na wczesnym etapie cyklu projektowego. Wprowadzanie zmian nie jest wtedy jeszcze tak kosztowne. Firmy dzia\u0142aj\u0105ce w bran\u017cach takich, jak przemys\u0142 motoryzacyjny, lotniczy i kosmonautyczny oraz maszyny produkcyjne wykorzystuj\u0105 te narz\u0119dzia, na pocz\u0105tku po to, by projektowa\u0107 operacje monta\u017cowe w celu zmniejszenia wyst\u0119puj\u0105cego u robotnik\u00f3w zm\u0119czenia i kontuzji spowodowanych wysi\u0142kiem (wi\u0105\u017c\u0105 si\u0119 z wykonywaniem powtarzaj\u0105cych si\u0119 czynno\u015bci). Oprogramowanie, kt\u00f3re mo\u017cna zakupi\u0107 od firm takich, jak Siemens PLM Software, Dassault Systemes oraz NexGen Ergonomics, a tak\u017ce prawnie zastrze\u017cone funkcje, opracowywane przez du\u017cych producent\u00f3w OEM oraz uniwersyteckie laboratoria badawcze, s\u0105 tak\u017ce wykorzystywane w projektowaniu produkt\u00f3w do oceny czynnik\u00f3w ergonomii i bezpiecze\u0144stwa cz\u0142owieka ? na przyk\u0142ad kabiny ci\u0105gnika lub deski rozdzielczej samochodu. W miar\u0119, jak cyfrowe modele cz\u0142owieka ewoluuj\u0105, by by\u0107 bardziej wierne orygina\u0142owi pod wzgl\u0119dem anatomicznym, firmy ? w tym wi\u0119kszo\u015b\u0107 wa\u017cniejszych producent\u00f3w samochod\u00f3w ? staraj\u0105 si\u0119 p\u00f3j\u015b\u0107 o krok dalej i wykorzysta\u0107 te narz\u0119dzia zamiast manekin\u00f3w do bardziej realistycznych test\u00f3w zderzeniowych. <\/p>\n

\nCele, dla kt\u00f3rych symuluje si\u0119 ludzkie potrzeby zwi\u0105zane z ergonomi\u0105 i bezpiecze\u0144stwem, s\u0105 bardzo zbli\u017cone do tych, dla kt\u00f3rych wykonuje si\u0119 cyfrowe makiety do testowania projekt\u00f3w pod k\u0105tem aerodynamiki lub trwa\u0142o\u015bci. Obni\u017ca to koszty dzi\u0119ki wykryciu i usuni\u0119ciu potencjalnych problem\u00f3w, jakie mog\u0142yby wyst\u0105pi\u0107 we wcze\u015bniejszym etapie procesu projektowania, a tak\u017ce zmniejsza liczb\u0119 niezb\u0119dnych do wykonania przer\u00f3bek projektu. Opr\u00f3cz tego, modelowanie cia\u0142a ludzkiego gwarantuje powstawanie bezpieczniejszych, bardziej u\u017cytecznych produkt\u00f3w i przestrzeni roboczych, zw\u0142aszcza, je\u015bli spojrzy si\u0119 na to jako rozszerzenie praktyk modelowania tr\u00f3jwymiarowego i wspomaganego komputerowo (CAE), jakie stosuje si\u0119 obecnie. <\/p>\n

\nTak samo jak ca\u0142a koncepcja CAE polega na tym, \u017ceby nie wydawa\u0107<\/em> pieni\u0119dzy na budow\u0119 prototyp\u00f3w po to, by przekona\u0107 si\u0119, jak pracuje<\/em> operator d\u017awigu lub ci\u0105gnika ? teraz operatorzy pracuj\u0105 w kabinie<\/em> pojazdu od sze\u015bciu do o\u015bmiu godzin dziennie, a my symulujemy ich<\/em> ruchy<\/em> ? stwierdza Alain Iung, wiceprezes ds. marketingu w firmie Tecnomatix pracuj\u0105cej dla Siemens PLM Software. Umieszczenie w tej<\/em> p\u0119tli modelu prawdziwej osoby zwi\u0119ksza wierno\u015b\u0107 symulacji, mo\u017cna<\/em> zobaczy\u0107, jak b\u0119dzie ona obs\u0142ugiwa\u0107 maszyn\u0119 lub czy prze\u017cyje w razie<\/em> nieszcz\u0119\u015bliwego wypadku.<\/em><\/p>\n

\nWirtualny prototyp<\/strong><\/p>\n

\nFirma Ford uwa\u017ca na przyk\u0142ad, \u017ce wirtualne prace nad ergonomi\u0105 wyeliminowa\u0142y znaczn\u0105 liczb\u0119 wypadk\u00f3w przy pracy. W roku 2003 firma Ford skorzysta\u0142a z tych do\u015bwiadcze\u0144 przy projektowaniu zestawu narz\u0119dzi in\u017cynierskich i zwi\u0119kszy\u0142a tak\u017ce wyniki jako\u015bciowe tego producenta samochod\u00f3w. W zesz\u0142ym roku w USA wzros\u0142y one nawet o 11 procent w por\u00f3wnaniu ze \u015bredni\u0105 w tej bran\u017cy wynosz\u0105c\u0105 2 procent ? jak wynika z badania Global Quality Research System przeprowadzonego w roku 2007 przez FDA Group dla Forda. <\/p>\n

\nW przesz\u0142o\u015bci Ford budowa\u0142 prototyp pojazdu, a specjali\u015bci ds. ergonomii sp\u0119dzali d\u0142ugie godziny w hali produkcyjnej, przygl\u0105daj\u0105c si\u0119, w jaki spos\u00f3b robotnicy pracuj\u0105 przy procesie monta\u017cowym, identyfikuj\u0105c ?w\u0105skie gard\u0142a?, takie jak konieczno\u015b\u0107 przyjmowania niewygodnej pozycji lub elementy trudne w monta\u017cu. Na podstawie obserwacji ?prawdziwych? robotnik\u00f3w, specjali\u015bci dokonywali oblicze\u0144 i wyci\u0105gali wnioski na temat kwestii bezpiecze\u0144stwa zwi\u0105zanych z kontuzjami plec\u00f3w lub obra\u017ceniami powstaj\u0105cymi na skutek zm\u0119czenia. My\u015bl\u0105c w kategoriach projektu pojazdu, to ju\u017c do\u015b\u0107 p\u00f3\u017ano, gdy trzeba<\/em> wr\u00f3ci\u0107 do projektanta czy technologa i powiedzie\u0107 im, \u017ce trzeba<\/em> wprowadzi\u0107 zmiany w projekcie<\/em> – twierdzi Allison Stephens, specjalista ds. technicznych w dziedzinie ergonomii monta\u017cu w firmie Ford. Teraz,<\/em> jako cz\u0119\u015b\u0107 procesu projektowania, in\u017cynierowie maj\u0105 element ludzki, na<\/em> kt\u00f3rym mog\u0105 opiera\u0107 swoje decyzje, zamiast zajmowa\u0107 si\u0119 czynnikami<\/em> ludzkimi na samym ko\u0144cu.<\/em><\/p>\n

\nU\u017cywaj\u0105c Jacka, wraz z innym oprogramowaniem s\u0142u\u017c\u0105cym do modelowania cia\u0142a ludzkiego, Ford zazwyczaj konstruuje wirtualny prototyp na d\u0142ugo przed wyprodukowaniem jakichkolwiek element\u00f3w fizycznych, skonstruowaniem pojazdu prototypowego czy skonfigurowaniem oprzyrz\u0105dowania albo stacji roboczych. Cyfrowy ?Jack? (lub cyfrowa ?Jill? – \u017ce\u0144ski odpowiednik Jacka) sk\u0142ada pojazdy na zajmuj\u0105cym ca\u0142\u0105 \u015bcian\u0119 ekranie, podczas gdy zesp\u00f3\u0142 programowy ocenia mo\u017cliwo\u015b\u0107 wytworzenia danego produktu, a tak\u017ce sekwencje monta\u017cowe. Czasem na podstawie tej oceny wprowadzane s\u0105 zmiany w projekcie pojazdu. Na przyk\u0142ad specyfikacja projektowa, wed\u0142ug kt\u00f3rej w centralnej cz\u0119\u015bci dachu jednego z modeli Forda mia\u0142a zosta\u0107 zainstalowana antena satelitarna. Zosta\u0142a ona zmodyfikowana, gdy wirtualny prototyp wykaza\u0142, \u017ce ni\u017csi operatorzy pracuj\u0105cy przy produkcji b\u0119d\u0105 mieli problemy z instalacj\u0105 anteny. Od kiedy element ludzki sta\u0142 si\u0119 cz\u0119\u015bci\u0105 modelu wirtualnego, Ford odnotowa\u0142 znaczn\u0105 popraw\u0119 w dziedzinie bezpiecze\u0144stwa ? stwierdza Stephens ? w tym 80-procentowy spadek liczby obra\u017ce\u0144 zwi\u0105zanych z ergonomi\u0105 w jednym tylko zak\u0142adzie. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nBezpiecze\u0144stwo to kwestia numer jeden dla firm<\/em> zainteresowanych wykorzystywaniem modelu Santos do<\/em> testowania proces\u00f3w monta\u017cowych w wirtualnym \u015bwiecie.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\nFirma Caterpillar tak\u017ce zatrudnia Jacka, wykorzystuj\u0105c oprogramowanie do oceny czynnik\u00f3w ludzkich podczas projektowania nowych system\u00f3w kabin dla ci\u0105gnik\u00f3w – twierdzi Bernie Meegan, kierownik programu ds. bada\u0144 nad ergonomicznymi urz\u0105dzeniami. Tr\u00f3jwymiarowy model systemu, zaprojektowany przy pomocy narz\u0119dzia CAD ProEngineer firmy PTC, wprowadzany jest do \u015brodowiska, w kt\u00f3rym dzia\u0142a Jack, za\u015b cyfrowy pracownik wykorzystywany jest do kontroli czynnik\u00f3w ergonomicznych, takich jak widoczno\u015b\u0107 lub to, czy operatorzy o r\u00f3\u017cnej budowie cia\u0142a mog\u0105 wygodnie dosi\u0119gn\u0105\u0107 urz\u0105dze\u0144 steruj\u0105cych. Korzy\u015bci\u0105 wynikaj\u0105c\u0105 z przeprowadzania tego w \u015brodowisku<\/em> wirtualnym jest to, \u017ce oceny dokonuje si\u0119 przed wydaniem pieni\u0119dzy na<\/em> zaprojektowanie kawa\u0142ka \u017celaza<\/em> – dodaje Meegan. W ten spos\u00f3b<\/em> eliminuje si\u0119 wiele problem\u00f3w zwi\u0105zanych z umiejscowieniem urz\u0105dze\u0144<\/em> steruj\u0105cych oraz mo\u017cliwo\u015bci\u0105 regulacji, zanim pierwszy element<\/em> produktu zostanie fizycznie zaprojektowany. Zmniejsza to koszty i liczb\u0119<\/em> poprawek w cyklu projektowym i pozwala opracowywa\u0107 rozs\u0105dne z<\/em> ergonomicznego punktu widzenia i bezpieczniejsze produkty.<\/em><\/p>\n

\nDocelowo, zesp\u00f3\u0142 Caterpillar chcia\u0142by modelowa\u0107 i ocenia\u0107 systemy ca\u0142kowicie w \u015bwiecie wirtualnym. W przesz\u0142o\u015bci zbudowaliby\u015bmy<\/em> pierwszy ci\u0105gnik, przeprowadzili wszystkie testy, a nast\u0119pnie testowali<\/em> r\u00f3\u017cne poprawki maj\u0105ce na celu zwi\u0119kszenie bezpiecze\u0144stwa i<\/em> wprowadzanie zmian w wyposa\u017ceniu. To umo\u017cliwi nam dokonanie<\/em> wszystkich zmian w \u015brodowisku wirtualnym i wykorzystanie fizycznego<\/em> ci\u0105gnika tylko do weryfikacji modelu<\/em> ? nadmienia Meegan. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nHumanCAD firmy NexGen Ergonomics pomaga in\u017cynierom<\/em> uwzgl\u0119dnia\u0107 czynniki ludzkie podczas projektowania rozmaitych<\/em> produkt\u00f3w, od zmywarek do obrabiarek.<\/em><\/strong><\/p>\n

\nCaterpillar wraz z Fordem i innymi firmami przoduj\u0105cymi w dziedzinie wykorzystywania cyfrowych modeli cia\u0142a ludzkiego wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105 z uniwersytetami, by jeszcze bardziej rozwin\u0105\u0107 t\u0119 technologi\u0119. Realizowany na University of Iowa projekt Santos, cz\u0119\u015b\u0107 programu badawczego ?Wirtualny \u017bo\u0142nierz? (Virtual Soldier Research Program) finansowanego przez armi\u0119 USA, to cyfrowy cz\u0142owiek pi\u0105tej generacji, b\u0119d\u0105cy wiernym, biomechanicznym modelem osoby, a\u017c do poziomu fizyki ka\u017cdej ko\u015bci i mi\u0119\u015bnia. W przeciwie\u0144stwie do wielu istniej\u0105cych program\u00f3w cyfrowego modelowania cia\u0142a ludzkiego, kt\u00f3re s\u0105 statyczne, Santon wykorzystuje metody mechaniki predykatywnej, wi\u0119c b\u0119dzie precyzyjnie oblicza\u0107 ch\u00f3d, bieg lub inne typy ruchu na cyfrowym modelu cz\u0142owieka, gdy poda mu si\u0119 zmienne, takie jak wymiary cia\u0142a, wytrzyma\u0142o\u015b\u0107 i waga ? twierdzi Karim Abdel-Malek, dyrektor programu badawczego ?Wirtualny \u017bo\u0142nierz? oraz profesor na wydziale in\u017cynierii biomedycznej i medycznej na University of Iowa. <\/p>\n

\nTe mo\u017cliwo\u015bci pomog\u0105 firmie Caterpillar wzi\u0105\u0107 pod uwag\u0119 kwestie natury ergonomicznej, takie jak i wyst\u0119powanie zm\u0119czenia i wp\u0142yw na mi\u0119\u015bnie – twierdzi Meegan. To wy\u017cszy poziom wierno\u015bci, kt\u00f3ry pomo\u017ce<\/em> nam podejmowa\u0107 lepsze decyzje projektowe<\/em> ? dodaje na temat programu Santos, kt\u00f3ry nadal znajduje si\u0119 w fazie rozwoju. Stephens z Forda zgadza si\u0119 z tym. Dzi\u0119ki modelom takim jak Santos, uwzgl\u0119dniaj\u0105cym rzeczywiste czynniki ludzkie, takie jak sk\u00f3ra i ruchy staw\u00f3w, w przeciwie\u0144stwie do sposobu dzia\u0142ania robota, Ford mo\u017ce podejmowa\u0107 lepsze decyzje zwi\u0105zane z bezpiecze\u0144stwem i ergonomi\u0105. Gdy przeprowadzasz analiz\u0119, by sprawdzi\u0107, czy mo\u017cna umie\u015bci\u0107 \u015bruby<\/em> mocuj\u0105ce na jakim\u015b poje\u017adzie, wa\u017cne jest, by [modele] mia\u0142y paznokcie<\/em> i \u017ceby palce by\u0142y tej samej wielko\u015bci, co u ludzi, po to, by in\u017cynierowie<\/em> mogli si\u0119 przekona\u0107, \u017ce \u015bruby trzeba umie\u015bci\u0107 we wg\u0142\u0119bieniach<\/em> ? stwierdza. Dzi\u0119ki temu nasze modele mog\u0105 coraz wierniej oddawa\u0107<\/em> budow\u0119 cia\u0142a ludzkiego.<\/em><\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nJack, stworzony przez Siemens PLM Software, pomaga firmie<\/em> Ford ocenia\u0107 procesy monta\u017cu samochod\u00f3w w wirtualnym,<\/em> tr\u00f3jwymiarowym \u015bwiecie.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nDzi\u0119ki wykorzystaniu technologii DELMIA Human, gniazda<\/em> robocze mo\u017cna zaprojektowa\u0107 tak, by do minimum zmniejszy\u0107<\/em> zm\u0119czenie i urazy w\u015br\u00f3d robotnik\u00f3w zatrudnionych przy<\/em> produkcji.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\nPomin\u0105wszy prace badawcze prowadzone na uniwersytetach, sprzedawcy oprogramowania pracuj\u0105 nad ewolucj\u0105 mo\u017cliwo\u015bci modelowania cyfrowych ludzi. Na przyk\u0142ad firma Dassault, kt\u00f3ra w roku 1999 wesz\u0142a w posiadanie technologii DELMIA Human w wyniku przej\u0119cia SafeWorks, nada\u0142a wysoki priorytet \u0142atwo\u015bci u\u017cycia w ostatnich kilku wersjach swoich produkt\u00f3w. Na przyk\u0142ad aktualna wersja oprogramowania wyposa\u017cona jest w liczne przyk\u0142ady pozycji r\u0105k i cia\u0142a, takich jak kl\u0119kanie lub wspinanie si\u0119, wi\u0119c in\u017cynierowie mog\u0105 z \u0142atwo\u015bci\u0105 manipulowa\u0107 manekinami bez konieczno\u015bci ich programowania. Mo\u017cliwo\u015bci oprogramowania zosta\u0142y tak\u017ce rozszerzone, by ? opr\u00f3cz pracy na stacji roboczej ? mog\u0142o ono pracowa\u0107 w wirtualnej rzeczywisto\u015bci CAVE, co daje u\u017cytkownikom pe\u0142ne rozwi\u0105zanie. <\/p>\n

\nW roku 1999 raczej trudno by\u0142o osobie zajmuj\u0105cej si\u0119 in\u017cynieri\u0105<\/em> ergonomiczn\u0105 zaprogramowa\u0107 wirtualnego manekina<\/em> – twierdzi Julie Charland, kierownik ds. rozwi\u0105za\u0144 przemys\u0142owych i doradca w dziedzinie ergonomii wirtualnej w Dassault. W roku 2008 sprawili\u015bmy, \u017ce<\/em> sta\u0142o si\u0119 to \u0142atwe.<\/em><\/p>\n

\nSiemens PLM Software prowadzi podobne prace maj\u0105ce u\u0142atwi\u0107 wykorzystywanie Jacka, a tak\u017ce opracowuje dodatkowe narz\u0119dzia, by wype\u0142ni\u0107 luk\u0119 mi\u0119dzy \u015bwiatem wirtualnym, a fizycznym i sprawi\u0107, by model by\u0142 wierniejszy ? opowiada Iung. <\/p>\n

\nWa\u017cniejsi producenci OEM dzia\u0142aj\u0105cy w bran\u017cy motoryzacyjnej tak\u017ce zmierzaj\u0105 do wprowadzenia technologii cyfrowego modelowania cia\u0142a ludzkiego na kolejny poziom zaawansowania. Dziewi\u0119ciu producent\u00f3w samochod\u00f3w, w tym DaimlerChrysler, Ford, General Motors, Toyota Motor i Honda R&D, wraz z dwoma dostawcami, stworzy\u0142o Globalne Konsorcjum ds. Modeli Cia\u0142a Ludzkiego (Global Human Body Models Consortium), by po\u0142\u0105czy\u0107 \u015brodki przeznaczone na tworzenie modeli ludzkiego cia\u0142a w jeden program, kt\u00f3rego celem jest doskonalenie technologii zabezpieczania przed skutkami wypadk\u00f3w. Konsorcjum planuje opracowanie pierwszych sze\u015bciu modeli cia\u0142a (m\u0119\u017cczy\u017ani i kobiety o masywnej, \u015bredniej i drobnej budowie) do marca 2011 roku za cen\u0119 do 18 milion\u00f3w dolar\u00f3w ? m\u00f3wi\u0105 przedstawiciele. Druga faza b\u0119dzie obejmowa\u0107 modele os\u00f3b doros\u0142ych w dowolnym wieku i o dowolnej budowie cia\u0142a, po kt\u00f3rej nast\u0105pi faza trzecia, skoncentrowana na opracowaniu modeli cia\u0142 dzieci. <\/p>\n

\nPo\u0142\u0105czenie zasob\u00f3w i skoncentrowanie si\u0119 na wsp\u00f3lnej normie zagwarantuje stworzenie standardowego, nowoczesnego modelu wirtualnego, twierdzi Lou Carlin, dyrektor ds. bezpiecze\u0144stwa pojazd\u00f3w i integracji struktury w firmie GM. Wierniejszy model cia\u0142a ludzkiego pomo\u017ce producentom samochod\u00f3w uzyska\u0107 wi\u0119cej szczeg\u00f3\u0142owych informacji na temat obra\u017ce\u0144 powstaj\u0105cych podczas wypadk\u00f3w, a wirtualne symulacje pozwol\u0105 tak\u017ce GM przeprowadza\u0107 o wiele wi\u0119cej test\u00f3w zderzeniowych rocznie. Od roku 1991 GM przeprowadza rocznie oko\u0142o 400 test\u00f3w zderzeniowych z wykorzystaniem barier. Od momentu, kiedy firma zacz\u0119\u0142a stosowa\u0107 modelowanie cyfrowe podczas test\u00f3w zderzeniowych, liczba ta wzros\u0142a do ponad 8 000 symulacji zderze\u0144 miesi\u0119cznie – m\u00f3wi Carlin. <\/p>\n

\nOpracowywana obecnie technologia cyfrowego modelowania cia\u0142a ludzkiego umo\u017cliwi tak\u017ce firmie GM i innym producentom sprawdzenie wp\u0142ywu zderze\u0144 na szersze spektrum u\u017cytkownik\u00f3w, w por\u00f3wnaniu ze standardowym zestawem manekin\u00f3w wykorzystywanych podczas test\u00f3w. Sprawny fizycznie osiemnastolatek odniesie inne obra\u017cenia, ni\u017c<\/em> osiemdziesi\u0119cioletnia staruszka<\/em> ? dodaje. Dysponuj\u0105c takimi<\/em> informacjami, b\u0119dziemy mogli nie tylko przygotowywa\u0107 projekty dla<\/em> modeli o mocnej budowie cia\u0142a, ale tak\u017ce dostosowywa\u0107 projekty do<\/em> starzej\u0105cej si\u0119 populacji. Cyfrowe modelowanie cia\u0142a ludzkiego jest<\/em> naprawd\u0119 tym, co b\u0119dzie poprawia\u0107 bezpiecze\u0144stwo pojazd\u00f3w.<\/em><\/p>\n

\ndn<\/em><\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Cyfrowi ludzie pomagaj\u0105 firmom oceni\u0107 czynniki ergonomii i bezpiecze\u0144stwa we wcze\u015bniejszej fazie procesu projektowania.
\nJack pracuje w firmie Ford przy linii produkcyjnej, testuj\u0105c gniazda produkcyjne pod k\u0105tem potencjalnych zagro\u017ce\u0144 dla bezpiecze\u0144stwa lub problem\u00f3w natury ergonomicznej, jak konieczno\u015b\u0107 przyjmowania niewygodnej pozycji lub zespo\u0142y trudne do instalacji. Jack nie jest jednak zwyk\u0142ym pracownikiem produkcyjnym. Jest cyfrowym cz\u0142owiekiem, a opr\u00f3cz tego kluczowym elementem wirtualnych, tr\u00f3jwymiarowych narz\u0119dzi u\u017cywanych przez firm\u0119 Ford, kt\u00f3re umo\u017cliwiaj\u0105 temu motoryzacyjnemu gigantowi ocen\u0119 mo\u017cliwo\u015bci wytworzenia danego produktu oraz usuwanie problem\u00f3w zwi\u0105zanych z bezpiecze\u0144stwem ? na d\u0142ugo przed pojawieniem si\u0119 fizycznych prototyp\u00f3w. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-2534","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2534","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2534"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2534\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2534"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2534"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2534"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}