Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":2464,"date":"2008-09-09T15:46:08","date_gmt":"2008-09-09T15:46:08","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=2464"},"modified":"2008-10-10T17:46:33","modified_gmt":"2008-10-10T17:46:33","slug":"najistotniejsza-kwestia-to-bezpieczenstwo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/najistotniejsza-kwestia-to-bezpieczenstwo\/","title":{"rendered":"Najistotniejsza kwestia to bezpiecze\u0144stwo"},"content":{"rendered":"

Specjali\u015bci w dziedzinie motoryzacji twierdz\u0105, \u017ce zasadnicze znaczenie w ograniczeniu wypadk\u00f3w, a wi\u0119c i ratowaniu \u017cycia odegra potencja\u0142 inteligentnej drogi.<\/strong> <\/p>\n

\nUratuje ona wi\u0119cej istnie\u0144 ani\u017celi pasy bezpiecze\u0144stwa, poduszki powietrzne, a nawet elektroniczna kontrola stabilno\u015bci pojazdu. Nieblokuj\u0105cy si\u0119 system hamulcowy nie umywa si\u0119 do niej. Pod wzgl\u0119dem mo\u017cliwo\u015bci ratowania \u017cycia nic w historii przemys\u0142u samochodowego nie mo\u017ce jej dor\u00f3wna\u0107. <\/p>\n

\nNazywana jest ona ?inteligentn\u0105 drog\u0105? i na pierwszy rzut oka trudno wyobrazi\u0107 sobie, aby protok\u00f3\u0142 komunikacji bezprzewodowej m\u00f3g\u0142 tak dog\u0142\u0119bnie zmieni\u0107 ca\u0142\u0105 dziedzin\u0119 transportu samochodowego. Jednak specjali\u015bci z bran\u017cy twierdz\u0105, \u017ce jest to mo\u017cliwe i \u017ce tak w\u0142a\u015bnie b\u0119dzie. <\/p>\n

\nNigdy wcze\u015bniej nie widzieli\u015bmy niczego takiego<\/em> – twierdzi David Cole, dyrektor Centrum Bada\u0144 Samochodowych (CAR). B\u0119dzie mia\u0142a ona<\/em> niewyobra\u017calny wp\u0142yw na transport drogowy.<\/em> <\/p>\n

\nOpr\u00f3cz ratowania \u017cycia pe\u0142ni ona rol\u0119 prewencyjn\u0105. Dzi\u0119ki tak zwanej Integracji Infrastruktury Pojazd\u00f3w (VII) samochody b\u0119d\u0105 si\u0119 ze sob\u0105 porozumiewa\u0142y. B\u0119d\u0105 komunikowa\u0142y si\u0119 ze \u015bwiat\u0142ami drogowymi i znakami stop. Ponadto, lokalne skrzy\u017cowania b\u0119d\u0105 w sta\u0142ym kontakcie z samorz\u0105dami miejskimi, agencjami rz\u0105dowymi, dystrybutorami pojazd\u00f3w jak i centrami kontroli ruchu drogowego. <\/p>\n

\nW rezultacie samochody nie b\u0119d\u0105 si\u0119 zderza\u0107. B\u0119d\u0105 ?wiedzie\u0107? kiedy trzeba zwolni\u0107, skr\u0119ci\u0107, a kiedy mo\u017cna bezpiecznie wjecha\u0107 na skrzy\u017cowanie. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nPoprzez po\u0142\u0105czenie mo\u017cliwo\u015bci pok\u0142adowych, takich jak<\/em> kontrola stabilno\u015bci czy wycieraczki z czujnikiem deszczu i z<\/em> komunikacj\u0105 typu pojazd-pojazd samochody b\u0119d\u0105 ?wiedzia\u0142y? o<\/em> zbli\u017caj\u0105cych si\u0119 \u015bliskich fragmentach jezdni na mostach i<\/em> autostradach.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\nPojazdy stan\u0105 si\u0119 podobne do telefon\u00f3w kom\u00f3rkowych<\/em> – stwierdza Kieran O?Sullivan, wiceprezes wydzia\u0142u \u0142\u0105czno\u015bci Continental Automotive Systems. B\u0119d\u0105 one punktem w\u0119z\u0142owym znacznie obszerniejszej sieci.<\/em> <\/p>\n

\nPowietrze wok\u00f3\u0142 ka\u017cdego skrzy\u017cowania nasycone b\u0119dzie sygna\u0142ami radiowymi o kr\u00f3tkim zasi\u0119gu, kt\u00f3re b\u0119d\u0105 informowa\u0142y o lokalizacji i warunkach dotycz\u0105cych? w zasadzie wszystkiego. Samochody i ci\u0119\u017car\u00f3wki b\u0119d\u0105 informowane, gdzie si\u0119 znajduj\u0105, czy mog\u0105 pozosta\u0107 na w\u0142asnych pasach, jaki jest stan jezdni, czy nie ma zagro\u017cenia zatorem drogowym (nawet kilka kilometr\u00f3w przed pojazdami) lub pracami drogowymi. <\/p>\n

\nWynik takiej komunikacji to inteligentniejszy samoch\u00f3d. Na pocz\u0105tek te inteligentne pojazdy b\u0119d\u0105 wysy\u0142a\u0142y kierowcom ostrze\u017cenia. Kilka lat p\u00f3\u017aniej b\u0119d\u0105 podejmowa\u0142y decyzje, je\u015bli to b\u0119dzie konieczne, nie uwzgl\u0119dniaj\u0105c decyzji kierowcy i przejmuj\u0105c kontrol\u0119 nad systemem hamulcowym i kierownic\u0105. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nPrzemys\u0142 samochodowy opracowuje malutkie modu\u0142y<\/em> dedykowanej komunikacji kr\u00f3tkiego zasi\u0119gu (DSRC), kt\u00f3re b\u0119d\u0105<\/em> instalowane w pojazdach. Modu\u0142y te b\u0119d\u0105 umo\u017cliwia\u0142y pojazdom<\/em> komunikowanie si\u0119 z innymi pojazdami, jak r\u00f3wnie\u017c z<\/em> przydro\u017cnymi modu\u0142ami umieszczonymi na skrzy\u017cowaniach.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\nSpecjali\u015bci przekonuj\u0105, \u017ce w konsekwencji b\u0119dzie mniej wypadk\u00f3w i radykalnie spadnie liczba ofiar \u015bmiertelnych. Ostro\u017cne kalkulacje wykazuj\u0105, \u017ce 42 000 \u015bmiertelnych wypadk\u00f3w drogowych w USA spadnie o \u015brednio 60 procent. Optymi\u015bci uwa\u017caj\u0105, \u017ce warto\u015b\u0107 ta mo\u017ce zbli\u017cy\u0107 si\u0119 nawet do 90 procent. <\/p>\n

\nCole dodaje ? \u017cadna inna technologia bezpiecze\u0144stwa drogowego<\/em> nawet nie zbli\u017ca si\u0119 do potencja\u0142u, kt\u00f3ry tkwi w mo\u017cliwo\u015bciach<\/em> inteligentnej drogi zar\u00f3wno w zakresie ratowania \u017cycia, jak i prewencji<\/em> wypadkowej. Jest to co\u015b, co zrewolucjonizuje rzeczywisto\u015b\u0107 drogow\u0105.<\/em><\/p>\n

\nRozwi\u0105zanie kr\u00f3tkiego zasi\u0119gu<\/strong><\/p>\n

\nInteligentna droga zmienia dotychczasowe podej\u015bcie, poniewa\u017c przenosi uwag\u0119 z samych wypadk\u00f3w i zarz\u0105dzania energi\u0105 i skupia j\u0105 na prewencji wypadkowej. <\/p>\n

\nPoduszka powietrzna ma zastosowanie, je\u015bli nast\u0105pi\u0142o ju\u017c zderzenie z<\/em> innym pojazdem<\/em> – twierdzi Justin McNew, dyrektor ds. rozwi\u0105za\u0144 mobilnych dla firmy TechnoCom, przedsi\u0119biorstwa zajmuj\u0105cego si\u0119 technologi\u0105 bezprzewodow\u0105, konstruuj\u0105cego nadajniki-odbiorniki do zastosowania w samochodach i na drogach. Pasy bezpiecze\u0144stwa<\/em> wykorzystywane s\u0105 w momencie zderzenia z innym pojazdem. Jednak<\/em> dzi\u0119ki tej technologii mo\u017cliwym b\u0119dzie ca\u0142kowite unikni\u0119cie takiego<\/em> wypadku.<\/em><\/p>\n

\nWp\u0142yw m\u00f3g\u0142by by\u0107 naprawd\u0119 imponuj\u0105cy. Ameryka\u0144ski Wydzia\u0142 ds. Transportu szacuje, \u017ce wypadki i zatory drogowe stanowi\u0105 oko\u0142o 230 miliard\u00f3w dolar\u00f3w rocznych strat w Stanach Zjednoczonych, g\u0142\u00f3wnie je\u015bli chodzi o marnowane paliwo, koszty zwalczania i usuwania skutk\u00f3w zdarzenia, roszczenia ubezpieczeniowe oraz rachunki za us\u0142ugi medyczne. Specjali\u015bci twierdz\u0105, \u017ce odpowiednia prewencja wypadkowa mo\u017ce znacznie obni\u017cy\u0107 te straty. <\/p>\n

\nFundamentem tych mo\u017cliwo\u015bci w zakresie prewencji wypadkowej jest zastosowanie wydzielonej komunikacji kr\u00f3tkiego zasi\u0119gu (DSRC), kt\u00f3ra sk\u0142ada si\u0119 g\u0142\u00f3wnie z p\u0142ytek nadawczo-odbiorczych dla pojazd\u00f3w, \u015bwiate\u0142 drogowych i \u015bwiate\u0142 hamowania. P\u0142ytki DSRC s\u0105 wiod\u0105cym kandydatem do spe\u0142niania funkcji inteligentnej drogi , poniewa\u017c Federalna Komisja Komunikacji (FCC) przydzieli\u0142a ju\u017c dla tego projektu pasmo cz\u0119stotliwo\u015bci 5,9 GHz. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nWy\u015bwietlacze tablicy rozdzielczej, takie jak E-horn firmy<\/em> Continental Automotive, mog\u0105 wsp\u00f3\u0142pracowa\u0107 z komunikacj\u0105<\/em> typu pojazd-infrastruktura w celu ostrzegania kierowc\u00f3w o<\/em> nadchodz\u0105cym niebezpiecze\u0144stwie.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\nZ uwagi na swoje po\u0142o\u017cenie w spektrum cz\u0119stotliwo\u015bci 5,9 GHz uwa\u017cana jest za rozwi\u0105zanie o niskiej latencji, kt\u00f3re jest niezb\u0119dne w zastosowaniach, gdzie bezpiecze\u0144stwo odgrywa istotn\u0105 rol\u0119. Sekretnym<\/em> sk\u0142adnikiem, kt\u00f3ry stanowi o wyj\u0105tkowo\u015bci DSRC, jest zdolno\u015b\u0107 do<\/em> natychmiastowego nawi\u0105zywania komunikacji, co umo\u017cliwia podj\u0119cie<\/em> dzia\u0142a\u0144 koryguj\u0105cych<\/em> ? dodaje McNew. <\/p>\n

\nPrewencja wypadkowa<\/strong><\/p>\n

\nKilka firm, w\u0142\u0105cznie z producentami elektroniki i dostawcami produkt\u00f3w finalnych, rozpocz\u0119\u0142o ju\u017c tworzenie oprzyrz\u0105dowania DSRC. Wielopasmowa Konfiguralna Jednostka Sieciowa (MCNU) produkcji TechnoCom ju\u017c jest instalowana na skrzy\u017cowaniach w Kalifornii, Michigan i Nowym Jorku. Obudowy MCNU, kt\u00f3re by\u0142yby montowane na kontrolerach sygna\u0142\u00f3w drogowych, zawieraj\u0105 odr\u0119bne p\u0142yty obwodu dla DSRC i interfejsy WiFi w\u0142\u0105cznie z GPS i no\u015bnikami pr\u0105du. G\u0142\u00f3wna p\u0142yta obwodu wyposa\u017cona w procesor 1,5 GHz Intel Via pe\u0142ni funkcj\u0119 m\u00f3zgu centralnego. Wszystkie p\u0142ytki obudowane s\u0105 w os\u0142onach wa\u017c\u0105cych oko\u0142o 3,6 kG o wymiarach 30 x 15 x 12,7 cm. <\/p>\n

\nTymczasem pojazdy b\u0119d\u0105 korzysta\u0142y z mniejszych wersji tych skrzynek. In\u017cynierowie przekonuj\u0105, \u017ce skrzynki montowane na samochodach zajmuj\u0105 mniej miejsca, gdy\u017c nie wymagaj\u0105 one pok\u0142adowego GPS, kt\u00f3ry jest ju\u017c zainstalowany w wi\u0119kszo\u015bci pojazd\u00f3w. Tak zwane wbudowane modu\u0142y bezprzewodowego dost\u0119pu do pojazdu WAVE (Wireless Access in Vehicular Environment) s\u0105 niewiele grubsze od karty kredytowej. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nDzi\u0119ki komunikacji typu ?P-P? (pojazd-pojazd) liczba<\/em> wypadk\u00f3w z udzia\u0142em wielu samochod\u00f3w, kt\u00f3re zosta\u0142y<\/em> spowodowane nag\u0142ym hamowaniem, mo\u017ce znacznie si\u0119 obni\u017cy\u0107<\/em>. <\/strong><\/p>\n

\nTechnologia ta ma pom\u00f3c pasa\u017cerom pojazd\u00f3w w uzyskiwaniu informacji mog\u0105cych ocali\u0107 im \u017cycie, kt\u00f3rych nie mogliby uzyska\u0107 w \u017caden inny spos\u00f3b. W przypadku gdy zbli\u017caj\u0105cy si\u0119 pojazd mia\u0142by przejecha\u0107 na czerwonym \u015bwietle, nadajniki-odbiorniki samochodowe niezale\u017cnie rozezna\u0142yby sytuacj\u0119 poprzez dost\u0119p do stosownych informacji. ?Wiedz\u0105c?, \u017ce nadje\u017cd\u017caj\u0105cy samoch\u00f3d nie b\u0119dzie w stanie na czas zahamowa\u0107, pojazdy mog\u0142yby komunikowa\u0107 si\u0119 z przydro\u017cn\u0105 skrzynk\u0105, kt\u00f3ra z kolei przekaza\u0142aby wiadomo\u015b\u0107 do wszystkich pozosta\u0142ych kierowc\u00f3w znajduj\u0105cych si\u0119 na skrzy\u017cowaniu. <\/p>\n

\nJak producenci wykorzystaliby te informacje, to juz inna sprawa. Niekt\u00f3rzy dostawcy ju\u017c konstruuj\u0105 systemy, kt\u00f3re ostrzegaj\u0105 kierowc\u00f3w o zbli\u017caj\u0105cym si\u0119 niebezpiecze\u0144stwie. Firma Continental Automotive, na przyk\u0142ad, opracowa\u0142a E-horn, wewn\u0119trzny sygna\u0142 ostrzegawczy. D\u017awi\u0119kowi towarzyszy niebieska lampka, kt\u00f3ra zapala si\u0119 na wy\u015bwietlaczu tablicy rozdzielczej. R\u00f3wnie\u017c E-flare firmy Continental wykorzystuje ostrze\u017cenia optyczne i akustyczne, jak i urz\u0105dzenia sprz\u0119\u017cenia zwrotnego dla peda\u0142u gazu, kt\u00f3re ostrzegaj\u0105 kierowc\u00f3w o niebezpiecze\u0144stwach na drodze. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nPrzydro\u017cne modu\u0142y zawiera\u0142yby p\u0142ytki obwodu dla DSRC, WiFi<\/em> i GPS. Modu\u0142y te transmitowa\u0142yby dane zwi\u0105zane z po\u0142o\u017ceniem<\/em> do wszystkich pojazd\u00f3w znajduj\u0105cych si\u0119 w pobli\u017cu<\/em> skrzy\u017cowania.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\nSystemy te s\u0105 jednak jedynie czubkiem g\u00f3ry lodowej. Producenci samochod\u00f3w twierdz\u0105, \u017ce ich ostatecznym planem jest po\u0142\u0105czenie informacji z jednostkami uk\u0142adu hamulcowego i kierowniczego. <\/p>\n

\nInformacja sama z siebie nie ratuje \u017cycia<\/em> ? stwierdza Nady Boules, dyrektor ds. integracji elektronicznokontrolnej w laboratorium badawczym General Motors. Jednak udost\u0119pnia ona wiele mo\u017cliwo\u015bci.<\/em> Mo\u017cna zredukowa\u0107 liczb\u0119 wypadk\u00f3w \u015bmiertelnych, dodaj\u0105c coraz to<\/em> wi\u0119cej funkcji.<\/em><\/p>\n

\nOszacowanie koszt\u00f3w<\/strong><\/p>\n

\nZrealizowanie tego wszystkiego jednak nie b\u0119dzie \u0142atwe. Przydro\u017cne skrzynki szacowane s\u0105 na dzie\u0144 dzisiejszy w tysi\u0105cach dolar\u00f3w, a nadajniki-odbiorniki samochodowe mog\u0105 kosztowa\u0107 pomi\u0119dzy 50 a 100 dolar\u00f3w na jeden samoch\u00f3d. Nie oszcz\u0119dzi to trud\u00f3w producentom pojazd\u00f3w, kt\u00f3rzy zasadniczo troszcz\u0105 si\u0119 o ka\u017cdy grosz w walce o prawo bytu na rynku. <\/p>\n

\nPrzy uwzgl\u0119dnieniu koszt\u00f3w, kt\u00f3re mog\u0105 za sob\u0105 poci\u0105gn\u0105\u0107<\/em> nadajniki- odbiorniki, zaczyna wygl\u0105da\u0107 to na nies\u0142ychanie ogromne<\/em> przedsi\u0119wzi\u0119cie<\/em> ? stwierdzi\u0142 jeden z kierownik\u00f3w bran\u017cy, kt\u00f3ry nie chcia\u0142, by ujawniano jego nazwisko. Zawsze jednak powraca jedno<\/em> pytanie: ?Czy to si\u0119 op\u0142aca? Producenci samochod\u00f3w nie mog\u0105 sobie<\/em> pozwoli\u0107 na dodatkowe 100 dolar\u00f3w na ka\u017cdy pojazd.<\/em><\/p>\n

\nWci\u0105\u017c jednak niekt\u00f3rzy in\u017cynierowie motoryzacji twierdz\u0105, \u017ce istnieje mo\u017cliwo\u015b\u0107 odzyskania cz\u0119\u015bci koszt\u00f3w, przynajmniej w por\u00f3wnaniu z tym, co mog\u0142oby pojawi\u0107 si\u0119 na horyzoncie. Podkre\u015blaj\u0105, \u017ce od lat menad\u017cerowie przemys\u0142u motoryzacyjnego zastanawiaj\u0105 si\u0119, jak zap\u0142ac\u0105 za drogi radar, Lidar i czujniki ultrad\u017awi\u0119kowe, kt\u00f3re mia\u0142yby s\u0142u\u017cy\u0107 jako oczy i uszy przysz\u0142ych autonomicznych pojazd\u00f3w. <\/p>\n

\nPrzy zastosowaniu komunikacji typu pojazd-pojazd mo\u017cna zast\u0105pi\u0107 niekt\u00f3re drogie czujniki du\u017co ta\u0144szymi nadajnikami-odbiornikami – dodaje Boules of GM. Te nadajniki-odbiorniki b\u0119d\u0105 dostarcza\u0107 pojazdom tego samego typu informacji. <\/p>\n

\nBoules stwierdza, \u017ce eliminacja drogich czujnik\u00f3w umo\u017cliwi pojazdom autonomi\u0119, w szczeg\u00f3lno\u015bci w pojazdach o \u015bredniej wielko\u015bci i tych z ni\u017cszej p\u00f3\u0142ki.<\/p>\n

\nDzi\u0119ki zastosowaniu GPS i DSRC komunikacja typu pojazd-<\/em><\/strong> pojazd mog\u0142aby zachodzi\u0107 pomi\u0119dzy samochodami, kt\u00f3re<\/em> znajduj\u0105 si\u0119 nawet w odleg\u0142o\u015bci 400 m.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nIkona w lusterku bocznym wskazuje, \u017ce pojawi\u0142 si\u0119 pojazd w<\/em> lewym martwym punkcie lusterka.<\/em> <\/strong><\/p>\n

\nPonadto, wi\u0119kszo\u015b\u0107 specjalist\u00f3w z bran\u017cy twierdzi, \u017ce rz\u0105d federalny i rz\u0105dy stanowe mog\u0105 wykaza\u0107 ch\u0119\u0107 poniesienia koszt\u00f3w sprz\u0119tu przydro\u017cnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego lub samodzielnie.<\/p>\n

\nJest to koszt infrastruktury, kt\u00f3ry mo\u017ce zosta\u0107 wliczony w koszty<\/em> \u015bwiate\u0142 drogowych<\/em> – nadmienia Boules. Skrzynka kontrolna sygna\u0142\u00f3w<\/em> drogowych mo\u017ce z \u0142atwo\u015bci\u0105 pomie\u015bci\u0107 dodatkowe nadajniki-odbiorniki,<\/em> a koszty przyrostowe w\u0142adz b\u0119d\u0105 symboliczne.<\/em><\/p>\n

\nZero wypadk\u00f3w \u015bmiertelnych na drogach<\/strong><\/p>\n

\nEksperci z bran\u017cy twierdz\u0105, \u017ce rezultaty wida\u0107 nie tylko w statystykach dotycz\u0105cych liczby \u015bmiertelnych wypadk\u00f3w drogowych. Dzi\u0119ki komunikacji typu pojazd-infrastruktura samochody b\u0119d\u0105 mia\u0142y mo\u017cliwo\u015b\u0107 kontaktowania si\u0119 z salonami samochodowymi. Przyk\u0142adowo pojazd, kt\u00f3ry ?wie?, \u017ce silnik ma jaki\u015b problem, mo\u017ce skorzysta\u0107 z systemu komunikacji, aby powiadomi\u0107 salon samochodowy, kt\u00f3ry z kolei b\u0119dzie mia\u0142 sposobno\u015b\u0107 rozwi\u0105zania problemu, je\u015bli pojazd wci\u0105\u017c podlega gwarancji. W rezultacie koszty gwarancji rocznej, kt\u00f3re w Stanach Zjednoczonych wynosz\u0105 oko\u0142o 17 do 19 miliard\u00f3w dolar\u00f3w rocznie, mog\u0105 ulec redukcji a\u017c do 10 miliard\u00f3w dolar\u00f3w. <\/p>\n

\nJest to jednak dla salon\u00f3w samochodowych co\u015b w rodzaju kija o dw\u00f3ch ko\u0144cach. Kiedy samochody s\u0105 w lepszym stanie, spadaj\u0105 koszty naprawy i cierpi\u0105 na tym wydzia\u0142y serwisowe. <\/p>\n

\nWci\u0105\u017c jednak jest wielce prawdopodobne, \u017ce koncept ten zostanie przyj\u0119ty przez samorz\u0105dy miejskie, kt\u00f3re dzi\u0119ki tej nowej technologii mog\u0105 naprawd\u0119 du\u017co zyska\u0107. <\/p>\n

\nM\u00f3wimy tu o kwotach rz\u0119du miliard\u00f3w dolar\u00f3w dla ameryka\u0144skiej<\/em> gospodarki, kt\u00f3re mo\u017cna zaoszcz\u0119dzi\u0107, je\u015bli technologia ta zostanie<\/em> zastosowana<\/em> – stwierdza McNew z firmy TechnoCom. Je\u015bli liczba<\/em> wypadk\u00f3w zmniejszy si\u0119, b\u0119dzie mniej zator\u00f3w drogowych, a koszty<\/em> usuwania skutk\u00f3w wypadk\u00f3w znacznie spadn\u0105.<\/em><\/p>\n

\nKorzy\u015bci tego rodzaju s\u0105 przyczyn\u0105, dla kt\u00f3rej przemys\u0142 motoryzacyjny, jego dostawcy i agencje rz\u0105dowe wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105 celem urzeczywistnienia tego konceptu. Ford oraz GM, na przyk\u0142ad, zawar\u0142y partnerstwo z Narodow\u0105 Administracj\u0105 Bezpiecze\u0144stwa Ruchu Drogowego (NHTSA) w celu stworzenia Partnerstwa Na Rzecz Unikania Wypadk\u00f3w Drogowych (CAMP), aby rozwija\u0107 koncepcj\u0119 inteligentnych pojazd\u00f3w. Ameryka\u0144ski Departament Transportu wypu\u015bci\u0142 na rynek Kooperacyjny System Unikania Kolizji na Skrzy\u017cowaniu (CICAS), inicjatyw\u0119, kt\u00f3ra ma na celu wsparcie bran\u017cy w opracowaniu narz\u0119dzi umo\u017cliwiaj\u0105cych zastosowanie tej technologii. Og\u00f3lnie rzecz ujmuj\u0105c, rz\u0105dy stanowe i regionalne zainwestowa\u0142y w ten koncept ponad 50 milion\u00f3w dolar\u00f3w. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\n<\/em><\/strong><\/p>\n

\nDlatego te\u017c wi\u0119kszo\u015b\u0107 obserwator\u00f3w twierdzi, \u017ce technologia ta wkr\u00f3tce si\u0119 urzeczywistni. Dostawcy przekonuj\u0105, \u017ce do ko\u0144ca 2009 roku spodziewaj\u0105 si\u0119 wykorzysta\u0107 10 000 jednostek przydro\u017cnych, a do roku 2011 prawdopodobne jest 100 000. Producenci samochod\u00f3w spodziewaj\u0105 si\u0119 spowolnienia tego procesu, poniewa\u017c jednostki przydro\u017cne nie pojawi\u0105 si\u0119, dop\u00f3ki znaczna ilo\u015b\u0107 pojazd\u00f3w nie b\u0119dzie mie\u0107 wbudowanych nadajnik\u00f3w-odbiornik\u00f3w. <\/p>\n

\nNie jest to \u0142atwe zadanie<\/em> ? twierdzi Cole. Jednak zach\u0119ta jest tak<\/em> ogromna, \u017ce pr\u0119dzej czy p\u00f3\u017aniej technologia ta musi si\u0119 urzeczywistni\u0107.<\/em> To tylko kwestia czasu.<\/em> <\/p>\n

\ndn<\/em><\/strong> <\/p>\n


\n

Identyfikacja oblodzonych fragment\u00f3w drogi<\/strong><\/p>\n

Czujniki i nadajniki-odbiorniki \u0142\u0105cz\u0105 swe mo\u017cliwo\u015bci celem ostrze\u017cenia<\/em> innych pojazd\u00f3w<\/em> <\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

Eksperci twierdz\u0105, \u017ce ?czarny l\u00f3d,? przyczyna niezliczonej liczby wypadk\u00f3w w stanach zlokalizowanych na p\u00f3\u0142nocy kraju, m\u00f3g\u0142by \u0142atwo zosta\u0107 rozpoznany dzi\u0119ki wykorzystaniu komunikacji typu pojazd- pojazd. <\/p>\n

W pojazdach wyposa\u017conych w monitoring ci\u015bnienia opon lub elektroniczn\u0105 kontrol\u0119 stabilno\u015bci czujniki mog\u0105 b\u0142yskawicznie umo\u017cliwi\u0107 identyfikacj\u0119 oblodzonych fragment\u00f3w drogi przez g\u0142\u00f3wny kontroler. Dzi\u0119ki po\u0142\u0105czeniu informacji dotycz\u0105cych ci\u015bnienia opon z danymi o pr\u0119dko\u015bci odchylenia, temperatury i po\u0142o\u017cenia wycieraczek szyby przedniej pojazdu, mog\u0105 identyfikowa\u0107 \u015bliskie fragmenty drogi i za po\u015brednictwem technologii bezprzewodowej ostrzec inne samochody. <\/p>\n

Samochody mog\u0105 przesy\u0142a\u0107 informacje innym pojazdom<\/em> – twierdzi Kieran O?Sullivan, wiceprezes wydzia\u0142u \u0142\u0105czno\u015bci Continental Automotive Systems. Lub mog\u0105 one przekazywa\u0107 te informacje w\u0142adzom lokalnym,<\/em> aby mog\u0142y one podj\u0105\u0107 odpowiednie kroki w sprawie oblodzonego<\/em> fragmentu drogi na mo\u015bcie.<\/em> <\/p>\n


\n

Zapobieganie niebezpiecznym manewrom zmiany pasa ruchu<\/strong><\/p>\n

Komunikacja typu pojazd-pojazd eliminuje mo\u017cliwo\u015b\u0107 pope\u0142nienia<\/em> b\u0142\u0119du przez kierowc\u0119<\/em> <\/p>\n

<\/em>\u00a0<\/p>\n

Wi\u0119kszo\u015b\u0107 dzisiejszych pojazd\u00f3w jest podatna na wypadki, kt\u00f3rych przyczyn\u0105 jest martwy punkt. W g\u0142\u00f3wnej mierze jest to spowodowane faktem, \u017ce czujniki niezb\u0119dne to detekcji martwych punkt\u00f3w s\u0105 wci\u0105\u017c kosztowne. <\/p>\n

Jednak dzi\u0119ki korzystaniu z komunikacji typu pojazd-pojazd oraz systemu pozycjonowania GPS procesor centralny m\u00f3g\u0142by sprawdza\u0107 po\u0142o\u017cenie s\u0105siaduj\u0105cych pojazd\u00f3w i da\u0107 ostrze\u017cenie, w przypadku gdy wypadek spowodowany pojawieniem si\u0119 martwego punktu wydaje si\u0119 nieuchronny. Ostrze\u017cenie mo\u017ce mie\u0107 form\u0119 s\u0142yszaln\u0105 lub je\u015bli zastosowano bardziej z\u0142o\u017cony system, pojazd m\u00f3g\u0142by przej\u0105\u0107 kontrol\u0119 nad systemem hamulcowym i kierownic\u0105. <\/p>\n

Generowanie ostrze\u017ce\u0144 dla kierowcy mo\u017ce ocali\u0107 wiele istnie\u0144<\/em> ludzkich<\/em> – twierdzi Nady Boules, dyrektor ds. integracji elektryczno-kontrolnej w laboratorium badawczym General Motors. Wyeliminowanie<\/em> kierowcy jako czynnika sprzyjaj\u0105cego wypadkom pomo\u017ce ocali\u0107 nawet<\/em> wi\u0119cej istnie\u0144. Chodzi o to, aby wyeliminowa\u0107 mo\u017cliwo\u015b\u0107 pope\u0142nienia<\/em> przez kierowc\u0119 b\u0142\u0119du.<\/em><\/p>\n


\n

\u017begnajcie kraksy samochodowe<\/strong><\/p>\n

Przy wykorzystaniu GPS i komunikacji pomi\u0119dzy pojazdami samochody rozpoznaj\u0105 nag\u0142e hamowanie<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n<\/p>\n

Nag\u0142e hamowanie uznawane jest za jedn\u0105 z g\u0142\u00f3wnych przyczyn kraks z udzia\u0142em wielu samochod\u00f3w, w szczeg\u00f3lno\u015bci, gdy dochodz\u0105 do tego z\u0142e warunki pogodowe.<\/p>\n

In\u017cynierowie twierdz\u0105 jednak, \u017ce wykorzystywanie komunikacji typu pojazd-pojazd pozostawia\u0142oby kierowcom wi\u0119cej czasu na reakcj\u0119 w przypadku nag\u0142ego hamowania. Dzi\u0119ki Integracji Infrastruktury Pojazd\u00f3w samochody mog\u0142yby rozpoznawa\u0107 ostre hamowanie na dystansie do 400 m i przekazywa\u0107 t\u0119 informacj\u0119 innym pojazdom jad\u0105cym za nimi. <\/p>\n

Nawt je\u015bli dasz s\u0142yszalne ostrze\u017cenie, jest to szansa dla kierowcy, aby<\/em> si\u0119 przygotowa\u0107<\/em> ? twierdzi Nady Boules, dyrektor ds. integracji elektryczno- kontrolnej w laboratorium badawczym General Motors. A to<\/em> pomo\u017ce ocali\u0107 istnienia ludzkie, w szczeg\u00f3lno\u015bci w z\u0142ych warunkach<\/em> pogodowych.<\/em><\/p>\n


\n

Dzi\u0119ki technologii mo\u017cna ocali\u0107 \u017cycie ludzkie <\/strong><\/p>\n

Inteligentna droga mog\u0142aby by\u0107 najwi\u0119kszym narz\u0119dziem do ratowania \u017cycia ludzkiego <\/p>\n

\u00a0<\/p>\n<\/p>\n

Specjali\u015bci twierdz\u0105, \u017ce inteligentna droga mog\u0142aby zapobiec 60 do 90 procent z 42 000 wypadk\u00f3w \u015bmiertelnych na ameryka\u0144skich drogach rocznie. Oto szacunkowe dane dotycz\u0105ce liczby ocalonych istnie\u0144 ludzkich dzi\u0119ki innym technologiom: <\/p>\n

Technologia\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Liczba ocalonych istnie\u0144 <\/p>\n

Elektroniczna kontrola stabilno\u015bci …………………………………. 10 000\u00a0<\/p>\n

Blokada alkoholowa ……………………………………………………. 8 000 <\/p>\n

Pasy bezpiecze\u0144stwa ………………………………………………….. 7 000 <\/p>\n

W\u0142\u0105czone \u015bwiat\u0142a do jazdy dziennej ……………………………………. 50<\/p>\n


\n

Dlaczego potrzebne jest wi\u0119ksze bezpiecze\u0144stwo <\/strong><\/p>\n

Kiedy dochodzi do wypadku, wszyscy cierpi\u0105<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

In\u017cynierowie motoryzacji twierdz\u0105, \u017ce komunikacja typu pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura mo\u017ce faktycznie zmniejszy\u0107 liczb\u0119 wypadk\u00f3w.<\/p>\n

Przegl\u0105d aktualnych statystyk: <\/p>\n

Roczna liczba wypadk\u00f3w samochodowych w USA . . . . . . .6,3 miliona <\/p>\n

Roczna liczba wypadk\u00f3w \u015bmiertelnych w USA. . . . . . . . . . . . . 42 000 <\/p>\n

Roczna liczba ofiar wypadk\u00f3w drogowych w USA. . . . . . . .2,9 miliona <\/p>\n

Roczne straty ekonomiczne z tytu\u0142u <\/p>\n

wypadk\u00f3w drogowych w USA. . . . . . . . . . . . .. . . 230 miliard\u00f3w USD<\/p><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Specjali\u015bci w dziedzinie motoryzacji twierdz\u0105, \u017ce zasadnicze znaczenie w ograniczeniu wypadk\u00f3w, a wi\u0119c i ratowaniu \u017cycia odegra potencja\u0142 inteligentnej drogi. Uratuje ona wi\u0119cej istnie\u0144 ani\u017celi pasy bezpiecze\u0144stwa, poduszki powietrzne, a nawet elektroniczna kontrola stabilno\u015bci pojazdu. Nieblokuj\u0105cy si\u0119 system hamulcowy nie umywa si\u0119 do niej. Pod wzgl\u0119dem mo\u017cliwo\u015bci ratowania \u017cycia nic w historii przemys\u0142u samochodowego nie mo\u017ce jej dor\u00f3wna\u0107. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-2464","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2464","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2464"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2464\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2464"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2464"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2464"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}