Innowacyjne roboty firmy KUKA, Festo oraz innych zdominowa\u0142y wystaw\u0119<\/strong> <\/p>\n \nPo raz kolejny targi w Hanowerze zdominowa\u0142y roboty. G\u0142\u00f3wnymi atrakcjami by\u0142 najsilniejszy na \u015bwiecie robot o ramieniu przegubowym ? nowe osi\u0105gni\u0119cia konstrukcyjne maj\u0105ce na celu uczyni\u0107 roboty bezpieczniejszymi dla pracuj\u0105cych w pobli\u017cu ludzi oraz nowy pawilon przeznaczony dla robot\u00f3w mobilnych. A oto szczeg\u00f3\u0142y dotycz\u0105ce ka\u017cdej z nich. <\/p>\n \nNajsilniejsze na \u015bwiecie rami\u0119 robota<\/strong><\/p>\n \nNa targach mo\u017cna by\u0142o obejrze\u0107 debiut nowego motoryzacyjnego gniazda monta\u017cowego zbudowanego wok\u00f3\u0142 najsilniejszego na \u015bwiecie 6-osiowego robota Titan firmy KUKA. Robot Titan mog\u0105cy podnosi\u0107 \u0142adunek o masie do 1000 kg przy zasi\u0119gu do 4000 mm zosta\u0142 wykorzystany do podniesienia kompletnego nadwozia samochodu, podczas gdy drugi, zsynchronizowany robot wykonywa\u0142 zadania zwi\u0105zane z monta\u017cem k\u00f3\u0142. Takie gniazdo monta\u017cowe firma IBG Automation zbudowa\u0142a niedawno dla BMW. Pokazujemy je po raz pierwszy – stwierdza Jorg Sommer, in\u017cynier i kierownik projektu w IBG. Wed\u0142ug Sommera, wcze\u015bniejsze wersje gniazda monta\u017cowego IBG s\u0142u\u017cy\u0142y do przesuwania nadwozi samochod\u00f3w na przeno\u015bniku wzd\u0142u\u017c linii produkcyjnej. Jednak zdolno\u015b\u0107 ud\u017awigu Titana sprawia, \u017ce robot mo\u017ce teraz przenosi\u0107 r\u00f3wnie\u017c metal. Uzupe\u0142nieniem gniazda monta\u017cowego jest tr\u00f3jwymiarowy system wizyjny firmy ISRA VISION oraz zaawansowane oprogramowanie steruj\u0105ce, synchronizuj\u0105ce ruchy dw\u00f3ch robot\u00f3w. <\/p>\n \n <\/p>\n \nFesto stworzy\u0142a robota wyposa\u017conego w rami\u0119 przegubowe<\/em>, kt\u00f3ry porusza si\u0119 dzi\u0119ki 12 si\u0142ownikom stanowi\u0105cym ?mi\u0119\u015bnie<\/em> pneumatyczne? opracowane przez t\u0119 firm\u0119.<\/em> <\/strong><\/p>\n \nPrzyjazne dla cz\u0142owieka<\/strong><\/p>\n \nZbli\u017canie si\u0119 pracownik\u00f3w na zbyt ma\u0142\u0105 odleg\u0142o\u015b\u0107 do szybko poruszaj\u0105cych si\u0119 robot\u00f3w to na og\u00f3\u0142 niezbyt dobry pomys\u0142, ale naukowcy zajmuj\u0105cy si\u0119 badaniem robot\u00f3w oraz ich dostawcy dok\u0142adaj\u0105 wszelkich stara\u0144, by zminimalizowa\u0107 zagro\u017cenia zwi\u0105zane ze zderzeniem stali z cia\u0142em ludzkim. Przyk\u0142adowo, obecna na targach firma Neuronics wykorzystuje czujniki i techniki sztucznej inteligencji, by stworzy\u0107 robota o samo\u015bwiadomo\u015bci, kt\u00f3ra nakazuje mu unika\u0107 ludzi. Ten humanoidalny robot nazwany ?Katana? niedawno zosta\u0142 poddany badaniom bezpiecze\u0144stwa UE, w wyniku kt\u00f3rych otrzyma\u0142 pozwolenie na dzia\u0142anie bez stosowanych zazwyczaj barier zabezpieczaj\u0105cych. Tworzenie robot\u00f3w o wi\u0119kszej elastyczno\u015bci mechanicznej to z kolei inne powszechne podej\u015bcie do uczynienia ich bardziej przyjaznymi dla cz\u0142owieka. Na przyk\u0142ad ROMO, firmy FerRobotics Compliant Robot Technology, jest czu\u0142y na ci\u015bnienie i kontakt, a tak\u017ce potrafi zmniejszy\u0107 nat\u0119\u017cenie si\u0142y na \u017c\u0105danie. <\/p>\n \nFirma Festo r\u00f3wnie\u017c przedstawi\u0142a robota wyposa\u017conego w rami\u0119 przegubowe, kt\u00f3ry porusza si\u0119 dzi\u0119ki 12 si\u0142ownikom stanowi\u0105cym ?mi\u0119\u015bnie pneumatyczne? opracowane przez t\u0119 firm\u0119. Si\u0142owniki pneumatyczne, kt\u00f3rych konstrukcja opiera si\u0119 na rurach elastomerowych wzmacnianych aramidem, po nape\u0142nieniu spr\u0119\u017conym powietrzem kurcz\u0105 si\u0119. Markus Fischer, szef systemu identyfikacji wizualnej firmy Festo, zauwa\u017ca, \u017ce mi\u0119\u015bnie pneumatyczne zachowuj\u0105 si\u0119 w du\u017cej mierze podobnie do swoich biologicznych odpowiednik\u00f3w, z t\u0105 r\u00f3\u017cnic\u0105, \u017ce sztuczne mi\u0119\u015bnie po skurczeniu mog\u0105 utrzymywa\u0107 \u0142adunek bez dostarczania im dodatkowej energii. W kontek\u015bcie robotyki, mi\u0119\u015bnie te mog\u0105 sprawi\u0107, \u017ce mo\u017cliwe oka\u017ce si\u0119 stworzenie robot\u00f3w, kt\u00f3rych sztywno\u015b\u0107 b\u0119dzie regulowana na \u017c\u0105danie. Fischer wyja\u015bnia, \u017ce sztywno\u015b\u0107 ramienia robota ca\u0142kowicie zale\u017cy od ci\u015bnienia powietrza, kt\u00f3rym Festo mo\u017ce szybko i dok\u0142adnie sterowa\u0107 dzi\u0119ki b\u0142yskawicznie reaguj\u0105cym zaworom proporcjonalnym. Wszystko zale\u017cy od ci\u015bnienia<\/em>. Przy wysokim ci\u015bnieniu robot jest bardzo sztywny. Przy niskim ci\u015bnieniu<\/em> mo\u017cna go odepchn\u0105\u0107 r\u0119k\u0105<\/em> ? twierdzi. <\/p>\n \nEkspansja mobilno\u015bci<\/strong><\/p>\n \nDzi\u015b roboty wykonuj\u0105ce prac\u0119 nie zawsze pozostaj\u0105 w jednym miejscu. W tym roku organizatorzy targ\u00f3w przeznaczyli pawilon dla prawie 30 firm i organizacji badawczych pracuj\u0105cych nad robotami mobilnymi oraz zwi\u0105zanymi z t\u0105 tematyk\u0105 samodzielnymi systemami. Omawiane roboty, podczas wykonywania przer\u00f3\u017cnych czynno\u015bci, zada\u0144 zabezpieczaj\u0105cych i prac przemys\u0142owych, korzystaj\u0105 z g\u0105sienic, chodz\u0105 lub tocz\u0105 si\u0119. Volkswagen wystawi\u0142 nawet nowoczesny, samodzielny pojazd, Juniora Stanford Racing Team, kt\u00f3ry zaj\u0105\u0142 drugie miejsce w wy\u015bcigu DARPA Urban Challenge. W\u015br\u00f3d innych robot\u00f3w znalaz\u0142a si\u0119 modu\u0142owa mobilna platforma robota VolksBot, kt\u00f3r\u0105 mo\u017cna skonfigurowa\u0107 do wykonywania r\u00f3\u017cnych zada\u0144. Jedna z wersji VolksBot, opracowana przez Fraunhofer Institute, potrafi wchodzi\u0107 po schodach na sze\u015bciu przegubowych nogach. Ponadto, na wystawie znalaz\u0142y si\u0119 technologie, dzi\u0119ki kt\u00f3rym tworzenie robot\u00f3w mobilnych oraz ich system\u00f3w jest w og\u00f3le mo\u017cliwe. Na przyk\u0142ad BlueBotics przedstawi\u0142a r\u00f3\u017cne aplikacje przeznaczone do opracowanej przez t\u0119 firm\u0119 technologii Autonomous Navigation Technology (ANT). Ten modu\u0142owy system nawigacji \u0142\u0105czy elementy sterowania i czujniki ? laser, kontrol\u0119 wizualn\u0105 i po\u0142o\u017cenie k\u00f3\u0142 ? w pakiet, kt\u00f3ry mo\u017ce by\u0107 zintegrowany z r\u00f3\u017cnymi robotami. Koncentrujemy si\u0119 na pojazdach sterowanych przeznaczonych<\/em> do wn\u0119trz<\/em> – stwierdza Nicola Tomatis, prezes zarz\u0105du firmy. A je\u015bli chodzi o tego rodzaju zastosowania, BlueBotics ma pewn\u0105 przewag\u0119 nad konkurentami, a mianowicie jego system nawigacji nie wymaga przewod\u00f3w, reflektor\u00f3w, malowanych linii, ani \u017cadnych innych pomocy, wykorzystywanych przez wiele pojazd\u00f3w kierowanych automatycznie. Opr\u00f3cz tego firma coraz bardziej zainteresowana jest robotyk\u0105 u\u017cytkow\u0105 ? prawd\u0119 m\u00f3wi\u0105c, modu\u0142owa natura system\u00f3w firmy umo\u017cliwia umieszczenie ich w produktach, kt\u00f3rych normalnie nie uznano by za roboty. Na przyk\u0142ad, firma przedstawi\u0142a ide\u0119 samodzielnego w\u00f3zka inwalidzkiego przeznaczonego dla os\u00f3b na tyle niepe\u0142nosprawnych, \u017ce nie s\u0105 w stanie pos\u0142ugiwa\u0107 si\u0119 elementami sterowania, w jakie wyposa\u017cone s\u0105 elektryczne w\u00f3zki inwalidzkie. <\/p>\n \n <\/p>\n \nPrzedstawiony przez firm\u0119 KUKA robot Titan stanowi\u0142<\/em> najwa\u017cniejszy element motoryzacyjnego gniazda monta\u017cowego<\/em> zdolnego do podniesienia ca\u0142ego nadwozia samochodu i<\/em> zainstalowania do niego k\u00f3\u0142.<\/em> <\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Po raz kolejny targi w Hanowerze zdominowa\u0142y roboty. G\u0142\u00f3wnymi atrakcjami by\u0142 najsilniejszy na \u015bwiecie robot o ramieniu przegubowym ? nowe osi\u0105gni\u0119cia konstrukcyjne maj\u0105ce na celu uczyni\u0107 roboty bezpieczniejszymi dla pracuj\u0105cych w pobli\u017cu ludzi oraz nowy pawilon przeznaczony dla robot\u00f3w mobilnych. A oto szczeg\u00f3\u0142y dotycz\u0105ce ka\u017cdej z nich. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-2445","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2445","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2445"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2445\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2445"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2445"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2445"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}