Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":2318,"date":"2006-11-01T14:07:06","date_gmt":"2006-11-01T14:07:06","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=2318"},"modified":"2008-10-10T16:07:28","modified_gmt":"2008-10-10T16:07:28","slug":"tokarki-znad-wisly","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/tokarki-znad-wisly\/","title":{"rendered":"Tokarki znad Wis\u0142y"},"content":{"rendered":"

Listopadowe wydanie to ostatnia okazja do zaprezentowania ? przed oficjalnym og\u0142oszeniem wynik\u00f3w ? kolejnego kandydata do tytu\u0142u ?Konstruktora roku? w pierwszej edycji organizowanego przez nasz\u0105 redakcj\u0119 konkursu. W chwili, gdy ten numer dotrze do Pa\u0144stwa r\u0105k, prawdopodobnie b\u0119dziemy ju\u017c znali wynik, chocia\u017c zg\u0142oszenia b\u0119dziemy przyjmowali do ostatniej chwili. Na jego oficjalne og\u0142oszenie b\u0119dzie trzeba jednak zaczeka\u0107 do pierwszego dnia targ\u00f3w PROTECH?06. A sylwetki (i projekty) wszystkich kandydat\u00f3w tegorocznej edycji przypomnimy w grudniowym wydaniu<\/strong><\/p>\n

\nZ konstruktorem prowadz\u0105cym zespo\u0142u odpowiedzialnego za opracowanie nowej serii tokarek CNC, panem Witoldem Stelachem, rozmawia Maciej Stanis\u0142awki<\/p>\n

\nZ czyjej inicjatywy i kiedy zosta\u0142y podj\u0119te prace nad tokarkami CNC serii AviaTurn? Kiedy zosta\u0142a wdro\u017cona do produkcji najnowsza maszyna tej serii?<\/strong><\/p>\n

\n? Prace nad tokarkami CNC zosta\u0142y podj\u0119te w FOP AVIA SA z inicjatywy naszych Klient\u00f3w ? u\u017cytkownik\u00f3w naszych frezarek i centr\u00f3w obr\u00f3bczych, chc\u0105cych rozszerzy\u0107 sw\u00f3j park maszynowy o kolejn\u0105 grup\u0119 obrabiarek czyli tokarki. Prototypowa maszyna AVIAturn30 zosta\u0142a wykonana i wystawiona na Mi\u0119dzynarodowych Targach Pozna\u0144skich w 2005 roku, natomiast pierwsza seria maszyn zosta\u0142a uko\u0144czona w dniu 30.09.2005 roku.<\/p>\n

\nW pa\u017adzierniku 2005 tokarka AVIAturn30M ? wersja wzbogacona o funkcj\u0119 frezowania ? zosta\u0142a wystawiona na Targach EUROTOOL w Krakowie, gdzie zdoby\u0142a nagrod\u0119 Smoka Wawelskiego.<\/strong><\/p>\n

\nKto, za jaki element urz\u0105dzenia i w jakim zakresie by\u0142 odpowiedzialny?<\/strong><\/p>\n

\n? Zesp\u00f3\u0142 konstruktor\u00f3w pracuj\u0105cych nad tym projektem sk\u0142ada\u0142 si\u0119 z nast\u0119puj\u0105cych os\u00f3b: jako konstruktor wiod\u0105cy, odpowiada\u0142em za: schemat przestrzeni roboczej (uk\u0142ad poszczeg\u00f3lnych zespo\u0142\u00f3w maszyny), zesp\u00f3\u0142 \u0142o\u017ca i wrzeciennika (konstrukcja i rysunki wykonawcze odlew\u00f3w, obliczenia MES), zespo\u0142y suportu wzd\u0142u\u017cnego i poprzecznego (konstrukcja i rysunki wykonawcze suport\u00f3w, obliczenia MES), zespo\u0142y nap\u0119du osi X i Z (konstrukcja i rysunki wykonawcze przek\u0142adni tocznych, \u0142o\u017cyskowania \u015brub, dob\u00f3r sprz\u0119gie\u0142 i prowadnic tocznych, zamocowanie silnik\u00f3w nap\u0119dowych), zesp\u00f3\u0142 nap\u0119du wrzeciona (dob\u00f3r i obliczenia przek\u0142adni pasowych, zamocowanie silnika nap\u0119dowego oraz przetwornika obrotowego), zesp\u00f3\u0142 g\u0142owicy narz\u0119dziowej (dob\u00f3r, ustawianie i zamocowanie g\u0142owicy), zesp\u00f3\u0142 os\u0142on wewn\u0119trznych (konstrukcja i rysunki wykonawcze os\u0142on), zesp\u00f3\u0142 kabiny (konstrukcja i rysunki wykonawcze kabiny), wreszcie za zesp\u00f3\u0142 instalacji elektrycznej (prowadzenie przewod\u00f3w elektrycznych na maszynie, mocowanie czujnik\u00f3w zabezpieczaj\u0105cych i ?kra\u0144c\u00f3wek? konika).<\/p>\n

\nPiotr Kruk, konstruktor, pracowa\u0142 nad jednostk\u0105 wrzecionow\u0105 (konstrukcja, obliczenia, rysunki wykonawcze) i zespo\u0142em konika (konstrukcja, obliczenia MES, rysunki wykonawcze).<\/p>\n

\nPawe\u0142 Artymi\u0144ski opracowa\u0142 zesp\u00f3\u0142 hydrauliki (dob\u00f3r zasilacza i aparatury hydraulicznej, schematy hydrauliczne). Mariusz Kownacki ? zesp\u00f3\u0142 szafy elektrycznej (rozplanowanie rozmieszczenia aparatury elektrycznej, ch\u0142odzenie jej, konstrukcja i rysunki wykonawcze szafy elektrycznej), a tak\u017ce zesp\u00f3\u0142 smarowania (dob\u00f3r i rozmieszczenie aparatury smaruj\u0105cej prowadnice toczne i przek\u0142adnie toczne) i zesp\u00f3\u0142 ch\u0142odzenia (konstrukcja i rysunki wykonawcze zbiornika ch\u0142odziwa i kosza na wi\u00f3ry, dob\u00f3r pompy ch\u0142odziwa). Augustyn Lipi\u0144ski zaprojektowa\u0142 zesp\u00f3\u0142 instalacji elektrycznej (dob\u00f3r i rozmieszczenie aparatury elektrycznej), odpowiada\u0142 te\u017c za dob\u00f3r i obliczenia nap\u0119d\u00f3w i silnik\u00f3w elektrycznych. Pawe\u0142 \u015awiniarski by\u0142 odpowiedzialny za zesp\u00f3\u0142 oprogramowania PLC, optymalizacj\u0119 serwonap\u0119d\u00f3w i uruchomienie maszyny.<\/p>\n

\nW trakcie prac nast\u0105pi\u0142y zmiany w sk\u0142adzie zespo\u0142u: po wykonaniu prototypu prac\u0119 nad zespo\u0142ami prowadzonymi przez pan\u00f3w Piotra Kruka i Paw\u0142a Artymi\u0144skiego kontynuowa\u0142 pan Marek Szyma\u0144ski.<\/p>\n

\nWdro\u017ceniem do produkcji kierowa\u0142 pan Marek K\u0119pka z pomoc\u0105 pana Jacka Tkaczyka odpowiedzialnego za technologi\u0119 monta\u017cu.<\/p>\n

\nChcia\u0142bym r\u00f3wnie\u017c podkre\u015bli\u0107 szczeg\u00f3ln\u0105 pomoc ? w trakcie realizacji ca\u0142ego projektu ? ze strony pana Andrzeja Kaniewskiego, kt\u00f3ry udziela\u0142 nam konsultacji zar\u00f3wno\"\" technicznych jak i marketingowych, w oparciu o swoje ogromne do\u015bwiadczenie w zakresie tokarek CNC. Mened\u017cerem ca\u0142ego projektu by\u0142 Dyrektor Techniczny Marek Wacikowski.<\/p>\n

\n\u00a0<\/p>\n

STEROWANA<\/strong> numerycznie tokarka AVIAturn 35<\/em><\/p>\n

\nJak d\u0142ugo trwa\u0142y prace nad nowym typoszeregiem maszyn?<\/strong><\/p>\n

\n? Projekt powstawa\u0142 w nast\u0119puj\u0105cych etapach: za\u0142o\u017cenia techniczno-ekonomiczne ustalono w okresie listopad ? grudzie\u0144 2004. Opracowanie projektu (schematy elektryczne, dokumentacja 3D, dokumentacja 2D, obliczenia MES) od grudnia 2004 do maja 2005. Wykonanie prototypu przypad\u0142o na maj ? czerwiec 2005, badania prototypu mia\u0142y miejsce w lipcu. Nast\u0119pnym krokiem by\u0142o sporz\u0105dzenie dokumentacji do seri informacyjnej i oczywi\u015bcie wykonanie serii informacyjnej we wrze\u015bniu 2005 roku.<\/p>\n

\nPODSTAWOWE <\/strong>dane techniczne modelu AVIAturn 30<\/em><\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
\n

Przestrze\u0144 robocza:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

max. \u015brednica toczenia<\/p>\n<\/td>\n

\n

300 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

max. d\u0142ugo\u015b\u0107 toczenia <\/p>\n<\/td>\n

\n

380 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

max. \u015brednica obrabianego pr\u0119ta <\/p>\n<\/td>\n

\n

60 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Wrzeciennik:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

ko\u0144c\u00f3wka wrzeciona A2-6<\/p>\n<\/td>\n

\n

A2-6<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

max. obroty wrzeciona <\/p>\n<\/td>\n

\n

5000 obr\/min<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

moc nap\u0119du g\u0142\u00f3wnego <\/p>\n<\/td>\n

\n

15 kW<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Suport:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

przesuw w osi X <\/p>\n<\/td>\n

\n

180 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

przesuw w osi Z<\/p>\n<\/td>\n

\n

450 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

szybki przesuw w osi X<\/p>\n<\/td>\n

\n

25 m\/min<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

szybki przesuw w osi Z<\/p>\n<\/td>\n

\n

30 m\/min<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Standardowa g\u0142owica rewolwerowa:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

ilo\u015b\u0107 pozycji <\/p>\n<\/td>\n

\n

12<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

typ tarczy<\/p>\n<\/td>\n

\n

VDI 30<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

wysoko\u015b\u0107 trzonka no\u017ca <\/p>\n<\/td>\n

\n

20 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

pr\u0119dko\u015b\u0107 obrotowa narz\u0119dzi<\/p>\n<\/td>\n

\n

5000 obr\/min<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

max. d\u0142ugo\u015b\u0107 dla narz\u0119dzia poprz<\/p>\n<\/td>\n

\n

45 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

max. \u015brednica narz\u0119dzia obrotowego <\/p>\n<\/td>\n

\n

16 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

Gabaryty:<\/strong><\/p>\n<\/td>\n

\n<\/td>\n<\/tr>\n
\n

szeroko\u015b\u0107 (wzd\u0142u\u017c osi z)<\/p>\n<\/td>\n

\n

2750 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

d\u0142ugo\u015b\u0107<\/p>\n<\/td>\n

\n

1830 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

wysoko\u015b\u0107 <\/p>\n<\/td>\n

\n

1810 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

masa tokarki<\/p>\n<\/td>\n

\n

3900 kg<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

\nNa jakie problemy napotyka\u0142 zesp\u00f3\u0142 podczas prac projektowych? I jak je rozwi\u0105zywa\u0142?<\/strong><\/p>\n

\n? Najwa\u017cniejsze problemy to m.in. g\u0142o\u015bna praca i niedok\u0142adno\u015bci dzia\u0142ania jednostki wrzecionowej, brak szczelno\u015bci os\u0142on i trudno\u015bci z ustawieniem wsp\u00f3\u0142osiowo\u015bci wrzeciona i konika. Na ich rozwi\u0105zanie po\u015bwi\u0119cili\u015bmy szczeg\u00f3lnie du\u017co czasu, a uda\u0142o si\u0119 je pokona\u0107, tworz\u0105c kolejne wersje i wykonuj\u0105c obliczenia MES.<\/p>\n

\nJakim oprogramowaniem pos\u0142ugiwali si\u0119 in\u017cynierowie podczas prac projektowych? Czy nie by\u0142o problem\u00f3w np. z wymian\u0105 danych pomi\u0119dzy wsp\u00f3\u0142pracuj\u0105cymi osobami?<\/strong><\/p>\n

\n? Pos\u0142ugiwali\u015bmy si\u0119 programem SolidWorks 2005 (dokumentacja konstrukcyjna 3D i 2D), do oblicze\u0144 wybranych element\u00f3w wykorzystali\u015bmy oprogramowanie Nastran i Patran, do wykonania schemat\u00f3w elektrycznych i hydraulicznych wykorzystali\u015bmy program AutoCad 2005. Podczas prac projektowych dzia\u0142ali\u015bmy wg funkcjonuj\u0105cego w FOP AVIA Systemu Zarz\u0105dzania Jako\u015bci\u0105 ISO9001, co pozwoli\u0142o nam na sprawne i terminowe osi\u0105gni\u0119cie celu, jakim by\u0142o wykonanie serii tokarek AVIAturn.<\/p>\n

\n? Co innowacyjnego, w stosunku do konstrukcji innych tokarek CNC, zosta\u0142o zastosowane w Pa\u0144stwa projekcie?<\/strong><\/p>\n

\n? W stosunku do innych tokarek CNC seria AVIAturn charakteryzuje si\u0119 wyj\u0105tkow\u0105 dok\u0142adno\u015bci\u0105 i pracy wrzeciona (bicie promieniowe max 0,002 mm), bardzo du\u017c\u0105 dok\u0142adno\u015bci\u0105 pozycjonowania osi (A=0,005 mm<\/p>\n

wg ISO230-2) mo\u017cliwo\u015bci\u0105 tworzenia rozbudowanej konfiguracji maszyny (chwytak przedmiot\u00f3w obrabianych, konik, transporter wi\u00f3r\u00f3w, sonda narz\u0119dziowa). Maszyny oferuj\u0105 tak\u017ce mo\u017cliwo\u015b\u0107 zastosowania kilku wariant\u00f3w g\u0142owic narz\u0119dziowych (z narz\u0119dziami obrotowymi, z bezpo\u015brednim mocowaniem no\u017ca, z mocowaniem oprawek VDI) oraz dw\u00f3ch wersji pakietu sterowania CNC: Fanuc i Siemens. Dochodzi do tego szczelna zamkni\u0119ta przestrze\u0144 robocza (wi\u00f3ry i ch\u0142odziwo nie przedostaj\u0105 si\u0119 na zewn\u0105trz i na wewn\u0119trzne podzespo\u0142y maszyny, kt\u00f3re os\u0142oni\u0119te s\u0105 w ca\u0142o\u015bci os\u0142onami wykonanymi ze stali nierdzewnej) oraz ergonomiczne rozmieszczenie element\u00f3w obs\u0142ugi (pokr\u0119t\u0142a regulacyjne sterowania hydraulik\u0105 znajduj\u0105 si\u0119 pod pulpitem operatorskim CNC).<\/p>\n

\nStarali\u015bmy si\u0119 r\u00f3wnie\u017c zadba\u0107 o stylistyk\u0119 wygl\u0105du wyrobu, tak aby by\u0142 on atrakcyjny ale jednocze\u015bnie ?spokojny?, dostosowany do \u015brodowiska hali fabrycznej i nie m\u0119cz\u0105cy os\u00f3b w nim przebywaj\u0105cych.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Listopadowe wydanie to ostatnia okazja do zaprezentowania ? przed oficjalnym og\u0142oszeniem wynik\u00f3w ? kolejnego kandydata do tytu\u0142u ?Konstruktora roku? w pierwszej edycji organizowanego przez nasz\u0105 redakcj\u0119 konkursu. W chwili, gdy ten numer dotrze do Pa\u0144stwa r\u0105k, prawdopodobnie b\u0119dziemy ju\u017c znali wynik, chocia\u017c zg\u0142oszenia b\u0119dziemy przyjmowali do ostatniej chwili. Na jego oficjalne og\u0142oszenie b\u0119dzie trzeba jednak zaczeka\u0107 do pierwszego dnia targ\u00f3w PROTECH?06. A sylwetki (i projekty) wszystkich kandydat\u00f3w tegorocznej edycji przypomnimy w grudniowym wydaniu<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-2318","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2318","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2318"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2318\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2318"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2318"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2318"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}