W marcu br. podczas pierwszych dw\u00f3ch dni test\u00f3w, silnik GEnx osi\u0105gn\u0105\u0142 80500 funt\u00f3w (358 kN) ci\u0105gu startowego, w standardowych warunkach dziennych, na poziomie morza. Pierwsz\u0105 faz\u0119 test\u00f3w zako\u0144czono w maju, osi\u0105gaj\u0105c ponad 100 godzin lotu i ponad 145 start\u00f3w, w tym pojedynczych rozruch\u00f3w alternatora o zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci. Proces rozruch\u00f3w silnika by\u0142 zgodny z wymaganiami Boeinga 787. Obecnie silnik jest w przebudowie przed kolejnymi testami<\/strong><\/p>\n \nPierwszy z dw\u00f3ch test\u00f3w wentylatora w skali rzeczywistej (1:1) uko\u0144czono w maju br. Wykorzystano produkcyjn\u0105 tarcz\u0119 wentylatora, kompozytowe \u0142opatki i kompozytowy korpus wentylatora. Podczas udanego testu pokazano, \u017ce korpus wentylatora nie pozwoli\u0142 celowo oderwanym \u0142opatkom wirnika wyj\u015b\u0107 poza obrys konstrukcji, (co \u015bwiadczy o wysokim poziomie bezpiecze\u0144stwa). Drugi podobny test wyznaczono na p\u00f3\u017aniejszy termin. Do test\u00f3w zostanie wykorzystany produkcyjny modu\u0142 wentylatora i wlot powietrza. Pe\u0142ny certyfikacyjny test separacji \u0142opatek od wirnika zostanie przeprowadzony w przysz\u0142ym roku.<\/p>\n \nTesty drugiego silnika badawczego GEnx rozpocz\u0119to w czerwcu, w o\u015brodku testowym GE w Peebles w stanie Ohio. Zostan\u0105 przeprowadzone na nim szczeg\u00f3le testy okre\u015blaj\u0105ce m.in. emisj\u0119 szkodliwych substancji, oraz testy akustyczne i sprawno\u015bciowe. Silnik przejdzie tak\u017ce d\u0142ugoterminowe pr\u00f3by wytrzyma\u0142o\u015bciowe. Testy trzeciego silnika rozpoczn\u0105 si\u0119 w tym miesi\u0105cu. Badana b\u0119dzie odporno\u015b\u0107 na wibracje. Pod koniec roku, rozpoczn\u0105 si\u0119 testy siedmiu nast\u0119pnych silnik\u00f3w GEnx.<\/p>\n \nGEnx ma by\u0107 certyfikowany na ci\u0105g startowy 75 tysi\u0119cy funt\u00f3w (334 kN). W 2008 r. silnik ma wej\u015b\u0107 do eksploatacji w samolotach Boeing 787 Dreamliner. Przy ponad 595 zam\u00f3wieniach od 17 r\u00f3\u017cnych klient\u00f3w, GEnx jest najlepiej sprzedaj\u0105cym si\u0119 silnikiem komercyjnym. B\u0119dzie nap\u0119dza\u0107 samoloty typu Boeing 787 i 747-8 oraz Airbus A350.<\/p>\n \nGEnx powsta\u0142 w oparciu o niezwykle udan\u0105 architektur\u0119 GE90. Zast\u0105pi rodzin\u0119 silnik\u00f3w CF6, kt\u00f3ra cieszy\u0142a si\u0119 opini\u0105 najbardziej niezawodnych i najlepiej sprzedaj\u0105cych si\u0119 silnik\u00f3w dla samolot\u00f3w szerokokad\u0142ubowych. GEnx charakteryzuje si\u0119 bardziej ekonomicznym zu\u017cyciem paliwa oraz wi\u0119kszym ci\u0119\u017carem u\u017cytecznym od CF6.<\/p>\n \n?Plastikowy? silnik lotniczy<\/strong><\/p>\n \nGEnx jest jedynym na \u015bwiecie silnikiem, w kt\u00f3rym zar\u00f3wno korpus wentylatora, jak i \u0142opatki wentylatora wykonano z materia\u0142\u00f3w kompozytowych, kt\u00f3re zapewniaj\u0105 wi\u0119ksz\u0105 trwa\u0142o\u015b\u0107 i obni\u017con\u0105 wag\u0119 ? co wp\u0142ywa na obni\u017cenie koszt\u00f3w eksploatacji. \u0141opatki wentylatora skonstruowano w oparciu o kompozytow\u0105 technologi\u0119 GE90, kt\u00f3ra sprawdzi\u0142a si\u0119 znakomicie ? nie by\u0142o konieczno\u015bci rutynowych przegl\u0105d\u00f3w na skrzydle oraz powa\u017cnych napraw serwisowych przez ponad 10 lat. Wirnik wentylatora GEnx sk\u0142ada si\u0119 z 18 \u0142opatek. Jest to o po\u0142ow\u0119 mniej ni\u017c w przypadku CF6. Dzi\u0119ki temu m.in. silniki tej serii osi\u0105gaj\u0105 ni\u017csze poziomy ha\u0142asu ni\u017c jakiekolwiek inne du\u017ce komercyjne silniki GE. GEnx wyposa\u017cono w now\u0105 komor\u0119 spalania, w celu zapewnienia lepszego mieszania paliwa przed zap\u0142onem, co w znacznym stopniu obni\u017ca poziom emisji tlenku azotu.<\/p>\n GE ? Aviation,<\/strong> jednostka operacyjna General Electric Company (NYSE: GE), jest jednym z najwi\u0119kszych producent\u00f3w silnik\u00f3w odrzutowych do samolot\u00f3w cywilnych i wojskowych. GE jest tak\u017ce liderem na skal\u0119 \u015bwiatow\u0105 w dziedzinie serwisowania i us\u0142ug zawi\u0105zanych z silnikami odrzutowymi<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" W marcu br. podczas pierwszych dw\u00f3ch dni test\u00f3w, silnik GEnx osi\u0105gn\u0105\u0142 80500 funt\u00f3w (358 kN) ci\u0105gu startowego, w standardowych warunkach dziennych, na poziomie morza. Pierwsz\u0105 faz\u0119 test\u00f3w zako\u0144czono w maju, osi\u0105gaj\u0105c ponad 100 godzin lotu i ponad 145 start\u00f3w, w tym pojedynczych rozruch\u00f3w alternatora o zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci. Proces rozruch\u00f3w silnika by\u0142 zgodny z wymaganiami Boeinga 787. Obecnie silnik jest w przebudowie przed kolejnymi testami<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-2201","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2201","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2201"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2201\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2201"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2201"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2201"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n\n
\n \n