Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":190,"date":"2022-08-04T11:53:06","date_gmt":"2022-08-04T09:53:06","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=190"},"modified":"2022-09-08T08:37:33","modified_gmt":"2022-09-08T06:37:33","slug":"jakie-konsekwencje-dla-produkcji-samochodow-bedzie-mialo-wycofanie-samochodow-z-silnikami-spalinowymi-w-unii-europejskiej","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/jakie-konsekwencje-dla-produkcji-samochodow-bedzie-mialo-wycofanie-samochodow-z-silnikami-spalinowymi-w-unii-europejskiej\/","title":{"rendered":"Jakie konsekwencje dla produkcji samochod\u00f3w b\u0119dzie mia\u0142o wycofanie samochod\u00f3w z silnikami spalinowymi w Unii Europejskiej?"},"content":{"rendered":"

Decyzja zosta\u0142a ju\u017c praktycznie podj\u0119ta: od 2035 r. w Unii Europejskiej do ruchu drogowego nie b\u0119d\u0105 dopuszczane \u017cadne pojazdy z silnikiem spalinowym. W konsekwencji bran\u017ca motoryzacyjna stoi przed konieczno\u015bci\u0105 przebudowy swoich zak\u0142ad\u00f3w produkcyjnych na niespotykan\u0105 dot\u0105d skal\u0119. Wycofywane instalacje produkcyjne mog\u0105 przy tym osi\u0105gn\u0105\u0107 na rynku maszyn u\u017cywanych wysokie ceny, co pozwoli po cz\u0119\u015bci sfinansowa\u0107 wymagane inwestycje.<\/h3>\n

Niemiecki cesarz Wilhelm II mia\u0142 podobno powiedzie\u0107 ?Automobil jest przej\u015bciowym zjawiskiem?. Przy czym z jednym mia\u0142 racj\u0119: dni samochod\u00f3w z silnikiem spalinowym, takie jak znamy obecnie, s\u0105 policzone. Od 2035 r. w Unii Europejskiej do ruchu drogowego maj\u0105 nie by\u0107 dopuszczane \u017cadne pojazdy z konwencjonalnym silnikiem.<\/p>\n

Ambitne cele klimatyczne<\/strong><\/p>\n

Unia Europejska odgrywa wiod\u0105c\u0105 rol\u0119 i do 2050 r. chce osi\u0105gn\u0105\u0107 neutralno\u015b\u0107 klimatyczn\u0105. Jedna czwarta \u0142\u0105cznych emisji CO2<\/sub> w ca\u0142ej Europie pochodzi z sektora transportu. W 2019 r. transport drogowy w UE by\u0142 odpowiedzialny za emisj\u0119 prawie 800 mln ton CO2<\/sub>. Najwi\u0119ksza cz\u0119\u015b\u0107 tych emisji (62%) pochodzi z samochod\u00f3w osobowych i motocykli.<\/p>\n

W ramach Zielonego \u0141adu UE podj\u0119\u0142a w czerwcu tego roku decyzj\u0119 o wycofaniu pojazd\u00f3w z silnikami spalinowymi do 2035 r. Zgody udzieli\u0142y tak\u017ce ministerstwa \u015brodowiska UE. Teraz kraje UE i Parlament Europejski musz\u0105 wypracowa\u0107 kompromis. Furtk\u0105 w tym rozwi\u0105zaniu mog\u0142yby by\u0107 tzw. e-fuels, czyli e-paliwa. Celem jest jednak pe\u0142na elektryfikacja pojazd\u00f3w.<\/p>\n

\"\"
Komponenty w samochodzie elektrycznym s\u0105 inne ni\u017c w poje\u017adzie spalinowym. Bran\u017ca motoryzacyjna i jej dostawcy musz\u0105 zrestrukturyzowa\u0107 swoj\u0105 produkcj\u0119. | ? Mark_KA\/Shutterstock.com<\/figcaption><\/figure>\n

Szeroko zakrojone konsekwencje dla produkcji<\/strong><\/p>\n

Dla produkcji samochod\u00f3w oznacza to, \u017ce niekt\u00f3re komponenty pojazd\u00f3w zostan\u0105 wycofane lub zmienione, a niekt\u00f3re pojawi\u0105 si\u0119 po raz pierwszy w ofercie dostawc\u00f3w. Zamiast silnika spalinowego potrzebna b\u0119dzie maszyna elektryczna. Zamiast uk\u0142adu zasilania paliwem wbudowywane b\u0119d\u0105 systemy akumulatorowe lub ogniw paliwowych. Uk\u0142ad wydechowy i alternator odejd\u0105 do lamusa, a skrzynia bieg\u00f3w b\u0119dzie musia\u0142a zosta\u0107 odpowiednio zmodyfikowana. Ponadto potrzebna b\u0119dzie elektronika mocy, kt\u00f3ra do tej pory nie by\u0142a montowana w samochodach. Zmieni\u0105 si\u0119 nie tylko poszczeg\u00f3lne uk\u0142ady, lecz r\u00f3wnie\u017c ca\u0142a architektura pojazdu, poniewa\u017c silniki elektryczne wymagaj\u0105 mniej miejsca.<\/p>\n

Wyzwania finansowe<\/strong><\/p>\n

Zak\u0142\u00f3cenia w \u0142a\u0144cuchach dostawach i pandemia koronawirusa odcisn\u0119\u0142y swoje pi\u0119tno nie tylko na bran\u017cy motoryzacyjnej. Planowana zmiana nap\u0119du ze spalinowego na elektryczny b\u0119dzie stanowi\u0107 wyzwanie finansowe. Zgodnie z szacunkami VDA do 2030 r. trzeba b\u0119dzie zainwestowa\u0107 ponad 100 miliard\u00f3w euro w przebudow\u0119 bran\u017cy produkcji samochod\u00f3w. Tylko jak sfinansowa\u0107 to przedsi\u0119wzi\u0119cie?<\/p>\n

\"\"
Rami\u0119 robotyczne przejmuje prac\u0119 w zautomatyzowanej celi spawalniczej: rury s\u0105 nacinane i punktowo spawane. | ? Surplex<\/figcaption><\/figure>\n

Maszyny u\u017cywane sposobem na przeprowadzenie zmian<\/strong><\/p>\n

Jedn\u0105 z mo\u017cliwo\u015bci dla przedsi\u0119biorstw w bran\u017cy samochodowej jest sprzeda\u017c niepotrzebnych element\u00f3w maj\u0105tku na rynku maszyn u\u017cywanych. Obecnie rynek ten prze\u017cywa sw\u00f3j rozkwit, co jest skutkiem napi\u0119tej sytuacji w bran\u017cy budowy maszyn i instalacji dotkni\u0119tej r\u00f3wnie\u017c aktualnymi problemami z dostawami, rosn\u0105cymi kosztami i brakiem wykwalifikowanej kadry. Na rynku maszyn u\u017cywanych instalacje produkcyjne mog\u0105 zosta\u0107 zakupione w kr\u00f3tkim terminie, a tak\u017ce w atrakcyjnej cenie. Dla przedsi\u0119biorstw, kt\u00f3re chc\u0105 pozby\u0107 si\u0119 swoich u\u017cywanych maszyn, jest to wi\u0119c obiecuj\u0105cy czas.<\/p>\n

Niekt\u00f3rzy producenci i dostawcy z bran\u017cy motoryzacyjnej ju\u017c rozpocz\u0119li restrukturyzacj\u0119 produkcji i dobrze oceniaj\u0105 swoje przygotowanie na wyzwania przysz\u0142o\u015bci. Mi\u0119dzynarodowy internetowy dom aukcyjny maszyn u\u017cywanych Surplex.com w ostatnich miesi\u0105cach zrealizowa\u0142 wiele aukcji wyposa\u017cenia technicznego bran\u017cy motoryzacyjnej pochodz\u0105cego od znanych, europejskich zak\u0142ad\u00f3w produkcyjnych. W szczeg\u00f3lno\u015bci w\u0142a\u015bciciela zmieni\u0142y instalacje techniki robotycznej ? takie jak cele spawalnicze, roboty przemys\u0142owe i instalacje kompaktowe ? oraz obrabiarki CNC. R\u00f3wnie\u017c kompleksowe zamkni\u0119cia zak\u0142ad\u00f3w produkcyjnych, jak w przypadku dostawcy Adient Automotive Romania, s\u0105 realizowane przez jeden podmiot. Zak\u0142ady, kt\u00f3re w \u015bwietle obecnych zmian chc\u0105 dostosowa\u0107 swoj\u0105 produkcj\u0119, mog\u0105 liczy\u0107 w Surplex na pierwszorz\u0119dn\u0105 obs\u0142ug\u0119.<\/p>\n


\n

Surplex<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Decyzja zosta\u0142a ju\u017c praktycznie podj\u0119ta: od 2035 r. w Unii Europejskiej do ruchu drogowego nie b\u0119d\u0105 dopuszczane \u017cadne pojazdy z silnikiem spalinowym. W konsekwencji bran\u017ca motoryzacyjna stoi przed konieczno\u015bci\u0105 przebudowy […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":191,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[32],"tags":[65,64,66,67,68],"class_list":["post-190","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","category-biznes-i-gospodarka","tag-automotive","tag-covid-19","tag-emisja-co2","tag-surplex","tag-unia-europejska"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/190","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=190"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/190\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":214,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/190\/revisions\/214"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/191"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=190"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=190"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=190"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}