Niemiecki cesarz Wilhelm II mia\u0142 podobno powiedzie\u0107 ?Automobil jest przej\u015bciowym zjawiskiem?. Przy czym z jednym mia\u0142 racj\u0119: dni samochod\u00f3w z silnikiem spalinowym, takie jak znamy obecnie, s\u0105 policzone. Od 2035 r. w Unii Europejskiej do ruchu drogowego maj\u0105 nie by\u0107 dopuszczane \u017cadne pojazdy z konwencjonalnym silnikiem.<\/p>\n
Ambitne cele klimatyczne<\/strong><\/p>\n Unia Europejska odgrywa wiod\u0105c\u0105 rol\u0119 i do 2050 r. chce osi\u0105gn\u0105\u0107 neutralno\u015b\u0107 klimatyczn\u0105. Jedna czwarta \u0142\u0105cznych emisji CO2<\/sub> w ca\u0142ej Europie pochodzi z sektora transportu. W 2019 r. transport drogowy w UE by\u0142 odpowiedzialny za emisj\u0119 prawie 800 mln ton CO2<\/sub>. Najwi\u0119ksza cz\u0119\u015b\u0107 tych emisji (62%) pochodzi z samochod\u00f3w osobowych i motocykli.<\/p>\n W ramach Zielonego \u0141adu UE podj\u0119\u0142a w czerwcu tego roku decyzj\u0119 o wycofaniu pojazd\u00f3w z silnikami spalinowymi do 2035 r. Zgody udzieli\u0142y tak\u017ce ministerstwa \u015brodowiska UE. Teraz kraje UE i Parlament Europejski musz\u0105 wypracowa\u0107 kompromis. Furtk\u0105 w tym rozwi\u0105zaniu mog\u0142yby by\u0107 tzw. e-fuels, czyli e-paliwa. Celem jest jednak pe\u0142na elektryfikacja pojazd\u00f3w.<\/p>\n Szeroko zakrojone konsekwencje dla produkcji<\/strong><\/p>\n Dla produkcji samochod\u00f3w oznacza to, \u017ce niekt\u00f3re komponenty pojazd\u00f3w zostan\u0105 wycofane lub zmienione, a niekt\u00f3re pojawi\u0105 si\u0119 po raz pierwszy w ofercie dostawc\u00f3w. Zamiast silnika spalinowego potrzebna b\u0119dzie maszyna elektryczna. Zamiast uk\u0142adu zasilania paliwem wbudowywane b\u0119d\u0105 systemy akumulatorowe lub ogniw paliwowych. Uk\u0142ad wydechowy i alternator odejd\u0105 do lamusa, a skrzynia bieg\u00f3w b\u0119dzie musia\u0142a zosta\u0107 odpowiednio zmodyfikowana. Ponadto potrzebna b\u0119dzie elektronika mocy, kt\u00f3ra do tej pory nie by\u0142a montowana w samochodach. Zmieni\u0105 si\u0119 nie tylko poszczeg\u00f3lne uk\u0142ady, lecz r\u00f3wnie\u017c ca\u0142a architektura pojazdu, poniewa\u017c silniki elektryczne wymagaj\u0105 mniej miejsca.<\/p>\n Wyzwania finansowe<\/strong><\/p>\n Zak\u0142\u00f3cenia w \u0142a\u0144cuchach dostawach i pandemia koronawirusa odcisn\u0119\u0142y swoje pi\u0119tno nie tylko na bran\u017cy motoryzacyjnej. Planowana zmiana nap\u0119du ze spalinowego na elektryczny b\u0119dzie stanowi\u0107 wyzwanie finansowe. Zgodnie z szacunkami VDA do 2030 r. trzeba b\u0119dzie zainwestowa\u0107 ponad 100 miliard\u00f3w euro w przebudow\u0119 bran\u017cy produkcji samochod\u00f3w. Tylko jak sfinansowa\u0107 to przedsi\u0119wzi\u0119cie?<\/p>\n Maszyny u\u017cywane sposobem na przeprowadzenie zmian<\/strong><\/p>\n Jedn\u0105 z mo\u017cliwo\u015bci dla przedsi\u0119biorstw w bran\u017cy samochodowej jest sprzeda\u017c niepotrzebnych element\u00f3w maj\u0105tku na rynku maszyn u\u017cywanych. Obecnie rynek ten prze\u017cywa sw\u00f3j rozkwit, co jest skutkiem napi\u0119tej sytuacji w bran\u017cy budowy maszyn i instalacji dotkni\u0119tej r\u00f3wnie\u017c aktualnymi problemami z dostawami, rosn\u0105cymi kosztami i brakiem wykwalifikowanej kadry. Na rynku maszyn u\u017cywanych instalacje produkcyjne mog\u0105 zosta\u0107 zakupione w kr\u00f3tkim terminie, a tak\u017ce w atrakcyjnej cenie. Dla przedsi\u0119biorstw, kt\u00f3re chc\u0105 pozby\u0107 si\u0119 swoich u\u017cywanych maszyn, jest to wi\u0119c obiecuj\u0105cy czas.<\/p>\n Niekt\u00f3rzy producenci i dostawcy z bran\u017cy motoryzacyjnej ju\u017c rozpocz\u0119li restrukturyzacj\u0119 produkcji i dobrze oceniaj\u0105 swoje przygotowanie na wyzwania przysz\u0142o\u015bci. Mi\u0119dzynarodowy internetowy dom aukcyjny maszyn u\u017cywanych Surplex.com w ostatnich miesi\u0105cach zrealizowa\u0142 wiele aukcji wyposa\u017cenia technicznego bran\u017cy motoryzacyjnej pochodz\u0105cego od znanych, europejskich zak\u0142ad\u00f3w produkcyjnych. W szczeg\u00f3lno\u015bci w\u0142a\u015bciciela zmieni\u0142y instalacje techniki robotycznej ? takie jak cele spawalnicze, roboty przemys\u0142owe i instalacje kompaktowe ? oraz obrabiarki CNC. R\u00f3wnie\u017c kompleksowe zamkni\u0119cia zak\u0142ad\u00f3w produkcyjnych, jak w przypadku dostawcy Adient Automotive Romania, s\u0105 realizowane przez jeden podmiot. Zak\u0142ady, kt\u00f3re w \u015bwietle obecnych zmian chc\u0105 dostosowa\u0107 swoj\u0105 produkcj\u0119, mog\u0105 liczy\u0107 w Surplex na pierwszorz\u0119dn\u0105 obs\u0142ug\u0119.<\/p>\n Surplex<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Decyzja zosta\u0142a ju\u017c praktycznie podj\u0119ta: od 2035 r. w Unii Europejskiej do ruchu drogowego nie b\u0119d\u0105 dopuszczane \u017cadne pojazdy z silnikiem spalinowym. W konsekwencji bran\u017ca motoryzacyjna stoi przed konieczno\u015bci\u0105 przebudowy […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":191,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[32],"tags":[65,64,66,67,68],"class_list":["post-190","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","category-biznes-i-gospodarka","tag-automotive","tag-covid-19","tag-emisja-co2","tag-surplex","tag-unia-europejska"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/190","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=190"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/190\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":214,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/190\/revisions\/214"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/191"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=190"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=190"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=190"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}
\n