Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":1762,"date":"2006-02-01T13:23:40","date_gmt":"2006-02-01T13:23:40","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=1762"},"modified":"2008-10-08T15:24:40","modified_gmt":"2008-10-08T15:24:40","slug":"w-poszukiwaniu-niedoskonalosci-czyli-lepsze-wrogiem-dobrego","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/w-poszukiwaniu-niedoskonalosci-czyli-lepsze-wrogiem-dobrego\/","title":{"rendered":"W poszukiwaniu niedoskona\u0142o\u015bci… czyli lepsze wrogiem dobrego"},"content":{"rendered":"

Czy ameryka\u0144scy i europejscy producenci samochod\u00f3w s\u0105 w stanie zbudowa\u0107 pojazdy tak niezawodne, jak Lexus czy Honda? Odpowied\u017a brzmi twierdz\u0105co, je\u017celi… zastosuj\u0105 koncepcj\u0119 budowy funkcjonalnej*<\/strong><\/em><\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nJay Baron, badaj\u0105c kilka lat temu mechanizmy drzwi samochodowych, doszed\u0142 do zaskakuj\u0105cego odkrycia: mechanizmy drzwi jednego z producent\u00f3w, wykonane z niemal doskona\u0142ych cz\u0119\u015bci, uzyskiwa\u0142y kiepskie oceny nabywc\u00f3w, kt\u00f3rzy skar\u017cyli si\u0119, \u017ce drzwi s\u0105 nieszczelne. Baron, kt\u00f3ry sp\u0119dzi\u0142 p\u00f3\u0142 \u017cycia na badaniu takich spraw, wybra\u0142 si\u0119 do miejscowego producenta samochod\u00f3w, aby podzieli\u0107 si\u0119 z nim z\u0142\u0105 wiadomo\u015bci\u0105.<\/p>\n

\nTam jednak zamiast wyraz\u00f3w wdzi\u0119czno\u015bci, Barona spotka\u0142 \u015bmiech. ? \u015amieli si\u0119, poniewa\u017c wszystkie ich dane wskazywa\u0142y na to, \u017ce robi\u0105 znakomite drzwi ? m\u00f3wi Baron, prezes Center for Automobile Research (CAR), zespo\u0142u ekspert\u00f3w samochodowych z Michigan. ? Problem polega\u0142 na tym, \u017ce ich dane pochodzi\u0142y z pomiar\u00f3w, a nie od nabywc\u00f3w.<\/p>\n

\nRzeczywi\u015bcie, in\u017cynierowie mierzyli mechanizmy drzwi tysi\u0105ce razy, ale nie mieli poj\u0119cia o tym, \u017ce przy codziennym u\u017cywaniu zaczyna przez nie… przecieka\u0107 woda. Tak wi\u0119c, jak stwierdzi\u0142 Baron, ci in\u017cynierowie nie byli ani pierwszymi, ani ostatnimi, kt\u00f3rzy s\u0105dz\u0105, \u017ce przeprowadzane przez nich pomiary s\u0105 wystarczaj\u0105c\u0105 recept\u0105 na dobr\u0105 jako\u015b\u0107 i niezawodno\u015b\u0107.<\/p>\n\n\n\n\n
\n

\"\"<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

BADANIA MAGAZYNU<\/strong> Consumer Reports nad zadowoleniem w\u0142a\u015bcicieli, wykaza\u0142y, \u017ce o\u015bmioletni Lexus stwarza\u0142 mniej problem\u00f3w w przeliczeniu na sto samochod\u00f3w, ni\u017c p\u00f3\u0142roczny BMW serii 7. Bez komentarza!<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

\nNa podstawie do\u015bwiadcze\u0144, Baron mo\u017ce przekaza\u0107 istotn\u0105 uwag\u0119 dla takich zespo\u0142\u00f3w in\u017cynierskich: ? Je\u017celi zak\u0142adacie, \u017ce uzyskacie lepsz\u0105 jako\u015b\u0107, domagaj\u0105c si\u0119 bardzo niskich tolerancji cz\u0119\u015bci, to waszym osi\u0105gni\u0119ciem b\u0119dzie zaledwie druga klasa wynik\u00f3w. Jay twierdzi, \u017ce wysoka niezawodno\u015b\u0107 nie wynika ze stosowania perfekcyjnych komponent\u00f3w i jako przyk\u0142ad wymienia… azjatyckich producent\u00f3w samochod\u00f3w. Jak wynika z bada\u0144 przeprowadzonych przez Uni\u0119 Konsument\u00f3w oraz J.D. Power and Associates, azjatyccy producenci buduj\u0105 niezawodne samochody ju\u017c od ponad trzydziestu lat. W tym roku J.D. Power oceni\u0142 japo\u0144skiego Lexusa jako mark\u0119 najbardziej godn\u0105 zaufania, natomiast magazyn Consumer Reports na li\u015bcie 54 ?dobrych okazji? w\u015br\u00f3d samochod\u00f3w u\u017cywanych wymienia a\u017c… 46 samochod\u00f3w pochodz\u0105cych z Azji. Consumer Reports, kt\u00f3ry nie wpisa\u0142 \u017cadnego samochodu z azjatyckich na list\u0119 34 ?z\u0142ych okazji?, ujawnia, \u017ce o\u015bmioletni Lexus stwarza mniej problem\u00f3w ni\u017c sze\u015bciomiesi\u0119czne BMW serii 7. (Potwierdzeniem takich wynik\u00f3w, na rynku europejskim, s\u0105 publikowane niemieckie statystyki TUV i rankingi samochod\u00f3w u\u017cywanych ? przyp. redakcji). Powodem tej jako\u015bciowej dominacji jest, zdaniem Barona, to, \u017ce japo\u0144scy producenci dokonuj\u0105 mniejszej liczby pomiar\u00f3w, a jako\u015b\u0107 ich podzespo\u0142\u00f3w wcale nie nale\u017cy do perfekcyjnych. Hej, czy\u017cby\u015bmy chcieli powiedzie\u0107: ?niedoskona\u0142e cz\u0119\u015bci?? W rzeczy samej tak! Badania Barona dowiod\u0142y ? co brzmi wr\u0119cz niewiarygodnie ? \u017ce historie o przyk\u0142adaniu przez Japo\u0144czyk\u00f3w ogromnej uwagi do szczeg\u00f3\u0142\u00f3w, to tylko obiegowe opinie, nie maj\u0105ce nic wsp\u00f3lnego z prawd\u0105. Metody produkcji, kt\u00f3re zaowocowa\u0142y tak\u0105 niezawodno\u015bci\u0105 azjatyckich samochod\u00f3w, maj\u0105 o wiele wi\u0119cej wsp\u00f3lnego z dobr\u0105 praktyk\u0105, ni\u017c z perfekcjonizmem.<\/p>\n

\n? To jest sprzeczne ze zdrowym rozs\u0105dkiem ? zauwa\u017ca David Cole, prezes CAR, by\u0142y profesor in\u017cynierii samochodowej na Uniwersytecie Michigan. ? Wydaje si\u0119 to nie mie\u0107 sensu, ale je\u017celi buduje si\u0119 powtarzalne, niedoskona\u0142e cz\u0119\u015bci, wtedy mo\u017cna rozwi\u0105za\u0107 systemowo wi\u0119kszo\u015b\u0107 problem\u00f3w jako\u015bciowych.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nNie zarz\u0105dza\u0107 w mikroskali<\/strong><\/p>\n

\nPo raz pierwszy Baron zetkn\u0105\u0142 si\u0119 z tymi zaskakuj\u0105cymi prawdami w ko\u0144cu lat osiemdziesi\u0105tych, pracuj\u0105c nad doktoratem. Jego hipotezy, ugruntowane przez ameryka\u0144skich producent\u00f3w samochod\u00f3w i przemys\u0142 stalowy, zaprowadzi\u0142y go do fabryk samochod\u00f3w w Stanach Zjednoczonych, Europie i w Azji. Podczas tych podr\u00f3\u017cy Baron stan\u0105\u0142 w obliczu zadziwiaj\u0105cych fakt\u00f3w: w japo\u0144skich fabrykach in\u017cynierowie nie kontrolowali procesu produkcji tak drobiazgowo, jak ich ameryka\u0144scy czy europejscy konkurenci.<\/p>\n\n\n\n\n
\n

\"\"<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

KONWENCJONALNE<\/strong> procesy produkcyjne wymagaj\u0105, \u017ceby ka\u017cda cz\u0119\u015b\u0107 przesz\u0142a tak zwany Cpk (kt\u00f3ry okre\u015bla, czy cz\u0119\u015b\u0107 po przej\u015bciu przez rygorystyczny zestaw pomiar\u00f3w spe\u0142nia wymagan\u0105 tolerancj\u0119 wymiarow\u0105). W systemie budowy funkcjonalnej, je\u017celi cz\u0119\u015b\u0107 jest zbli\u017cona do specyfikacji, mo\u017ce by\u0107 u\u017cyta do monta\u017cu. Dopiero ca\u0142y zmontowany zesp\u00f3\u0142 poddawany jest \u015bci\u015blejszym tolerancjom<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

\n? Pytali\u015bmy: ?Jak osi\u0105gacie wysok\u0105 jako\u015b\u0107, je\u017celi prawie nie mierzycie cz\u0119\u015bci?? ? wspomina Baron.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nZar\u00f3wno on, jak i inni badacze odkryli, \u017ce Japo\u0144czycy ukierunkowali si\u0119 na stabilne wytwarzanie. ? Je\u017celi ma si\u0119 \u015bwiadomo\u015b\u0107 prowadzenia sta\u0142ego procesu produkcyjnego, nie ma potrzeby takiego cz\u0119stego wykonywania pomiar\u00f3w ? m\u00f3wi Baron. Zaskoczy\u0142o go, \u017ce oko\u0142o 20 procent cz\u0119\u015bci w tych fabrykach w og\u00f3le nie mie\u015bci\u0142o si\u0119 w specyfikacjach. Zastanawia\u0142 si\u0119, jak mo\u017ce jako\u015b\u0107 systemu by\u0107 tak wysoka, je\u017celi jako\u015b\u0107 komponent\u00f3w jest tak niska? Odpowied\u017a by\u0142a ukryta w samym procesie produkcji. Zamiast koncentrowa\u0107 si\u0119 na jako\u015bci poszczeg\u00f3lnych cz\u0119\u015bci, japo\u0144scy in\u017cynierowie po\u015bwi\u0119cili ca\u0142\u0105 swoj\u0105 uwag\u0119 jako\u015bci systemowej. Dzi\u0119ki takiemu podej\u015bciu mogli zmontowa\u0107 niezawodny system z zestaw\u00f3w cz\u0119\u015bci, kt\u00f3rym daleko by\u0142o do doskona\u0142o\u015bci.<\/p>\n

\nBaron por\u00f3wnuje ich proces produkcji do pracy stolarza, przybijaj\u0105cego gwo\u017adziami listw\u0119 pod\u0142ogow\u0105 do ok\u0142adziny \u015bciennej. Zamiast przycina\u0107 ka\u017cdy kawa\u0142ek zgodnie ze szczeg\u00f3\u0142owymi wymiarami, stolarz po prostu uk\u0142ada wszystkie odcinki i dopiero potem dokrawa ostatni tak, \u017ceby pasowa\u0142. W rezultacie, jak m\u00f3wi Baron, otrzymuje ca\u0142o\u015b\u0107 wysokiej jako\u015bci.<\/p>\n

\n? Wszystko, co stolarz musi zrobi\u0107, to tylko dopasowa\u0107 ostatni odcinek, wtedy ca\u0142o\u015b\u0107 b\u0119dzie doskona\u0142a ? m\u00f3wi Baron.<\/p>\n

\n? B\u0142\u0119dnie postrzegamy japo\u0144sk\u0105 jako\u015b\u0107 ? wyja\u015bnia Baron. ? Ludzie wierz\u0105, \u017ce japo\u0144scy producenci samochod\u00f3w wykonuj\u0105 wszystkie cz\u0119\u015bci bardzo precyzyjnie, co wcale nie jest prawd\u0105. Stwierdzili\u015bmy, \u017ce nie dbaj\u0105 oni o wykonanie ka\u017cdej cz\u0119\u015bci zgodnie z precyzyjn\u0105 specyfikacj\u0105. Oni po prostu staraj\u0105 si\u0119, \u017ceby ca\u0142y zestaw spe\u0142nia\u0142 specyfikacj\u0119. I, oczywi\u015bcie, nie bawi\u0105 si\u0119 oni w mikro-zarz\u0105dzanie procesem produkcji.<\/p>\n

\nNa dobr\u0105 spraw\u0119 \u017caden z propagator\u00f3w tej techniki nie twierdzi, \u017ce doskona\u0142e cz\u0119\u015bci s\u0105 czym\u015b z\u0142ym. S\u0105dz\u0105 oni raczej, \u017ce pogo\u0144 za perfekcj\u0105 jest w najlepszym razie nie do ko\u0144ca uzasadniona i mo\u017ce sko\u0144czy\u0107 si\u0119 marnotrawstwem czasu i pieni\u0119dzy.<\/p>\n

\n? Osobi\u015bcie nie mam nic przeciwko perfekcyjnym cz\u0119\u015bciom ? m\u00f3wi Baron. ? Ale, je\u017celi wytwarzanie doskona\u0142ych cz\u0119\u015bci jest zaporowo drogie, wtedy traci to sens. W prze\u0142o\u017ceniu na konwencjonalny j\u0119zyk termin\u00f3w jako\u015bciowych, tezy Barona stwierdzaj\u0105, \u017ce azjatyckie metody skupiaj\u0105 si\u0119 na tak zwanym ?Cp?, czyli wsp\u00f3\u0142czynniku okre\u015blaj\u0105cym czyj\u0105\u015b mo\u017cliwo\u015b\u0107 uzyskania sp\u00f3jnych rezultat\u00f3w od serii do serii. Amerykanie i Europejczycy skupiaj\u0105 si\u0119 natomiast na tak zwanym ?Cpk?, kt\u00f3ry okre\u015bla, na ile dobrze konkretna cz\u0119\u015b\u0107 pasuje do absolutnej, mierzalnej warto\u015bci.<\/p>\n\n\n\n\n
\n

\"\"<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

W badaniach drzwi samochodowych, prowadzonych przez CAR, japo\u0144skie firmy motoryzacyjne uzyska\u0142y najni\u017csz\u0105 jako\u015b\u0107, mierzon\u0105 przy pomocy Cpk, ale mia\u0142y wy\u017csze notowania w\u015br\u00f3d nabywc\u00f3w. W przeciwie\u0144stwie do nich, drzwi producent\u00f3w ameryka\u0144skich mia\u0142y wy\u017csze wska\u017aniki Cpk, ale tylko \u015brednie notowania w\u015br\u00f3d nabywc\u00f3w<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

\n? Japo\u0144czycy zmierzaj\u0105 do niskich odchyle\u0144 poszczeg\u00f3lnych cz\u0119\u015bci i dopiero wtedy wykonuj\u0105 pomiary cz\u0119\u015bci poza specyfikacj\u0105 ? m\u00f3wi Baron.<\/p>\n

\nIstota niezawodno\u015bci<\/strong><\/p>\n

\nMetoda zwana ?budow\u0105 funkcjonaln\u0105? zacz\u0119\u0142a przeciera\u0107 sobie szlaki w\u015br\u00f3d ameryka\u0144skich producent\u00f3w samochod\u00f3w. ? General Motors stosuje te praktyki ju\u017c od kilku lat, Chrysler r\u00f3wnie\u017c zmierza w tym kierunku. Ford sp\u00f3\u017ania si\u0119 nieco, ale te\u017c zacz\u0105\u0142 jej u\u017cywa\u0107 ? m\u00f3wi Cole. Baron jest zdania, \u017ce ameryka\u0144ska i europejska adaptacja metody jest chaotyczna, podczas gdy u producent\u00f3w takich jak Honda i Toyota jej wdro\u017cenie ma charakter kompleksowy.<\/p>\n

\nW tym artykule producenci samochod\u00f3w do\u015b\u0107 pow\u015bci\u0105gliwie wypowiadaj\u0105 si\u0119 na temat wdro\u017ce\u0144 powy\u017cszej metody do linii produkcyjnych, wymieniaj\u0105c raczej jej konkurencyjne aspekty. Ameryka\u0144scy producenci narz\u0119dzi s\u0105 jednak zdania, \u017ce ta technika oferuje korzy\u015bci zar\u00f3wno im, jak i nabywcom, czyli producentom samochod\u00f3w.<\/p>\n

\n? Jest to najlepsza metoda produkcji, ale oczywi\u015bcie mo\u017cemy jej u\u017cywa\u0107 tylko wtedy, je\u017celi nabywca wyra\u017ca na to zgod\u0119 ? m\u00f3wi Mark Schmidt, prezes Atlas Tool, Inc., firmy z Detroit, kt\u00f3ra produkuje matryce do t\u0142oczenia m.in. element\u00f3w karoserii dla producent\u00f3w samochod\u00f3w.<\/p>\n

\nSchmidt m\u00f3wi, \u017ce budowa funkcjonalna mo\u017ce obni\u017cy\u0107 koszty zar\u00f3wno producent\u00f3w matryc, jak i wytw\u00f3rc\u00f3w samochod\u00f3w. Przytacza przyk\u0142ad producenta, kt\u00f3ry wykorzysta\u0142 budow\u0119 funkcjonaln\u0105 na etapie produkcji dachu samochodu, w kt\u00f3rym osiem punkt\u00f3w kontrolnych znalaz\u0142o si\u0119 poza specyfikacj\u0105. Zamiast stara\u0107 si\u0119 poprawi\u0107 wszystkie osiem punkt\u00f3w, producent poprosi\u0142 firm\u0119 Atlas o poprawienie tylko trzech z nich. Wybieraj\u0105c budow\u0119 funkcjonaln\u0105, in\u017cynierowie zdecydowali, \u017ce monta\u017c b\u0119dzie mia\u0142 lepsz\u0105 jako\u015b\u0107 i matryce zostan\u0105 wykonane znacznie szybciej i mniejszym kosztem, je\u017celi ogranicz\u0105 si\u0119 tylko do poprawienia trzech krytycznych obszar\u00f3w.<\/p>\n

\n? Gdyby nie zastosowali budowy funkcjonalnej, producent samochodu nie wiedzia\u0142by, kt\u00f3re tolerancje s\u0105 wa\u017cne, a kt\u00f3re mniej istotne ? wyja\u015bnia Schmidt. ? Ale poniewa\u017c skupili si\u0119 na jako\u015bci produktu ko\u0144cowego, a nie tylko cz\u0119\u015bci, otrzymali nagrod\u0119 w postaci… uzyskania lepszej jako\u015bci za mniejsze pieni\u0105dze.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nAtlas Tool i inni producenci twierdz\u0105, \u017ce zastosowali t\u0119 technik\u0119 przy dachach samochod\u00f3w, maskach silnika, pokrywach baga\u017cnika, drzwiach, pod\u0142u\u017cnicach i cz\u0119\u015bciach ramy. Baron dodaje, \u017ce metod\u0119 mo\u017cna te\u017c stosowa\u0107 do podzespo\u0142\u00f3w plastikowych i elektronicznych, takich jak tablice przyrz\u0105d\u00f3w.<\/p>\n

\nU\u017cytkownicy metody budowy funkcjonalnej upieraj\u0105 si\u0119, \u017ce ma ona wi\u0119cej sensu, ni\u017c metoda tradycyjna, oparta na ?Cpk?. Argumentuj\u0105, \u017ce producenci usi\u0142uj\u0105cy wyprodukowa\u0107 doskona\u0142e komponenty, porywaj\u0105 si\u0119 na rzecz niemo\u017cliw\u0105.<\/p>\n

\n? Ca\u0142o\u015b\u0107 (w znaczeniu zespo\u0142u, zestawu) nigdy nie b\u0119dzie w 100 procentach zgodna ze specyfikacj\u0105 na jakimkolwiek etapie produkcji ? m\u00f3wi Schmidt z Atlas Tools. ? To po prostu jest niemo\u017cliwe.<\/p>\n

\nWielu krajowych producent\u00f3w usi\u0142uje jeszcze lansowa\u0107 koncepcj\u0119 doskona\u0142ych cz\u0119\u015bci, mimo i\u017c wiedz\u0105, i\u017c cz\u0119\u015bci produkowane z arkuszy blachy i innych materia\u0142\u00f3w cz\u0119sto ulegaj\u0105 zniekszta\u0142ceniom w procesie produkcji.<\/p>\n

\nCo gorsza, pr\u00f3by naprawienia takich deformacji mog\u0105 spowodowa\u0107, \u017ce cz\u0119\u015bci gdzie indziej wypadn\u0105 poza specyfikacj\u0119.<\/p>\n

\nBaron wspomina pewien projekt, w kt\u00f3rym producent samochod\u00f3w wymaga\u0142 1400 punkt\u00f3w kontrolnych na matrycy do t\u0142oczenia drzwi. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 projektant\u00f3w s\u0105dzi, \u017ce w ten spos\u00f3b podnios\u0105 jako\u015b\u0107, je\u017celi b\u0119d\u0105 si\u0119 domaga\u0107 a\u017c 1400 punkt\u00f3w kontrolnych na formie.<\/p>\n

\n? Nikt jednak nie jest w stanie skontrolowa\u0107 tych 1400 punkt\u00f3w. Twierdz\u0105 oni, \u017ce chc\u0105 wykona\u0107 doskona\u0142\u0105 cz\u0119\u015b\u0107, a w rzeczywisto\u015bci tylko zawy\u017caj\u0105 cen\u0119 narz\u0119dzia ? m\u00f3wi Baron.<\/p>\n

\nWyj\u015b\u0107 poza konwencjonaln\u0105 m\u0105dro\u015b\u0107<\/strong><\/p>\n

\nPropagatorzy budowy funkcjonalnej argumentuj\u0105, \u017ce w\u0142a\u015bnie ta koncepcja le\u017cy u podstaw sukcesu azjatyckich producent\u00f3w samochod\u00f3w. Bior\u0105c pod uwag\u0119 wszystkie obiektywne mierniki, japo\u0144scy producenci samochod\u00f3w udowadniaj\u0105 wysok\u0105 jako\u015b\u0107 swoich wyrob\u00f3w ju\u017c od prawie dwudziestu pi\u0119ciu lat. Magazyn Consumer Reports, kt\u00f3ry bada rynek samochodowy, zebra\u0142 dane od ponad 600 000 w\u0142a\u015bcicieli, wci\u0105\u017c daje wysokie oceny samochodom wyprodukowanym przez Hond\u0119, Toyot\u0119, Nissana, Mazd\u0119 i Subaru. Na li\u015bcie ?z\u0142ych zakup\u00f3w? Consumer Reports nie umie\u015bci\u0142 \u017cadnego z azjatyckich samochod\u00f3w, a niekt\u00f3re japo\u0144skie modele z najni\u017cszej p\u00f3\u0142ki cenowej w dziedzinie niezawodno\u015bci zdeklasowa\u0142y luksusowe limuzyny. Na przyk\u0142ad Honda Civic wypad\u0142a lepiej ni\u017c Audi A6, BMW serii 7, a tak\u017ce Mercedesy klasy C, CLK, klasy M i klasy S.<\/p>\n

\n? W wi\u0119kszo\u015bci przypadk\u00f3w najbardziej niezawodnymi samochodami okaza\u0142y si\u0119 produkty Hondy i Toyoty ? m\u00f3wi David Champion, dyrektor do spraw bada\u0144 w dziale badawczym Unii Konsument\u00f3w. ? Ich pojazdy s\u0105 tak samo skomplikowane i maj\u0105 tyle samo elektroniki, co Mercedes i BMW, a w dodatku… one dzia\u0142aj\u0105.<\/p>\n

\nChampion i inni eksperci nie stawiaj\u0105 pod znakiem zapytania najwy\u017cszych osi\u0105g\u00f3w wielu niemieckich samochod\u00f3w. Ich zdazdaniem, wy\u015bcig w dziedzinie niezawodno\u015bci, to zupe\u0142nie inna sprawa.<\/p>\n

\n? Niezawodno\u015b\u0107 jest tym, co pozwoli\u0142o japo\u0144skim samochodom odnie\u015b\u0107 sukces. Ich pierwsze samochody, m.in. Towoty Corolle, Nissany Stanza i Hondy Accord ? wcale nie by\u0142y szczeg\u00f3lnie dynamiczne, ale konsument mia\u0142 pewno\u015b\u0107, \u017ce b\u0119d\u0105 dzia\u0142a\u0142y ? dodaje Champion.<\/p>\n

\nWdro\u017cenie tych technik wci\u0105\u017c jeszcze przychodzi opornie producentom samochod\u00f3w z Europy i Stan\u00f3w Zjednoczonych. Powody tego s\u0105 r\u00f3\u017cne ? od obawy przed zmianami do polityki korporacyjnej.<\/p>\n

\n? Bardzo trudno jest zmieni\u0107 konwencjonalny spos\u00f3b my\u015blenia ? m\u00f3wi Cole z CAR.<\/p>\n

\n? A konwencjonalna wiedza utwierdzi\u0142a przekonanie, \u017ce tylko doskona\u0142e cz\u0119\u015bci daj\u0105 w rezultacie doskona\u0142e systemy.<\/p>\n

\nWymagane do\u015bwiadczenie w projektowaniu<\/strong><\/p>\n

\nPropagatorzy budowy funkcjonalnej zdaj\u0105 sobie spraw\u0119, \u017ce przystosowanie si\u0119 do tej metodologii mo\u017ce okaza\u0107 si\u0119 bardzo trudne. Ich zdaniem dzisiejsze konwencjonalne praktyki s\u0105 \u0142atwiejsze, by utrzyma\u0107 swoj\u0105 pozycj\u0119, poniewa\u017c nie zmuszaj\u0105 nikogo do podejmowania ryzyka. Takie metody daj\u0105 projektantom sta\u0142\u0105, solidn\u0105 podstaw\u0119 do odrzucania cz\u0119\u015bci.<\/p>\n

\n? Nikt nigdy nie narazi si\u0119 na k\u0142opoty, je\u017celi powie, \u017ce matryca nie jest doskona\u0142a ? m\u00f3wi Baron. ? \u0141atwiej jest udawa\u0107, \u017ce chce si\u0119 produkowa\u0107 doskona\u0142e cz\u0119\u015bci i dalej podejmowa\u0107 decyzje, bazuj\u0105ce na tym stwierdzeniu.<\/p>\n

\nSchmidt z Atlas Tools dodaje, \u017ce budowa funkcjonalna wymaga przeprowadzenia ekspertyzy rzeczywistego projektu. ? Potrzebny jest do\u015bwiadczony projektant, kt\u00f3ry powie: ?Nie przejmuj si\u0119 t\u0105 tolerancj\u0105, ona jest bez znaczenia dla tej cz\u0119\u015bci? ? twierdzi Schmidt i dodaje: ? Ale niedo\u015bwiadczony projektant nie b\u0119dzie wiedzia\u0142, kt\u00f3r\u0105 tolerancj\u0119 mo\u017ce sobie odpu\u015bci\u0107, no i nie odpu\u015bci niczego. B\u0119dzie wymaga\u0142, \u017ceby wszystko by\u0142o perfekcyjne.<\/p>\n

\nSchmidt wierzy, \u017ce kluczem do budowy funkcjonalnej jest klimat wsp\u00f3\u0142pracy mi\u0119dzy firmami OEM (Original Equipment Manufacturer ? producent oryginalnego wyposa\u017cenia, oryginalnych element\u00f3w) i sprzedawcami. Jest on zdania, \u017ce obie strony powinny wsp\u00f3lnie pracowa\u0107, a nie wytyka\u0107 si\u0119 palcami Co wi\u0119cej, wydzia\u0142y produkcyjne musz\u0105 mie\u0107 wol\u0119 zainwestowania czasu i wysi\u0142k\u00f3w w proces wytwarzania, jak r\u00f3wnie\u017c \u015bwiadomo\u015b\u0107, \u017ce na mecie tego wy\u015bcigu czeka ich nagroda w postaci… wielkiej obni\u017cki koszt\u00f3w produkcji. Tylko wtedy, jak twierdzi, in\u017cynierowie b\u0119d\u0105 sk\u0142onni do odrzucenia idei, zgodnie z kt\u00f3r\u0105 tylko perfekcyjnie wykonane cz\u0119\u015bci daj\u0105 perfekcyjny system.<\/p>\n

\n? To nie jest tak, \u017ce perfekcyjne cz\u0119\u015bci s\u0105 czym\u015b z\u0142ym. Problem tkwi tylko w tym, \u017ce bardzo trudno jest je wyprodukowa\u0107 ? podsumowuje Cole.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nJay Baron, prezes Center for Automobile Research (CAR), twierdzi, \u017ce projektanci mog\u0105 przyczyni\u0107 si\u0119 do wzrostu niezawodno\u015bci systemu, wdra\u017caj\u0105c koncepcj\u0119 zwan\u0105 ?budow\u0105 funkcjonaln\u0105?. Aby to wprowadzi\u0107 w czyn, radzi zmieni\u0107 spos\u00f3b my\u015blenia w dw\u00f3ch kluczowych sprawach:<\/p>\n

\n1. Nie zak\u0142ada\u0107, \u017ce w\u0119\u017csze tolerancje i wi\u0119ksza liczba punkt\u00f3w kontrolnych podnios\u0105 jako\u015b\u0107. Baron argumentuje, \u017ce dodanie zbytecznych punkt\u00f3w kontrolnych do form i matryc jedynie zwi\u0119kszy koszty, a ponadto spowoduje ?panik\u0119 pierwszej godziny?. ? Nieszcz\u0119\u015bnicy w jakim\u015b warsztacie wyko\u0144cz\u0105 si\u0119, pr\u00f3buj\u0105c naprawia\u0107 te punkty tak, \u017ceby by\u0142y zgodne ze specyfikacj\u0105, tylko \u017ce to pozostanie bez wp\u0142ywu na jako\u015b\u0107, a jedynie wyd\u0142u\u017cy proces produkcji.<\/p>\n

\n2. Nale\u017cy zna\u0107 dok\u0142adnie proces wytwarzania form i monta\u017cu cz\u0119\u015bci, kt\u00f3r\u0105 si\u0119 produkuje. Baron twierdzi, \u017ce niedostateczna wiedza o procesie produkcji zmusza projektant\u00f3w do przestrzegania nierealnych specyfikacji. \u0141atwiej jest ? co nie znaczy, \u017ce lepiej ? zatrzyma\u0107 lini\u0119 z powodu wszystkich stwierdzonych tolerancji, wychodz\u0105cych poza specyfikacj\u0119. ? Je\u017celi znany jest spos\u00f3b monta\u017cu systemu, tym samym znany jest jego wp\u0142yw na koszty ? dodaje Baron.<\/p>\n

Autor: TEKST: CHUCK MURRAY<\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Czy ameryka\u0144scy i europejscy producenci samochod\u00f3w s\u0105 w stanie zbudowa\u0107 pojazdy tak niezawodne, jak Lexus czy Honda? Odpowied\u017a brzmi twierdz\u0105co, je\u017celi… zastosuj\u0105 koncepcj\u0119 budowy funkcjonalnej*<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-1762","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1762","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1762"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1762\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1762"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1762"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1762"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}