Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":1691,"date":"2006-01-01T12:48:37","date_gmt":"2006-01-01T12:48:37","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=1691"},"modified":"2008-10-08T14:49:07","modified_gmt":"2008-10-08T14:49:07","slug":"caly-czas-potrzeba-swiezych-pomyslow","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/caly-czas-potrzeba-swiezych-pomyslow\/","title":{"rendered":"Ca\u0142y czas potrzeba \u015bwie\u017cych pomys\u0142\u00f3w"},"content":{"rendered":"

Z Wojciechem Sierpowskim, za\u0142o\u017cycielem Klubu DesignForum, rysownikiem i znanym polskim dziennikarzem motoryzacyjnym ? <\/strong>rozmawia Maciej Stanis\u0142awski<\/em><\/p>\n

\nProsz\u0119 nam powiedzie\u0107, jak dosz\u0142o do powstania DesignForum? <\/strong><\/p>\n

\n? Pomys\u0142 na DesignForum narodzi\u0142 si\u0119 w\u0142a\u015bciwie wiele lat wcze\u015bniej. Ju\u017c jako ma\u0142y ch\u0142opiec rysowa\u0142em samochody i chcia\u0142em by\u0107 stylist\u0105. \u017bycie potoczy\u0142o si\u0119 troch\u0119 inaczej, ale w momencie, gdy zosta\u0142em dziennikarzem, zaj\u0105\u0142em si\u0119 ?designem? i tak jakby odczuwa\u0142em mniejsz\u0105 potrzeb\u0119 szukania mo\u017cliwo\u015bci zmiany zawodu, dziennikarstwo bardzo mi odpowiada\u0142o. Zaj\u0105\u0142em si\u0119 m.in. sportem samochodowym, rajdami, ale? ca\u0142y czas rysowa\u0142em. Najcz\u0119\u015bciej do szuflady, chocia\u017c niekt\u00f3re moje wskaz\u00f3wki dla pocz\u0105tkuj\u0105cych, m\u0142odych stylist\u00f3w publikowa\u0142em na \u0142amach tygodnika Motor. Zmiana nast\u0105pi\u0142a w momencie prezentacji nowego polskiego samochodu, jakim mia\u0142 by\u0107 Wars.<\/p>\n

\nTo by\u0142 rok 1986, a prezentacja mia\u0142a miejsce na terenie zak\u0142ad\u00f3w FSO? <\/strong><\/p>\n

\n? Dok\u0142adnej daty nie pami\u0119tam. Ale chyba tak. Dziennikarzom zabroniono wtedy wykonywania jakichkolwiek zdj\u0119\u0107, ale? nie by\u0142o mowy o rysowaniu. Oczywi\u015bcie nast\u0119pnego dnia mia\u0142em ju\u017c gotowy rysunek. Z ch\u0119ci\u0105 zamieszczano go nie tylko w Motorze. W zasadzie od tego si\u0119 wszystko zacz\u0119\u0142o, poniewa\u017c prasa zagraniczna te\u017c dowiedzia\u0142a si\u0119, \u017ce w Polsce powsta\u0142 prototyp do\u015b\u0107 nowoczesnego samochodu i poproszono mnie, \u017cebym przes\u0142a\u0142 im rysunki Warsa. I te rysunki, jak r\u00f3wnie\u017c moje wyobra\u017cenie o nowym ?polskim? samochodzie ? czyli Cinquecento ? ukaza\u0142y si\u0119 w wielu czasopismach na ca\u0142ym \u015bwiecie, m.in. w Japonii, w Peru ? wycinki mam do dzisiaj. Tak zacz\u0105\u0142 si\u0119 etap rysowania samochod\u00f3w, kt\u00f3rych nie ma? Czyli ?jak wyobra\u017casz sobie jaki\u015b tam samoch\u00f3d?. Tego by\u0142o coraz wi\u0119cej, w zwi\u0105zku z tym op\u0142aci\u0142o si\u0119 szkoli\u0107. Szkoli\u0142em si\u0119 we w\u0142asnym zakresie, chyba uda\u0142o mi si\u0119 osi\u0105gn\u0105\u0107 pewien poziom, skoro dwie austriackie gazety motoryzacyjne zatrudni\u0142y mnie na sta\u0142e jako rysownika. Wiadomo, nowe modele ukazywa\u0142y i ukazuj\u0105 si\u0119 dosy\u0107 cz\u0119sto. Robi\u0142em tak\u017ce r\u00f3\u017cne nowe wizje. Oczywi\u015bcie, kiedy dzisiaj patrz\u0119 na te rysunki, wiem, \u017ce wykona\u0142bym lepsze. Ale w\u0142a\u015bciwie ma\u0142o si\u0119 dzisiaj rysuje, wi\u0119cej wizji wykonuje si\u0119 na komputerze. I chocia\u017c sam ich na komputerze nie wykonuj\u0119, to dyryguj\u0119 osob\u0105, kt\u00f3ra pos\u0142uguje si\u0119 komputerem. Wychodzi to do\u015b\u0107 dobrze. S\u0105 niemal 30 DESIGN NEWS Polska [www.designnews.pl] stycze\u0144 2006 doskona\u0142e. Dzi\u0119ki temu nadal mam bliski kontakt z rysowaniem samochod\u00f3w. W mi\u0119dzyczasie pozna\u0142em wielu stylist\u00f3w, by\u0142em w wielu o\u015brodkach designerskich na ca\u0142ym \u015bwiecie. Chcia\u0142em co\u015b zrobi\u0107 i dla nich, i dla m\u0142odych rysownik\u00f3w, kt\u00f3rzy dopiero zaczynaj\u0105. Tak\u017ce dla student\u00f3w. Zacz\u0105\u0142em organizowa\u0107 konkursy, przy czym gazeta stwarza\u0142a niewielkie, ograniczone mo\u017cliwo\u015bci ilustrowania (prezentacji) ca\u0142ego konkursu, bo je\u017celi nadchodzi\u0142o oko\u0142o 500 prac, a ja mia\u0142em do dyspozycji kolumn\u0119, 1,5 albo najwy\u017cej 2, to mo\u017cna by\u0142o pokaza\u0107 powiedzmy 3 do 5 prac?<\/p>\n

\nJednym s\u0142owem, \u015bcis\u0142a czo\u0142\u00f3wka, sami finali\u015bci? <\/strong><\/p>\n

\n? Nawet nie. Ale tak to mniej wi\u0119cej wygl\u0105da\u0142o. Teraz mamy wspania\u0142e narz\u0119dzie jakim jest Internet, tam to wszystko kontynuuj\u0119 w ? powiedzia\u0142bym ? doskonalszy spos\u00f3b. Przeprowadzamy konkursy, wgl\u0105d w te konkursy maj\u0105 praktycznie wszyscy styli\u015bci na ca\u0142ym \u015bwiecie ? je\u017celi tylko maj\u0105 ochot\u0119 wej\u015b\u0107 na nasz\u0105 stron\u0119, a z tego co wiem ? wchodz\u0105. Generalnie, stworzyli\u015bmy klub DesignForum, kt\u00f3rego zadaniem jest tak jakby kontaktowanie m\u0142odych polskich rysownik\u00f3w ze stylistami z ca\u0142ego \u015bwiata. I to wychodzi, lepiej lub gorzej. Ci ludzie ju\u017c nie rysuj\u0105 po domach, sami, do wspomnianej szuflady, tylko jest to ogl\u0105dane, zw\u0142aszcza \u017ce organizujemy specjalne stoiska podczas m.in. Pozna\u0144 Motor Show, prace s\u0105 prezentowane szerszemu og\u00f3\u0142owi, zapraszam stylist\u00f3w i rysownik\u00f3w, maj\u0105 bezpo\u015bredni kontakt. Z tego mog\u0105 rozwin\u0105\u0107 si\u0119 dobre rzeczy, mamy ju\u017c sygna\u0142y, i\u017c tak si\u0119 w istocie dzieje.<\/p>\n

\nPodczas ostatniej edycji Pozna\u0144 Motor Show pa\u0144stwa stoisko cieszy\u0142o si\u0119 sporym zainteresowaniem, tym bardziej, \u017ce mo\u017cna by\u0142o podziwia\u0107 na nim nie tylko rysunki, ale i gotowe pojazdy, w fazie prototyp\u00f3w, ale ju\u017c tak\u017ce je\u017cd\u017c\u0105ce ? jak na przyk\u0142ad polski Clic, wersja dostawcza i kabriolet, kt\u00f3ry w\u0142a\u015bciwie jest ju\u017c o krok od wdro\u017cenia? chocia\u017c chcia\u0142oby si\u0119, \u017ceby to nast\u0105pi\u0142o szybciej, wcze\u015bniej?<\/strong><\/p>\n

\n? Tak, mo\u017cna powiedzie\u0107, \u017ce to by\u0142 w og\u00f3le \u015bwiatowy debiut Clica. Jak to si\u0119 dalej rozwinie, to ju\u017c problem producenta. Jest to w\u0142a\u015bciwie jedyny projekt polski, jaki si\u0119 rozwija. Tak, jak Pan wspomnia\u0142, pojawiaj\u0105 si\u0119 pojazdy prototypowe ? by\u0142a to ju\u017c sz\u00f3sta wystawa w Poznaniu ? tutaj najbardziej aktywny jest Giorgetto Giugiaro, on zawsze przesy\u0142a nam swoje ciekawe prototypy. Ale go\u015bcili\u015bmy r\u00f3wnie\u017c innych s\u0142ynnych stylist\u00f3w, Zbyszka Maurera z Alfy Romeo i Raphaela Bretechera z KIA Design, z niemieckiego o\u015brodka…<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nZbyszek Maurer ? imi\u0119 sugeruje, i\u017c jest to nasz krajan? <\/strong><\/p>\n

\n? Tak, Zbyszek jest z Polski, wyjecha\u0142 kiedy\u015b do Kanady, potem za spraw\u0105 konkursu designerskiego ? z pomoc\u0105 Justyna Norka, r\u00f3wnie\u017c Polaka, szefa designu w Idei trafi\u0142 do W\u0142och i znalaz\u0142 zatrudnienie w Centro Stile w Alfa Romeo i tam do dzisiaj pracuje.<\/p>\n

\nCzy orientuje si\u0119 pan, ilu Polak\u00f3w, ile polskich nazwisk figuruje na listach zatrudnionych w licz\u0105cych si\u0119 biurach projektowych \u015bwiatowych koncern\u00f3w motoryzacyjnych? Nie m\u00f3wi\u0119 tutaj tylko o osobach odpowiedzialnych za projektowanie ca\u0142ych nadwozi, bo tych raczej nie b\u0119dzie wiele, ale jakie\u015b detale nadwozia, elementy karoserii? <\/strong><\/p>\n

\n? Dlaczego, ca\u0142e nadwozia tak\u017ce, mo\u017cna tutaj wymieni\u0107 kilka os\u00f3b. Mo\u017ce nie ka\u017cdy jest stuprocentowym Polakiem, np. Joe Piaskowski pracuj\u0105cy w Kalifornii, w o\u015brodku Hyundai- Kia. Jego trzeba by\u0142oby spyta\u0107, czy jest Polakiem, ale polskiego pochodzenia chyba na pewno. Dalej wspomniani Zbigniew Maurer i Justyn Norek. Tak\u017ce Maksymilian Szwaj, pracowa\u0142 dla Rovera, p\u00f3\u017aniej przeni\u00f3s\u0142 si\u0119 do Michigan, do o\u015brodka Porsche, a teraz pracuje dla BMW. Dla BMW pracuje Thomas Sycha, w Jaguarze Tadeusz Jelec ? od wielu lat. W Fordzie Tomasz Jara, Aleksander Turski w Volvo ? z tym \u017ce ten ostatni odpowiada za aerodynamik\u0119 i pracuje w firmie, kt\u00f3ra wykonuje projekty na zlecenie Volvo. <\/p>\n

\nJakie widzi pan szanse przed Polakamistylistami? <\/strong><\/p>\n

\n? Szanse s\u0105 wyr\u00f3wnane, nie jeste\u015bmy ju\u017c traktowani jako za\u015bcianek Europy, czy wr\u0119cz Azja. Z drugiej strony chyba teraz ju\u017c nikt na to nie patrzy, sk\u0105d dany stylista pochodzi. Wiem o stylistach z Chin, kt\u00f3rzy robi\u0105 wielk\u0105 karier\u0119, stylistach z Tajlandii? Z kraj\u00f3w, w kt\u00f3rych do niedawna motoryzacja istnia\u0142a w niewielkim stopniu, by\u0142a zapo\u017cyczona czy wr\u0119cz kupiona. Produkowano tam samochody, owszem, ale nie by\u0142o ?kultury? konstruowania samochod\u00f3w. <\/p>\n

\nMo\u017cna zaryzykowa\u0107 stwierdzenie, \u017ce u nas ta ?kultura? by\u0142a, tylko produkcji brakowa\u0142o. <\/strong><\/p>\n

\n? Oczywi\u015bcie. A podsumowuj\u0105c ocenia si\u0119 tylko rzeczywiste mo\u017cliwo\u015bci i talent rysownika. Jest tylko jeden problem. Mieszka\u0144cowi Europy Zachodniej jest \u0142atwiej dosta\u0107 si\u0119 do Pasadeny, czy Pforzheim w Niemczech, poniewa\u017c ich? sta\u0107 na to. Natomiast dla Polaka jest to ju\u017c dosy\u0107 skomplikowane. Trzeba wyjecha\u0107, trzeba \u017cy\u0107, \u017ceby \u017cy\u0107 i studiowa\u0107 trzeba pracowa\u0107, a jak si\u0119 pracuje, to niewiele ju\u017c czasu starcza na? rysowanie. <\/p>\n

\nMo\u017ce przysz\u0142o\u015b\u0107 kryje si\u0119 w polskich o\u015brodkach, na polskich uczelniach, wydzia\u0142ach wzornictwa przemys\u0142owego akademii sztuk pi\u0119knych? <\/strong><\/p>\n

\n? By\u0107 mo\u017ce, tylko problem polega na tym, \u017ce ludzie, kt\u00f3rzy ko\u0144cz\u0105 Pforzheim czy Pasaden\u0119 maj\u0105 prawie pewne zatrudnienie. Je\u017celi cz\u0142owiek nie jest poni\u017cej pewnego poziomu, to firmy musz\u0105 go wzi\u0105\u0107, dlatego \u017ce ca\u0142y czas potrzebuj\u0105 \u015bwie\u017cej krwi, \u015bwie\u017cych pomys\u0142\u00f3w. Nie mog\u0105 polega\u0107 tylko na ?przep\u0142ukanych? przez dwadzie\u015bcia lat pracy g\u0142owach. Bo takie ju\u017c nic nie wymy\u015bl\u0105. <\/p>\n

\nProsz\u0119 powiedzie\u0107, ile prac jest przysy\u0142anych na og\u0142aszane na \u0142amach DesignForum konkursy, np. ?Sen o Warszawie?, czy na projekt wsp\u00f3\u0142czesnej wersji Syreny? <\/strong><\/p>\n

\n? Mog\u0119 powiedzie\u0107, \u017ce na konkurs MASKiA przysz\u0142o dok\u0142adnie 999 prac. To jest du\u017co. Ehab Kaoud, kt\u00f3ry przyjecha\u0142 dwa lata temu na rozstrzygni\u0119cie konkursu na projekt FordaT100 ? w\u0142a\u015bnie na DesignForum ? przez ca\u0142y dzie\u0144 ogl\u0105da\u0142 oko\u0142o 700 prac na CD. Du\u017co prac jest \u0142atwo odrzuci\u0107. S\u0105 s\u0142abe zar\u00f3wno je\u015bli chodzi o wykonawstwo, jak i konstruktywno\u015b\u0107 pomys\u0142u. Ale nagle okazuje si\u0119, \u017ce wybieranych jest tych 100 prac, kt\u00f3re naprawd\u0119 s\u0105 sensowne. Przy tylu pracach trzeba starannie wywa\u017cy\u0107 werdykt. I wtedy zajmuje to troch\u0119 czasu. <\/p>\n

\nInnymi s\u0142owy potencja\u0142 tw\u00f3rczy jest. Czy Polska mia\u0142aby szans\u0119 sta\u0107 si\u0119 takim o\u015brodkiem stylistycznym, bior\u0105c pod uwag\u0119 liczb\u0119 os\u00f3b i jako\u015b\u0107 pomys\u0142\u00f3w ? patrz\u0105c na projekty na www.designforum.pl wiele z nich chcia\u0142oby si\u0119 ogl\u0105da\u0107 w rzeczywisto\u015bci, na ulicach. <\/strong><\/p>\n

\ntu ta\u0144sze, dla wielu os\u00f3b by\u0142oby to szans\u0105. Ale nie da si\u0119 tego zrobi\u0107 pok\u0105tnie, trzeba by mie\u0107 poparcie o\u015brodk\u00f3w stylizacji i? producent\u00f3w. Je\u017celi tego nie b\u0119dzie si\u0119 mia\u0142o, to takie przedsi\u0119wzi\u0119cie nie b\u0119dzie docenione i wysi\u0142ki tych ludzi tak\u017ce pozostan\u0105 w cieniu. <\/p>\n

\nJe\u015bli chodzi o polskich producent\u00f3w, to na ich pomoc raczej nie mo\u017cna by liczy\u0107. Polska niestety nie jest pot\u0119g\u0105 motoryzacyjn\u0105. <\/strong><\/p>\n

\n? Ja my\u015bl\u0119 raczej o \u015bwiatowych firmach. Dzisiaj \u015bwiat si\u0119 bardzo skurczy\u0142, sta\u0142 si\u0119 globaln\u0105 wiosk\u0105. Mi\u0119dzy innymi za spraw\u0105 Internetu. Tak jak producentom op\u0142aci si\u0119 kompletn\u0105 fabryk\u0119 tutaj ?zrzuci\u0107?, tak samo mo\u017cna zrzuci\u0107 tutaj w paczce szko\u0142\u0119, albo przynajmniej poparcie, bo szko\u0142\u0119 znalaz\u0142oby si\u0119 niejedn\u0105. I zapewne nie tylko rysownicy z Polski chcieliby tutaj studiowa\u0107. Przyk\u0142ad ? Bratys\u0142awa, szko\u0142a DESIGN-u z wydzia\u0142em samochodowym? Tamtejsza szko\u0142a istnieje ju\u017c kilka lat, a Polacy… te\u017c tam studiuj\u0105. <\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Z Wojciechem Sierpowskim, za\u0142o\u017cycielem Klubu DesignForum, rysownikiem i znanym polskim dziennikarzem motoryzacyjnym ? rozmawia Maciej Stanis\u0142awski<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-1691","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1691","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1691"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1691\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1691"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1691"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1691"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}