\n\n RYS.1.<\/strong> Ten sam fragment ekranu z wy\u0142\u0105czonym i w\u0142\u0105czonym wyg\u0142adzaniem linii<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\nCz\u0119sto pojawiaj\u0105 si\u0119 pytania o r\u00f3\u017cnice pomi\u0119dzy kartami grafiki opartymi na Quadro? a kartami wykorzystuj\u0105cymi GeForce?, poniewa\u017c karty te sprawiaj\u0105 wra\u017cenie bardzo podobnych od strony technicznej, natomiast zasadniczo r\u00f3\u017cni\u0105 si\u0119 cenami. Producent dok\u0142adnie pozycjonuje obie rodziny produkt\u00f3w, zaznaczaj\u0105c, \u017ce Quadro? s\u0105 dedykowane profesjonalistom, a GeForce? przeznaczone dla rynku konsumenckiego.<\/p>\n \nW grupach dyskusyjnych zwi\u0105zanych bezpo\u015brednio z systemami CAD cz\u0119sto pojawiaj\u0105 si\u0119 opinie u\u017cytkownik\u00f3w, \u017ce karty z procesorami GeForce? pracuj\u0105 \u015bwietnie z u\u017cywanymi przez nich aplikacjami 3D. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 z nich zapomina jednak, \u017ce w\u0142a\u015bnie to podobie\u0144stwo doprowadzi\u0142o do spadku cen kart profesjonalnych, bowiem g\u0142\u00f3wn\u0105 ide\u0105 firmy NVIDIA jest praca zar\u00f3wno nad jako\u015bci\u0105 i uniwersalno\u015bci\u0105 kart rynku konsumenckiego, jak i przyst\u0119pno\u015bci\u0105 cenow\u0105 produkt\u00f3w profesjonalnych. Producent dok\u0142ada wszelkich stara\u0144, aby stworzy\u0107 perfekcyjne rozwi\u0105zanie do obu zastosowa\u0144.<\/p>\n \nTrzeba jednak sobie zdawa\u0107 spraw\u0119, \u017ce pomimo pozornego podobie\u0144stwa mi\u0119dzy Quadro? i GeForce? istnieje wiele r\u00f3\u017cnic.<\/p>\n \n1. R\u00f3\u017cnice sprz\u0119towe<\/strong><\/p>\n\nWspomaganie aplikacji w ok nie 3D, czyli sprz\u0119towe wsparcie OpenGL Sprz\u0119towe wyg\u0142adzanie linii<\/p>\n \nUnikaln\u0105 cech\u0105 procesor\u00f3w Quadro? jest sprz\u0119towe wspomaganie wyg\u0142adzania linii. Nie ma ono nic wsp\u00f3lnego z pe\u0142noekranowym wyg\u0142adzaniem na kartach GeForce?. Dzia\u0142a w przypadku linii, a nie pocieniowanych poligon\u00f3w, i to bez straty wydajno\u015bci lub pobierania dodatkowej pami\u0119ci wideo. Wi\u0119kszo\u015b\u0107 profesjonalnych aplikacji wspiera t\u0119 w\u0142a\u015bciwo\u015b\u0107, poniewa\u017c jest ona standardowo zawarta w OpenGL.<\/p>\n \n\n\n\n <\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n | \n\n RYS.2.<\/strong> Ilustracja pokazuj\u0105ca selekcj\u0119 (XOR) w programie CATIA v5<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\nWielu projektant\u00f3w pracuje w tzw. trybie drutowym (wireframe) i dla nich ta cecha jest szczeg\u00f3lnie wa\u017cna, gdy\u017c wyg\u0142adzanie linii poprawia wydatnie jako\u015b\u0107 wy\u015bwietlanego obrazu.<\/p>\n \nOperacje logiczne<\/strong><\/p>\n\nInn\u0105 unikaln\u0105 cech\u0105 procesor\u00f3w Quadro? jest wspomaganie operacji logicznych OpenGL, kt\u00f3re mog\u0105 by\u0107 zaimplementowane jako ostatni krok etapu renderingu, zanim zawarto\u015b\u0107 zostanie zapisana w buforze ramki. Aplikacje stacji roboczych u\u017cywaj\u0105 tej funkcji do rysowania na widoku sceny 3D, np. do zaznaczania selekcji za pomoc\u0105 prostych funkcji XOR.<\/p>\n \nDzi\u0119ki posiadaniu tej funkcji w warstwie sprz\u0119towej mo\u017cna unikn\u0105\u0107 tak powa\u017cnych strat wydajno\u015bci jak w przypadku pracy z kartami GeForce?.<\/p>\n \nR\u00f3\u017cnice w OpenGL<\/strong><\/p>\n\nW kartach dla rynku konsumenckiego i dla stacji roboczych OpenGL u\u017cywany jest do r\u00f3\u017cnych cel\u00f3w. Najpopularniejszymi aplikacjami dla kart GeForce? s\u0105 pe\u0142noekranowe gry. Maj\u0105 stosunkowo niewielkie wymagania: wolne od b\u0142\u0119d\u00f3w funkcjonowanie i przede wszystkim du\u017ca wydajno\u015b\u0107. Aplikacje CAD dzia\u0142aj\u0105 z OpenGL w oknach, w kombinacji z elementami 2D.<\/p>\n \n<\/p>\n \nRYS.3<\/strong>. Zastosowanie p\u0142aszczyzn przekroju w programie Solid Edge<\/em><\/sub><\/p>\n\nTypowa aplikacja dla stacji roboczej zawiera elementy 3D i 2D. Gdy widoki wy\u015bwietlane s\u0105 w oknach OpenGL, menu, menu rozwijalne i ramki s\u0105 wci\u0105\u017c elementami 2D. Cz\u0119sto te\u017c zachodz\u0105 na siebie. <\/p>\n \n\n\n\n <\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n | \n\n RYS.4.<\/strong> Przyk\u0142ad nak\u0142adania p\u0142aszczyzn w oknie programu Solid Edge<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\nzale\u017cno\u015bci od tego, jak radzi sobie z nimi sprz\u0119t, przes\u0142aniaj\u0105ce si\u0119 okna mog\u0105 wyra\u017anie wp\u0142ywa\u0107 na jako\u015b\u0107 wy\u015bwietlanego obrazu i grafiki. Je\u015bli\u00a0 okno nie jest przes\u0142aniane przez inne, ca\u0142a zawarto\u015b\u0107 bufora koloru mo\u017ce by\u0107 przetransferowana do bufora ramki jako pojedynczy, ci\u0105g\u0142y, prostok\u0105tny obszar. Je\u017celi okno przys\u0142aniane jest przez inne okno, transfer danych z bufora koloru do bufora ramki musi by\u0107 podzielony na seri\u0119 niewielkich, prostok\u0105tnych obszar\u00f3w. Te prostok\u0105tne obszary s\u0105 okre\u015blane mianem obszar\u00f3w wydzielonych (clip regions).<\/p>\n \nProcesory GeForce? obs\u0142uguj\u0105 sprz\u0119towo jeden wydzielony obszar, najcz\u0119\u015bciej u\u017cywany do wy\u015bwietlania menu w OpenGL. Procesory Quadro? obs\u0142uguj\u0105 sprz\u0119towo, bez straty wydajno\u015bci, maksymalnie 8 wydzielonych obszar\u00f3w w aplikacjach CAD.<\/p>\n \nSprz\u0119towa obs\u0142uga p\u0142aszczyzn przekroju<\/strong><\/p>\n\nP\u0142aszczyzny przekroju u\u0142atwiaj\u0105 ci\u0119cie obiekt\u00f3w 3D tak, by u\u017cytkownik m\u00f3g\u0142 zajrze\u0107 do wn\u0119trza obiektu. Pokazywanie obiekt\u00f3w w przekroju szczeg\u00f3lnie przydaje si\u0119 podczas wizualizacji z\u0142o\u017ce\u0144. Do tego celu wiele profesjonalnych aplikacji CAD\/DCC u\u017cywa p\u0142aszczyzn przekroju. Rodzina procesor\u00f3w Quadro? wspomaga sprz\u0119towo obs\u0142ug\u0119 p\u0142aszczyzn przekroju, zwi\u0119kszaj\u0105c znacznie wydajno\u015b\u0107 profesjonalnych aplikacji.<\/p>\n \nR\u00f3\u017cnice w wydajno\u015bci (przy zastosowaniu sprz\u0119towych p\u0142aszczyzn przekroju i bez) pokazuje np. test UGS-04 w SPECviewperf? 8.1*.<\/p>\n \nOptymalizacja zarz\u0105dzania pami\u0119ci\u0105<\/strong><\/p>\n\nInn\u0105 funkcj\u0105 oferowan\u0105 przez rodzin\u0119 procesor\u00f3w Quadro? jest optymalizacja\u00a0 zarz\u0105dzania pami\u0119ci\u0105, kt\u00f3ra efektywnie przydziela i udost\u0119pnia zasoby pami\u0119ci bie\u017c\u0105cym oknom graficznym i aplikacjom. W wielu sytuacjach ta funkcja bezpo\u015brednio wywiera wp\u0142yw na wydajno\u015b\u0107 aplikacji, czym wyra\u017anie r\u00f3\u017cni si\u0119 (na plus) od zorientowanej na rynek konsumencki rodziny GPU GeForce?.<\/p>\n \nPami\u0119\u0107 grafiki wykorzystywana jest na bufor ramki, tekstury, pami\u0119\u0107 podr\u0119czn\u0105 i dane. Zunifikowana architektura pami\u0119ci (UMA) dynamicznie przydziela zasoby, zamiast utrzymywa\u0107 sta\u0142y rozmiar dla bufora ramki. Wolna pami\u0119\u0107 bufora ramki mo\u017ce zosta\u0107 wykorzystana przez inne bufory lub na tekstury. Gdy aplikacje potrzebuj\u0105 wi\u0119cej pami\u0119ci, u\u017cywaj\u0105c np. poczw\u00f3rnego bufora dla obrazu stereo lub wyg\u0142adzania obrazu w widoku pe\u0142nej sceny, efektywne zarz\u0105dzanie zasobami staje si\u0119 szczeg\u00f3lnie wa\u017cne.<\/p>\n \nSprz\u0119towe nak\u0142adanie p\u0142aszczyzn<\/strong><\/p>\n\nInterfejsy u\u017cytkownika w wielu profesjonalnych aplikacjach cz\u0119sto wymagaj\u0105 element\u00f3w, kt\u00f3re s\u0105 interaktywnie rysowane przed modelem lub scen\u0105 3D. Kursor, menu rozwijalne lub dialogi wyst\u0119puj\u0105 przed oknem widoku 3D. Te elementy mog\u0105 zniszczy\u0107 zawarto\u015b\u0107 zakrywanego okna lub wp\u0142yn\u0105\u0107 na wydajno\u015b\u0107 aplikacji i jej interaktywno\u015b\u0107. Aby tego unikn\u0105\u0107, w profesjonalnych aplikacjach stosuje si\u0119 nak\u0142adanie p\u0142aszczyzn (overlay).<\/p>\n \n\n\n\n <\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n | \n\n RYS.5.<\/strong> Opcje s\u0142u\u017c\u0105ce do ustawiania trybu stereo w SolidWorks<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\nNak\u0142adanie p\u0142aszczyzn umo\u017cliwia rysowanie element\u00f3w w g\u0142\u00f3wnym oknie graficznym bez zniszczenia zawarto\u015bci okien znajduj\u0105cych si\u0119 pod nim. Okno rysowane w p\u0142aszczy\u017anie overlay mo\u017ce zawiera\u0107 tekst, grafik\u0119 itd. ? tak samo jak ka\u017cde normalne okno. P\u0142aszczyzny te obs\u0142uguj\u0105 np. bit przezroczysto\u015bci, kt\u00f3ry (kiedy jest ustawiony) zapewnia widoczno\u015b\u0107 pikseli znajduj\u0105cych si\u0119 pod spodem na\u0142o\u017conego okna. S\u0105 one tworzone jako dwie oddzielne warstwy, zachowuj\u0105 zawarto\u015b\u0107 g\u0142\u00f3wnego okna graficznego i zwi\u0119kszaj\u0105 og\u00f3ln\u0105 wydajno\u015b\u0107.<\/p>\n \nCzyszczenie i przerysowywanie tylko okna overlay jest o wiele szybsze ni\u017c ca\u0142ego g\u0142\u00f3wnego okna graficznego, np. w przypadku animowanych sk\u0142adnik\u00f3w interfejsu u\u017cytkownika, kt\u00f3re s\u0105 rysowane nad modelami lub scenami 3D.<\/p>\n \nPoczw\u00f3rne buforowanie stereo<\/strong><\/p>\n\n\n\n\n \u00a0<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n | \n\n RYS.6.<\/strong> Zak\u0142adka sterownika karty NVIDIA Quadro?<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\nRodzina procesor\u00f3w Quadro? wspomaga poczw\u00f3rne buforowanie stereo, rodzina GPU GeForce? tego nie potrafi. Poczw\u00f3rne buforowanie stereo jest jedn\u0105 z funkcji OpenGL s\u0142u\u017c\u0105c\u0105 do tworzenia obrazu stereoskopowego na ekranie p\u0142askiego monitora. Generowane s\u0105 dwa obrazy, oddzielnie dla ka\u017cdego oka obserwatora i dla ka\u017cdego podw\u00f3jnie buforowane. Wy\u015bwietlane s\u0105 z przeplotem lub bez, zale\u017cnie od urz\u0105dzenia wyj\u015bciowego.<\/p>\n \nWiele aplikacji profesjonalnych, jak: CATIA, SolidWorks lub StudioTools, udost\u0119pnia u\u017cytkownikom mo\u017cliwo\u015b\u0107 ogl\u0105dania modeli lub scen w trzech wymiarach, u\u017cywaj\u0105c mechanizmu wy\u015bwietlania stereoskopowego. Funkcja ta mo\u017ce by\u0107 dost\u0119pna bezpo\u015brednio w programie (CATIA), mo\u017cna j\u0105 uzyska\u0107 za pomoc\u0105 plug-inu (SolidWorks) lub zewn\u0119trznej przegl\u0105darki (QuadroView f-my NVIDIA).<\/p>\n \nU\u017cycie obrazu stereoskopowego pomaga w przegl\u0105daniu z\u0142o\u017conych konstrukcji szkieletowych, tworzeniu realistycznych podr\u00f3\u017cy w wirtualnym \u015bwiecie lub po prostu w pokazaniu we w\u0142a\u015bciwych proporcjach du\u017cych scen 3D.<\/p>\n \nWsparcie stereo ze strony rodziny kart Quadro? zapewnia pe\u0142ne wykorzystanie mo\u017cliwo\u015bci profesjonalnych aplikacji.<\/p>\n \n2. R\u00f3\u017cnice w wydajno\u015bci<\/strong><\/p>\n\nR\u00f3\u017cna obs\u0142uga bibliotek OpenGL pomi\u0119dzy kartami Quadro? a GeForce? wp\u0142ywa oczywi\u015bcie na og\u00f3ln\u0105 wydajno\u015b\u0107 podczas pracy w aplikacjach. Wyniki test\u00f3w (rys. 7) nie pozostawiaj\u0105 \u017cadnych w\u0105tpliwo\u015bci, kt\u00f3re z kart dedykowane s\u0105 stacjom roboczym.<\/p>\n \n<\/p>\n \nRYS.7.<\/strong> Wyniki test\u00f3w odpowiadaj\u0105cych sobie kart Quadro? i GeForce? w programie SPECviewperf? 8.1. Wyniki normalizowane do kart GeForce?<\/sub><\/em><\/p>\n\n3. Optymalizacja aplikacji<\/strong><\/p>\n\nNVIDIA \u015bci\u015ble wsp\u00f3\u0142pracuje ze wszystkimi producentami oprogramowania do stacji roboczych. W\u015br\u00f3d nich znajduj\u0105 si\u0119 tak znane firmy, jak: Autodesk (Auto-CAD i Inventor), Dassault (CATIA i SolidWorks), MultiGen-Paradigm (Creator Terrain Studio i Vega Prime), PTC (Pro\/ENGINEER), UGS (UnigraphicsNX, I-deas i Solid Edge).<\/p>\n \n\u015acis\u0142a wsp\u00f3\u0142praca firmy NVIDIA z tymi i innymi tw\u00f3rcami oprogramowania daje gwarancj\u0119, \u017ce aplikacje b\u0119d\u0105 mia\u0142y pe\u0142ne wsparcie ze strony wszystkich cech GPU, a sterowniki b\u0119d\u0105 optymalizowane do potrzeb aplikacji. Panel kontrolny grafiki procesora Quadro? umo\u017cliwia u\u017cytkownikowi ustawienie parametr\u00f3w specyficznych dla danej aplikacji. Te ustawienia s\u0105 dost\u0119pne poprzez panel kontrolny OpenGL. Panel oraz specyficzne dla danej aplikacji ustawienia optymalizuj\u0105ce prac\u0119 sterownika nie wyst\u0119puj\u0105 w rodzinie procesor\u00f3w dla rynku konsumenckiego.<\/p>\n \n4. Certyfikacja<\/strong><\/p>\n\nSterowniki dla stacji roboczych przechodz\u0105 rygorystyczne testy jako\u015bciowe ju\u017c w samej firmie NVIDIA. Dzi\u0119ki testowaniu nowych sterownik\u00f3w z wieloma aplikacjami, w r\u00f3\u017cnych konfiguracjach sprz\u0119towych, NVIDIA mo\u017ce wychwyci\u0107 ewentualne niedoci\u0105gni\u0119cia i w kr\u00f3tkim czasie udost\u0119pni\u0107 nowe, poprawione wersje.<\/p>\n \nR\u00f3wnie\u017c producenci oprogramowania sprawdzaj\u0105 r\u00f3\u017cne rozwi\u0105zania sprz\u0119towe i wystawiaj\u0105 im stosowne certyfikaty. Praktycznie wszyscy na swych stronach internetowych, w dzia\u0142ach po\u015bwi\u0119conych wsparciu technicznemu zamieszczaj\u0105 listy kart graficznych ze szczeg\u00f3\u0142owymi informacjami o przetestowanych kombinacjach: wersja programu, wersja sterownika karty, model karty graficznej. S\u0105 to rekomendacje dla u\u017cytkownik\u00f3w, b\u0119d\u0105ce jednocze\u015bnie gwarancj\u0105 poprawnej pracy danego oprogramowania i sprz\u0119tu.<\/p>\n \nPodsumowanie<\/strong><\/p>\n\nKarty graficzne Quadro? firmy NVIDIA zawieraj\u0105 wi\u0119cej ni\u017c tylko procesory o dodatkowych cechach sprz\u0119towych i wsparciu sterownika aplikacji. S\u0105 to kompletne rozwi\u0105zania sprz\u0119towo-programowe, za kt\u00f3rymi stoi dedykowane wsparcie techniczne i serwis oraz gwarancja poprawnej pracy ze wszystkimi profesjonalnymi aplikacjami, a zunifikowana architektura sterownika zapewnia optymaln\u0105 implementacj\u0119 OpenGL do obu zastosowa\u0144, profesjonalnego i konsumenckiego.<\/p>\n \nKrzysztof Mucha<\/em><\/p>\n\nServodata Elektronik sp. z o.o.<\/p>\n \ne-mail: servodata@servodata.com.pl<\/a><\/p>\n\nwww.servodata.com.pl<\/a><\/p>\n\n* Standard Performance Evaluation Corporation (SPEC) jest organizacj\u0105 typu non profit, utworzon\u0105 w celu tworzenia, obs\u0142ugi i wspierania zestandaryzowanego zestawu istotnych benchmark\u00f3w, kt\u00f3re mog\u0105 by\u0107 stosowane do najnowszej generacji komputer\u00f3w o najwy\u017cszych wydajno\u015bciach. SPEC opracowuje zestaw program\u00f3w testuj\u0105cych, jak r\u00f3wnie\u017c recenzje i publikacje przedstawiaj\u0105ce wyniki test\u00f3w cz\u0142onk\u00f3w organizacji i innych licencjobiorc\u00f3w. Sztandarowym produktem organizacji jest najpopularniejszy program do testowania stacji roboczych z programami CAD i DCC ? SPECviewperf? 8.1<\/em><\/sup><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"U\u017cytkownicy stacji roboczych maj\u0105 inne oczekiwania w stosunku do swoich komputer\u00f3w ni\u017c zwykli \u015bmiertelnicy. Patrz\u0105 na nie inaczej, gdy\u017c traktuj\u0105 je jako narz\u0119dzia do pracy, a nie do rozrywki. Wykorzystuj\u0105 je do projektowania, z\u0142o\u017conych analiz, skomplikowanych symulacji czy prezentacji wynik\u00f3w pracy. Poniewa\u017c czas to pieni\u0105dz, nie mog\u0105 zaakceptowa\u0107 nag\u0142ych awarii systemu, irytuj\u0105cych b\u0142\u0119d\u00f3w programu lub op\u00f3\u017anie\u0144 w toku pracy, kt\u00f3rych mo\u017cna by\u0142o unikn\u0105\u0107. Nie wymieniaj\u0105 kart grafiki dwa razy do roku, za to oczekuj\u0105 wsparcia technicznego dla sterownik\u00f3w do swych kart przez przynajmniej 2 lata. Poniewa\u017c w wi\u0119kszo\u015bci firm zakupiony sprz\u0119t musi by\u0107 sprawdzony pod ka\u017cdym wzgl\u0119dem, powinien by\u0107 dost\u0119pny przez d\u0142u\u017cszy czas, bez wzgl\u0119du na to, czy jest jeszcze nowoczesny, czy ju\u017c nie.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-1567","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1567","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1567"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1567\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1567"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1567"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1567"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}} | | | | |