Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":1279,"date":"2005-10-01T14:32:39","date_gmt":"2005-10-01T14:32:39","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=1279"},"modified":"2008-10-07T16:33:49","modified_gmt":"2008-10-07T16:33:49","slug":"zionacy-ogniem-wozek-widlowy","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/zionacy-ogniem-wozek-widlowy\/","title":{"rendered":"Zion\u0105cy ogniem w\u00f3zek wid\u0142owy"},"content":{"rendered":"

W zak\u0142adach przetw\u00f3rczych Pensylwania d\u017awigi przenosi\u0142y gor\u0105ce pr\u0119ty stalowe z roz\u017carzonych piec\u00f3w wg\u0142\u0119bnych do walcowni, gdzie olbrzymie p\u00f3\u0142fabrykaty by\u0142y walcowane na p\u0142askie arkusze blachy stalowej o r\u00f3\u017cnej grubo\u015bci i szeroko\u015bci. Gor\u0105ce arkusze walcowano na wa\u017c\u0105ce ponad 18 ton zwoje i transportowano w\u00f3zkami z podno\u015bnikami elektrycznymi, o wid\u0142ach z trzpieniami wsuwanymi w zwoje. Takie wid\u0142y z pazurami nadaj\u0105 w\u00f3zkowi wid\u0142owemu wygl\u0105d mitycznego stalowego potwora.<\/p>\n

\n\"\"<\/p>\n

\nStoj\u0105c w usytuowanej po\u015brodku kabinie, kierowca sterowa\u0142 tym kolosem ? z jedn\u0105 r\u0119k\u0105 na hydraulicznie wspomaganej sterownicy, a drug\u0105 na sterownicy kieruj\u0105cej jednocze\u015bnie pr\u0119dko\u015bci\u0105 i podnoszeniem, i ze stop\u0105 ustawion\u0105 na belce peda\u0142u hamulca.<\/p>\n

\nScena jak w kryminale<\/strong><\/p>\n

\nZwoje transportowano pomi\u0119dzy walcarkami, urz\u0105dzeniami do wy\u017carzania lub innymi urz\u0105dzeniami do wt\u00f3rnej obr\u00f3bki cieplnej, a nast\u0119pnie przez strefy ch\u0142odzenia i wysy\u0142ki. Za\u0142adowane w\u00f3zki z trzpieniami wsuwanymi w zwoje musia\u0142y si\u0119 porusza\u0107 po najbardziej nier\u00f3wnej powierzchni, jak\u0105 mo\u017cna sobie wyobrazi\u0107. Wok\u00f3\u0142 znajdowa\u0142 si\u0119 po\u0142amany, wy\u017c\u0142obiony koleinami beton oraz wbite w pod\u0142o\u017ce wyboiste bruzdy. Wzgl\u0119dnie r\u00f3wne pokrycie pod\u0142o\u017ca zosta\u0142o poprzecinane sieci\u0105 wielu wewn\u0105trzzak\u0142adowych tor\u00f3w szynowych, u\u0142o\u017conych r\u00f3wno z powierzchni\u0105 pod\u0142ogi, ale niezbyt r\u00f3wnych.<\/p>\n

\nW codziennej kilkuzmianowej eksploatacji w\u00f3zki by\u0142y zwykle konserwowane przez personel wewn\u0105trzzak\u0142adowy, a naprawy g\u0142\u00f3wne wykonywa\u0142 personel serwisu sprzedawcy w\u00f3zk\u00f3w. Cho\u0107 w\u00f3zki by\u0142y ostro\u017cnie prowadzone przez do\u015bwiadczonego kierowc\u0119, narasta\u0142y w nich usterki wymagaj\u0105ce naprawy g\u0142\u00f3wnej, kt\u00f3ra mia\u0142a by\u0107 przeprowadzona na miesi\u0105c przed opisywan\u0105 katastrof\u0105.<\/p>\n

\nPodczas transportu zwoj\u00f3w w\u00f3zek porusza\u0142 si\u0119 po wybojach w poprzek wewn\u0105trzzak\u0142adowych tor\u00f3w szynowych. Kierowca najpierw us\u0142ysza\u0142 syk, a nast\u0119pnie og\u0142uszaj\u0105cy ryk p\u0142omieni, kt\u00f3re dosi\u0119g\u0142y jego ramion, r\u0105k i n\u00f3g. W p\u0142on\u0105cej odzie\u017cy, ze sk\u00f3r\u0105 schodz\u0105c\u0105 ze spalonych r\u0105k kierowca przeszed\u0142 przez p\u0142yty os\u0142aniaj\u0105ce akumulatory za kabin\u0105 kierowcy, przedar\u0142 si\u0119 na kraw\u0119d\u017a i skoczy\u0142 z wysoko\u015bci oko\u0142o 1,5 m na pod\u0142og\u0119, \u0142ami\u0105c kostki obu n\u00f3g. Koledzy st\u0142umili ogie\u0144 na jego odzie\u017cy, uruchomili ga\u015bnice w\u00f3zka i wezwali personel medyczny.<\/p>\n

\nDochodzenie<\/strong><\/p>\n

\nKierowca zaskar\u017cy\u0142 producenta w\u00f3zka i firm\u0119 \u015bwiadcz\u0105c\u0105 us\u0142ugi serwisowe. Pe\u0142nomocnik producenta zaanga\u017cowa\u0142 konsultanta naukowego oraz mnie w celu ustalenia przyczyny po\u017caru. Producent dostarczy\u0142 schematy elektryczne, rysunki instalacji hydraulicznej, szczeg\u00f3\u0142y konstrukcyjne oraz zdj\u0119cia produkcyjne. Stalownia dostarczy\u0142a zapisy z przeprowadzanych us\u0142ug serwisowych.<\/p>\n

\nEkspert powoda wyrazi\u0142 opini\u0119, \u017ce niedbale wykonana konstrukcja spowodowa\u0142a ca\u0142kowite przetarcie niemaj\u0105cego podtrzymywania przewodu hydraulicznego wraz ze stalowym oplotem przez znajduj\u0105cy si\u0119 blisko przew\u00f3d elektryczny. Stwierdzi\u0142 te\u017c, \u017ce zetkni\u0119cie si\u0119 zamkni\u0119tego obwodu elektrycznego z ram\u0105 w\u00f3zka spowodowa\u0142o powstanie \u0142uku elektrycznego, co doprowadzi\u0142o do zapalenia si\u0119 oleju wyrzucanego pod ci\u015bnieniem z przewodu hydraulicznego. Nast\u0119pnie ognisty strumie\u0144 zosta\u0142 wci\u0105gni\u0119ty do strefy sterowania silnika, przepali\u0142 pokrywy kabiny i spowodowa\u0142 oparzenia kierowcy.<\/p>\n

\nTeoria ta wzbudzi\u0142a w\u0105tpliwo\u015bci, poniewa\u017c w\u00f3zek nigdy nie mia\u0142 uziemionej instalacji elektrycznej, \u015bcie\u017cka uszkodzenia wymaga\u0142a przewodu o biegunowo\u015bci przeciwnej do zetkni\u0119cia si\u0119 z ram\u0105. Kabel, w kt\u00f3rym zosta\u0142 rzekomo przetarty przew\u00f3d elastyczny, mia\u0142 wsp\u00f3ln\u0105\u00a0 lini\u0119 dla uk\u0142adu sterowania. Nie by\u0142o miejsc, kt\u00f3re wskazywa\u0142yby na istnienie ?gor\u0105cej? strony lub nawet wsp\u00f3lnych przewod\u00f3w, kt\u00f3re by\u0142yby uziemione do ramy. Nie by\u0142o \u015bladu spalenia w pobli\u017cu miejsca domniemanego przetarcia w\u0119\u017ca elastycznego.<\/p>\n

\nDymi\u0105ca lufa<\/strong><\/p>\n

\nZapisy wykaza\u0142y, \u017ce mechanicy wymienili dwa elastyczne przewody si\u0142ownika podnosz\u0105cego, zamocowane do tr\u00f3jnika montowanego do stalowego wspornika. Tr\u00f3jnik oraz jego wspornik nie by\u0142y zamocowane \u015brubami do ramy. Ko\u0142owe \u015blady pokaza\u0142y, gdzie by\u0142y kiedy\u015b zainstalowane zagubione nakr\u0119tki i podk\u0142adki zabezpieczaj\u0105ce. Niezamocowane przewody elastyczne o du\u017cych przekrojach mog\u0142y si\u0119 obraca\u0107 wskutek zmian ci\u015bnienia oraz drga\u0144 w\u00f3zka.<\/p>\n

\nPrzew\u00f3d elastyczny, znajduj\u0105cy si\u0119 po prawej stronie, ociera\u0142 si\u0119 o ostr\u0105 kraw\u0119d\u017a ramy a\u017c do ca\u0142kowitego przeci\u0119cia warstw elastomeru i oplotu wzmacniaj\u0105cego. Okaza\u0142o si\u0119, \u017ce powsta\u0142y w nast\u0119pstwie strumie\u0144 oleju pod ci\u015bnieniem przedosta\u0142 si\u0119 przez otw\u00f3r w kszta\u0142towniku ramy na elektryczn\u0105 tablic\u0119 rozdzielcz\u0105, zawieraj\u0105c\u0105 elektryczne styczniki steruj\u0105ce wysokopr\u0105dowym silnikiem elektrycznym. Wy\u0142adowanie \u0142ukowe aktywnych elektrycznie stycznik\u00f3w wywo\u0142a\u0142o zap\u0142on strumienia, co spowodowa\u0142o pojawienie si\u0119 p\u0142omieni.<\/p>\n

\nPrzewody elastyczne, tr\u00f3jnik oraz wspornik zosta\u0142y ostatnio przekonstruowane, co prowadzi do wniosku, \u017ce mechanicy nie dokr\u0119cili element\u00f3w mocuj\u0105cych wspornik lub nie dokonali jego wymiany, co spowodowa\u0142o przerwanie przewod\u00f3w, a nast\u0119pnie po\u017car. M\u00f3j klient uzyska\u0142 przed s\u0105dem rozstrzygni\u0119cie na korzystnych dla siebie warunkach.<\/p>\n<\/p>\n\n\n\n
\n

\"\"<\/p>\n

In\u017c. Myron J. Boyajian<\/strong> (ntesla@ieee.org<\/a>) jest prezesem Engineering Consultants, firmy konsultingowej wykonuj\u0105cej analizy s\u0105dowe oraz zajmuj\u0105cej si\u0119 projektowaniem. Informacje o prezentowanym przypadku pochodz\u0105 z jego oryginalnych akt.<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Autor: MYRON J. BOYAJIAN, PREZES ENGINEERING CONSULTANTS<\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W zak\u0142adach przetw\u00f3rczych Pensylwania d\u017awigi przenosi\u0142y gor\u0105ce pr\u0119ty stalowe z roz\u017carzonych piec\u00f3w wg\u0142\u0119bnych do walcowni, gdzie olbrzymie p\u00f3\u0142fabrykaty by\u0142y walcowane na p\u0142askie arkusze blachy stalowej o r\u00f3\u017cnej grubo\u015bci i szeroko\u015bci. Gor\u0105ce arkusze walcowano na wa\u017c\u0105ce ponad 18 ton zwoje i transportowano w\u00f3zkami z podno\u015bnikami elektrycznymi, o wid\u0142ach z trzpieniami wsuwanymi w zwoje. Takie wid\u0142y z pazurami nadaj\u0105 w\u00f3zkowi wid\u0142owemu wygl\u0105d mitycznego stalowego potwora.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-1279","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1279","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1279"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1279\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1279"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1279"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1279"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}