Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":1268,"date":"2005-09-01T14:27:20","date_gmt":"2005-09-01T14:27:20","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=1268"},"modified":"2008-10-07T16:30:40","modified_gmt":"2008-10-07T16:30:40","slug":"elektryczna-zabawka-dla-duzych-chlopcow","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/elektryczna-zabawka-dla-duzych-chlopcow\/","title":{"rendered":"Elektryczna… zabawka dla du\u017cych ch\u0142opc\u00f3w?"},"content":{"rendered":"Samochodom wy\u015bcigowym ?ze stajni? firmy Raser Technologies czego\u015b brakuje . Zapachu spalin…<\/strong><\/p>\n\nJe\u017celi uruchamiasz samoch\u00f3d wy\u015bcigowy, zbudowany ostatnio przez Raser Technologies, nie spodziewaj si\u0119, \u017ce us\u0142yszysz ryk silnika spalinowego, poniewa\u017c go tam nie ma (oczywi\u015bcie silnika – nie ryku). Zamiast tradycyjnego w takich pojazdach \u017ar\u00f3d\u0142a nap\u0119du samoch\u00f3d wy\u015bcigowy firmy Raser wykorzystuje jedynie energi\u0119 elektryczn\u0105 z zespo\u0142u licz\u0105cego ponad 30 akumulator\u00f3w o napi\u0119ciu 12 V oraz opatentowany przez firm\u0119 w\u0142asny uk\u0142ad nap\u0119dowy, bazuj\u0105cy na p\u0142askim indukcyjnym silniku gwiazdowym pr\u0105du zmiennego. Podczas bada\u0144 zespo\u0142u nap\u0119dowego na hamowni wytwarza\u0142 on moment obrotowy wynosz\u0105cy a\u017c 570 Nm, co wystarcza do uzyskania mocy 500 kM przy 6250 obr.\/min. Samoch\u00f3d firmy Raser by\u0142 nawet testowany podczas Grand Prix Monaco na pocz\u0105tku kwietnia. Po miesi\u0105cu, na \u015awiatowym Kongresie SAE wypr\u00f3bowa\u0142 go zwyci\u0119zca Indy 500 Danny Sullivan.<\/p>\n
\n<\/p>\n
\nW CELU ZADEMONSTROWANIA<\/strong>, jakie mo\u017cliwo\u015bci tkwi\u0105 w technologii silnik\u00f3w indukcyjnych gwiazdowych pr\u0105du zmiennego, firma Raser zbudowa\u0142a samoch\u00f3d wy\u015bcigowy klasy Formu\u0142y, nap\u0119dzany wy\u0142\u0105cznie akumulatorami i firmowym zestawem kontrolera Symetron z silnikiem gwiazdowym P2. Nie ma potrzeby stosowania silnika spalinowego<\/em><\/sup><\/p>\n\nPomimo wygl\u0105du zewn\u0119trznego i zespo\u0142u specjalist\u00f3w, kt\u00f3ry si\u0119 nim zajmuje, samochodu Raser nie nale\u017cy myli\u0107 z prawdziwym bolidem Formu\u0142y. Faktycznie, wszystkie pr\u00f3by, kt\u00f3rym by\u0142 poddawany, przeprowadzano celowo z pr\u0119dko\u015bciami ni\u017cszymi od rozwijanych na autostradach. – On nie jest tak naprawd\u0119 opracowany do rozwijania du\u017cych pr\u0119dko\u015bci – m\u00f3wi Timothy Fehr, wiceprezes firmy Raser oraz g\u0142\u00f3wny technolog. – Opracowany zosta\u0142, by pokaza\u0107 \u015bwiatu, \u017ce w zastosowaniach transportowych, wymagaj\u0105cych du\u017cego momentu obrotowego w ma\u0142ej przestrzeni bez zwi\u0119kszania ilo\u015bci wydzielanego ciep\u0142a, silniki indukcyjne pr\u0105du zmiennego mog\u0105 konkurowa\u0107 z dro\u017cszymi silnikami zawieraj\u0105cymi magnesy sta\u0142e.<\/p>\n
\nZwi\u0119kszony moment i sprawno\u015b\u0107<\/strong><\/p>\n\nTemu celowi doskonale s\u0142u\u017cy samoch\u00f3d wy\u015bcigowy firmy Raser. Wed\u0142ug Fehra nap\u0119dzaj\u0105cy samoch\u00f3d gwiazdowy silnik indukcyjny pr\u0105du zmiennego P2 wa\u017c\u0105cy 67 kg ma moment w\u0142a\u015bciwy 35 Nm, kiedy sprz\u0119gni\u0119ty jest z nap\u0119dem Symetron b\u0119d\u0105cym oryginalnym rozwi\u0105zaniem firmy Raser. – W tradycyjnych rozwi\u0105zaniach konstrukcyjnych od silnik\u00f3w indukcyjnych pr\u0105du zmiennego mo\u017cemy oczekiwa\u0107 momentu w\u0142a\u015bciwego poni\u017cej 25 Nm – m\u00f3wi Fehr.<\/p>\n
\nPatrz\u0105c z innej perspektywy, silniki te uzyskuj\u0105 tak wysoki moment w\u0142a\u015bciwy, poniewa\u017c pracuj\u0105 z wi\u0119ksz\u0105 sprawno\u015bci\u0105, silnik za\u015b wytwarza wysoki moment chwilowy.<\/p>\n
\nA to, z punktu widzenia Fehra, stanowi najmocniejszy atut w sprzeda\u017cy technologii firmy Raser. – Jeste\u015bmy w stanie uzyska\u0107 z silnik\u00f3w indukcyjnych wi\u0119kszy ci\u0105g\u0142y moment obrotowy przy wy\u017cszych sprawno\u015bciach, ni\u017c by\u0142o to mo\u017cliwe dotychczas, wzi\u0105wszy pod uwag\u0119 aktualne do\u015bwiadczenia w projektowaniu konstrukcji – m\u00f3wi Fehr, wyja\u015bniaj\u0105c, i\u017c sprawno\u015b\u0107 tradycyjnych silnik\u00f3w pr\u0105du zmiennego “szybko si\u0119 obni\u017ca”, gdy silniki te pracuj\u0105 w wy\u017cszym zakresie moment\u00f3w ni\u017c ich moment znamionowy. – Przy momencie obrotowym dwukrotnie wy\u017cszym od znamionowego sprawno\u015b\u0107 zwykle spada z ponad 90 procent do oko\u0142o 85 procent, – m\u00f3wi Fehr. Przy momencie trzykrotnie wy\u017cszym od znamionowego sprawno\u015b\u0107 zwykle spada nawet wi\u0119cej, cz\u0119sto do oko\u0142o 60 procent.<\/p>\n
\n<\/p>\n
\nCHOCIA\u017b POKAZANY<\/strong> tu silnik gwiazdowy P2 firmy Raser z kontrolerem Symetron jest prawie r\u00f3wny pod wzgl\u0119dem wielko\u015bci silnikowi u\u017cywanemu w samochodzie hybrydowym Toyota Prius, zapewnia on ogromny moment obrotowy oraz moc<\/em><\/sup><\/p>\n\nW rozwi\u0105zaniu firmy Raser d\u0105\u017cy si\u0119 do utrzymania uzyskanej warto\u015bci sprawno\u015bci nawet wtedy, gdy silnik pracuje w najci\u0119\u017cszych warunkach. I, jak m\u00f3wi Fehr, silniki firmy Raser wraz z nap\u0119dem Symetron trac\u0105 mniej ni\u017c 2 procent swojej sprawno\u015bci przy momencie dwukrotnie przekraczaj\u0105cym moment znamionowy i jedynie 3 do 4 procent przy momencie trzykrotnie wi\u0119kszym od znamionowego. – Nasze silniki pracowa\u0142y nawet przy momencie cztero- lub pi\u0119ciokrotnie przekraczaj\u0105cym ich moment projektowy i uzyskiwa\u0142y zadowalaj\u0105ce wyniki – zapewnia.<\/p>\n
\nFaktycznie, liczy si\u0119 ka\u017cda jednostka sprawno\u015bci, szczeg\u00f3lnie dla tych in\u017cynier\u00f3w, kt\u00f3rzy pr\u00f3buj\u0105 upakowa\u0107 silniki w ciasnych przestrzeniach. – Zwi\u0119kszenie sprawno\u015bci o dwa procent zwykle odpowiada zmniejszeniu wymiar\u00f3w silnika o 10 procent przy zachowaniu takiej samej mocy – zauwa\u017ca George Holling, naczelny in\u017cynier firmy Raser.<\/p>\n
\nW jaki spos\u00f3b Raser to robi? Kierownicy techniczni firmy traktuj\u0105 odpowied\u017a na to pytanie jak tajemnic\u0119 pa\u0144stwow\u0105\u00a0– co jest zrozumia\u0142e, bior\u0105c pod uwag\u0119, \u017ce technologia silnika jeszcze nie zosta\u0142a skomercjalizowana. Fehr powiedzia\u0142 jedynie, \u017ce firma Raser dokona\u0142a fizycznych zmian w istniej\u0105cych silnikach indukcyjnych pr\u0105du zmiennego, opieraj\u0105c si\u0119 na rozpoznaniu pewnych “luk w istniej\u0105cej aktualnie teorii konstrukcji”. Holling ze swej strony opisuje technologi\u0119 kontrolera Symetron jako maj\u0105c\u0105 atrybuty nap\u0119du wektorowego i zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci. – Technologia ta ma zalety nap\u0119du wektorowego i prostot\u0119 nap\u0119du zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci – m\u00f3wi. Dodaje jedynie, \u017ce firma Raser udoskonali\u0142a algorytmy zapewniaj\u0105ce sterowanie nap\u0119dem wektorowym, bez konieczno\u015bci stosowania drogich czujnik\u00f3w i mikroprocesor\u00f3w o wysokiej rozdzielczo\u015bci pr\u0105dowej. – Urz\u0105dzenia Symetron s\u0105 bardzo \u0142atwe w obs\u0142udze – twierdzi.<\/p>\n
\nSymetron P2<\/strong><\/p>\n\n\n\n\n Moment szczytowy<\/p>\n<\/td>\n | \n 570 Nm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n |
\n\n Sprawno\u015b\u0107 szczytowa<\/p>\n<\/td>\n | \n 92%<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n |
\n\n Sprawno\u015b\u0107przy pe\u0142nym pbci\u0105\u017ceniu<\/p>\n<\/td>\n | \n 85%<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n |
\n\n Moc (przy 3000 obr\/min)<\/p>\n<\/td>\n | \n 179 kW<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n |
\n\n Moc (przy 6250 obr\/min)<\/p>\n<\/td>\n | \n 373 kW<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n |
\n\n Moment w\u0142a\u015bciwy<\/p>\n<\/td>\n | \n 35 Nm\/t<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n |
\n\n Masa<\/p>\n<\/td>\n | \n 67 kg<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n |
\n\n Wymiary (szeroko\u015b\u0107 x \u015brednica)<\/p>\n<\/td>\n | \n 205 mm x 320 mm<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n \nNik\u0142e wskaz\u00f3wki dotycz\u0105ce tego, co robi firma Raser, mo\u017cna znale\u017a\u0107 w jedynym jak dot\u0105d udost\u0119pnionym patencie (patent USA nr 6 847 186). Wydany zosta\u0142 nie dla tradycyjnego indukcyjnego silnika pr\u0105du zmiennego, lecz dla czego\u015b, co firma okre\u015bli\u0142a jako “silnik rezonansowy”. Patent ten opisuje silnik ze szczelin\u0105 powietrzn\u0105 10 razy wi\u0119ksz\u0105, ni\u017c nakazywa\u0142oby do\u015bwiadczenie projektowe. Tak du\u017ca szczelina powietrzna wywo\u0142uje “wyra\u017an\u0105 indukcj\u0119 magnetyczn\u0105 w samym silniku”. Silnik ten w obwodzie z kondensatorem zachowuje si\u0119 zatem jak element indukcyjny, tworz\u0105c uk\u0142ad rezonansowy (LCR). Podlega on drganiom pod wp\u0142ywem pola elektrycznego (gdy jest zasilany), a drgania te wykorzystywane s\u0105 do wzbudzania silnika, eliminuj\u0105c tradycyjn\u0105 elektronik\u0119 steruj\u0105c\u0105 oraz modulacj\u0119 czasu trwania impulsu (PWM). “W\u0142a\u015bciwe dla niego charakterystyki drga\u0144 obwodu rezonansowego LCR wytwarzaj\u0105 sinusoidalne napi\u0119cie pr\u0105du zmiennego do komutacji w\u0142asnej wy\u0142\u0105cznik\u00f3w zasilania i sprawnego dzia\u0142ania bez uciekania si\u0119 do modulacji czasu trwania impulsu (PWM) oraz strat towarzysz\u0105cych prze\u0142\u0105czaniu przy wysokiej cz\u0119stotliwo\u015bci no\u015bnej”.<\/p>\n \nNic nie wskazuje na to, i\u017c silnik P2 oraz kontroler Symetron znajduj\u0105cy si\u0119 w samochodzie wy\u015bcigowym oparte s\u0105 na tym konkretnym patencie. Przyk\u0142adowo, technologia sterowania Symetron wykorzystuje aktualnie, jak twierdzi Holling, “skuteczn\u0105 posta\u0107 modulacji czasu trwania impulsu (PWM)”. I dodaje on, \u017ce wszystkie fizyczne modyfikacje tradycyjnych silnik\u00f3w indukcyjnych pr\u0105du zmiennego dokonane przez firm\u0119 Raser “pozostaj\u0105 w istniej\u0105cej infrastrukturze silnika, co oznacza, \u017ce zachowali\u015bmy takie samo wype\u0142nienie szczeliny”.<\/p>\n \nFehr r\u00f3wnie\u017c ostrzega przed doszukiwaniem si\u0119 zbyt wiele w tym pojedynczym patencie. – Sam z siebie niewiele powie – twierdzi. I zwraca uwag\u0119, i\u017c ostatnio firma wyst\u0105pi\u0142a z wnioskami o co najmniej 20 dodatkowych patent\u00f3w. Przyznaje jednak, i\u017c pewne sprzeczne z intuicj\u0105 my\u015blenie konstrukcyjne o tym, co przedstawiono w patencie, pozwala uzyska\u0107 informacje o technologii silnik\u00f3w indukcyjnych pr\u0105du zmiennego firmy Raser. I dodaje, \u017ce firma ujawni wi\u0119cej informacji o swoich pracach nad silnikami indukcyjnymi pr\u0105du zmiennego, kiedy pozycja firmy odno\u015bnie do patentu si\u0119 umocni.<\/p>\n \n\n\n\n <\/strong>\u00a0<\/p>\n<\/td>\n\n Typ silnika<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n\n Mom. obr.<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n\n Wy- miary<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n\n Obj.<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n\n Moment w\u0142a\u015bci- wy<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n\n Masa<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n\n Ch\u0142o- dzenie<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Symet- ron P2<\/strong> silnik-kontroler<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Induk- cja pr\u0105du zmien- nego<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 570 Nm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 205 x 20 mm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 16,5 l\u00a0<\/strong>\u00a0<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 35\u00a0Nm\/l <\/b><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 67 kg<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Po- wie- trzem<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Toyota Prius<\/strong> silnik-kontroler<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Magnes sta\u0142y<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 400 Nm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 205 x 320 mm (przybl.)<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 16,5 l\u00a0<\/strong>\u00a0 (przybl.)<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 24,3 Nm\/l <\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n nie-<\/p>\npubliko- wana<\/sup><\/p>\n<\/td>\n \n Ciecz\u0105<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Solectria AC55<\/strong> silnik-kontroler<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Induk- cja pr\u0105du zmien- nego<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 240 Nm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 432 x 343 mm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 39,9 l <\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 6 Nm\/l <\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 106 kg<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n TENV<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n UQM M80<\/strong> silnik-kontroler<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Magnes sta\u0142y<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 380 Nm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 241 x 311 mm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 18,3 l <\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 20,8 Nm\/l <\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 50 kg<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Ciecz\u0105<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Brusa ASM 810<\/strong> silnik-kontroler<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Induk- cja pr\u0105du zmien- nego<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 300 Nm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 240 x 350 mm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 23 l <\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 13 Nm\/l <\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 68 kg<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Ciecz\u0105<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n\n\n Siemens 1PV5138 -4WS20<\/sup><\/strong><\/p>\n<\/td>\n\n Induk- cja pr\u0105du zmien- nego<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 360 Nm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 510 x 245 mm<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 30,6\u00a0l<\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 11,76 Nm\/l <\/strong><\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n 120 kg<\/sup><\/p>\n<\/td>\n\n Ciecz\u0105<\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n\nCZYM WYR\u00d3\u017bNIA SI\u0118<\/strong> w stosunku do dotychczasowych zesp\u00f3\u0142 sk\u0142adaj\u0105cy si\u0119 z silnika gwiazdowego P2 pr\u0105du zmiennego firmy Raser oraz kontrolera Symetron? Wed\u0142ug firmy zapewnia on znaczne zwi\u0119kszenie momentu obrotowego oraz momentu w\u0142a\u015bciwego w por\u00f3wnaniu z mo\u017cliwo\u015bciami produkt\u00f3w innych firm, od silnika-kontrolera Toyoty Prius, do silnika IPV5138-4WS20 Siemensa<\/sup><\/em><\/p>\n\nObiecuj\u0105ce mo\u017cliwo\u015bci zastosowa\u0144<\/strong><\/p>\n\nTwierdzenie firmy Raser, \u017ce uzyskuje dodatkowy moment przy tak niewielkich stratach mo\u017ce wywo\u0142a\u0107 pewien sceptycyzm w\u015br\u00f3d tych, kt\u00f3rzy znaj\u0105 silniki. George Gulalo, prezes Motion Tech Trends, w ci\u0105gu ponad 20 lat funkcjonowania jako konsultant klient\u00f3w w przemy\u015ble samochodowym, ma do\u015bwiadczenie w kwestionowaniu \u015bmia\u0142ych twierdze\u0144 na temat osi\u0105g\u00f3w. – Za ka\u017cdym razem, kiedy kto\u015b reklamuje tak drastyczn\u0105 zmian\u0119 technologii, wydaje mi si\u0119, \u017ce to si\u0119 nigdy nie urzeczywistni – m\u00f3wi. I to ma sens szczeg\u00f3lnie w odniesieniu do silnik\u00f3w indukcyjnych pr\u0105du zmiennego, sprawdzonej technologii, kt\u00f3rej wej\u015bciowe parametry projektowe i metody konstrukcyjne s\u0105 dobrze zrozumia\u0142e. – Silniki indukcyjne istniej\u0105 od dawna – m\u00f3wi. “Trudno uwierzy\u0107, \u017ce kto\u015b m\u00f3g\u0142by je tak ulepszy\u0107”.<\/p>\n \nNa dzi\u015b Gulalo nie wyklucza mo\u017cliwo\u015bci, i\u017c technologia firmy Raser stanie si\u0119 dobrym interesem. – To wszystko mo\u017ce by\u0107 prawd\u0105 w przypadku bardzo szczeg\u00f3lnego profilu osi\u0105g\u00f3w i obszar\u00f3w stosowania – m\u00f3wi. Je\u017celi to, co twierdzi firma Raser sprawdzi si\u0119 w praktyce, ich technologia stanie si\u0119 wa\u017cnym punktem zwrotnym. Jak zauwa\u017ca Fehr, dodatkowy moment pozwoli projektantom na zmniejszenie gabaryt\u00f3w silnik\u00f3w, oszcz\u0119dzaj\u0105c miejsce i zmniejszaj\u0105c ich ci\u0119\u017car. I podobnie pozwoli in\u017cynierom uzyskiwa\u0107 dodatkow\u0105 moc przy zadanej wielko\u015bci klatki.<\/p>\n \nWyst\u0119puj\u0105 tak\u017ce implikacje kosztowe. Silnik indukcyjny pr\u0105du zmiennego o naprawd\u0119 wysokich parametrach m\u00f3g\u0142by s\u0142u\u017cy\u0107 jako alternatywa dla silnik\u00f3w z magnesami sta\u0142ymi zawieraj\u0105cymi kosztowne materia\u0142y ziem rzadkich. Fehr ocenia, \u017ce silniki indukcyjne pr\u0105du zmiennego przy produkcji na skal\u0119 przemys\u0142ow\u0105 b\u0119d\u0105 kosztowa\u0142y oko\u0142o 25 procent mniej ni\u017c por\u00f3wnywalne silniki z magnesami sta\u0142ymi (PM). Holling twierdzi, \u017ce sterownik Symetron zapewnia osi\u0105gi podobne do nap\u0119du wektorowego przy cenach zbli\u017conych do ceny nap\u0119du zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci (VF).<\/p>\n \n<\/strong><\/p>\n\nROZWI\u0104ZANIE FIRMY RASER<\/strong> zapewnia najlepsze wyniki, kiedy konstrukcja silnika pracuje wsp\u00f3lnie z firmowym kontrolerem Symetron, \u0142\u0105cz\u0105c prostot\u0119 nap\u0119du zmiennej cz\u0119stotliwo\u015bci z zaletami nap\u0119du wektorowego<\/em><\/sup><\/p>\n\nZar\u00f3wno osi\u0105gi, jak i koszty odegra\u0142y rol\u0119 w dw\u00f3ch szerokich obszarach zastosowa\u0144 wytyczonych przez firm\u0119 Raser. Pierwszy, jak mo\u017cna by\u0142o przypuszcza\u0107 w zwi\u0105zku z zademonstrowanym wy\u015bcigiem samochodowym, obejmuje zastosowania transportowe. Jak twierdzi Fehr, najszersze zastosowanie znajd\u0105 jako silniki pojazd\u00f3w hybrydowych. – To w\u0142a\u015bnie tutaj zalety naszych osi\u0105g\u00f3w, upakowania i redukcji koszt\u00f3w s\u0105 najwa\u017cniejsze – m\u00f3wi. Opr\u00f3cz samochodu wy\u015bcigowego firma ma opracowane gotowe inne prototypy przydatne w transporcie oraz projekty takich konstrukcji. Wybudowa\u0142a ju\u017c i obecnie prowadzi pr\u00f3by z niewielkim, ca\u0142kowicie elektrycznym, samochodem u\u017cytkowym. Laboratorium badawcze Armii USA ostatnio zleci\u0142o firmie Raser zaprojektowanie dw\u00f3ch urz\u0105dze\u0144 ze zintegrowanym rozrusznikiem-alternatorem (ISA) do u\u017cytku w uk\u0142adzie przeniesienia nap\u0119du przysz\u0142ych wojskowych pojazd\u00f3w ko\u0142owych. Ukszta\u0142towane gwiazdowo tego typu silniki szeregowe zaprojektowane zostan\u0105 w celu zapewnienia zar\u00f3wno wspomagania przy przyspieszaniu, jak i wytwarzania energii elektrycznej pojazdu.<\/p>\n \n<\/p>\n \nNIE, NIE JEST TO PRAWDZIWY SAMOCH\u00d3D<\/strong> wy\u015bcigowy, ale zosta\u0142 ostatnio wypr\u00f3bowany podczas Grand Prix na torze w Monaco<\/sup><\/em><\/p>\n\nDruga grupa obejmuje rozwi\u0105zania przemys\u0142owe, kt\u00f3re powinny by\u0107 zasilane silnikami elektrycznymi o zmiennej mocy wyj\u015bciowej i mog\u0142yby by\u0107 dzi\u0119ki nim bardziej op\u0142acalne. Fehr wymienia wyposa\u017cenie do wiercenia oraz dmuchawy system\u00f3w HVAC jako dwa zastosowania, w kt\u00f3rych w coraz wi\u0119kszym stopniu mo\u017cna by wykorzystywa\u0107 silniki elektryczne o zmiennej mocy wyj\u015bciowej – je\u015bli cena b\u0119dzie odpowiednia. Technologia firmy Raser mog\u0142aby r\u00f3wnie\u017c znale\u017a\u0107 zastosowanie w r\u00f3\u017cnorodnych obrabiarkach.<\/p>\n \nMoment obrotowy oraz sprawno\u015b\u0107 w funkcji pr\u0119dko\u015bci<\/strong><\/p>\n\n<\/p>\n \nSprawno\u015b\u0107 w funkcji momentu obrotowego<\/strong><\/p>\n\n<\/p>\n \nSILNIKI GWIAZDOWE<\/strong>, takie jak ten nap\u0119dzaj\u0105cy samoch\u00f3d Raser Edge, s\u0105 tylko jednym przyk\u0142adem zastosowania technologii firmy Raser. Firma wykorzysta\u0142a r\u00f3wnie\u017c swoje modyfikacje silnik\u00f3w i kontroler\u00f3w w silnikach wzd\u0142u\u017cnych-liniowych. Jakikolwiek by\u0142by typ silnika, \u0142\u0105czy je wysoki moment obrotowy z jednoczesnym zachowaniem wysokiej sprawno\u015bci. Wykres po lewej stronie pokazuje, w jaki spos\u00f3b udoskonalone przez firm\u0119 silniki i Symetron przewy\u017cszaj\u0105 w dzia\u0142aniu standardowe silniki pr\u0105du zmiennego. Wykres po prawej stronie pokazuje, w jaki spos\u00f3b dodatkowy moment oraz sprawno\u015b\u0107 pozwol\u0105 wykorzysta\u0107 mniejszy silnik do wykonywania tej samej pracy albo uzyska\u0107 wi\u0119kszy moment przy podanej klatce silnika (dane z firmy Raser Technologies)<\/em><\/sup><\/p>\n\nJak dot\u0105d firma Raser zbudowa\u0142a silniki prototypowe o zakresie mocy 5 do 500 KM\u00a0– lub w obudowach o wielko\u015bciach szeregu NEMA 145 do 254. – Technologia ta jest skalowalna – m\u00f3wi Fehr. Mo\u017ce r\u00f3wnie\u017c zosta\u0107 rozszerzona na inne typy silnik\u00f3w. Wed\u0142ug Fehra firma Raser ma plany rozwojowe silnik\u00f3w komutatorowych oraz o zmiennym oporze magnetycznym. We wszystkich przypadkach firma nie zamierza jednak wytwarza\u0107 tych silnik\u00f3w, lecz jak m\u00f3wi Fehr: – Planujemy skomercjalizowa\u0107 je \u015bci\u015ble poprzez umowy licencyjne.<\/p>\n Autor: TEKST: JOSEPH OGANDO, ILUSTRACJE: RASER TECHNOLOGIES<\/i><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Samochodom wy\u015bcigowym ?ze stajni? firmy Raser Technologies czego\u015b brakuje . Zapachu spalin…<\/p>\n Je\u017celi uruchamiasz samoch\u00f3d wy\u015bcigowy, zbudowany ostatnio przez Raser Technologies, nie spodziewaj si\u0119, \u017ce us\u0142yszysz ryk silnika spalinowego, poniewa\u017c go tam nie ma (oczywi\u015bcie silnika – nie ryku). Zamiast tradycyjnego w takich pojazdach \u017ar\u00f3d\u0142a nap\u0119du samoch\u00f3d wy\u015bcigowy firmy Raser wykorzystuje jedynie energi\u0119 elektryczn\u0105 z zespo\u0142u licz\u0105cego ponad 30 akumulator\u00f3w o napi\u0119ciu 12 V oraz opatentowany przez firm\u0119 w\u0142asny uk\u0142ad nap\u0119dowy, bazuj\u0105cy na p\u0142askim indukcyjnym silniku gwiazdowym pr\u0105du zmiennego. <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-1268","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1268","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1268"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1268\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1268"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1268"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1268"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}} | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |