Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/wp-file-manager/file_folder_manager.php:1) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":1230,"date":"2005-09-01T14:16:24","date_gmt":"2005-09-01T14:16:24","guid":{"rendered":"https:\/\/www.designnews.pl\/?p=1230"},"modified":"2008-10-07T16:16:54","modified_gmt":"2008-10-07T16:16:54","slug":"jedyny-w-swoim-rodzaju-silnik-pierscieniowy-dla-bezzalogowych-pojazdow-darpa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.designnews.pl\/jedyny-w-swoim-rodzaju-silnik-pierscieniowy-dla-bezzalogowych-pojazdow-darpa\/","title":{"rendered":"Jedyny w swoim rodzaju silnik pier\u015bcieniowy dla bezza\u0142ogowych pojazd\u00f3w DARPA"},"content":{"rendered":"

Kszta\u0142t silnika odpowiada specjalnym potrzebom system\u00f3w nap\u0119dowych wykorzystuj\u0105cych wentylatory tunelowe i nap\u0119dy \u015brubowe<\/strong><\/p>\n

\nBezszczotkowy silnik pier\u015bcieniowy o wysokiej sprawno\u015bci, wykorzystuj\u0105cy opatentowan\u0105 technologi\u0119 cewek elektromotorycznych, zmniejsza zu\u017cycie energii i zwi\u0119ksza czas pracy bezza\u0142ogowych pojazd\u00f3w DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency – agencja federalna prowadz\u0105ca badania dla Departamentu Obrony Stan\u00f3w Zjednoczonych). Zastosowanie w pojazdach naziemnych i podwodnych silnika pier\u015bcieniowego pozwala wyeliminowa\u0107 przek\u0142adnie, umo\u017cliwia przenoszenie ci\u0119\u017cszych \u0142adunk\u00f3w, a tak\u017ce poruszanie si\u0119 z wi\u0119ksz\u0105 pr\u0119dko\u015bci\u0105, na wi\u0119ksze odleg\u0142o\u015bci lub przez d\u0142u\u017cszy czas bez konieczno\u015bci ponownego na\u0142adowania akumulator\u00f3w.<\/p>\n

\nTechniczne rozwi\u0105zania silnika pier\u015bcieniowego<\/strong><\/p>\n

\nW ramach kontraktu z DARPA firma ThinGap Corp. (www.thingap.com<\/a>) opracowuje bezszczotkowy silnik pier\u015bcieniowy (TG8250), kt\u00f3ry ma by\u0107 stosowany w wielu rodzajach bezza\u0142ogowych obiekt\u00f3w lataj\u0105cych (UAV), naziemnych (UGV) i podwodnych (UUV). Silnik zapewnia ci\u0105g\u0142\u0105 moc w\u0142a\u015bciw\u0105 rz\u0119du 1,5 HP (1 HP=1,0139 KM) na jeden funt (467,7 g) i – jak twierdzi firma – jego kszta\u0142t mo\u017cna dopasowa\u0107 do potrzeb. Jest mniej ha\u0142a\u015bliwy od poprzednich wersji, oszcz\u0119dza akumulatory i zapewnia efekt \u017cyroskopowy, kt\u00f3ry zmniejsza drgania i stabilizuje UAV.<\/p>\n

\n\"\"– Silnik wygl\u0105da jak stalowy pier\u015bcie\u0144 o \u015brednicy zewn\u0119trznej 209,55 mm po\u0142\u0105czony z wykonanym z \u017celaza pier\u015bcieniem wewn\u0119trznym o \u015brednicy wewn\u0119trznej wynosz\u0105cej 190,5 mm i wysoko\u015bci 35,56 mm – m\u00f3wi Greg Graham, g\u0142\u00f3wny technolog w firmie ThinGap. – Pier\u015bcie\u0144 z miedzianym rdzeniem tworzy stojan umieszczony wewn\u0105trz pier\u015bcieni z \u017celaza.<\/p>\n

\n– Prawd\u0119 m\u00f3wi\u0105c, urz\u0105dzenie z wygl\u0105du wcale nie przypomina silnika, gdy\u017c tworzy go szeroki pier\u015bcie\u0144 wewn\u0119trzny otoczony drugim pier\u015bcieniem o grubo\u015bci 9,49 mm – m\u00f3wi Graham. – Ze wzgl\u0119du na kszta\u0142t silnik pier\u015bcieniowy stanowi dobre rozwi\u0105zanie dla wentylator\u00f3w tunelowych, nap\u0119du bezpo\u015bredniego i nap\u0119d\u00f3w \u015brubowych.<\/p>\n\n\n\n\n
\n

\"\"<\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n

\n

SILNIK PIER\u015aCIENIOWY<\/strong> (z graficznym przedstawieniem \u0142opatek wentylatora), opracowany przez ThinGap, przeznaczony do zastosowania w pojazdach bezza\u0142ogowych<\/em><\/sup><\/p>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

\nPrzy zastosowaniu silnika do nap\u0119du wentylator\u00f3w tunelowych, wed\u0142ug Grahama, \u0142opatki mieszcz\u0105 si\u0119 w obr\u0119bie wewn\u0119trznej \u015brednicy silnika pier\u015bcieniowego, a zewn\u0119trzny pier\u015bcie\u0144 staje si\u0119 elementem obrotowym, nad kt\u00f3rym mo\u017cna umie\u015bci\u0107 gondole lub struktury kompozytowe chroni\u0105ce jego elementy mechaniczne. Dzi\u0119ki pier\u015bcieniowi o wi\u0119kszej \u015brednicy silnik wywo\u0142uje efekt \u017cyroskopowy stabilizuj\u0105cy aparat, podobnie jak robi\u0105 to \u0142opaty \u015bmig\u0142owca podczas lotu. Pola magnetyczne stojana i wirnika tworz\u0105 ustalon\u0105 centraln\u0105 o\u015b obrotu.<\/p>\n

\nZepchni\u0119cie pola magnetycznego wirnika z jego toru w obr\u0119bie pola magnetycznego stojana powoduje powstanie si\u0142y magnetycznej, kt\u00f3ra przeciwdzia\u0142a zepchni\u0119ciu. Graham twierdzi, \u017ce poprawia to stateczno\u015b\u0107 i dzi\u0119ki temu UAV mo\u017ce si\u0119 przemieszcza\u0107 w trudnych warunkach pogodowych. Zmniejsza to tak\u017ce wibracje i poprawia jako\u015b\u0107 przesy\u0142anego przez pojazd obrazu.<\/p>\n

\nUnikalna technologia<\/strong><\/p>\n

\nSilnik pier\u015bcieniowy w zasadniczy spos\u00f3b r\u00f3\u017cni si\u0119 od konwencjonalnego, bezszczotkowego silnika pr\u0105du sta\u0142ego ze wzgl\u0119du na dwa elementy: cewk\u0119 i obracaj\u0105ce si\u0119 cz\u0119\u015bci silnika. W cewce silnika pier\u015bcieniowego (stojanie) uzwojenie mocy zast\u0105piono precyzyjnie obrobionymi arkuszami miedzianymi, uformowanymi w okr\u0105g\u0142\u0105 cewk\u0119, co umo\u017cliwia g\u0119stsze upakowanie przewodnik\u00f3w miedzianych ni\u017c w przypadku tradycyjnego drutu. Zesp\u00f3\u0142 cewki jest wolno stoj\u0105c\u0105 konstrukcj\u0105, pozbawion\u0105 przek\u0142adek warstwowych stanowi\u0105cych podpory struktur.<\/p>\n

\nW zale\u017cno\u015bci od tego, czy cewki zosta\u0142y zwini\u0119te r\u00f3wnolegle czy szeregowo, zesp\u00f3\u0142 stojana mo\u017ce pracowa\u0107 przy napi\u0119ciu od 50 V do 280 V lub przy trzech r\u00f3\u017cnych sta\u0142ych momentach obrotowych. Przy napi\u0119ciu wynosz\u0105cym 72 V silnik dzia\u0142a ze sprawno\u015bci\u0105 rz\u0119du 75% (w przypadku silnika i urz\u0105dzenia steruj\u0105cego z wszystkimi 4 cewkami u\u0142o\u017conymi szeregowo) i daje moc wyj\u015bciow\u0105 na wale wynosz\u0105c\u0105 1200 W. Dzi\u0119ki poczw\u00f3rnej nadmiarowo\u015bci w przypadku, gdy awarii ulegnie jedna cewka, silnik b\u0119dzie nadal pracowa\u0142. A poniewa\u017c w cewce nie ma element\u00f3w wykonanych z \u017celaza, pole magnetyczne – zdaniem Grahama – nie ma wp\u0142ywu na bezw\u0142adno\u015b\u0107, zmniejsza pr\u0105dy wirowe powstaj\u0105ce w przek\u0142adkach warstwowych i sprawia, \u017ce niedzia\u0142aj\u0105ca cewka wiruje swobodnie niczym \u0142opaty wirnika \u015bmig\u0142owca w trybie autorotacji.<\/p>\n

\n\u00a0\"\"<\/p>\n

\nPRZEKR\u00d3J <\/strong>poprzeczny silnika pier\u015bcieniowego<\/em><\/sup><\/p>\n

\nR\u00f3\u017cne zastosowania<\/strong><\/p>\n

\nW ramach najnowszego kontraktu z DARPA trwaj\u0105 prace projektowe nad wi\u0119kszym silnikiem, kt\u00f3ry ma spe\u0142ni\u0107 wymagania projektu UGV dzi\u0119ki sta\u0142ej mocy wyj\u015bciowej rz\u0119du 6,5 HP w zakresie od 500 obr.\/min do 5600 obr.\/min. Zdaniem Grahama krzywa momentu obrotowego silnika sugeruje, \u017ce zoptymalizowana moc wyj\u015bciowa osi\u0105gnie warto\u015b\u0107 40 HP, czyli 30 kW. Je\u015bli chodzi o wykorzystanie go do nap\u0119du UGV, silnik osi\u0105gnie tak wysoki moment obrotowy przy ma\u0142ej pr\u0119dko\u015bci, \u017ce w mniejszych pojazdach b\u0119dzie mo\u017cna wyeliminowa\u0107 skrzyni\u0119 bieg\u00f3w i uk\u0142ady przenoszenia nap\u0119du. W wi\u0119kszych pojazdach nadal konieczne b\u0119dzie zastosowanie skrzyni bieg\u00f3w.<\/p>\n

\nGraham twierdzi, \u017ce dzi\u0119ki eliminacji oporu magnetycznego silnik zapewni bardzo p\u0142ynn\u0105 i woln\u0105 od zaci\u0119\u0107 rotacj\u0119, nawet przy ma\u0142ych pr\u0119dko\u015bciach. Przewiduje si\u0119 tak\u017ce bezpo\u015brednie po\u0142\u0105czenie silnika pier\u015bcieniowego z ko\u0142em, co poprawi sterowanie i manewrowo\u015b\u0107.<\/p>\n

\nAl Presher<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kszta\u0142t silnika odpowiada specjalnym potrzebom system\u00f3w nap\u0119dowych wykorzystuj\u0105cych wentylatory tunelowe i nap\u0119dy \u015brubowe<\/p>\n

Bezszczotkowy silnik pier\u015bcieniowy o wysokiej sprawno\u015bci, wykorzystuj\u0105cy opatentowan\u0105 technologi\u0119 cewek elektromotorycznych, zmniejsza zu\u017cycie energii i zwi\u0119ksza czas pracy bezza\u0142ogowych pojazd\u00f3w DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency – agencja federalna prowadz\u0105ca badania dla Departamentu Obrony Stan\u00f3w Zjednoczonych). <\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_mi_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[],"tags":[157],"class_list":["post-1230","post","type-post","status-publish","format-standard","tag-igus"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1230","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1230"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1230\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1230"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1230"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.designnews.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1230"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}