Siemens i uniwersytety z Kansas budują wykorzystujący energię słoneczną dom w centrum handlowym
Siemens Building Technologies, współpracując ze studentami Kansas State University oraz University of Kansas, zbudowało „słoneczny dom zeroenergetyczny” w centrum handlowym National Mall w Waszyngtonie, DC (Dystrykt Kolumbia). „Dom zeroenergetyczny” w ciągu roku wytwarza tyle samo energii, ile zużywa.
„Słoneczny dom” zbudowany przez
zespół projektowy ze stanu Kansas.
Dom zbudowano w ramach Słonecznego Dziesięcioboju zorganizowanego przez Amerykański Departament ds. Energii, w którym 20 kierowanych przez uniwersytet zespołów z USA, Kanady, Hiszpanii i Niemiec konkurowało ze sobą, by zaprojektować, zbudować i korzystać z najbardziej wydajnych i atrakcyjnych domów zasilanych energią słoneczną. Firma Siemens dostarczyła technologię i ochotników w ramach wsparcia technicznego, pomagając studentom z Kansas doprowadzić i sterować energią słoneczną, ogrzewaniem, wentylacją, oświetleniem i innymi systemami, łącząc je w zintegrowany system.
Dom zbudowany w ramach projektu wykorzystuje czujniki mierzące natężenie światła zewnętrznego i automatycznie wyłączające urządzenia oświetleniowe, gdy nie są one potrzebne. Dom powstał także przy wykorzystaniu przetworzonych i odzyskanych materiałów budowlanych, w tym drewna ze stajni, którą ochotnicy sami rozebrali.
Pratt-Whitney buduje energowydajny silnik
Firma Pratt-Whitney wypuściła energowydajny silnik turbowentylatorowy w technologii Geared Turbofan, który ma stanowić jednostkę napędową nowego odrzutowca Mitsubishi (Mitsubishi Regional Jet) do przewozów regionalnych i mieszczącego od 70 do 90 pasażerów. Płatowiec ten ma być napędzany przez silnik zaprojektowany tak, aby uzyskać znaczne obniżenie zużycia paliwa i hałasu, przy jednoczesnej redukcji ilości gazów emitowanych do atmosfery i kosztów eksploatacji. Mitsubishi spodziewa się globalnego popytu rzędu ok. 5.000 samolotów w przeciągu następnych 20 lat.
Technologia Geared Turbofan pozwala wentylatorowi silnika pracować niezależnie od sprężarki niskiego ciśnienia i turbiny, co zapewnia większą wydajność paliwową i niższe obroty turbiny, a przez to obniżenie poziomu hałasu.
Przedstawiciele Pratt-Whitney twierdzą, że przy projektowaniu silnika wykorzystano ponad 20 lat doświadczenia w dziedzinie udoskonalania technologii. Pełnoskalowe próby silnika rozpoczęły się już w 2007 roku, zaś próby w locie zaplanowano na rok 2008.
Diesel Technology Forum – organizacja non-profit, której celem jest propagowanie informacji na temat rosnącej „przyjazności dla środowiska” silników diesla – informuje, że olej napędowy o ultraniskiej zawartości siarki (ULSD), stał się szeroko dostępny na stacjach paliwowych na terenie U.S.A. Fakt ten uspokoił obawy związane z dostępnością i wydajnością paliwa dla ciężarówek przystosowanych do pracy przy dużych obciążeniach, zaprojektowanych specjalnie do korzystania z ULSD.
Tylko w lipcu 2007 r. wyrafinowano ponad 352 mln litrów ULSD. Stanowi on obecnie 75 procent całej produkcji paliw z frakcji destylacji. Ocenia się, że 90 procent wszystkich punktów sprzedaży detalicznej w U.S.A. oferujących olej napędowy posiada teraz ULSD, przekraczając minimalny poziom 80 procent. W zeszłym roku, 838 milionów baryłek czystego oleju napędowego trafiło do amerykańskiego systemu dystrybucyjnego.