Mikrosterowniki „Piccolo” firmy TI są przeznaczone dla szerokiej gamy produktów końcowych korzystających z silników elektrycznych.
Texas Instruments wprowadziła na rynek rodzinę niedrogich, 32-bitowych mikrosterowników, mogących zapewnić sterowanie w czasie rzeczywistym w pojazdach hybrydowych, urządzeniach domowych, sieciach oświetlenia ulicznego i szerokiej gamie innych aplikacji, w których wcześniej nie było to możliwe.
Nowe mikrosterowniki, znane jako TMS- 320F280xx, mogą zasłynąć z tego, że zapewniają większą wydajność energetyczną szerokiej gamie produktów końcowych wykorzystujących silniki elektryczne.
Urządzenia te przeznaczone są dla tego segmentu rynku, który potrzebuje sterowania w czasie rzeczywistym, ale nie może sobie na nie pozwolić – twierdzi Keith Ogboenyiya, kierownik ds, mikrosterowników w dziale Zaawansowanych Wbudowanych Sterowników w firmie TI. Istniał próg cenowy, który klienci musieli przekraczać, jeśli chcieli zastosować sterowanie w czasie rzeczywistym. Obecna rodzina (urządzeń) umożliwia zastosowania, które wcześniej były za drogie.
Mówi się, że nowe urządzenia o kryptonimie „Piccolo” będą kosztować poniżej 2 dolarów za sztukę przy zakupie hurtowym.
Inżynierowie TI utrzymują, że kluczem do zwiększonej wydajności Piccolo jest wykorzystanie przez niego akceleratora sprzętowego. Układy sterowania mikroprocesora obejmują zmiennoprzecinkowy akcelerator reguł sterowania (CLA) zaprojektowany do odciążenia jednostki centralnej. Przeprowadzając obliczenia szybkich, złożonych algorytmów sterowania, CLA uwalnia główną jednostkę centralną do obsługi wejść-wyjść i wskaźników pętli zamkniętych. Jak twierdzą inżynierowie informatycy, w rezultacie otrzymano lepszą wydajność 5X w ogólnych zastosowaniach pętli zamkniętej.
Texas Instruments współpracuje z producentami sprzętu oryginalnego, by urządzenia Piccolo włączyć do urządzeń klimatyzujących o zmiennej częstotliwości działania, a także z producentami diod LED, aby opracowana przez nich technologia mogła zastąpić wysokociśnieniowe lampy sodowe w sieciach oświetlenia ulicznego. Umożliwiając zastosowanie diod LED, zamiast lamp sodowych w oświetleniu ulic, technologia ta może pomóc zwiększyć wydajność sieci w obszarach miejskich o ok. 50 procent, tym samym redukując roczną emisję w wyniku spalania węgla o 1,2 miliona ton metrycznych.
Na rynku istnieje luka, która domaga się sterowania w czasie rzeczywistym, ale po odpowiedniej cenie – dodaje Ogboenyiya. Rodzina nowych mikrosterownuków stwarza podstawy do łatwiejszego uruchomienia takich zastosowań.