Silnik z „plastiku”, czyli…
    GEnx podczas testów badawczych

    W marcu br. podczas pierwszych dwóch dni testów, silnik GEnx osiągnął 80500 funtów (358 kN) ciągu startowego, w standardowych warunkach dziennych, na poziomie morza. Pierwszą fazę testów zakończono w maju, osiągając ponad 100 godzin lotu i ponad 145 startów, w tym pojedynczych rozruchów alternatora o zmiennej częstotliwości. Proces rozruchów silnika był zgodny z wymaganiami Boeinga 787. Obecnie silnik jest w przebudowie przed kolejnymi testami

    Pierwszy z dwóch testów wentylatora w skali rzeczywistej (1:1) ukończono w maju br. Wykorzystano produkcyjną tarczę wentylatora, kompozytowe łopatki i kompozytowy korpus wentylatora. Podczas udanego testu pokazano, że korpus wentylatora nie pozwolił celowo oderwanym łopatkom wirnika wyjść poza obrys konstrukcji, (co świadczy o wysokim poziomie bezpieczeństwa). Drugi podobny test wyznaczono na późniejszy termin. Do testów zostanie wykorzystany produkcyjny moduł wentylatora i wlot powietrza. Pełny certyfikacyjny test separacji łopatek od wirnika zostanie przeprowadzony w przyszłym roku.

    Testy drugiego silnika badawczego GEnx rozpoczęto w czerwcu, w ośrodku testowym GE w Peebles w stanie Ohio. Zostaną przeprowadzone na nim szczególe testy określające m.in. emisję szkodliwych substancji, oraz testy akustyczne i sprawnościowe. Silnik przejdzie także długoterminowe próby wytrzymałościowe. Testy trzeciego silnika rozpoczną się w tym miesiącu. Badana będzie odporność na wibracje. Pod koniec roku, rozpoczną się testy siedmiu następnych silników GEnx.

    GEnx ma być certyfikowany na ciąg startowy 75 tysięcy funtów (334 kN). W 2008 r. silnik ma wejść do eksploatacji w samolotach Boeing 787 Dreamliner. Przy ponad 595 zamówieniach od 17 różnych klientów, GEnx jest najlepiej sprzedającym się silnikiem komercyjnym. Będzie napędzać samoloty typu Boeing 787 i 747-8 oraz Airbus A350.

    GEnx powstał w oparciu o niezwykle udaną architekturę GE90. Zastąpi rodzinę silników CF6, która cieszyła się opinią najbardziej niezawodnych i najlepiej sprzedających się silników dla samolotów szerokokadłubowych. GEnx charakteryzuje się bardziej ekonomicznym zużyciem paliwa oraz większym ciężarem użytecznym od CF6.

    „Plastikowy” silnik lotniczy

    GEnx jest jedynym na świecie silnikiem, w którym zarówno korpus wentylatora, jak i łopatki wentylatora wykonano z materiałów kompozytowych, które zapewniają większą trwałość i obniżoną wagę – co wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji. Łopatki wentylatora skonstruowano w oparciu o kompozytową technologię GE90, która sprawdziła się znakomicie – nie było konieczności rutynowych przeglądów na skrzydle oraz poważnych napraw serwisowych przez ponad 10 lat. Wirnik wentylatora GEnx składa się z 18 łopatek. Jest to o połowę mniej niż w przypadku CF6. Dzięki temu m.in. silniki tej serii osiągają niższe poziomy hałasu niż jakiekolwiek inne duże komercyjne silniki GE. GEnx wyposażono w nową komorę spalania, w celu zapewnienia lepszego mieszania paliwa przed zapłonem, co w znacznym stopniu obniża poziom emisji tlenku azotu.

    GE – Aviation, jednostka operacyjna General Electric Company (NYSE: GE), jest jednym z największych producentów silników odrzutowych do samolotów cywilnych i wojskowych. GE jest także liderem na skalę światową w dziedzinie serwisowania i usług zawiązanych z silnikami odrzutowymi