Polski sektor produkcyjny docenia wpływ platform cyfrowych na poprawę współpracy pomiędzy różnymi obszarami firmy, relacji z klientami oraz usprawnienie procesu decyzyjnego – wynika z badania[1] przeprowadzonego przez PMR na zlecenie Dassault Systèmes. Jednocześnie badanie ujawnia, że organizacje zmagają się z dużą liczbą niewykwalifikowanych pracowników, mających trudności w obsłudze systemów wykorzystywanych w firmach.
Zmiany w gospodarce prowadzą do powstania nowych modeli biznesowych oraz nowych kategorii rozwiązań, procesów i usług, w których priorytetem jest zrównoważona innowacyjność i doświadczenia klientów. Aby konkurować, firmy muszą działać szybko, zwinnie i w zintegrowany sposób. Liderzy będą tworzyć wartość w ramach sieci organizacyjnych, które pozwolą dostarczać produkty i doświadczenia. Wszystko to wymaga elastycznych i wykwalifikowanych pracowników, których koncepcje, stworzone w świecie wirtualnym, mogą być wykorzystane w realnym świecie produkcji.
Platforma cyfrowa, która wspiera współpracę, wymianę doświadczeń i podejmowanie decyzji jest podstawą do wykorzystania informacji i wzmocnienia kompetencji pracowników przyszłości. Badanie “Transformacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce” pokazuje, że polscy producenci są świadomi korzyści, jakie platformy cyfrowe przynoszą firmom:
- 82% firm docenia ich wpływ na współpracę między różnymi działami
- 75% respondentów twierdzi, że platformy cyfrowe pozwalają na poprawę relacji z klientami
- 77% uważa, że platformy cyfrowe usprawniają proces podejmowania decyzji
- 76% przyznaje, że platformy cyfrowe usprawniają komunikację wewnątrz firmy
Jednocześnie badanie zwraca uwagę na wyzwanie, przed którym stoi polski sektor produkcyjny: podczas gdy ponad 60% badanych firm planuje rozszerzyć wykorzystanie platform cyfrowych w najbliższych latach, organizacje już dziś doświadczają luki w umiejętnościach – 1 na 5 pracowników ma trudności z nauką systemów wykorzystywanych w firmach.
Potrzeba ciągłego uczenia się
Aby odnieść sukces w zatrudnianiu i szkoleniu, firmy muszą przewidzieć, jakich umiejętności będą potrzebować w przyszłości, dostosować programy uczenia się i rozwoju (L&D) do swoich obecnych potrzeb, a także strategicznych kierunków na przyszłość. Powinny także współpracować ze szkołami w celu stworzenia programów, które przygotują uczniów do innowacyjności i konkurowania w szybko zmieniającym się środowisku.
W ramach programu 3DEXPERIENCE Edu Centers of Excellence Dassault Systèmes dostarcza zarówno studentom, jak i profesjonalistom wiedzę oraz know-how potrzebne do pracy w sektorach takich jak produkcja, opieka zdrowotna, nauki przyrodnicze, infrastruktura i miasta, gdzie technologie cyfrowe mają wpływ na każdy aspekt działalności – od pomysłu do produkcji. Centra prowadzone przez partnerów Dassault Systèmes, oznaczone jako 3DEXPERIENCE Edu Centers of Excellence, łączą możliwość wirtualizacji na platformie 3DEXPERIENCE z wykorzystaniem najnowocześniejszych urządzeń używanych w miejscu pracy. Kursy i programy nauczania są tworzone we współpracy z lokalnymi pracodawcami i prowadzone przez certyfikowanych instruktorów.
W ramach badania zespół PMR przeanalizował następujące obszary związane z transformacją organizacyjną: integracja cyfrowa, skracanie łańcuchów dostaw, zrównoważony rozwój oraz pracownicy przyszłości. Celem badania była diagnoza doświadczeń i znaczenia tych obszarów dla polskich firm.
Pełna wersja badania (w języku polskim) dostępna jest pod poniższym linkiem.
[1] Badanie, zatytułowane “Transformacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce”, zostało przeprowadzone w Q2 2022 roku na próbie 100 średnich i dużych firm produkcyjnych w Polsce z sektorów Transport i Mobilność, Urządzenia Przemysłowe, Lotnictwo oraz Home & Lifestyle.