Przewodowe sterowanie płynami
– Liczba zamówień, które firma Lord Copr. otrzymała na dotykowe urządzenia sprzężenia zwrotnego, znacznie wzrosła w tym roku i odzwierciedla nagłe zainteresowanie aplikacjami przewodowymi – twierdzi Jim Toscano, dyrektor do spraw globalnej sprzedaży i marketingu produktów materialnych. To, co Lansing Linde z Wielkiej Brytanii rozpoczął kilka lat temu w dziedzinie sterowania przewodowego podnośników widłowych, obecnie wkroczyło w dziedzinę i na rynek łodzi motorowych. AB Volvo Penta wprowadziło system sterowania, który używa urządzenia Lorda i daje kołu sterowemu „wyczucie” dla steru kierowanego przewodowo. Obecnie Lord oferuje projektantom przemysłowym urządzenie w dwóch konfiguracjach momentów: 12 i 5 Nm, które natychmiast można zintegrować lub dalej rozwinąć, jak mówi Toscano.
MR czyli ciecze magnetoreologiczne ulegają przemianie z ciekłego stanu skupienia do prawie stałego w obecności pól magnetycznych. Lord używa takiego płynu w swoim systemie sprzężenia zwrotnego, a jego zadanie polega na symulacji oporu sterowania, w rezultacie czego kierowca ma uczucie ostrego ruchu kierownicą. – Płyn poddaje się naciskowi, który jest proporcjonalny do natężenia pola magnetycznego, zapewniając jednocześnie szybki czas odpowiedzi i wyższą dokładność sterowania – wyjaśnia Doug LeRoy, dyrektor marketingu.
Urządzenia mogą generować zmienne sprzężenia zwrotne, mogą działać jako zapadki lub ostre hamulce i jako wskaźniki dotykowe położenia kół ciężarówki, których kierowca zwykle nie widzi. – Przewodowe aplikacje urządzenia wcale nie muszą się ograniczyć do sterowania – dodaje Toscano. Nawet hamulce i sprzęgła używają tych urządzeń.
W tym roku wzrosła także sprzedaż samych cieczy MR. Delphi Automotive używa ich w swojej linii amortyzatorów Magneride. Pojazdy wojskowe stosują te płyny do układów zawieszeń kół i gąsienic. LeRoy twierdzi, że europejscy producenci maszyn rolniczych rozglądają się za technologią do zastosowania w kabinach pojazdów.
– Płyny MR miały swój początek we wczesnych latach dziewięćdziesiątych, po próbach cieczy elektroreologicznych, prowadzonych przez kilka lat w firmie – mówi Toscano. Nie sprawdziły się one jako rozwiązania problemów aż do roku 1998, kiedy to przedstawiono tłumiki zawieszenia foteli. – Przeszliśmy od ciekawostek do przydatnych narzędzi w zestawie inżynierskim – mówi Toscano.
LORD OFERUJE dotykowe urządzenie sprzężenia zwrotnego w dwóch konfiguracjach, 12 Nm (z lewej) i 5 Nm (z prawej). Są one przeznaczone dla projektantów, chcących je przetestować w swoich projektach lub dla pierwotnych producentów urządzeń, którzy są gotowi do rozpoczęcia produkcji |
Lord produkuje płyny MR w różnych odmianach: na bazie węglowodorów, wody i silikonów. Firma zaleca płyn oparty na oleju do amortyzatorów, tłumików wstrząsów i rozpórek; płyny na bazie wody – dla zamocowań, urządzeń demonstracyjnych i do zabawek; płyny silikonowe natomiast zalecane są dla zamocowań i tłumików drgań.
Oparte na MR, dotykowe urządzenia sprzężenia zwrotnego mogą pewnego dnia zostać włączone do sterowania przewodowego w naszych samochodach, spekuluje Toscano. Zanim jednak do tego dojdzie, potrzebne będzie kosztowne przejście przez regulacje prawne.
Paul Sharke