Obniżenie cen chipów korzystnie wpływa na budowę korpusu oraz sterowanie pojazdami
Półprzewodniki w dalszym ciągu przyczyniają się do różnic pomiędzy produktami; w przypadku samochodów i ciężarówek stanowią czynnik, który zwiększył zainteresowanie opracowywaniem układów scalonych. W tym roku półprzewodniki znalazły zastosowanie głównie w korpusach i systemach sterowania pojazdami.
Stabilność jazdy to jeden z rozwijających się obszarów zastosowań półprzewodników. Obniżenie cen chipów pomaga projektantom przemysłu motoryzacyjnego uzasadniać wykorzystanie większej liczby technologii elektronicznych. Ta redukcja cen objęła również czujniki półprzewodnikowe. – Czujniki były bardzo drogie, ale ich ceny spadły. Zobaczymy znacznie więcej elektronicznych systemów zapewniających stabilność – mówi Bill Mattingly, wiceprezes w grupie Chryslera zajmującej się Inżynierią Elektryczną i Elektroniczną.
EASY RIDER: Chrysler 300C oferuje elektroniczną stabilność uzyskaną dzięki zastosowaniu czujników i mikrokomputerów do zapewniania płynnej jazdy, co stało się możliwe dzięki redukcji cen czujników
Wyszukane filtrowanie
Kontynuacja redukcji cen umożliwi również inżynierom zajmującym się motoryzacją przejście od filtrowania analogowego do przetwarzania, co może poprawić wydajność poprzez lepsze zarządzanie układem przekazania mocy. – W układzie przekazania mocy jest kilka funkcji filtracji, które powinny być wykonywywane przez DSP. Kiedy znajdą się one w obszarze DSP, można już wykonywać wyszukane filtrowanie – mówi Jack Morgan,dyrektor do spraw marketingu motoryzacji w Philips North America. – Kiedy spadają ceny DSP oraz hybrydowych mikrokomputerów, których rdzeniem jest DSP, można się spodziewać zmian w nowych projektach.
Philips wprowadza nowe chipy z systemem podstawowym (system basis chips – SBC), które łączą zarówno interfejsy CAN, jak i LIN (lokalną sieć międzypołączeniową). Chipy zawierają sterownik wyposażony w system diagnostyczny ograniczający i korygujący błędy. Jednym z obszarów wzmożonego zainteresowania jest wyłączenie sieci, które pobierają moc, kiedy pojazd jest wyłączony, co prowadzi do rozładowywania akumulatorów. Dzięki zastosowaniu zarówno CAN, jak i LIN, chipy nadają się do prostych węzłów w drzwiach i oknach oraz do skomplikowanych modułów zarządzania silnikiem i tablicą rozdzielczą.
Na regulacji mocy skupiła się również firma Microchip Technology Inc. z Tempe, AZ, producent nowej linii 8-bitowych mikrokontrolerów. Linia PIC18F zawiera to, co jest nazywane technologią nanowatową, generującą wiele trybów zarządzania mocą. Linia wyposażona została w pamięć typu Flash, o długim okresie trwałości.
Innym obszarem, w którym zachodzą zmiany jest technika oświetlenia zewnętrznego. Wzorując się na samochodzie Tucker z lat 40.*, projektanci zaczynają oferować reflektory, które obracają się wraz z wykonującym skręty pojazdem. Dane pochodzące z reflektorów przednich i kierowania są udostępniane w sieci LIN. Producenci chipów łączą najważniejsze elementy w jeden chip. – Oferujemy sterowniki silników LIN dla reflektorów przednich oraz do sterowania drzwiami i oknami – mówi Klosterboer, starszy wiceprezes w firmie AMI Semiconductor z Pocatello, ID.
Jeśli chodzi o światła tylne, atrakcyjnym rozwiązaniem są diody LED ze względu na zmniejszone zużycie mocy. Zapewniają również dłuższe użytkowanie i mają mniejsze rozmiary.
– Pomiary wysoko prądowe pozwalają stwierdzić, czy diody LED są wyłączone. PWM steruje jasnością świateł tylnych – mówi Charles Whiting, starszy inżynier do spraw stosowania w systemach motoryzacyjnych urządzeń analogowych.
Terry Costlow
* Samochód Prestona Tuckera był rewolucyjny pod względem zastosowanych w nim rozwiązań, także z dziedziny bezpieczeństwa biernego, co m.in. przesądziło o jego niepowodzeniu na rynku.
Reflektory o przesuwającym się w stronę zakrętu snopie światła w latach 50. z powodzeniem stosowali inżynierowie Citroena, w luksusowej odmianie modelu DS
W SIECI
Więcej informacji:
AMI Semiconductor:
Chrysler:
Phillips:
Microchip:
Analog Devices:
Tucker: