Austriacka firma NKE Austria, specjalizująca się w produkcji łożysk wprowadza nową generację ulepszonych konstrukcyjnie niedzielonych, mosiężnych koszyczków łożysk. Zredukowana masa nowych koszyczków wpływa na zmniejszenie zużycia energii przez łożyska toczne i zapobiega tarciu poślizgowemu.
W łożyskach, które pracują na wysokich prędkościach, siła wytworzona przez masę ruchomą elementów tocznych powoduje powstanie istotnego dodatkowego obciążenia wewnętrznego. Do przyspieszenia elementów tocznych potrzebna jest duża ilość energii, zwłaszcza w łożyskach wałeczkowych walcowych ze stosunkowo ciężkimi niedzielonymi, koszyczkami mosiężnymi.
Kolejnym zagadnieniem związanym bezpośrednio z bezwładnością masy wałeczków i koszyczka jest tarcie poślizgowe, które często występuje w niedostatecznie obciążonych lub zbyt szybko przyspieszonych łożyskach tocznych i które, w wyjątkowych przypadkach, może zniszczyć precyzyjnie wykończone powierzchnie bieżni łożyska.
W ramach procesu zmian projektu, konstruktorzy z działu projektowego firmy NKE dokładnie zanalizowali istniejący projekt standardowego niedzielonego, koszyczka mosiężnego, celem zmniejszenia jego masy ruchomej.
Chcieliśmy znacznie zmniejszyć masę koszyczka, nie wpływając przy tym na sprawdzone właściwości techniczne naszych niedzielonych, mosiężnych koszyczków – wyjaśnia Johann Bergmayr, kierownik zespołu w dziale Obsługi Technicznej firmy NKE.
Dzięki całkowitemu wykorzystaniu dostępnych możliwości dokonania oszczędności na wadze, zmniejszono masę koszyczka prawie o jedną piątą w porównaniu do poprzedniego projektu, nie wpływając na obniżenie precyzji prowadzenia wałeczków. Jednocześnie, optymalizacja przekrojów poprzecznych prętów koszyczka wpłynęła na poprawę rozprowadzenia smaru w łożysku.
Zgodnie z filozofią ciągłego rozwoju produktów firmy NKE, ulepszona konstrukcja koszyczka będzie stopniowo wprowadzana do wszystkich standardowych łożysk firmy NKE z niedzielonymi, koszyczkami mosiężnymi.
Przedstawiony na załączonym zdjęciu popularny koszyczek MA6 pokazuje zredukowaną masę zoptymalizowanego koszyczka (po prawej) w porównaniu do tradycyjnego koszyczka (po lewej).