Bezpośredni napęd poprzez silnik bezszczotkowy zapewnia wysoką precyzję pozycjonowania
Cięcie na mokro z użyciem narzędzi obrotowych oznacza zazwyczaj dodawanie elementów zewnętrznych, które również zwiększają tarcie oraz inercję procesu. W podejściu zewnętrznym wykorzystuje się złącze obrotowe ze szczeliną, z uszczelnieniem o odpowiednio dużej średnicy, które zapewnia właściwą odległość (szczelinę) pomiędzy materiałem rurowym a przeniesieniem sterowania pneumatycznego poprzez obracający się wał. Osobna łapka pneumatyczna (lub zespół zbierający) zostaje następnie dodana w celu automatyzacji obróbki materiału. Zastosowanie podejścia “zaprojektowane dla” zamiast “dostosowane do” pozwoliło inżynierom firmy Aerotech na umieszczenie w silniku bezszczotkowym funkcji zapewniających napęd bezpośredni w celu uzyskania systemu, który upraszcza cięcie na mokro i poprawia wydajność.
Aerotech ASR1200 integruje sterowany pneumatycznie chwytak zbierający, służący do automatycznego przenoszenia materiałów, oraz uszczelniony płaszcz wodny wykorzystywany w procesach cięcia na mokro. Gwintowana nasadka zabezpieczająca proces zbierania umożliwia szybkie przełączenie z zastosowaniem pełnej siły uchwytu, kiedy nie ma jeszcze ciśnienia powietrza. Specjalnie zaprojektowane, beztarciowe, bezuszczelnieniowe złącze obrotowe doprowadza powietrze do obrotowego zespołu zbierającego. Połączenie chwytaka zbierającego ze złączem obrotowym redukuje tarcie aż o 50%.
W systemie dostarczania płynów wykorzystywany jest wewnętrzny zespół pierścienia w kształcie litery “O”, znajdujący się w środku, do uszczelnienia rur do wewnętrznej średnicy wału. Uszczelnienie pomiędzy zewnętrzną średnicą rur oraz wewnętrzną średnicą obracającego się wału zapewnia doprowadzenie płynu przez środek materiału obrabianego przez laser, co oferuje możliwość cięcia na mokro. Ponieważ wał stopnia staje się uszczelnionym naczyniem, pod ciśnieniem obracającym się wraz z rurą, nie występuje zużycie wynikające z tarcia pomiędzy uszczelnieniem a rurą.
Technika bezpośredniego napędu przez silnik bezszczotkowy, z wykorzystaniem zintegrowanych funkcji, oferuje precyzję pozycjonowania ±72,8 µrad (±15 arc sec) oraz powtarzalność wynoszącą ±14,6 µrad (±3 arc sec), szczytowe przyspieszenie 35 000 rad/s2 (ciągłe 13 600 rad/s2) oraz wyższe prędkości górne (2000 obr./min) niż można osiągnąć dzięki zastosowaniu mechanizmów napędzanych przez przekładnie lub paski , które są zazwyczaj ograniczone do 100-500 obr./min. Rozdzielczość zespołu wynosi 2048 cykli na obrót przy wyjściu analogowym (sin/cos). Maksymalne obciążenie osiowe wynosi 3,0 kg a maksymalne obciążenie promieniowe 2,0 kg przy maksymalnym obciążeniu inercyjnym wynoszącym 5×10-4 kg/m2.
Steve McLane, Aerotech Inc.
DOSTARCZANIE PŁYNU W NAPĘDZIE Firma Aerotech zaprojektowała system dostarczania płynu, o małym tarciu, poprzez uszczelnienie obrotowego wału stopnia