Przyjazne środowisku statki napędzane LNG produkowane przez Gdańską Stocznię “Remontowa” zostały docenione. Zdobyły tytuł Ekologicznego Statku Roku podczas Green Ship Technology Conference.
Nagrodę “Ekologiczny Statek Roku” przyznano gdańskiej stoczni za dwustronny prom fiordowy Moldefjord, jednostkę otwierającą pierwszą w polskich stoczniach (oznaczoną symbolem 1994) serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny (LNG). Budowana jest ona przez Stocznię Północną SA na zamówienie Gdańskiej Stoczni “Remontowej” SA dla armatora Fjord1 MRF AS (Fjord1 Møre og Romsdal Fylkesbåtar) z Norwegii.
Każdy z promów projektu 1994 (symbol budowy wg Stoczni Północnej – B607) wyposażony jest w jeden typowy średnioobrotowy silnik wysokoprężny (“diesel”) i dwa silniki spalinowe zasilane LNG. Wytwarzają one energię elektryczną na potrzeby napędu głównego, jak i wszelkich pozostałych systemów okrętowych i odbiorników. Statek o długości 122,70 m pomieścić może 390 pasażerów i 128 samochodów osobowych lub 12 zestawów drogowych (trailerów z ciągnikami) i 55 samochodów.
Prom Moldefjord i każdy z trzech jego “bliźniaków” ma symetryczny kadłub z dwoma pokładami dla samochodów i trailerów drogowych oraz częścią pasażerską. Prom o napędzie diesel-elektrycznym wyposażony jest w 2 pędniki azymutalne napędu głównego, o mocy po 1000 kW, usytuowane na przeciwległych końcach kadłuba.
Promy zostały zaprojektowane we współpracy biura projektowo-konstrukcyjnego “Remontowej” z norweskim biurem projektowo-konsultingowym LMG Marin.
Seria stanowi nowa generację statków z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Przede wszystkim należą do jednostek przyjaznych środowisku, co sprawia głównie rodzaj ich napędu – na LNG. Zaprojektowane zostały dla spełniania najostrzejszych przepisów mających na celu ochronę środowiska i ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
LNG jest bardzo korzystnym rozwiązaniem na promach eksploatowanych w fiordach i wzdłuż wybrzeży norweskich, gdyż jest to czyste, “ekologiczne” paliwo, którego w dodatku Norwegia ma pod dostatkiem. Promy, na których energia używana w napędzie głównym i innych systemach okrętowych, wytwarzana jest w silnikach spalających LNG, emitują aż o 90 % mniej szkodliwych tlenków azotu (NOx). W przypadku floty kilku promów na LNG redukcja taka odpowiada ilości tych szkodliwych substancji emitowanych przez wszystkie samochody w Oslo. Na statkach używających LNG jako paliwa zmniejsza się też emisja niepożądanych cząsteczek stałych (sadzy) i dwutlenku węgla (CO2) – o ok 20% w porównaniu z promami “diesel’owskimi”.
Remontowa SA specjalizuje się w remontach, przebudowach oraz nowych budowach statków specjalistycznych, towarowych, pasażerskich i jednostek offshore. Każdego roku około 200 jednostek opuszcza stocznię po remoncie lub przebudowie.