Lotnictwo – Coraz wyraźniejszy „polski ślad” w Airbusie

    Europejski producent samolotów Airbus i konsorcjum polskich jednostek badawczo-rozwojowych Technology Partners podpiszą wiosną tego roku porozumienie o współpracy w prowadzeniu badań nad technologiami lotniczymi

    Jak poinformowali przedstawiciele Airbusa, w ramach umowy zostaną zrealizowane projekty badawcze w dziedzinie technologii powierzchniowych, technologii materiałowych, ergonomii a także technologii dotyczących ochrony środowiska i innych. Dr Tomasz Kośmider z Technology Partners powiedział dziennikarzom, że przy tych projektach znajdzie zajęcie co najmniej 200 polskich naukowców.

    Współpraca Airbusa z polskim przemysłem rozpoczęła się w maju 1997 r. – od zakładów PZL Świdnik, dostarczających mechanizmy do bagażowych i pasażerskich drzwi do samolotów oraz elementy wyposażenia przeciwpożarowego. Jej zakres rozszerzył się o produkcję kraty podłogowej przez EADS PZL Okęcie. Pierwszą z nich zakłady dostarczyły w październiku 2004 r. Fabryka EADS PZL Okęcie została włączona do systemu produkcyjnego Airbusa ze względu na doświadczenie w przemyśle lotniczym oraz wykwalifikowaną kadrę.

    Kolejne zamówienia dla polskiego przemysłu objęły pływającą stację przeładunkową dla samolotu A380 budowaną przez Gdańską Stocznię Remontową SA o wartości 8 mln euro oraz produkcję części amortyzatorów do podwozia dla Airbusa A380 przez Goodrich-Krosno. W latach 1998–2008 zrealizowane i planowane inwestycje i zamówienia Airbusa w Polsce wyniosą 140 mln dolarów.

    Technology Partners to centrum zaawansowanej technologii, koncentrujące się na realizacji dużych, interdyscyplinarnych projektów badawczych; zatrudnia 800 naukowców. Nadzorowana przez ministra edukacji i nauki, fundacja Technology Partners promuje również rozwój polskiej nauki i technologii. 

    www.wnp.pl