ServoBelt to nowy typ osi liniowej, która zwiększa precyzję i prędkości osiągane przez napędy pasowe.
Jeśli uważasz, że napędy pasowe mają zbyt duży luz, by można je wykorzystać w zastosowaniach wymagających precyzyjnego ruchu liniowego, przemyśl to. Bell-Everman, firma specjalizująca się w systemach ruchu precyzyjnego, opracowała nowy rodzaj napędu pasowego przeznaczonego do zastosowań, w których zazwyczaj konieczne jest użycie droższych silników liniowych, najwyższej jakości śrub z nakrętkami kulkowymi lub napędów z mechanizmami zębatkowymi.
Podobnie jak wiele konwencjonalnych napędów pasowych, siłownik ServoBelt wyposażony jest w ruchomy wózek przemieszczający się po liniowej prowadnicy szynowej. Ale na tym podobieństwa się kończą. ServoBelt posiada zgłoszoną do opatentowania konstrukcję opierającą się na dwóch zębatych, wzmocnionych stalą pasach poliuretanowych. Dolny pas jest nieruchomy, połączony z wykonanym na zamówienie, wytłaczanym elementem aluminiowym, a górny „aktywny” pas przechodzi przez komplet rolek umieszczonych w ruchomym wózku.
Obydwa zębate pasy zazębiają się prawie na całej długości prowadnicy szynowej. W wózku jednak pasy rozchodzą się, a górny przechodzi nad zębatym wałkiem napędzanym serwomechanizmem. Wałek ten porusza się wzdłuż górnego pasa, przemieszczając wózek. W tym samym czasie zestaw kół zębatych pośredniczących pomaga prowadzić górny i dolny pas podczas ich rozdzielenia i ponownego zazębienia się po przejeździe wózka. Aby zapewnić łatwą integrację i możliwość konfiguracji, Bell- Everman buduje większość podwozi napędu oraz jego elementy strukturalne z gotowych liniowych szynowych prowadnic kulkowych i aluminiowych szkieletów konstrukcji T-Slot firmy Bosch Rexroth.
Michael Everman, główny kierownik techniczny i dyrektor firmy Bell-Everman, uważa, że ServoBelt będzie stanowić najbardziej atrakcyjną ofertę dla dużych maszyn i systemów przenoszenia materiałów wykorzystywanych w przemyśle opakowaniowym, obróbki drewna, obróbki skrawaniem i lotniczym oraz kosmicznym. Większość wykorzystywanych tu maszyn prawdopodobnie wymagać będzie przesuwu o wartości większej niż 2 m, niezależnych wózków poruszających się na tej samej osi i poziomów precyzji, które w przeszłości wymuszały stosowanie silników liniowych lub najwyższej klasy napędów zębatkowych.
Opracowaliśmy urządzenie, które zachowuje się jak silnik liniowy, ale jego cena za stopę długości jest bliższa cenie napędu pasowego – stwierdza Everman.