LARRY NITZ, dyrektor wykonawczy MOTORS GENERAL HYBRYDOWYCH NAPĘDÓW DZIAŁ |
General Motors ma w produkcji dwa bardzo różniące się systemy napędu hybrydowego. Dodatkowe dwa planowane są do wdrożenia w ciągu następnych dwóch lat
Modele General Motors – GMC Sierra/Chevy Silverado w specjalnej wersji były pierwszymi, „łagodnymi” samochodami hybrydowymi, oferowanymi w Stanach Zjednoczonych. Czy można dostarczyć nowsze wersje tych pojazdów? – W maju 2004 roku zaczęliśmy oferować hybrydowe modele Sierra i Silverado do celów flotowych i dla nabywców firmowych. Aby sprostać naszym możliwościom wytwórczym i potrzebom serwisowym, ich liczba została określona na 500 sztuk. Następnie, w październiku 2004 roku, zaczęliśmy oferować hybrydowe pikapy nabywcom detalicznym w sześciu stanach – Alasce, Kalifornii, Florydzie, Newadzie, Oregonie i Waszyngtonie – opierajac się na zamówieniach konsumentów na pojazdy hybrydowe na tamtejszych rynkach.
W roku modelowym 2006 pikapu będą dostępne dla klientów detalicznych w całym kraju. GM ma kilka hybrydowych rozwiązań, planowanych na następne lata modelowe. Jaki jest obecny plan dla różnych modeli i systemów?
– W roku 2003 wprowadziliśmy na rynek całkowicie hybrydowy system napędowy z silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym dla autobusów, pracujący w dwóch trybach.
Jesteśmy także obecni na rynku z pełnowymiarowymi pikapami hybrydowymi – GMC Sierra i Chevroletem Silverado. Zapewniają one najwyżej ocenianą ekonomikę zużycia paliwa w jeździe miejskiej (spośród dużych i średnich ciężarówek typu pikap), oferując ponadto konsumentom dodatkowe korzyści, jak generowanie prądu pobieranego poprzez gniazdka umieszczone w kabinie, dzięki czemu może służyć jako platforma do najróżniejszych zastosowań, począwszy od zasilania narzędzi elektrycznych na placu budowy, po wyposażenie niezbędne na pikniku.
Obecnie rozwijamy dwa dodatkowe systemy napędu hybrydowego. W 2006 roku zaoferujemy konsumentom nowy system hybrydowy w samochodzie Saturn VUE, a w roku 2007 w modelu Chevrolet Malik. Sądzimy, że będą to najbardziej dostępne i akceptowane przez konsumentów systemy hybrydowego napędu.
Ponadto w 2007 roku będziemy w posiadaniu pełnej hybrydy, działającej w dwóch trybach, którą opracowujemy wspólnie z firmami DaimlerChrysler i BMW. Zapewni ona zmniejszenie zużycia paliwa w granicach 25 procent i znajdzie zastosowanie w naszych popularnych samochodach segmentu SUV – Chevrolet Tahoe i GMC Yukon.
Czy można krótko objaśnić działanie pełnego systemu hybrydowego, pracującego w dwóch trybach? – Zasadniczo używa on przekładni bezstopniowej z dwoma silnikami elektrycznymi i dwóch trybów pracy. Dodanie drugiego trybu do systemu napędowego zwiększa sprawność i redukuje konieczność stosowania nadmiernie dużych silników elektrycznych, niezbędnych w systemach pracujących tylko w jednym trybie.
Drugi tryb używany jest najczęściej podczas rozwijania przez pojazd dużej prędkości, na przykład na autostradzie. Pełny układ hybrydowy z dwoma trybami działania dostarcza w sposób płynny potrzebną w danej chwili ilość mocy, wykorzystując silniki o połowę mniejsze i z większą sprawnością, niż w systemach wykorzystujących tylko jeden tryb pracy.
Czy konkretny składnik systemu, taki jak akumulatory, decyduje o tańszych napędach hybrydowych? Jeżeli tak, to jakie jest jego miejsce na liście kosztów? Jeżeli nie, to co stanowi o atrakcyjności napędów hybrydowych wśród szerokich rzesz nabywców samochodów (oczywiście oprócz kosztów paliwa)?
– Poczynając od połowy 2006 roku, zaczniemy oferować samochód hybrydowy Saturn VUE Green Line Hybrid1 za cenę poniżej 23 tysięcy dolarów, a więc o około cztery tysiące dolarów mniej niż najbardziej zbliżony samochód tej klasy, oferowany przez konkurencję. Można powiedzieć, że jest to pierwszy hybrydowy SUV w cenie akceptowalnej dla konsumentów.
General Motors zawsze było zwolennikiem dokonywania wyboru przez klienta. Będziemy dalej ostro kontynuować tę grę na rynku pojazdów hybrydowych. Zamierzamy być obecni w każdym głównym segmencie modeli samochodów z propozycjami hybrydowych wersji wielu z naszych najpopularniejszych pojazdów.
Autor: Larry Nitz