Cyfryzacja diametralnie zmieniła świat, w którym żyjemy, sprawiając, że znajdujemy się dziś w samym centrum nowego modelu gospodarki, nazywanym „gospodarką doświadczeń”. Aby zapewnić sobie konkurencyjność, producenci powinni skupić się na “innowacjach w zakresie doświadczeń” i zwiększyć zaangażowanie klientów w proces tworzenia innowacji. Innymi słowy – w modelu Experience Economy firmy będą konkurować poprzez spersonalizowane doświadczenia, a nie same produkty.
Koncentracja na potrzebach klientów
Termin “gospodarka doświadczeń” powstał w latach 90. ubiegłego wieku aby podkreślić, że doświadczenia klientów staną się jednym z głównych obszarów, w ramach których firmy będą konkurować. W przeszłości firmy przeprowadzały badania rynku, aby sprawdzić, czego oczekuje “większość konsumentów”, a następnie odpowiednio opracowywały produkty i usługi. Tymczasem w ekonomii doświadczeń źródłem rodzących się pomysłów są zachowania i interakcje konsumentów. Obecnie proces innowacji jest więc coraz bardziej skoncentrowany na ciągłym dostosowywaniu doświadczeń do oczekiwań poszczególnych klientów. Oznacza to, że trwa on nawet po etapie sprzedaży produktu. Zarządzanie cyklem życia produktu ustąpiło więc miejsca zarządzaniu „cyklem życia doświadczenia”.
Trend w kierunku „gospodarki doświadczeń” zyskuje na znaczeniu również wśród polskich firm, jak wynika z badania „Transformacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce”, przeprowadzonego w ubiegłym roku przez PMR na zlecenie Dassault Systèmes. Firmy w Polsce odpowiadają na zmieniające się wymagania klientów poprzez “mass customization”, czyli indywidualizację produktów wytwarzanych masowo. W tym celu podejmują następujące działania: tworzą indywidualne serie produktów (54%), wytwarzają produkty o zmienionych parametrach technicznych (42%) oraz projektują indywidualne części do produktów (39%).
Cyfrowe platformy umożliwiają innowacyjne projekty
Cyfrowe platformy, takie jak platforma 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes, umożliwiają lepsze zrozumienie trendów rynkowych i wgląd w potrzeby konsumentów, a także bezpośrednie zaangażowanie klientów w proces powstawania produktu.
Za przykład może posłużyć branża Home&Lifestyle. Cabinets.com, największy internetowy sprzedawca szafek kuchennych produkowanych i montowanych w USA, wybrał narzędzie Dassault Systèmes „HomeByMe for Kitchen Retailers” oparte na platformie 3DEXPERIENCE, aby zrewolucjonizować sposób, w jaki klienci kupują meble kuchenne.
Dzięki „HomeByMe for Kitchen Retailers”, Cabinets.com może zapewnić spersonalizowane doświadczenie projektowe, które wzmacnia przywiązanie konsumentów do tej marki. Rozwiązanie łączy w sobie planowanie przestrzenne 3D, automatyzację i inteligentne narzędzia. Oferuje możliwość automatycznego zaznaczenia w czasie rzeczywistym potencjalnych błędów w planowaniu i projektowaniu, gwarantuje precyzję personalizowanych opcji, w ciągu kilku sekund proponuje alternatywne projekty oraz dostarcza zawsze aktualne produkty i ceny, umożliwiając efektywną współpracę z projektantami. Klienci mogą tworzyć i modyfikować style i kolory frontów, akcesoria oraz szeroką gamę niestandardowych opcji zgodnie ze swoimi potrzebami i budżetem, a także podejmować szybsze i lepsze decyzje w oparciu o wysokiej jakości obrazowanie 3D prezentujące finalny wygląd produktu.
Dassault Systèmes