Firmy BASF i Philips zdołały rozwinąć technologię OLED (Organic Light Emitting Diode) na tyle, by zbliżyć się do zastosowania jej w praktyce, np. poprzez zintegrowanie z dachami samochodów. Wyłączone diody OLED są przezroczyste, co umożliwia nieograniczoną widoczność. Przyciśnięcie klawisza pozwala oświetlić wnętrze pojazdu.
Koncepcja zastosowania oświetlenia OLED w dachach samochodów jest wynikiem wieloletniej współpracy firm BASF i Philips w zakresie badań i rozwoju w obszarze modułów OLED. Dzięki takiemu rozwiązaniu można np. stworzyć konstrukcję warstwową, która składa się z przezroczystych diod OLED i takich ogniw słonecznych.
– To połączenie daje kierowcy poczucie otwartej przestrzeni. W ciągu dnia wytwarza energię elektryczną, a w nocy przezroczyste i wydajne diody OLED wydzielają przyjemne, ciepłe światło, mówi Felix Görth, kierownik działu ds. organicznych diod świetlnych i organicznych ogniw fotowoltaicznych w BASF Future Business GmbH.
BASF i Philips ściśle współpracują od 2006 r. w ramach inicjatywy Federalnego Ministerstwa Edukacji i Nauki (BMBF) “OLED 2015”. BASF opracowuje materiały organiczne i chemiczne, takie jak barwniki, które Philips wykorzystuje do opracowywania i produkcji diod OLED. Dzięki temu obaj partnerzy mogli stworzyć technologię oświetleniową OLED, którą można zastosować w dachach pojazdów. Diody OLED to cienkie na 1,8 mm źródła światła, które mogą być także przezroczyste. Rozproszone światło powstaje na ich całej powierzchni.