Boeing wraz z grupą koncernów przemysłu lotniczego przedstawił podczas salonu lotniczego Le Bourget kluczowe elementy badania potwierdzającego energooszczędne parametry biopaliw. Badanie „Evaluation of Bio-Derived Synthetic Paraffinic Kerosene (bio-SPK)” zostało przygotowane na podstawie serii badań laboratoryjnych i naziemnych oraz lotów testowych przeprowadzanych pomiędzy 2006 a 2009 rokiem.
Biopaliwa mają lepsze parametry
Testy wykazały, że biopaliwa dysponują lepszymi parametrami technicznymi (pułap zamarzania, gęstość i lepkość paliwa), niż standardowe paliwo ropopochodne Jet A. Testy obejmowały kilka typów silników napędzanych mieszanką paliwa Jet A/Jet-a-1 oraz biopaliwami.
Testy udowodniły, że stosowanie mieszanek paliw Bio-SPK nie wpływa negatywnie na silniki i ich podzespoły. Wykazały one również, że paliwa te mają większą zawartość energii niż standardowe paliwa ropopochodne co może wpłynąć na zmniejszenie średniego spalania paliwa. Testy biopaliw były podjęte również w związku z możliwością zmniejszenia dzięki nim emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Jatrofa, algi i kamelina – podstawa lotniczych biopaliw
Raport został opracowany przez Boeinga, inwestorów technologii paliwowych UOP, Honeywell, producentów silników: GE Aciation, CFM International, Pratt&Whitney, Rolls-Royce oraz przez linie lotnicze: Air New Zealand (ANZ), Continental Airlines (CAL), Japan Airlines (JAL) i Virgin Atlantic.
Loty testowe wykonał Boeing 747-400 latający w barwach Air New Zealand napędzany silnikami Rolls-Royca, Boieng 737- 800 Continental Airlines napędzany przez silniki CFM i Boeing 747-300 napędzany przez silniki Pratt& Whitney. Dodatkowo, GE Aviation przeprowadziło testy w swoich zakładach w Ohio. Z kolei Virgin Atlantic potwierdził techniczne parametry biopaliwa podczas lotu testowego na początku 2008 roku.
W każdym z lotów testowych użyto różnych mieszanek biopaliwa: samolot Air New Zealand użył paliwa z jatrofy, Continental Airlines użył mieszanki paliwowej jatrofy i alg, a Japan Airlines jatrofy, alg i kameliny.
Kolejne kroki
Obecnie, Boeing przygotowuje obszerny raport, który przedłożony zostanie Międzynarodowemu Komitetowi Paliw Lotniczych ASTM w drugiej połowie roku. Raport pomoże uzyskać zezwolenie na wprowadzenie do użycia paliwa Bio-SPK stanowiącego do 50% mieszanki.