Fiat 500 z technologią Start-Stop firmy Bosch

    Boschowska technologia Start-Stop stosowana jest w coraz większej liczbie samochodów osobowych. W marcu 2009 zadebiutował Fiat 500, który był wyposażony w system obniżający zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Bosch produkuje komponenty systemu Start-Stop od roku 2007 i do tej pory dostarczył ich już przeszło 500 tys. do samochodów BMW, Mini i KIA cee’d ISG.

    Bosch dostarcza do Fiata 500 sterownik silnika wraz z oprogramowaniem, które analizuje wszystkie dane z czujników oraz steruje procesem włączania i wyłączania silnika. W trakcie prac konstrukcyjnych przystosowano żywotność silnika do wyraźnie większej liczby uruchomień. Mocny napęd elektryczny oraz cicha, ulepszona mechanika jednotorowa gwarantują niezawodny i szybki start silnika w każdych warunkach. Firma produkuje także czujnik akumulatora, który oblicza aktualny stan naładowania i udostępnia tę informację systemowi dystrybucji energii.

    System Start-Stop jest dostępny w wersji Fiata 500 z automatyczną skrzynią biegów Dualogic oraz silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 litra. Wprowadzenie technologii do innych wersji modelu planowane jest jeszcze na ten rok.

    Technologia Start-Stop pozwala w niedrogi sposób obniżyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. W samochodzie zatrzymującym się, np. na czerwonym świetle system automatycznie wyłącza silnik, a następnie uruchamia go, gdy tylko kierowca będzie chciał ruszyć i naciśnie pedał sprzęgła. Jazdy porównawcze przeprowadzone przez konstruktorów Boscha pokazują, że w cyklu jazdy NEFZ (Nowy Europejski Cykl Jazdy) zużycie paliwa, a w związku z tym także emisja dwutlenku węgla, w samochodach wyposażonych w systemy Start-Stop spada nawet o 5 proc. W fazie miejskiej cyklu, oszczędność ta wynosi nawet 8 proc.

    W systemach Start-Stop zastosowano rozwiązania z zakresu techniki rozruchowej, układów napędowych oraz dystrybucji energii. Oprócz rozrusznika, oprogramowania sterującego oraz czujnika akumulatora w skład systemu wchodzi także czujnik położenia wału korbowego oraz odpowiednie czujniki w pedałach. Bardziej wydajny alternator w połączeniu z wyjątkowo trwałym i odpornym na dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania akumulatorem umożliwia dłuższe postoje z wyłączonym silnikiem. Systemy Bosch – w przeciwieństwie o innych technologii –są przystosowane także do rozruchu zimnego silnika Diesla w warunkach zimowych.

    Więcej informacji http://www.bosch.com lub http://www.bosch.pl