Niedawno taśmę produkcyjną w fabryce w Bambergu opuściła dziesięciomiliardowa świeca zapłonowa marki Bosch. Tym samym firma wyprodukowała ich najwięcej na świecie. Ułożone jedna przy drugiej, utworzyłyby łańcuch o długości ponad 560 tys. km, którym można by 14 razy opasać Ziemię wzdłuż równika. Świece Boscha są obecne na rynku już od 105 lat
Sto lat temu Bosch produkował rocznie zaledwie kilkaset świec zapłonowych, dziś z taśm fabrycznych schodzi ich już ponad 300 mln sztuk. Zdecydowana większość z nich (8 mld), pochodzi z założonej w 1939 roku fabryki w Bambergu. Na potrzeby lokalnych rynków oraz producentów pojazdów świece produkują fabryki w Indiach, Brazylii, Chinach i Rosji. We wszystkich fabrykach na całym świecie obowiązują bardzo wysokie standardy jakości.
BOSCH po raz pierwszy zaprezentował świecę zapłonową w połączeniu z wysokonapięciowym iskrownikiem magnetycznym w 1902 roku, czyli 105 lat temu
Bosch po raz pierwszy zaprezentował świecę zapłonową w połączeniu z wysokonapięciowym iskrownikiem magnetycznym w 1902 roku, czyli 105 lat temu. Powszechnie uważa się, że wynalazek spowodował gwałtowny rozwój przemysłu motoryzacyjnego w następnych dziesięcioleciach. Obecnie zaawansowane technologicznie świece Boscha w dużym stopniu przyczyniają się do oszczędnego, czystego i efektywnego spalania paliwa oraz do sprawnego funkcjonowania silnika i katalizatora. Trwałość produkowanych obecnie świec wynosi ok. 20–30 tys. km przebiegu i jest o 20-30 razy większa niż w przypadku świec produkowanych przed stu laty.
Wielkości zapałki
Bosch nieustannie rozwija swój produkt i adaptuje go do potrzeb rozwijającej się technologii produkcji silników, np. silników czterozaworowych, silników pracujących na ubogiej mieszance czy też bardzo oszczędnego bezpośredniego wtrysku benzyny. Od rozpoczęcia produkcji seryjnej świec w roku 1902 na rynku pojawiło się już ponad 20 tys. typów świec zapłonowych. Obecnie oferta obejmuje ponad 1 250 wariantów: od świec wielkości zapałki (do kosiarek trawnikowych), aż po kilkunastocentymetrowe świece (do dużej mocy silników gazowych, jak np. do opisywanego na sąsiednich stronach silnika GE Energy). Zróżnicowana liczba, konstrukcja i materiał elektrod pozwalają na lepsze dopasowanie świec do danego typu pojazdu. Umożliwia to silnikom spełnienie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin i równocześnie sprawia, że są one efektywniejsze i osiągają jeszcze wyższą moc. By ułatwić dobór właściwej świecy zapłonowej, w ramach oferty części zamiennych dostępny jest program Bosch Super plus, który obejmuje 24 typy świec do najpopularniejszych na rynku samochodów. Do każdego typu silnika przypisany jest tylko jeden typ świecy, dzięki czemu łatwo jest odnaleźć i dopasować odpowiedni produkt. Program spełnia wymogi stawiane produktom wyposażenia fabrycznego i obejmuje wyłącznie świece z rezystorem przeciwzakłóceniowym, które pomagają zagwarantować sprawne funkcjonowanie wszystkich systemów elektronicznych w pojeździe (np. ABS i ESP).
Bosch jest wiodącym w Europie i na świecie producentem świec zapłonowych na potrzeby wyposażenia fabrycznego oraz rynku wtórnego. Świece Boscha montowane są seryjnie w takich samochodach, jak: Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Citroen, Mercedes-Benz, Fiat, Ford, GM, Lancia, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volvo i Volkswagen. W świece Boscha są wyposażone także samochody biorące udział w wielu wyścigach samochodowych: Deutsche Tourenwagen Masters DTM, 24-godzinny wyścig w Le Mans, 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring, seria wyścigów Indy-Car w USA czy też rajd Paryż-Dakar. Świece zapłonowe Bosch przeszły wymagające testy nawet w bolidach Formuły 1.
Świece zapłonowe Bosch – fakty i liczby
ponad 10 mld sztuk
przeszło 300 mln sztuk (1902: ok. 300 sztuk)
28 ton stali, 1,2 ton niklu, 0,6 ton miedzi, 15 km drutu niklowego i 2 kg platyny do korpusów świec i elektrod oraz 20 ton tlenku glinu do izolatorów
1 250 z 31 różnymi wersjami elektrod
ponad 20 tys.
40 mm długości (np. do kosiarek trawnikowych)
150 mm długości (np. do dużych silników gazowych)
do 100 zapłonów na sekundę, w sumie ok. 20 mln zapłonów przy 20 tys. km przebiegu
Napięcie do 30 tys. V, temperatura do 1 000°C, ciśnienie do 100 barów (= ciśnienie na głębokości wody 1 000 m); gorąca, wyjątkowo agresywnie działająca mieszanina oparów benzyny, gazów spalinowych i produktów spalania paliwa
standardowo 20-30 tys. km przebiegu, wersje specjalne świec do 100 tys. km przebiegu
Bamberg (Niemcy), Aratú (Brazylia), Engels (Rosja), Naganathapura (Indie) oraz Nanjing (Chiny)
samochody, motocykle i skutery, pojazdy użytkowe, silniki statków, skutery wodne; sprzęt ogrodniczy i leśniczy, duże silniki gazowe, agregaty prądotwórcze, pompy wodne, małe silniki |
Kamienie milowe w historii rozwoju świec zapłonowych:
1902: 7 stycznia 1902 Bosch otrzymuje patent na świecę zapłonową w połączeniu z iskrownikiem magnetycznym wysokiego napięcia. Pierwsze tego typu systemy zapłonowe dostarczono 24 września 1902 r. spółce Daimler- Motorengesellschaft w Bad Cannstatt
1902 i następne lata: wielkość produkcji w pierwszych latach sięgała kilkuset sztuk rocznie
1914: otwarcie pierwszej fabryki świec zapłonowych (Stuttgart)
1927: Bosch wprowadza pojęcie „wartości cieplnej”, które do dziś jest standardowym parametrem wytrzymałości termicznej świec zapłonowych (istotny parametr dla optymalnego dopasowania świecy do danego silnika)
1939: otwarcie fabryki świec zapłonowych w Bambergu
1953: świeca Bosch z dwuskładnikową elektrodą środkową wchodzi do seryjnego wyposażenia Mercedesa Benz 300 SL z charakterystycznymi drzwiami skrzydłowymi. Zalety: niezawodny rozruch zimnego silnika i dłuższa żywotność świec
1968: z taśm produkcyjnych fabryki w Bamberg schodzi miliardowa świeca zapłonowa
1976: świece z rdzeniem miedzianym w elektrodzie środkowej (świece „Thermoelastic”) wchodzą do produkcji seryjnej
Lata 80.: adaptacja świecy zapłonowej do różnych rodzajów paliw i koncepcji silnikowych sprawia, że silniki produkują mniej substancji szkodliwych, są oszczędniejsze i bardziej efektywne (benzyna bezołowiowa, katalizator, silniki czterozaworowe, mieszanka uboga, bezpośredni wtrysk benzyny i in.)
1983: jako pierwszy i do dziś dnia jedyny producent świec zapłonowych Bosch wprowadza do produkcji świece ze spiekaną, platynową elektrodą środkową. Zastosowanie platyny i materiałów kompozytowych w połączeniu ze stopami metali szlachetnych wydłuża żywotność świecy do ponad 60 tys., a przy zastosowaniach specjalnych nawet do 100 tys. kilometrów przebiegu
1991: świeca z iskrą pełzającą produkcji Bosch zapobiega opóźnieniom w zapłonie i brakowi iskry, nawet w przypadku częstego pokonywania krótkich odcinków tras
1995: elektrody niklowo-itrowe wydłużają okres eksploatacji świec
2000: Bosch wprowadza do produkcji świece zapłonowe zoptymalizowane pod kątem wyjątkowo oszczędnego, pierwszego systemu bezpośredniego wtrysku benzyny (cały system został opracowany również przez firmę Bosch)
7 stycznia 2002: 100-lecie świec zapłonowych Boscha
Kwiecień 2007: wyprodukowanie dziesięciomiliardowej świecy zapłonowej Bosch |